Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 31

Topic: Stalbodem

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Re: Stalbodem

Timber en Est staan op houtmot. Maar die staan niet de hele dag binnen....van 7.30u tot 16.30u staan ze op zand (in de paddock )

Ik haal elke dag de drollen eruit en de natte plekken die boven zijn gekomen (dat is zo'n beetje om de dag) en dan om de dag een halve baal erbij.

Timber was de laatste dagen heel vies (denk onrustig met het knallen ofzo) dus morgen trek ik de hele boel leeg en gaan er weer een baal of 2/3 schoon mot in.

Mot bevalt me uitstekend maar vlas lijkt me ook een fijne bodembedekker. Het voordeel van mot en vlas op sto vind ik persoonlijk dat het minder stinkt met het uitmesten......als ik een strostal van een stalgenootje van mij heb gemest ruik ik dat veel erger dan als ik mijn eigen stallen heb gedaan.

Mijn mot wordt gebracht en kost 5 a 6 euro per baal.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Het grote nadeel van houtmot vind ik het grote risico op rotstraal... geef mij dan maar vlas, dat kost ongeveer hetzelfde!

Ik gebruik al jaren vlasstrooisel, bevalt prima. Ik geef de paarden wel altijd een plakje sto erbij zodat ze in de nacht wat te knabbelen hebben.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Rengel staat 24/24 buiten en in de buitenstal ligt vlas omdat ze het stro opeet (echt alles!). Een probleem is echter dat ze graaft en vanalles doet in haar stal waardoor de mest niet meer op een hoopje ligt maar overal in losse bolletjes verspreid over haar stal. Ze haalt gewoon alles door elkaar. De stal is dus vuil, gevolg soms wel 2 balen vlas per week. Ik wou eigenlijk een potstal maken maar helaas.
    In mijn stalhuur is stro inbegrepen vlas niet aan 2 balen per week, 6 euro per stuk wordt de maandelijkse kost voor haar buitenverblijfl heel duur.
    Als iemand iets beters en voordeligers weet dat niet opgegeten wordt.....
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

De winter dat Amy op stal stond na haar operatie, heb ik hennepvezel gebruikt. Hiervan zou de capaciteit tot vochtopname 2x zo groot zijn als bij ander zaagsel. Het was eigenlijk de bedoeling dat het ook pot moest worden, maar ik kreeg het nooit voor elkaar omdat ik het niet kon aanzien dat er iets in die stal lag, dus veel te veel schoonmaakte en eruithaalde en zo

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Hihihi Trea, de poetsmuts.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door rengeltje
    Rengel staat 24/24 buiten en in de buitenstal ligt vlas omdat ze het stro opeet (echt alles!). Een probleem is echter dat ze graaft en vanalles doet in haar stal waardoor de mest niet meer op een hoopje ligt maar overal in losse bolletjes verspreid over haar stal. Ze haalt gewoon alles door elkaar. De stal is dus vuil, gevolg soms wel 2 balen vlas per week. Ik wou eigenlijk een potstal maken maar helaas.
    In mijn stalhuur is stro inbegrepen vlas niet aan 2 balen per week, 6 euro per stuk wordt de maandelijkse kost voor haar buitenverblijfl heel duur.
    Als iemand iets beters en voordeligers weet dat niet opgegeten wordt.....
    Ja Amon van Brenda is ook zo'n rommelaar. Maar toch lukt het me wel om een soort van onderlaan te creëren: ik hark met een gewone tuinhard alle rommeltjes ( drollen, losse stukjes onderbodem etc) naar het midden van de stal zonder er diep in te steken. Dus.. oppervlakkig harken.
    Dan het vuile spul eruit en dan de vloer weer zoveel mogelijk glad harken. Dán een nieuwe baal erop verspreiden. Werkt goed, heb eigenlijk maar één baal en soms minder per week nodig. Wat ook wel helpt is in ieder geval wat stro in de stal leggen ( gewoon een plak in de hoek) zodat ze minder rondrommelen en wat te knagen hebben.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Het grote nadeel van houtmot vind ik het grote risico op rotstraal... geef mij dan maar vlas, dat kost ongeveer hetzelfde!
    Est staat al zeker 12 jaar op houtmot maar ze heeft nog nooit last gehad van rotstaal eigenlijk.....en Timber staat er nu ook al weer 4 jaar op en ook geen last van rotstraal. Ik moest met Est 12 jaar geleden wel omdat ze toen bronchitis kreeg en vlas bestond toen nog niet echt (tenminste hier in de buurt niet verkrijgbaar laat ik het zo formuleren)

Misschien hebben mijn dames wel hele goede hoeven, maar ik heb daar gelukkig geen last van. De krullenbevallen mij eigenlijk uitstekend. Ik wist trouwens niet dat er een groter risico was op rotstraal.....

Qua kosten maakt het inderdaad niet zoveel uit maar vlas moet ik ergens gaan halen en mot kan door iemand gebracht worden en aangezien ik maar een seicento heb en daar niet veel in kan vervoeren heb ik voor het brengen gekozen
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Lang niet alle paarden hebben er last van hoor, maar er is wel uitgebreid onderzoek naar geweest en het bleek dat paarden die op houtmot stonden ( zeker op de goedkope variant) veel meer last hadden van rotstraal dan anders gestalde paarden.

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Toen ik Aspen kocht,stond hij op stro. Toen hij verhuist was naar zijn pension(hij stond op een manege 50km hier vandaan) heb ik hem op vlas gezet. Hij was echt te dik en als ik hem op stro zette,zou hij nog verdikken. Vlas beviel ons goed. Makkelijk in onderhoud en je moet niet veel "bijstrooien".
    Toen ben ik verhuisd naar een andere stalling(eind november) en sindsdien staat hij op stro. Hij eet er wel van, maar niet te veel. Hij is wel een rommelpaard. Hij kakt en pist overal in zijn stal en verstopt het dan nog onder zijn stro zodat zijn stal mooi lijkt. Voorlopig hou ik hem in de gaten dat hij niet weer verdikt. Het is nu winter en hij staat veel binnen,dus laat ik hem het liefst op stro staan. Zo heeft hij toch nog wat knabbelwerk.

Aangemeld
    Mar 2006

Marianne, bedankt voor de tip
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2006

Ik heb beton met een putje, daarop rubberen matten en dan stro.
    Mijn spanjaard Jamie heeft een hele week een nette stal met twee balen stro en een beetje bijhouden.
    De twee kinskys echter maken er na een nacht een enorme zooi van, ik heb het opgegeven hun stallen netjes te houden, als ze perse in hun eigen troep willen staan, het zij zo.
    Wel lastig met een cremello
    Dat ontkracht ook meteen het gezegde; hengsten zijn zo net...

Ik haal een keer in de week alles er uit, spoel de stal uit en dan weer twee a drie balen stro erin.

Ze staan met dit **** weer s'nachts binnen en soms zelf meerdere uren per dag...

Ik zou wel naar vlas willen... maar ik durf dat niet meer.
    In 2000 heb ik mijn grote liefde Jimmy naar de kliniek moeten brengen voor een koliek operatie, er zat van dat spul in zijn darmen (zat altijd in het hooi en hij gooide ook zijn graan op de grond ertussen...)
    Volgende de artsen had het zijn darmen geperforeerd...
    Jimmy is s'anderdaags alsnog overleden...
    Ik ben nu doodsbang voor dat spul...

Ben blij dat jullie er geen problemen mee hebben dus wellicht hadden de dokters het fout?

Groetjes,

Josepha
    Equihof, de winkel èn webshop voor Klassieke Rijkunst &amp; NH ~ Trainingen met bekende trainers uit binnen en buitenland ~www.equihof.be

Aangemeld
    Mar 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    wat stro in de stal leggen ( gewoon een plak in de hoek) zodat ze minder rondrommelen en wat te knagen hebben.
    grappige anekdote. Had ik toch fout gelezen en van "plak", "PAK" gemaakt . Ik dus ons Rengel haar stal mooi op orde gelegd volgens instructies van Marianne en een "pak" stro in de hoek gelegd. Ik dacht echt dat ze daar wat ging aan plukken......
    Kwam ik enkele uren later terug in de stal, heel de baal stro uit elkaar. Ons Rengel in het midden met een pak stro in haar mond. Ik vond het al zo raar dat ze niet uit haar stal kwam toen we thuis kwamen.
    Hoe dom kan een mens zijn of liever hoe naïef!
    Joni Bentley

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2006

In ieder geval heeft Rengel zich geamuseerd toch?

Ik geef ze vaak een hele baal hooi, ligt ook in 3 minuten uit elkaar
    Equihof, de winkel èn webshop voor Klassieke Rijkunst &amp; NH ~ Trainingen met bekende trainers uit binnen en buitenland ~www.equihof.be

Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2005

Mijn paardje staat ook op vlas, ben er wel tevreden over. Kost bij ons ook 6eur ongeveer. Heeft wel maar een hoekje met vlas(stal is 4op7m), de rest is beton. Het is voorlopig de plas- en ligplek. Mesten doet hij liever op de plek waar hij staat om te eten (rr).

@ haidi:
    je hebt vochtdoorlatende rubber matten, waar heb je deze gekocht en als ik zo onbeleefd mag zijn: wat kosten deze ongeveer?
    Mijn paardje plast het liefst op vlas of ander laagje, maar om te slapen zou ik heb graag iets zacht geven dat hij niet vuil maakt. Het zou dan 1/4 rubber mat worden, 1/4 vlas/plasplekje, en 2/4 beton, en een paddock van deels beton deels zand met kiezel.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2006

Wij hebben ook vochtdoorlatende rubberen matten, zowel in de stallen als voor verkoop in de winkel.

Bij kleine afnames is 45,- p/m2, 4 cm dik in een mooie terracotta kleur.

Groetjes,

Josepha

Bladwijzers

Forum Rechten