Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: weer berijden; sidepull of normaal hoofdstel ?

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

weer berijden; sidepull of normaal hoofdstel ?

Zoals misschien bekend ben ik een paar maanden geleden flink van mijn Ginny afgekletterd, lees: afgebokt. Voor mij de reden om het over een andere boeg te gooien en met Parelli te starten.

Nu mijn vraag:
    ik heb een sidepull gekocht (was in de aanbieding, kon ik echt niet laten liggen..mijn droom om ooit bitloos met Ginny te rijden ).
    Wanneer ik (WIJ) zover ben om weer op ginny te stappen, zal ik dan het 'normale' westernhoofdstel met Myler-bitje gebruiken of zou ik de sidepull kunnen gebruiken ?

Het hoofdstel ken ze, is dus vertrouwd.
    De sidepull is volkomen nieuw voor haar...gunstig ? omdat we een 'nieuwe weg' zijn ingeslagen ? Of ongunstig ?
    Belangrijk misschien om te vermelden dat ze erg diep loopt, ontspannen maar mijn inziens ook een perfect uitgangspunt om te bokken. (waar ik dus angstig voor ben geworden...)

Wat zouden jullie doen ? Beginnen met hoofdstel met bitje of sidepull ? Ik wil het beste voor Ginny....

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Re: weer berijden; sidepull of normaal hoofdstel ?

Waarom ga je niet eerst grondwerken? Of heb je al het grondwerk van L1 al gedaan en ben je aanbeland bij het rijgedeelte?

Zoniet zou ik eerst het grondwerk gedeelte doorlopen en tegen dat het zover is gewoon het touwhalster gebruiken om het rijden weer op te pikken.

Als je parelli bent gaan doen, ben je vanuit een bepaalde basis begonnen. Vanuit daar kom je in het rij-programma met passenger, ors, keren, achterwaards. Deze dingen heb je uitgevoerd met een touwhalster, toch? Ik zou dus beginnen met een touwhalster en van daaruit heel langzaam ombouwen naar sidepull.

Aangemeld
    Jun 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    Waarom ga je niet eerst grondwerken? Of heb je al het grondwerk van L1 al gedaan en ben je aanbeland bij het rijgedeelte?

Zoniet zou ik eerst het grondwerk gedeelte doorlopen en tegen dat het zover is gewoon het touwhalster gebruiken om het rijden weer op te pikken.
    Ik heb het over een situatie in de toekomst:
    "Wanneer ik (WIJ) zover ben om weer op ginny te stappen...."

'Tuurlijk volg ik de stappen van het Parelli programma. Ben alleen benieuwd wat ik uiteindelijk dan het best kan doen...teruggrijpen naar het 'vertrouwde' hoofdstel mét bit of doorgaan in de 'nieuwe situatie' en de sidepull (met bontje) gebruiken. Allereerst zal ik natuurlijk het PP-touwhalster gebruiken.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

ach, daar hoef je je nog druk over te maken. dat zie je dan wel weer.

Zelf rijd ik nu af en toe met bit, vaker met touwhalster en ik heb ook pas een bitloos hoofdstel overgekocht dat ik nog niet heb maar dat ik wel ga gebruiken.
    Je kijkt waar jij en je paard je dan het beste bij voelen en dan komt het wel in orde.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Kan mij aansluiten bij Skey, als het zover is dan heb je weer een heel andere ervaring en maak je op basis daarvan weer een keuze. Vooral niets doen waarbij je je niet veilig voelt.

Zelf rij ik mijn paard in de bak met touwhalster (hoort ook bij het traningsprogamma), echter wanneer ik naar buiten ga met mijn paard dan heb ik gewoon een bit in, en wanneer ik een keer met anderen rij dan doe ik (tegen mijn zin) een neusriem om omdat ze dan minder ontspannen is .

Ik heb ook buitengereden met touwhalster maar nadat mijn paardje er vandoor is gegaan en ik er vanaf ben gevallen doe ik dat maar even niet meer.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

mee eens, hou voorlopig alle opties open (dus je hoofdstel niet de deur uitdoen), en eerst beginnen met touwhalster. Dat is je paard immers ook al gewend vanuit het grondwerk (paarden zien echt niet veel verschil tussen rijden of grondwerk, dus ze verwachten daar ook geen andere optoming voor). Als het touwhalster op ten duur niet meer voldoet aan wat jij wil (bijvoorbeeld voor nagefelijkheid of perfectie van je hulpen) dan kun je altijd nog overstappen op iets wat de hulpen wat secuurder overbrengt.

Maar ik ben er een voorstander van pas met bit te gaan beginnen als je alle basisoefeningen (halthouden, voorwaarts, zijwaarts, links en rechts) makkelijk kunt doen met een halster, of zelfs zonder teugels. Zodat je het bit puur kunt gebruiken om te verfijnen, en niet meer voor controle.

Aangemeld
    Jun 2006

thanks allen voor jullie adviezen....!!!

Bladwijzers

Forum Rechten