Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: voetje geven via tikje op de been met stick !?

Actief Forumlid gemmvm's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2006
    Leeftijd
    42

voetje geven via tikje op de been met stick !?

Hi beste Parelli mensen.

Ik ben eigenlijk al bijna klaar met level 1 maar toch kom ik nog een probleem tegen.

Mijn paard geeft mij al braaf voetjes, maar via een tikje met de stick op zijn been lukt het nog niet echt. Hij tilt op zich gelijk zijn voet op maar valt dan gelijk in of spaanse pas of graven met zijn been,

hebben jullie hier ervaringen mee en tips ?

In de begin fase heb ik echt 10 minuten op zijn been getikt voordat er iets kwam, natuurlijk kwam uit verveling toen graven of spoaanse pas, moet ik dan juist door blijven tikken totdat hij hem even stil houdt ? het is namelijk absoluut niet makkelijk om te blijven tikken als hij zijn benen zo hoog opgooit.

hij begrijpt volgens mij gewoon niet wat ik precies bedoel.

alvast bedankt voor de tips.

groetjes Gemma
    Werk aan jezelf, wees je ware zelf, laat het paard en ik je helpen
    www.p-aard.nl

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: voetje geven via tikje op de been met stick !?

Niet blijven tikken als hij z'n voet optilt, want dan begrijpt hij niet dat het optillen is wat je vraagt. Als je direct al vraagt om het optillen én langer in de lucht houden van een voet, vraag je teveel en snapt je paard het niet meer.
    Dus: eerst tik je tegen het been, en zodra hij het optilt, stop je met tikken, ongeacht of hij nou staat te zwaaien met dat been of niet. In eerste instantie geef je hem dan heel even rust als hij z'n voet weer neerzet, maar deze rustperiode maak je al snel weer korter door weer opnieuw te tikken, waarmee je aangeeft dat je wilt dat hij zijn voet in de lucht houdt.
    Het is eigenlijk net als bij de porcupine game: in eerste instantie hou je op met druk geven zodra je paard er maar aan dénkt om ervoor te wijken, daarna ga je steeds sneller weer de druk opvoeren om aan te geven dat je wilt dat hij nog wat meer wijkt.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

En om je paard te helpen: in het begin niet pas stoppen met tikken als hij zijn been in de lucht heeft, maar al veel eerder! Als hij zijn gewicht verplaatst om zijn been te gaan optillen.
    Pas als je paard het idee snapt en consequent een reactie geeft, kun je om meer resultaat gaan vragen.

Hoe kleinere pogingen jij beloont, hoe sneller je paard reageert. Als je 10 minuten (of zelfs meer dan 30 seconden) nodig hebt voor je paard uberhaupt iets doet, heb je waarschijnlijk een kleine poging van je paard gemist of is je hulp niet duidelijk voor je paard.

Het heeft ook geen zin om het schrapen te 'straffen', want schrapen is ook het been optillen he Alleen door consequent MEER te belonen als je paard het goede uitvoert en minder belonen wanneer je paard iets doet wat minder op je einddoel lijkt, houd je je paard gemotiveerd om te blijven proberen om het beter te doen.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Alleen door consequent MEER te belonen als je paard het goede uitvoert en minder belonen wanneer je paard iets doet wat minder op je einddoel lijkt, houd je je paard gemotiveerd om te blijven proberen om het beter te doen.
    Nou vraag ik me hierbij wel af hoe je meer kan belonen als je beloning rust is?

Ikzelf doe dit soort dingen graag met het clicker - yess - principe, waarbij door enthousiaster of minder enthousiast yes te roepen, duidelijk kan laten merken of je een beetje tevreden bent of heel erg..

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Rust is de beste beloning vind ik

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Alleen door consequent MEER te belonen als je paard het goede uitvoert en minder belonen wanneer je paard iets doet wat minder op je einddoel lijkt, houd je je paard gemotiveerd om te blijven proberen om het beter te doen.
    Nou vraag ik me hierbij wel af hoe je meer kan belonen als je beloning rust is?
    Langer rust als je paard het goed doet korter rust als hij een minder goede poging doet
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid gemmvm's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2006
    Leeftijd
    42

Zul je net zien toen ik het vandaag weer probeerde dat hij gelijk zijn voetje braaf optilde.

de 2e keer weer, maar de 3e keer duurde veel langer. Ben toen gestopt toen hij het eenmaal weer deed.
    Volgens mij is hij veel te slim en valt hij snel in verveling en gaat dan met zijn voet schapen, hoog opgooien.

Maar die eerste keer 10 minuten hield hij echt zijn voet stevig op de grond hoor, weeet niet of het echt 10 minuten was, maar duurde voor mij een eeuwigheid, eigenlijk was het heel lief om te zien, hij keek me wel aan met zijn ogen maar gaf gewoon geen reactie met evenwicht of been, toen hij dat wel eenmaal deed gaf hij vervolgens wel snel een reactie maar dan wel altijd doormiddel van vooruit lopen, schapen, spaanse pas etc.

Wel nu vandaag merk ik dat er wel positieve vordering in komt, gewoon af en toe vragen en niet te lang mee bezig zijn.

wel goed om te horen dat je hem dus niet moet straffen als hij gaat schapen en zo, hij heeft hem namelijk wel in bewegin gebracht wat ik natuurlijk wilde.

thnx groetjes Gemma
    Werk aan jezelf, wees je ware zelf, laat het paard en ik je helpen
    www.p-aard.nl

Ik ben ook bezig met de voetjes.

Mijn fase 1 is heel licht kriebelen/tikken aan de sokken....dat 'irriteert' en dus heb ik 9 van de 10 al een reactie op fase 1

Ik combineer het met friendly..begin aan de hals....dan naar het been..ff tikken op voetje en als ie dat 1 of 2x gedaan heeft verder met friendly naar de achterbeen...ook hier doe ik het 1 of 2x en ga dan verder met een andere oefening.

Misschien heeft je paard wat meer afwisseling nodig.

Is het niet zo dat als je paard netjes zijn voetje heeft met te knijpen in zijn zwilwrat en cap-of-the-hock, dat het dan niet hoeft met tikken?

Groetjes,
    Eline
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Bladwijzers

Forum Rechten