Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Wandelen: paard let niet op

Wandelen: paard let niet op

Ik wandel regelmatig met een paard door het bos. Maar ze let vaak niet goed op me en gaat dan op mijn voet staan. Ze is heel bang en schrikachtig en let niet goed op mij. Als ik af en toe haar naam zeg let ze heel even op (in de hoop dat ze wat lekkers krijgt) maar dat is ook weer heel snel over.
    Hoe zorg ik ervoor dat ze wel in de gaten heeft dat ik naast haar loop?

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Re: Wandelen: paard let niet op

Hoe gaat het lopen als je met haar in de wei of bak loopt?

Als ik een rondje op het erf loop met haar let ze wat beter op en is ze ook minder druk. Dan loopt ze gewoon achter me aan. In het bos sleurt ze mij mee ipv dat ze achter me aan loopt.

Je kan dit best eerst wat oefenen in de bak, en dan zo telkens een klein stukje verder (hoeft niet de eerste keer al te zijn). Als je iets engs tegenkomt, ga je er zachtjes naartoe, en dan weer weg, en telkens een beetje dichter tot ze op haar gemak is.
    Wat je kan doen als ze je voorbij steekt zijn 2 dingen: bij respectloos (wat me hier niet het geval lijkt, dus ook niet doen best):
    Als ze voor jou gaat lopen zwaai je rondjes met het uiteinde van je touw voor haar neus, als ze dan verder voor gaat lopen krijgt ze dat uiteinde op haar neus (wel opletten dat je NIET gericht gaat slaan, het moet 'toeval' lijken) en gaat ze wel van haar eigen achter je lopen om het vervelende touwtje te ontwijken.

Dan wat beter geschikt is in jou geval (want je paardje lijkt Right Brained):
    Telkens ze voor jou gaat lopen, draai je een kwartslag (jij aan de binnenkant) zodat zij weer achter je loopt, als ze weer voor je gaat lopen opnieuw. Door al deze 'rondjes' gaat ze rustiger worden en leren dat ze achter jou moet blijven.
    Gewoon rustig aan doen, eerst 10 meter van je stal, dan 20 en zo tot in het bos !
    Groetjes,
    Eline
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006

goede tips! ik heb het tegenovergestelde. als iemand anders met mijn paard gaat wandelen let ze te veel op mij, en niet op diegene die haar vast heeft...
    als ik dan achter haar ben zie je steeds haar hoofd een beetje draaien of ik er nog wel ben. en steeds links, dan rechts, dan links enz...
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

Elineke,

Hoe weet ik of het is dat ze geen respect voor me heeft dat ze me voorbij loopt of dat het iets anders is. En als het niet uit respectloosheid is waarom doet ze dat dan, omdat ze zichzelf de leider vind???

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Als je paard jouw omver gaat lopen wil dat zeggen dat ze het minder erg vind om haar 'leider' omver te lopen dan door hetgeen gaan wat haar zo bang maakt: Jij bent dus duidelijk niet de leider.
    Je paardje heeft een duidelijke leidende helpende hand nodig want zoals je haar beschrijft is ze nogal Right Brain: erg schrikachtig en paniekerig dus.

Waarschijnlijk heeft ze al allerlei signalen en tips aan je wanneer jullie ergens aankomen waar ze zich niet op haar gemak voelt. Maar als je dit negeert (daar kan je niks aan doen als je het niet eens weet), zal het steeds erger worden en zal zij iets hebben van: 'Als jij geen rekening houdt met mij, dan ik ook niet met jou hoor' waardoor ze dus niet zal opletten of ze nu op je loopt of niet.

Net zoals Eline al zei: Als je paard voortdurend op je tenen gaat lopen en je voorbij gaat steken, doe dan 'Jumping jacks': Als je voelt dat ze te dicht naar je toe gaat lopen begin je gewoon een beetje te springen ofzo, niet echt op haar gericht maar gewoon zo van 'Oh! Ik ben mijn ochtend gymnastiekoefeningen vergeten! Vlug ff doen!' en begin met je armen rond je te slaan en te springen....als je paard te dicht bij je loopt naar jouw idee zal zij jou aanraken en dus door haar eigen schuld een 'klap' krijgen van je arm. Dan zal zij ook niet de schuld op jou schuiven maar denken: 'Oei, wat doe ik nu, loop ik hier tegen haar arm! Beter opletten de volgende keer!'
    Als jij echter op haar gericht gaan staan schreeuwen zal ze nog banger worden en jouw ervan beschuldigen dat ze zo bang wordt en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Let er op als je die zogenaamde 'gymnastiek oefeningen' uitvoert, je je paardje niet aankijkt en gewoon de andere kant opkijkt en lacht, luchtig en nonchalant doen..

Nu, eigenlijk zou ik eerst en vooral in een afgebakend gebied een beetje werken aan de dingen waardoor ze zo druk van wordt: Dus zoals Eline ook al zei: als ze ergens bang van is, niet pushen om er toch heen te gaan, maar gewoon afstand nemen en telkens een beetje dichterbij komen..stop telkens op een punt waar ze zich op haar gemak voelt en ga dan weer een beetje dichterbij...tot jullie uiteindelijk bij dat 'enge' doel zijn en zij op haar gemakje is..

Want zo kan het toch niet verder. op een dag rukt ze zich nog los en is ze nog maar een stipje in de horizon voor jou

Succes
    Ariane
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door hessie
    Elineke,

Hoe weet ik of het is dat ze geen respect voor me heeft dat ze me voorbij loopt of dat het iets anders is. En als het niet uit respectloosheid is waarom doet ze dat dan, omdat ze zichzelf de leider vind???
    Het ligt voor een stuk wel omdat ze geen respect voor je heeft.
    Maar dan respectloos vanuit Right Brain gedrag. (paarden die eerder Right Brain dan Left Brain zijn, zijn paarden die nogal snel schrikken en paniekerig gaan doen.)

Doe je trouwens iets in de vorm van NH?
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Elineke,

Je kan zien dat ze right-brained is doordat ze angstig is, niet nadenkt, ... Dit maak ik op uit je eerste berichtje:

Ik wandel regelmatig met een paard door het bos. Maar ze let vaak niet goed op me en gaat dan op mijn voet staan. Ze is heel bang en schrikachtig en let niet goed op mij. Als ik af en toe haar naam zeg let ze heel even op (in de hoop dat ze wat lekkers krijgt) maar dat is ook weer heel snel over.
    Hoe zorg ik ervoor dat ze wel in de gaten heeft dat ik naast haar loop?
    Als het respectloos is, dan vind ze zich (dikwijls) zelf de leider. Dan zou ze ook gewoon in de weide, de piste, de stal... Gewoon je omverlopen ed, maar dat doet ze niet dacht ik?

Heb je de mogelijkheid een level 1 parelli pakket te kopen? Of les te nemen van iemand hier op het forum? Dat zal je wellicht veel meer kunnen helpen om haar left-brained (in denkende modus ) te krijgen ipv dat iemand het je zo over internet verteld...

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Je kan misschien tijdens de wandeling als ze letterlijk op je loopt haar zonder veel poespas een paar passen in de achteruit zetten. En initiatief houden. Niet constant rechtuit in één tempo, maar wissel sneller en langzaam lopen af en draai af en toe een volte. Zorg daarmee dat ze oplet. Je wandelt regelmatig, dus echt staatgevaarlijk is ze niet denk ik. Als jij duidelijk de initiatieven neemt, komt zij wellicht tot rust.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Horsefreakje
    Als je paard voortdurend op je tenen gaat lopen en je voorbij gaat steken, doe dan 'Jumping jacks': Als je voelt dat ze te dicht naar je toe gaat lopen begin je gewoon een beetje te springen ofzo, niet echt op haar gericht maar gewoon zo van 'Oh! Ik ben mijn ochtend gymnastiekoefeningen vergeten! Vlug ff doen!' en begin met je armen rond je te slaan en te springen....als je paard te dicht bij je loopt naar jouw idee zal zij jou aanraken en dus door haar eigen schuld een 'klap' krijgen van je arm. Dan zal zij ook niet de schuld op jou schuiven maar denken: 'Oei, wat doe ik nu, loop ik hier tegen haar arm! Beter opletten de volgende keer!'
    Dat zou ik niet doen als ze echt schrikachtig is! Kan zijn dat ze dan nog meer schrikachtig wordt, en je wil haar net kalm houden. Dit is wel goed imo als ze LB dominant is...

Helaas is zoals ik al zei het moeilijk om vanachter een computer te oordelen wat het meest geschikt is voor jullie situatie...

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Dat is ook zo, maar sommige paarden gaan beter opletten als ze meer te doen krijgen. Dan moeten ze namelijk na gaan denken.

Aangemeld
    Apr 2006

Ja idd, ook goed gezegd Lila..als ze moet gaan nadenken waar ze dr voeten neerzet zal ze idd minder tijd hebben om RB te worden/zijn.

@Eline: Pipa, mijn parellipaardje, is ook nogal RB mag ik wel zeggen, en als ze op wandeling erg RB wordt dan doe ik mijn Jumping Jacks, en daardoor wordt ze niet nog méér schrikachtig maar draait ze juist een beetje bij...en natuurlijk met de nodige 7 games wordt ze dan weer lekker LB...maar of ze nu RB of LB zijn, ze horen jouw persoonlijke ruimte te respecteren..dat doe ik dus door ze af en toe duidelijk te maken dat er ook nog iemand aan de andere kant van de leadrope hangt...

Ik spreek natuurlijk vanuit mijn ervaringen hier mee hé..kan zijn dat dit anders ligt voor jou, weetniet...zijn Nine en Ryry erg RB?

@Hessie: Het zou heel erg handig zijn als je paardje de 7 games kent..kun je net zoals Lila zegt spelletjes spelen zodat ze echt moeten nadenken waar ze mee bezig zijn, en niet zomaar zoals een kip zonder kop beginnen rondrennen en op jouw tenen gaan staan...en je voorbijsteken..
    Groetjes
    Ariane xxx

Horsefreakje, ik heb parelli level 1 gekocht en wil er graag mee beginnen maar we hebben net te horen gekregen dat het paard artrose heeft en ze mag geen zijwaartse bewegingen maken voorlopig en alleen rechtdoor lopen (stappen). dus ik kan met de meeste games nog niet beginnen denk ik omdat ze in de games veel kleine rondjes moet lopen.

Als ik met het paard naar het bos ga is ze op het erf nog rustig maar in het bos begint ze al te snuiven en drukker te worden maar ik zie niet echt waarvan ze schrikkerig/bangerig word. Volgens mij niet van 1 specifiek ding. Dus ik kan niet rustig naar het enge ding toelopen.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Klopt het dat ik ergens anders las dat ze overdag op stal staat? Dan is ze misschien gewoon erg blij en fris als ze naar buiten mag? Voor de artrose zou het ook goed zijn als ze overdag veel meer buiten kon zijn. Is er geen paddock of iets? Met een goede regendeken die haar warm en droog houdt? Rust Roest, zeker bij paarden met arthrose.

Bladwijzers

Forum Rechten