Dan toch maar de myler gekocht hoewel ik er eerst nog even over wilde nadenken.
Maar tegen mijn verwachtingen in gaven ze in de winkel echt goed advies.
Die mevrouw vroeg eerst wat we deden, welk bit we nu hadden enz. Toen ik haar vertelde dat hij eigenlijk nog niet echt vaak met bit was gereden maar dat hij het al wel vaker had aangehad had ze er een goed oog in.
Ze vertelde dat veel paarden eerst toch even moest wennen aan de myler en dat je daarom ook niet metteen ermee moest gaan rijden.Beter was om ze rustig te laten wennen en het bit in te doen als je gaat poetsen (of grondwerken)
Ze heeft dan nog een hoop uitleg gegeven over de inwerking van het bit en samen zijn we tot de conclusie gekomen dat de comfort snaffle met lossen ringen waarschijnlijk de beste zou zijn voor ons. Het is een level 1 bit met een paar sweet iron stukjes in.
Dan heeft ze nog het verschil laten zien tussen de gewone en volgens haar ook vaak te dikken bitten en hun inwerking. Zelf reed ze ook met een myler en haar paard liep er blijkbaar ook veel relaxder op.
Ik mag hem zelfs 10 dagen tesen en als hij niet goed is volgens Aramis mag ik hem gewoon terug doen. Aan de kassa zei ze zelfs nog dat ik hem zelfs langer mocht testen als het nodig was, met het rekeningetje mag hij gewoon terug. Service dus.
Dan metteen maar even gaan passen (had ook een paard pasadviezen meegekregen) en volgens mij hangt hij wel goed. Aramis vond het wel gek, al die beweegbare delen en hij heeft nogal tekeer gegaan met het ding in het begin.
Als het morgen niet meer regent gaan we het misschien eens proberen.
De enige echte comfort snaffle
Naast de gewone snaffle, je kan metteen goed zien dat de myler niet dik is. Lekker veel plaats dus in de mond want daar gingen we voor.
Ik denk dat hij zo wel goed hangt hè? Nog een beetje uit de mond aan de kant en niet te hoog, niet te laag.
Andere kant
![]()
Bladwijzers