Een paar maanden geleden was ik met Donja veel aan het trainen voor een aankomende dressuurwedstrijd. Ze had toen ook nog een veulen aan de voet lopen. Op een dag merkte ik dat ze ´sloomer´ begon te worden, dit was helemaal niks voor Donja, het is echt een gohorse. De volgende dag stond ze helemaal stil en was ze niet vooruit te branden. Aangezien er bijna geen gras meer op de wei stond en ze geen biks mocht (vanwege slokdarmverstoppingen) en ze ook nog een veulen aan de voet had, dachten wij aan energietekort of bloedarmoede.
Het veulen is toen afgespeend en Donja kreeg een maand rust, we deden alleen wat grondwerk en afentoe wat 'nh'rijden.
Na een anderhalve maand dachten we dat ze herstelt was, dus nam ik weer een dressuurles. Ze was wat stijf en scheef en na een paar wendingen gereden te hebben, ging ze weer stil staan. Vooruit vanuit het zadel kreeg ik haar niet, maar als m'n instructrice d'r mee nam, liep ze wel mee. M'n instructrice controleerde Donja's rug en kon alleen merken dat het niet was stijf was met buigen.
Ik ben toen weer een paar maandjes gaan NHen en ook het rijden ging helemaal goed
Vandaag had ik dan toch maar weer een dressuurles afgesproken, zonder zadel. Misschien was dat wel waar ze last van had? Maar helaas weer hetzelfde verhaal als een paar maanden geleden...
Toen maar even samen met m'n instructrice 'normaal' gelongeerd en ze liep goed, zelfs met bijzet ().
Volgens m'n instructrice geef ik m'n pony te veel vrijheid, moet ik meer de 'leider' over m'n paard zijn en het dus niet pikken dat ze stil gaat staan.
Maar ik wil weer dat het rijden voor Donja en mij allebei leuk is. Ook een reden waarom ik gestopt ben met wedstrijden.
Stoppen met dressuur rijden vind ik dus niet erg, maar ik ben toch bang dat er wat meer mis is![]()
Kunnen jullie wel dressuur en NH combineren? Hebben jullie enige idee wat dit zou kunnen zijn? Denkt ze missschien terug aan de tijd van haar 'bloedarmoede'. Of ik ze gewoon erg stijf en moet ze er doorheen?
Sorry voor m'n lange verhaal, maar ik begin toch echt 'wanhopig' te worden.
Groetjes,
Nicolien
Bladwijzers