Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: Pony staakt bij dressuur en niet bij NH?!

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Pony staakt bij dressuur en niet bij NH?!

Een paar maanden geleden was ik met Donja veel aan het trainen voor een aankomende dressuurwedstrijd. Ze had toen ook nog een veulen aan de voet lopen. Op een dag merkte ik dat ze ´sloomer´ begon te worden, dit was helemaal niks voor Donja, het is echt een gohorse. De volgende dag stond ze helemaal stil en was ze niet vooruit te branden. Aangezien er bijna geen gras meer op de wei stond en ze geen biks mocht (vanwege slokdarmverstoppingen) en ze ook nog een veulen aan de voet had, dachten wij aan energietekort of bloedarmoede.
    Het veulen is toen afgespeend en Donja kreeg een maand rust, we deden alleen wat grondwerk en afentoe wat 'nh'rijden.
    Na een anderhalve maand dachten we dat ze herstelt was, dus nam ik weer een dressuurles. Ze was wat stijf en scheef en na een paar wendingen gereden te hebben, ging ze weer stil staan. Vooruit vanuit het zadel kreeg ik haar niet, maar als m'n instructrice d'r mee nam, liep ze wel mee. M'n instructrice controleerde Donja's rug en kon alleen merken dat het niet was stijf was met buigen.
    Ik ben toen weer een paar maandjes gaan NHen en ook het rijden ging helemaal goed
    Vandaag had ik dan toch maar weer een dressuurles afgesproken, zonder zadel. Misschien was dat wel waar ze last van had? Maar helaas weer hetzelfde verhaal als een paar maanden geleden...
    Toen maar even samen met m'n instructrice 'normaal' gelongeerd en ze liep goed, zelfs met bijzet ( ).
    Volgens m'n instructrice geef ik m'n pony te veel vrijheid, moet ik meer de 'leider' over m'n paard zijn en het dus niet pikken dat ze stil gaat staan.
    Maar ik wil weer dat het rijden voor Donja en mij allebei leuk is. Ook een reden waarom ik gestopt ben met wedstrijden.
    Stoppen met dressuur rijden vind ik dus niet erg, maar ik ben toch bang dat er wat meer mis is
    Kunnen jullie wel dressuur en NH combineren? Hebben jullie enige idee wat dit zou kunnen zijn? Denkt ze missschien terug aan de tijd van haar 'bloedarmoede'. Of ik ze gewoon erg stijf en moet ze er doorheen?
    Sorry voor m'n lange verhaal, maar ik begin toch echt 'wanhopig' te worden .
    Groetjes,
    Nicolien

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: Pony staakt bij dressuur en niet bij NH?!

Als je gewoon verder gaat met NH, kom je vanzelf weer bij de echte dressuur-oefeningen terecht hoor
    Ik heb zelf nooit dressuur gereden, dus ook niet de behoefte gehad om het te combineren.

Wel zou ik eens gaan onderzoeken of je pony ergens last van heeft. Als je 'NH' rijdt, rij je dan ook intensief? Of laat je haar dan alleen een beetje relaxt rondlopen?

Als je grondwerk doet, is ze dan ook lekker enthousiast? Of sloft ze maar wat rond? Kan ze bij het inbuigen van de hals beide zijden even ver en helemaal rond buigen?

Vertel eens wat jij doet tijdens een 'NH' oefensessie...
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Apr 2004

Wanneer is het rijden intensief? Als ik 'NH' rijd ben ik ook bezig met voltes verkleinen en te vergroten, gangen veruimen en wat verzamelen, wendingen te rijden, enz. Het verschil is dat ik geen zijgangen rijd en ze niet 'aan de teugel' is (is toch wat moeilijker zonder teugels).

Bij grondwerk sloft ze niet rond, ze wordt er afentoe juist 'heet' van.
    Of er een groot verschil in de buiging van de hals zit, weet ik zo snel niet, ik zal er binnenkort even op letten.
    Met grondwerk doe ik veel leidwerk(met veel overgangen), neem ik afwisselend wat games van parelli mee en doe ik wat picadero werk.
    Weet je genoeg zo ?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Als je NH rijdt, rij je dan zonder teugels? Helemaal zonder iets aan haar hoofd?
    En als je dressuur rijdt, doe je dat neem ik aan met hoofdstel en bit? Hoe loopt ze als je met bit rijdt, maar haar niet aan de teugel vraagt? Wil ze dan wel doorlopen?

Aangemeld
    Apr 2004

Als ik NH rijdt dan rijd ik of met alleen een string om d'r nek of met een halster en leadrope.
    Als we dressuur rijden, dan rijd ik met bit zonder neusriem. En aan de teugel vragen doe ik niet, dat kwam altijd vanzelf
    Trouwens, na het longeren van vandaag, had ik ook nog even gereden. Gewoon met de teugels los, van halthouden naar stap stond ze nog even stil, maar daarna heb ik zelfs een galopje kunnen maken.
    M'n instructrice dacht dat ze nu 'losser' was en dat ik misschien voortaan eerst moet longeren met bijzet. Maar dat zie ik echt niet zitten..

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Hmm, dus het enige verschil is dat je tijdens de dressuurles Donya wel 'aan de teugel' rijdt?

Misschien wil ze je wel vertellen dat het dressuurrijden niet meer 'leuk' vindt omdat je tijdens het NH-en op een veel betere manier met haar omgaat. Gebruik je tijdens het dressuren wel 'natural' hulpen of rijd je dan ook echt op een andere manier?

Als ik jou was, zou ik het NH rijden gewoon steeds verder gaan uitbreiden, met teugels, tot je dressuur kunt rijden op NH-manier.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Wat ook nog zou kunnen, is dat ze last heeft van haar gebit en dat ze dat voornamelijk merkt als je haar een bit in doet.
    Is ze wel eens door een paardentandarts nagekeken?

Je hebt trouwens groot gelijk dat je je paard niet eerst wilt longeren met bijzet, voor je erop kunt... Dat lost je probleem niet op, zal het misschien hooguit wat verdoezelen tot het zich weer opnieuw of op een andere manier zal uiten!

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Rijd je dressuurles een met een touwhalster....

Het lijkt mij er toch op dat er iets wezenlijks verschilt in wat je doet met 'NH' en met 'dressuur'. Maar om heel eerlijk te zijn bestaat er voor mij geen verschil... Je bent met een paard bezig (op de grond of in het zadel) op een natural way... dát is voor mij natural horsemanship. Niet een halster of een bijzetteugel....

Bekijk het eens minder óf óf. Het is een manier van doen, en niet iets wat je 'er af en toe bijdoet'.

Kop op!! Maak het leuk voor jullie beide!

Aangemeld
    Apr 2004

Ze is twee maanden geleden nog bij de tandarts geweest. Ze had een klein wolfstandje, die is getrokken. Voorderest had ze een perfect gebit.
    Bij dressuur gebruik ik toch niet de 'natural' hulpen. En nee, we lachen bijv. niet bij een overgang. Ook zijn de beenhulpen anders, die liggen soms ook aan als hij eigenlijk niet nodig is
    Ik heb echt een Engelse instructrice, het is lastig. We hebben al meer meningsverschillen gehad. Ik denk er ook over na om er mee te stoppen en dan weer Parelli-lessen te nemen, dan kan ik op een gegeven moment ook 'dressuur' rijden, maar dan houden we het op één manier
    Bedankt voor jullie reacties!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hoi Nicolien,
    Is het slomer worden en het niet meer aan de teugel willen lopen niet begonnen vlak nadat dat wolfstandje was getrokken?
    Dit even om uit te sluiten dat ze geen last heeft van het bit/haar mond.

Ik kan me voorstellen dat het verwarrend voor je paard is als je niet altijd dezelfde hulpen gebruikt. Op zich is NH prima te combineren met dressuur, maar naar mijn mening pas als je je paard en vooral jezelf al een heel eind getraind hebt op de NH manier (in dit geval Parelli). Want uiteindelijk werk je ook met NH toe aan verfijnde hulpen, die onzichtbaar zijn voor de toeschouwer. En je werkt ook naar het rijden met een bit, waar je paard dan als het goed is, goed op reageert omdat je hem goed voorbereid hebt. Als je echter te snel begint met dresuurlessen, dan kan het zijn dat het botst en dat merk jij nu dus.
    Ik denk dan ook dat het een goed idee is om voorlopig te stoppen met de dressuurlessen en je te concentreren op 1 trainingsmethode!

Aangemeld
    Apr 2004

Haaj Marja,
    Nee, het slomer worden was al begonnen voordat het wolfstandje werd getrokken.
    Het lijkt mij idd ook verstandiger om me een tijdje te concentreren op 1 traningsmethode!
    Bedankt voor je reactie!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

In elk geval niet de dressuur de 'schuld' geven maar zo te lezen doe je dat ook niet.
    Wat ik denk als ik het zo lees is dat je dan ineens andere hulpen gebruikt, waarom eigenlijk? En het kan best zijn dat je dan weer spieren aanspreekt die ze met het nh werk niet/minder gebruikt. Dat kan ook een wat minder prettig gevoel geven bij haar. Ik combineer dressuur wél met parelli, incl bijpassende instructrice. ( en op advies van de fysio ) Maar ik rijd mijn voltes, overgangen etc nog steeds op dezelfde manier.

Aangemeld
    Apr 2004

Waarom ik dat eigenlijk doe, moeilijke vraag
    Dressuur gebruik ik al veel langer dan NH, daardoor is dressuur er meer ingesleten en gebruik ik dus bij dressuur, meer de oude hulpen.
    Ik kan NH en dressuur wel van elkaar onderscheiden, maar ik vind het erg lastig om de hulpen van NH bij dressuur gebruiken. Het is zeker mogelijk, maar ik denk dat ik me dan eerst even verder in NH moet gaan verdiepen.
    (En natuurlijk geef ik dressuur niet de schuld hor )

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik geef de dressuur heel graag de schuld het is namelijk heerlijk om iets de schuld te geven.
    Daarom rij ik geen dressuur meer, totdat mijn nh gewoontes overheersen over wat ik vanaf jaren geleden heb geleerd. Dan kun je weer rustig aan dressuur beginnen zonder je paard in de war te brengen.
    Ik heb toch een tijdje 'normaal' doorgereden maar ik stapte altijd af met een lichte spijt omdat ik weet dat ik weer een stukje verwarring heb toegevoegd bij mn paardje.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Hallo Nicolien,
    Het is goed om te lezen dat ik niet de enige ben met een probleem... Ik heb het staken wel eens gehad in de bak tijdens dressuren. Ze wilde echt niet meer lopen, wat ik ook deed. Toen ben ik eraf gestapt en veel buiten gaan rijden, daarna ging het weer stukken beter en staakte ze niet meer. Begin dit jaar ging ze ineens staken als we buiten gingen rijden. Ik wist echt niet meer wat ik met haar aanmoest en heb er toen iemand bijgehaald. Zij vertelde mij dat ik het buitenrijden voor haar leuker moest maken door af en toe te laten grazen enzo. Dat hielp bij ons iig niet. Ik ben daarna Centred Riding lessen gaan volgen en na de eerste les al was er niets meer aan de hand. Ik was namelijk beter gefocused en daardoor duidelijker richting Ony wat ik wilde (pakte dus duidelijker de leidersrol op me). Ook is mijn zit onafhankelijker geworden waardoor ik zowel letterlijk als figuurlijk steviger in het zadel zit.
    Het is heel erg moeilijk om van een afstand te kunnen zeggen wat er met jou en of jouw paardje aan de hand is.
    Ik heb er in ieder geval ervaring mee dat het dressuur en nh elkaar niet uitsluit, maar juist kan versterken.
    Heel veel succes iig.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten