Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Help! Pipa eet wéér zand!

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Help! Pipa eet wéér zand!

Ze eet zand. Again! Net als vorig jaar toen ze van de weide gingen.

Ze staan nu een stuk onder de halfopen hangaar, dus ze hebben een soort van hele grote stal/schuilhok én ze kunnen in de piste. Als hun stro te vuil wordt eten ze dr niet meer van. En dus gaan ze zich vervelen.

Pipa heeft al een tijdje een akelige hoest Vanmorgen had ze 't ook nog: Echt een akelige hoest en dan een paar keer na elkaar...

Ik maak me een beetje zorgen.
    Want als ze kauwt en smekt, dan hoor je echt het zand knarsen tussen haar tanden, precies alsof ze een hele hap zand in haar mond heeft...

Ik heb daarjuist extra veel stro opgestrooid en nog hooi gegeven zodat ze genoeg te knabbelen had.

Dat hoesten, dat weet ik wel niet zeker of dat door het zand komt, zou misschien ook kunnen door het droge stro?...

Misschien weer eens de 'mesttest' uitvoeren om te zien of er zand inzit? Goed idee?

Groetjes en albast bedankt!
    Ariane
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Re: Help! Pipa eet wéér zand!

Hangt er een liksteen? Ons Rengel eet ook zand als er geen liksteen in haar wei hangt.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door rengeltje
    Hangt er een liksteen? Ons Rengel eet ook zand als er geen liksteen in haar wei hangt.
    Ja..er hangen er zelfs twee.. Ze doe het volgens mij gewoon uit verveling..
    vandaag deed ze 't weer: een hele hap zand..terwijl ik erop stond te kijken! En je hoorde echt het zand tussen haar tanden knarste en ze hoestte weer de hele tijd
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Aangemeld
    Mar 2006

Misschien is ze niet zo dol op de smaak van de liksteen??? Ons Rengel is zot op de Himalaya liksteen en de gewone rode. Van al die andere smaakjes moet ze niet weten.

Als het verveling is kan je misschien eens proberen met een emmer of andere pot met deksel te nemen. Je doet gaatjes in de onderkant en vult de pot met kleine stukjes wortel of desnoods wat briks. Je hangt die dan met een koord omhoog zodanig dat ze er moeten tegen tikken en er onderaan iets uitvalt. Ons Rengel kan daar uren mee zoet zijn. Als er maar eten te rapen valt.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door rengeltje
    Misschien is ze niet zo dol op de smaak van de liksteen??? Ons Rengel is zot op de Himalaya liksteen en de gewone rode. Van al die andere smaakjes moet ze niet weten.

Als het verveling is kan je misschien eens proberen met een emmer of andere pot met deksel te nemen. Je doet gaatjes in de onderkant en vult de pot met kleine stukjes wortel of desnoods wat briks. Je hangt die dan met een koord omhoog zodanig dat ze er moeten tegen tikken en er onderaan iets uitvalt. Ons Rengel kan daar uren mee zoet zijn. Als er maar eten te rapen valt.
    Pipa heeft een gewone rode en dan nog een speciale..ze likt er sowieso noit erg veel van..

Dat van die doos met brokjes is best een goede optie, alleen..Ik ben er zeker van dat Napoleon (leider v/d kudde) het voor zichzelf wil en dat Pipa helemaal geen kans maakt om ook maar in de buurt van de doos te komen of ze vangt gegarandeert een stampt van onze grote dikzak!

*ZUCHT*

Of is enkele dozen verspreiden mss een goede optie? Alleen..hoe doeje dat dan precies dat z dr niet vanzelf uitvallen? Zou je soms een foto kunnen maken van zo'n doos?

Alvast bedankt en ik hoop dat het werkt! Ze is nogal onzeker dus hopelijk zal ze wel durven! Maar ik denk dat, als ze eenmaal doorheeft er wat lekkers in zit, dat wel in orde komt...?

Groetjes
    Ariane
    Groetjes
    Ariane xxx

Aangemeld
    Mar 2006

Ik heb zelf geen grote emmer hangen omdat ik het alleen in haar stal gebruik. Als ze in de winter binnen moet komen.
    Bij mij is het voorlopig een bus van Becel frituurolie en ze hangt vast met het handvat ik vul ze met stukjes wortel die ik dwars snij (dus in de lengte) die eigenlijk door het gat kunnen vallen maar alleen als ze er recht voor komen. Dus ze moet er tegen duwen tot de wortel verschuift en er door valt. Soms vallen ze gemakkelijk en dan heeft ze niet veel werk.
    Als je een emmer neemt met deksel en je maakt in de bodem van de emmer gaatjes ter groote van wat je er in wil steken (daar hangt alles van af natuurlijk) en je hangt dan de emmer op aan het handvat met een koord aan een balk ofzo. Eerst laat je best eventjes zien dat er iets in zit en je laat er expres wat uitvallen dan hebben ze het vlug door hoor.
    Ik probeer eens een foto te nemen van mijn constructie. Maar dat zal waarschijnlijk pas in het weekend zijn.
    Natuurlijk weet ik niet of de adere Pipa gerust gaan laten. Enkele emmers of potten ver genoeg van elkaar is een optie.
    Joni Bentley

Meer ruwvoer aanbieden! De enige mogelijkheid als paarden zich vervelen.
    Ik heb er ervaring mee. Bij ons staan ze ook de hele winter op de paddock en natúúrlijk! gaan ze zich vervelen. Sommige paarden krijgen dan werkelijk akelige gewoonten. Zand eten mag je niet overschatten. Mijn Amy deed het ook, ze likte de hele stoep schoon. Dat heeft haar bijna het leven gekost. Ze is nou eenmaal een paard wat erg graag met de mond bezig is.

Het jaar daarop ben ik begonnen met onbeperkt hooi geven. Een paar maanden later barstten ze bijna uit hun vel. Ik heb een topic geopend hier op dit forum. Op aanraden van mensen ben ik begonnen de helft van het hooi te vervangen door stro.

Op dit moment krijgen ze vier plakken hooi per paard/per dag. 2 's ochtends en 2 's avonds.
    De rest van de tijd staan er bakken met onbeperkt stro. Het geeft ze bezigheid, ze knabbelen de hele dag een beetje in die bakken (met koud weer meer) en zijn bezig met hun favoeriete spel: ETEN!
    Zo vervelen ze zich stukken minder.

Stro op de grond gooien is niet zo'n best idee. Ze plassen erin.

Ik vind bakken met stro echt ideaal.

Likstenen zijn inderdaad een must. Himalaya zijn voorzien van een reeks sporeelementen en mineralen. Ze zijn te koop bij paardendrogist. Zijn echt fijne, goede stenen.

Maar likstenen zijn geen oplossing tegen verveling.

Aangemeld
    Apr 2006

Bedankt Rakeltje én Trea!!

@Trea: zand eten is ided een akelige gewoontje, en dan die hoest daarbij van dr...
    Er ligt dus idd stro verspreid in hun schuilhok en daar eten ze dan wel van, maar zodra het te vuil is omdat ze, zoals je al zei, dat ook als hun toilet gebruiken, eten ze dr niet meer van en dan begint het zandhappen...de paardjes krijgen 's morgens een emmer bietenpulp, lijnzaad en hooi, en 's avonds worteltjes en hooi..Ze staan echt wel dik genoeg, heb hier zelfs nog een topic geopend omdat Pipa's nek begon om te vallen v/h vet..en nu beginnen ze eindelijk weer wat af te vallen en ze hebben eigenlijk eten genoeg Ze knabbelen wat aan het stro, maar ik kan wel eens voorstellen aan de eigenaars om wat Stro in bakken te doen zodat ze daar van kunnen eten..Oja het hooi dat ze krijgen is erg arm, het is graszaadhooi dus echt dik worden ze daar niet van..

Misschien met die emmer van Rakeltje en dat hooi in die bakken, het probleem kan verholpen worden (ik hoop het echt!!)

Pipa is net als Amy heel graag bezig met haar mond..ik wil echt dat ze ophoudt met zand eten, ik mag dr niet aan denken dat ze daar een dag ligt en ze koliek heeft terwijl dr daar niemand thuis is Pfffff

Bedankt voor de tips. Zal het zeker eens voorleggen aan Anky.

Groetjes
    Ariane
    Groetjes
    Ariane xxx

Bladwijzers

Forum Rechten