Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 51

Topic: L2, Irwin in combinatie met Parelli

  1. #31
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door eline
    En als je dat nou oefent? Dat Shanna begrijpt dat druk op dr hoofd helemaal niet zo erg is?
    Was het maar zo simpel. Natuurlijk kun je elk paard desensibilisizen (zoiets?) voor druk op het hoofd, met friendly aproach en retreat.
    Zoiets probeerde ik al eerder aan te geven. Ik heb Shanna geleerd haar hoofd omlaag te doen met de (extreme) friendlygame, zodat ze het iets makkelijker kon verdragen. Dit doet ze nog steeds direct als ik de CS over haar rug zwaai. Maar ondanks dat ik haar dit leerde ter ontspanning, is het bij haar geen TEKEN van ontspanning. Het is puur een aangeleerd reflex, ze wil dat iets stopt (CS is nog altijd een big issue af en toe) dus doet ze haar hoofd laag, en dáárdoor wordt ze ontspannen. Het is niet dat ze ontspant en dus haar hoofd omlaag doet. M.a.w. het feit dat een paard iets doet, wil niet zeggen dat het paard het ook doet met de juiste redenen.

    Met het oefenen dat druk op het hoofd niet erg is, zie ik hetzelfde probleem. Ik wil mij aanpassen aan mn paard. Ik wil luisteren naar wat shanna verteld, en als ze verteld dat druk op haar hoofd bully overkomt, dan ga ik haar niet zeggen van: joh shan, misschien vind jij dat zo, maar in mijn dialect betekent dat echt niet bully hoor. Dus doe je hoofd maar naar beneden, ontspan en beetje en doe je best je aan te passen aan mijn dialect. We zijn toch paardentaal aan het leren?

    Wat ik wil is te leren mn paard te behandelen met een fatsoen vanuit het paard zijn point of view. Net zoals een paard het onfatsoenlijk vind om rechtstreeks in zijn priveruimte te worden benaderd, vinden paarden het kennelijk ook onfatsoenlijk om gepushed te worden bij het hoofd. Wie ben ik dan om die fatsoensregels aan de kant te gooien? Je kunt een paard alles leren, maar wanneer ga je je doel voorbij om zo natuurlijk mogelijk met je paard om te gaan?

  2. #32

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    Eerste reactie: ja dat! en DAT en DAT! Wat jij zegt!!

    Sure, paarden kunnen (en willen vaak ook) best met ons omgaan, ook al roepen wij luidkeels : HEE JIJ DAAR CIRKEL NAAR LINKS IN DRAF EN WEL NU!!!!

    Terwijl ze ook en veel liever reageren op: "graag een cirkel naar links, eentje hoger dan stap, thank yoU!" Stukje dialect.

    (Susan vindt dat ik onderhand wel fluender mag wezen, dus als ik een gang op op de cirkel per ongeluk met fase 1 en 2 tegelijk vraag, kan ik zo maar een MEGAbok krijgen: you were rude! En terecht, imo.)

    Lodash heeft ook geleerd in enge situaties hoofd omlaag te doen. Precies zoals Shanna: omdat hij dat geleerd heeft en daarmee probeert het enge weg te laten gaan (deels altijd succesvol want hoofd laag= endorfinen) en om ontspanning te vinden. Maar niet UIT ontspanning, althans niet in enge situaties. Hoe logisch. Dan staat hij daar neus aan de grond, met wijde stomende neusgaten, erg zijn best te doen rustig te worden. Hmm.

    Dus helemaal eens met Sandra: ja je kan een paard ongeveer alles leren. Maar waarom zou je heel veel dingen willen leren, als die tegen de natuurlijke omgang ingaan? Dat doen we uiteraard toch al, maar als we nou bepaalde dingen weten over hoe paarden iets ervaren, dan zou het toch minimaal onbeleefd en maximaal ronduit onbeschoft zijn om daar verder niets mee te doen? Mijn mening

    May the horse be with you!

  3. #33

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    ik denk dat ik als een een paard zou hebben zoals shanna is, dus idd nooit druk op het hoofd zou geven. of eigelijk zou ik als ik met wat voor een ander paard zou bezig zijn ook nooit druk geven op het hoofd. (omdat het idd als bully gedrag kan overkomen - ik wil geen bully zijn)

    klnkt misschien erg tegenstrijdig met wat ik eerder schreef... maar op die momenten voelt het niet als "druk" geven of als bully gedrag van mijn kant... het voelt dan zoiets als van "goh zou je alsjeblieft even iets naar achter willen gaan"... en niet van GA NU NAAR ACHTER !!.... en ik heb ook het idee dat eagle dat ook zo ervaart.

    dit topic speelde gister ook door mijn hoofd toen ik bezig was met eagle. op een gegeven moment staat ie super ontspannen een beetje te staan bij mij... ik friemel met zijn lippen en hij snort zijn lippen tegen mijn wang... etc.. zo'n plaatje begrijp je... ik leg even mijn hand op zijn neus en vraag 2 stappen achterwaarts dan gaat ie gewoon ontspannen 2 stappen naar achter en we gaan weer door met ons gefriemel...
    toen bedacht ik (misschien niet helemaal fair naar eagle toe) hoe zou hij reageren als ik het echt met een GROOT DOEL zou gaan vragen (zoiets van IK WIL NU 15 METER ACHTERWAARTS IN EEN RECHTE LIJN), dus ik richt mij op, maak me groot en eagle richt zich dan al iets op, staat er nog wel ontspannen bij, en vervolgens leg ik mijn hand op zijn neus geeft een beetje druk (fase 1 naar mijn idee) en hij schiet met zijn hoofd omhoog, ogen wijd en is inverted in rug en hals...

    hihi ben wel meteen gestopt hoor en heb veel gefriendlied

  4. #34
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    Wat mij nu interessant lijkt is als we allemaal eens wat filmpjes op het forum zetten van dit soort dingen, en daar met zijn alleen over discusseren over wat de lichaamstaal van het paard zegt.

    ik ben namelijk erg benieuwd of iedereen hetzelfde ziet, of dat er verschillende interpretaties van lichaamstaal bestaan.

    Misschien is het geen goed idee hoor, maar zou het niet leuk zijn als we allemaal omstebeurten een filmpjes posten waarbij we samen bediscusseren wat het paard denkt? En van daaruit misschien een conclusie kunnen trekken waar deze discussie over gaat? OF er inderdaad verschillen zijn fatsoensregels bij verschllende type paarden, of dat deze regels universeel zijn, maar sommige paarden ze minder laten blijken.

  5. #35

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    ik wil wel een filmpje maken.... even camera meenem en iemand lief aankijken...

    want misschien denk ik wel dat eagle ontspannen naar achter gaat (of wil ik dat denken..) maar laat ie toch zien dat ie het niet echt leuk vindt..

  6. #36

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    Wat jij beschrijft, Marja, herken ik heel erg hoor, als ik zachtkens op neus achterwaarts vraag, met geen opgericht en geen energie aan, dan doen beide paarden dat zachtkens en hoofd laag en geen tekenen van naar vinden. Dat is inderdaad totaal iets anders dan life up en GAAN.

    Filmpjes is leuk idee, maar gesleep met camera, cameraman nodig eigenlijk en geen idee hoe ik die zut in de PC krijg... Maar wie weet.

    May the horse be with you!

  7. #37
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    Hehehe ik ben weer even flink door elkaar gehusseld door dit onderwerp en heb MCL voorgesteld de dvd´s aan te schaffen... dan kan ik met mijn eigen ogen aanschouwen en bedenken wat en hoe...

    Als ik op jullie verhalen af moet gaan voel ik me wel een aadige bully
    Gelukkig is het nooit te laat om je denkwijzen te herzien of aan te passen....

    Nu maar eens echt kijken of ik mijn unconfident vriend zekerder kan maken met mij in de binnenbak.....zonder dat ik de grote bully ben
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  8. #38
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf

    Lodash heeft ook geleerd in enge situaties hoofd omlaag te doen. Precies zoals Shanna: omdat hij dat geleerd heeft en daarmee probeert het enge weg te laten gaan (deels altijd succesvol want hoofd laag= endorfinen) en om ontspanning te vinden. Maar niet UIT ontspanning, althans niet in enge situaties. Hoe logisch. Dan staat hij daar neus aan de grond, met wijde stomende neusgaten, erg zijn best te doen rustig te worden. Hmm.
    maar da's echt een letterlijk knopje, heb ook ooit een poging gedaan dat aan te leren, maar ben daar heel snel mee gestopt omdat het niets te maken heeft met wat ze op dat moment voelt. Heel spastisch hoofd laag houden

    Dus helemaal eens met Sandra: ja je kan een paard ongeveer alles leren. Maar waarom zou je heel veel dingen willen leren, als die tegen de natuurlijke omgang ingaan? Dat doen we uiteraard toch al, maar als we nou bepaalde dingen weten over hoe paarden iets ervaren, dan zou het toch minimaal onbeleefd en maximaal ronduit onbeschoft zijn om daar verder niets mee te doen? Mijn mening
    ik vraag me dus af of paarden dit onbeleefd vinden omdat ze je gedrag toch nog een beetje roofdier-achtig vinden (en ze dus unconfident zijn), of dat ze dit bij andere paarden ook vervelend vinden.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  9. #39
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    heb gister die dvd gekeken: round penn redefined, vroeg me af hoe jullie over het volgende denken.
    Ik heb altijd een soort van hempfling-idee in m'n hoofd, dat je at liberty dingen voordoet en je paard dan precies dingen nadoet( sorry, heel erg penny). Ik vraag me af hoe je dat doet als je altijd je heupen gedraaid moet houden. Ik merk dus dat als ik bepaalde dingen vraag, ik juist m'n heupen naar haar toe beweeg als teken dat ze die kant op moet buigen (bijv aangalopperen en wijken bij stick to me). Ik vind het beetje spastisch om de hele tijd zo te lopen, viel me ook op dat ze op die video ook aan de buitenkant van de cirkel lopen, dan is die buiging ook veel logischer ben ff met gedachtenspinsels bezig
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  10. #40
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    Het hangt er volgens mij maar van af van wat je je paard geleerd hebt, als je je paard leert om mee te buigen met jou, zal ie dat ook doen, als je hemt leert om te buigen als jij, zeg nu maar, 3 keer op en neer springt, zal ie dat na een tijd ook doen hoor. Zo denk ik erover...
    Ik zeg niet, misschien gaat dat spiegeleffect wel sneller, maar uiteindelijk komt het toch op hetzelfde neer volgens mij.

    xxx julieke

  11. #41

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    je hoeft niet altijd zo 'spastisch' met je heupen te doen hoor ... je hebt de neutrale stand, de wijkende stand (bijv hoofd naar binnen vragen) maar je hebt ook een pushende stand.. alleen die pushende stand doe je NOOIT op het hoofd. je mag/kan wel pushen op de schouder, ribben, heupen...

    en ik denk dat je het in het begin heel duidelijk beetje overdreven doet en dat steeds subtieler toepast. en dan voelt het vast niet meer zo 'spastisch'

  12. #42
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    de beweging went ook best gauw hoor. Ik doe het inderdaad in gradaties. een soort fases, eerst heel subtiel, en als dat niet overkomt, steeds iets duidelijker. fase 4 is dan (bij bv stelling vragen) drijven op de singelplek. Want uiteindelijk wil ik toch dat ze op mn lichaamshouding reageert en niet alleen op de stick.

  13. #43

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    ik heb toch ook even een klein vraagje hierover... ik ben net begonnen met level 2 en nu bezig met change of direction. het probleem is dat ze me niet aan kijkt met het gevolg dat ik haar ook niet de andere kant op kan senden. Ik loop naar achter maar ze blijft doorlopen. In het begin ging het wel goed (toen anna had geholpen thnx nog daarvoor ) maar nu wil het dus niet meer lukken.. heel vreemd ik weet ook niet waarom en hoe dit veranderd is..
    Richt ik ook te veel energie op haar? en hoe kan ik dit het beste verbeteren? is het een teken van onzekerheid of geen vertrouwen?
    Parelli.. Waarom ontdek ik dit nu pas?

  14. #44

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    Het zou kunnen dat je "aan" staat op haar hoofd, ja. Dat kun je ondervangen door een holle positie naar je paard in te nemen als je haar naar je toehaalt.

    Een ander punt bij change of direction, is dat je het echt niet te vaak moet vragen. 1 op de 3 keer dat je je paard binnenhaalt, max, en uiteraard afhankelijk van je paard (hoe is je drive, hoe is je draw?). Om de change of direction te verbeteren, kan het vaak goed zijn om je paard in een rechte lijn binnen te halen (net als je zou doen voor change of direction) en dan het recht naar je toe komen te belonen, door geen change of direction te doen, maar rust te geven.

    Succes!

    May the horse be with you!

  15. #45

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    kijk goed wanneer je je paard vraagt naar binnen te halen. pas vragen als ze voorbij je schouder is en dan meedraaien met de klok mee dus. succes

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •