Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 51

Topic: L2, Irwin in combinatie met Parelli

  1. #16
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    hij vindt het bijv erg leuk om met de rits van mijn jas te spelen... als ik hem op dat moment even opzij zet met zijn hoofd omdat ie een beetje te dicht op mij komt, en ik duw dan op zijn hoofd dan heb ik niet het idee dat hij zich bedreigt voelt door mij.
    Maar dan block je hem. Als het goed is doe je dit zonder fases, zonder focus, zonder alle kenmerken van driving.
    Jij bent dan even een muur waar hij tegenop botst en geen paard wat dreigt hem aan de kant de jagen.

  2. #17

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    noppes, ik bedoel,dan DUW ik hem echt even naar achter.. zo van hup niet zo dichtbij - 1 of 2 passen naar achter...

    ik versta onder een block idd, paard beweegt zijn hoofd naar mijn hoofd toe bijv, ik steek mijn arm op en hij komt tegen mijn arm aan.. dus hij komt tegen de muur (ik dus) op.... als ik block, dan duw ik niet....

    maar als we allebei in een cozy-mood zijn en hij komt toch iets te dichtbij, dan duw ik hem vriendelijk (porcupine op zijn neus...)naar achter
    dus toch echt wel met iets van druk op zijn hoofd... maar idd zonder fases, misschien wel een beetje focus want ik wil dat ie naar achter gaat... en ZEKER niet met energie up...
    en op zulke momenten, gaat eagle ook in zijn lage ontspanning houding gewoon een paar stapjes naar achter...

    voor mij voelt het als een soort beleefheidsomgang naar elkaar.

    maarre op momenten dat wij niet aan het cozy-en zijn, en eagle is opgewonden/afgeleid of te wel RB ofzo, dan is dit dus niet aan de orde en dan zal ik hem nooit (althans ik probeer het - bedoel ben ook wel eens mens met een badhairday en val in foute gewoontes) druk op zijn hoofd geven maar hem dan op zijn schouder uit mijn buurt zetten. Maar op zulke momenten is het echt life-up bij mij...

    ik vindt het gewoon moeilijk uit te leggen... hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel..


    in ieder geval meer als antwoord op je vraag in je openings topic.. ja, ik pas de irwin ideeen toe op de dagelijksomgang met mijn paard... cirkeling zoals parellie doe ik eigelijk niet zo vaak meer.. ik longeer eerder op de irwin manier. en de yoyo heb ik dus aangepast... oja sideways doe ik eigelijk ook bijna niet meer op de parellimanier, dus echt in een rechts hoek zijwaarts gaan.. maar dat komt meer omdat ik van Wim heb begrepen dat dat niet goed is voor je paard zijn lichaam...

  3. #18

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    bedenk me opeens... misschien speelt het ook mee dat eagle hoog op de rangordelijst staat (zoals mafhaf lodash omschrijft) en daarom een beetje druk op zijn hoofd niet bedreigend vindt..

  4. #19
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    Klinkt heel logisch.
    Toch apart. Shanna staat in de kudde van 2 (shanna en lady) bovenaan. Tóch vind ze de minste druk richting haar hoofd al bedreigend of onprettig.
    Zou dat kunnen betekenen dan dat shanna weliswaar baas is in de kudde maar dit eigenlijk van nature niet zou moeten zijn?

  5. #20

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    Hela hola of net andersom: door de leiding in de kudde op zich te nemen kan ze anderen drijven en zij haar niet, zodat ze geen druk op hoofd hoeft te ervaren... want dat vindt ze helemaal niks Dus reageert ze er erg op. En verwerft daarmee in dit geval het leiderschap in de kudde?

    Gedachtenspinsel

    May the horse be with you!

  6. #21
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    of het paard is gewoon zeker bij andere paarden, maar (nog) wel wat unconfident bij mensen. Ik denk ook dat het gewoon tijd kost voordat je paard je volledig vertrouwd, natuurlijk gaat het sneller als je alles goed doet qua lichaamshouding, maar het blijft tijd kosten.
    Zag toevallig laatst een stukje van linda met allure, die zei dat allure nog best uncofident was, dus dat ze (nog) niet haar navel op hem kon richten omdat hij dat als teveel druk ervaarde.

    misschien nog wel grappig, tas doet altijd haar hoofd gewoon naar mij (en eline) toe, gaat altijd met haar hoofd helemaal laag staan om tussen de oren gekroelt te worden, geen enkele moeite met het hoofd aanraken dus
    Er kwam laatst iemand die het halster aan wilde doen, waarschijnlijk met wat te veel energie ofzo, ze rende gewoon weg . Nog nooit meegemaakt Volgens mij worden paarden steeds kieskeuriger in mensen als ze gewend zijn beleefd behandelt te worden
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  7. #22

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    Met dat laatste ben ik het zo helemaal eens! Hoe meer je aanspreekbaar bent, hoe meer issues je paard op tafel legt. En met hoe meer ze genoegen nemen Kan heel grappig zijn en ook verrektes lastig. Maar altijd uitdagend

    May the horse be with you!

  8. #23
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    ik vind het (tot nu toe ) zo geweldig dat m'n paard een mening begint te krijgen, het duurt even na 17 jaar meningloos, maar dan heb je ook wat
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  9. #24
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    of het paard is gewoon zeker bij andere paarden, maar (nog) wel wat unconfident bij mensen.
    Dat zou ook zeker kunnen. Shanna is behoorlijk unconfident. Waarbij we weer terug zijn bij (bijna) af.
    Want als shanna unconfident is bij mensen, bij mij dus, dan ziet ze mij dus meer als roofdier, en kan ik dus geen druk gebruiken in zone 1 omdat ze dat bedreigend vind.
    Als druk in zone 1 alleen bedreigend wordt ervaren door unconfident horses, zou dat betekenen dat Irwin zijn theorien ook alleen slaan op unconfident horses?

  10. #25

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    En als je dat nou oefent? Dat Shanna begrijpt dat druk op dr hoofd helemaal niet zo erg is?

  11. #26

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Als druk in zone 1 alleen bedreigend wordt ervaren door unconfident horses, zou dat betekenen dat Irwin zijn theorien ook alleen slaan op unconfident horses?
    Da's wel HEEL kort door de bocht

    Irwin's theoriejen beslaan gelukkig nog wel iets meer dan alleen "doe nooit actieve druk op hoofd". Herding versus impulsive in the head gaat verder dan t hoofd. Zijn idejen over bodylanguage van paard en mens gaan veel verder dan hoofd. Als Irwin nou nog wat meer comfort en fases zou gebruiken, nou dan wassut wel helemaal af

    En mogelijk wordt die druk door ranghogere confidente paarden ook wel als bedreigend gevoeld, maar hoeven ze daar niet zo veel mee. Ik bedoel dat de boodschap het zelfde is, maar de ontvanger anders ingesteld. Nu ben ik erg vaag geloof ik.

    May the horse be with you!

  12. #27
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    ik ga zaterdag eindelijk de dvd's kijken, kan ik er eindelijk echt iets over zeggen

    @mafhaf, daar ben ik nou heel benieuwd naar, hoe een confident paard dat interpreteerd. Juist die paarden zijn de paarden die wel met hun hoofd naar beneden achterwaarts gaan, kan dat dan toch nog als bedreigend worden gezien, of richten die eigenaren geen druk op het hoofd?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  13. #28

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    Ik heb geen flauw idee, eerlijk gezegd

    Eerlijk gezegd denk ik dat het allemaal nuances van hetzelfde zijn. Ik zelfvind het in een restaurant niet prettig als ze de koffie KLENG voor je neer zetten zonder zorg en verkeerd om. Een ander merkt dat wel maar vind er niet zo veel van, en weer en ander merkt het niet eens. Ik ben gewoon een gevoelig tiepje

    En zo zal het voor sommige paarden ook zijn: dat ze het wel PRETTIGER zouden vinden als het anders ging, maar geen aanstoot nemen aan hoe het nu gaat. Ik denk zelfs dat dat heel veel voorkomt.

    Verder is hier niks Irwin aan hoor, gewoon mijn wisselgeld.

    May the horse be with you!

  14. #29
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    Ik snap het wel en heb er verder eigenlijk niet zoveel aan toe te voegen...

    Ik ga morgen marie claire eens even porren!!!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  15. #30
    Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Zwaagdijk-Oost
    Berichten
    939

    Re: L2, Irwin in combinatie met Parelli

    Ik ben blij dat je dit topic opent Sandra, ik liep de laatste tijd zelf ook een beetje met hetzelfde gevoel. Maar omdat ik geen van zijn lessen heb gezien, noch dvd's, noch aanwijzingen van Wim, vond ik niet dat ik daar al een mening over kon vormen... Zondag komt wim, en ik ga dus een grondwerkles doen. Eens even kijken/vragen wat hij van die combinatie vindt, hoe hij dat verwerkt, daar ben ik wel nieuwsgierig naar!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •