Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Tempobeheersing - hoe doe ik dat?

Tempobeheersing - hoe doe ik dat?

Gisteren weer eens de pushing passenger geprobeerd. Ik had de hele bak voor mezelf, dus ik kon ook gewoon lekker kriskras gaan zonder iemand in de weg te rijden

Nou is de PP in stap geen enkel probleem, Annet doet gewoon haar ding, gaat af en toe eens stilstaan, volgt haar eigen koers en that's it.
    In draf is het ook geen probleem, als je tenminste van snelheid houdt... Annet's basistempo ligt namelijk gruwelijk hoog!

Even een korte toelichting. Toen ik 3 jaar geleden met haar begon, was ze alleen recreatief gereden. Ze was zo stijf als een plank, en kende de volgende gangen op commando:
    stap
    heel snel draf
    ipv galop en NOG snellere draf
    Verder luisterde ze enorm goed naar sturen en terugkomen in tempo, dat dan gelukkig wel weer!

Inmiddels kan ik haar dressuurmatig prima in een rustig tempo rijden, maar als ze mag kiezen gaat ze nog steeds op standje superspeed. En das dus precies het "probleem" tijdens oa de pushing passenger. Draf = snel!

Ben er niet bang voor hoor, 9 van de 10 keer komt ze op de zit al terug naar stap, en anders hebben we de one rein stop nog waar ze heel goed op reageert. Maar ja, wat ik me nu dus afvraag: Hoe kan ik haar nu het beste leren om in een langzamer tempo te draven? Wat ik nu doe, is nogal dressuurmatig: even een ophouding maken ("trekken aan de teugels"), en daarna weer ontspannen. Redenen dat dit niet lijkt te werken:
    1. Werkt alleen met 2 teugels, met 1 teugel wil ze afslaan, tenzij het de buitenteugel is, dan loopt ze tegen de bakrand op maar afremmen ho maar.
    2. Uitgaande van 2 teugels: als ze even terugkomt in tempo, en ik haar weer ontspanning geef, vliegt ze weer net zo hard verder!

Kijk, als ik dressuur met haar, moet ze ook "aan de teugel" lopen, en om de 1 of andere manier is ze dan (zonder veel bitd) prima te schakelen.

Het is ook niet zo dat ze haar kop in de lucht gooit en ervandoor vliegt. Sterker nog: gisteren was ze heel ontspannen aan het stofzuigeren (neus over de grond heen) en liep ze nog steeds loeihard

Oja, om jullie nog een beeld te geven van wat een snel draftempo is: haar eigen basisgalop is langzamer dan haar basisdraf...

Hoe zouden jullie adviseren om dit snelheidsduiveltje een rustiger basistempo aan te leren? Zou ook voor mezelf wel fijn zijn als ik met de combinatie touwhalster + barebackpad wil rijden, want geloof mij: in dat tempo zit je best beroerd
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: Tempobeheersing - hoe doe ik dat?

in level 2 (vooral in de oude versie ervan) staan een heleboel impulsionprogramms waarmee je snelle paarden langzamer kunt krijgen, en langzame paarden sneller.
    Ik zou daar eens aan gaan werken en pushing passenger even laten zitten.

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

de impulsion programma's zijn idd goed om wat meer whoa te krijgen. cirkels rijden, zo klein als maar nodig is om haar langzamer te laten gaan. Als onderdeel van de passenger kan je haar wel laten kiezen waar ze heen mag, maar ondertussen kan je ook heel veel overgangen maken, zodat ze geen kans krijgt om hard te draven. Aandraven en binnen twee stappen terug naar stap, net zolang tot ze gaat anticiperen en wacht op de overgang terug. Dan kan je wat meer passen doen. Elke keer als ze harder gaat zowieso een overgang maken naar een lagere gang. Dit staat trouwens allemaal uitgelegd in het nieuwe level 2 pakket. succes!
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Dank voor jullie reacties! Iedere keer merk ik weer dat ik naar L2 toe moet om al mijn L1 problemen op te lossen Gelukkig heb ik het nieuwe L2 pakket al in huis, nu nog tijd vinden om die tig DVDs door te gaan!
    Begin steeds blijer te worden van het feit dat ik toch centjes heb weten te vinden voor het L2 pakket

Een andere forumnaam nemen hahaha

Nee hoor, zonder gekheid.. begin maar vast te lezen in je nieuwe level 2

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Een andere forumnaam nemen hahaha

Nee hoor, zonder gekheid.. begin maar vast te lezen in je nieuwe level 2
    Hahaha, ja, das misschien wel een goed idee ja! Ben alleen zo'n muts dat ik al moeite genoeg heb om m'n passwords te onthouden, laat staan dat ik bij ieder forum ook nog eens een andere inlognaam heb Hou dus toch maar gewoon mijn motor-forum naampje aan geloof ik!

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ook Odes haar tempo ligt erg hoog. Ik heb centered-riding lessen waarin ik veel bezig ben om via mijn zit het tempo terug te brengen en dit slaat goed aan. Misschien kun je op den duur ook een paar CR-lessen nemen en hier specifiek aan werken.

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

ben ik gewoon helemaal vergeten, centered riding lessen nemen kan ook een giga verschil geven. Zou ik zeker eens doen, je weet eigenlijk al na een paar lessen of je houding veel invloed heeft op de snelheid van je paard, maar zowieso is het een hele goede methode voor een goede zit
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Dank voor de tip, zit er sowieso al een tijdje over na te denken om eens wat zitlessen te nemen - ik rij Annet namelijk behoorlijk met de zit (reageert ze meestal ook goed op), en soms merk ik dat ze bijv. terugkomt in tempo, en dat ik vervolgens denk: verhip ja, ik ben uit balans!
    Zitlessen of centered riding lessen lijken me daarom ook heel zinvol om jezelf bewuster van je lichaam te worden.

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik heb inmiddels twee centered riding-lessen gehad en ben er erg blij mee .
    Speedy (jaja, ook al zo'n snelle naam) was ook snel maar ook nog eigenwijs en koppig, maar het gaat gewoon zo goed! Ik had nooit gedacht dat mijn zit zoveel invloed zou hebben op zijn houding en zelfs z'n stemming.

Bladwijzers

Forum Rechten