Gisteren weer eens de pushing passenger geprobeerd. Ik had de hele bak voor mezelf, dus ik kon ook gewoon lekker kriskras gaan zonder iemand in de weg te rijden![]()
Nou is de PP in stap geen enkel probleem, Annet doet gewoon haar ding, gaat af en toe eens stilstaan, volgt haar eigen koers en that's it.
In draf is het ook geen probleem, als je tenminste van snelheid houdt... Annet's basistempo ligt namelijk gruwelijk hoog!
Even een korte toelichting. Toen ik 3 jaar geleden met haar begon, was ze alleen recreatief gereden. Ze was zo stijf als een plank, en kende de volgende gangen op commando:
stap
heel snel draf
ipv galop en NOG snellere draf![]()
Verder luisterde ze enorm goed naar sturen en terugkomen in tempo, dat dan gelukkig wel weer!
Inmiddels kan ik haar dressuurmatig prima in een rustig tempo rijden, maar als ze mag kiezen gaat ze nog steeds op standje superspeed. En das dus precies het "probleem" tijdens oa de pushing passenger. Draf = snel!
Ben er niet bang voor hoor, 9 van de 10 keer komt ze op de zit al terug naar stap, en anders hebben we de one rein stop nog waar ze heel goed op reageert. Maar ja, wat ik me nu dus afvraag: Hoe kan ik haar nu het beste leren om in een langzamer tempo te draven? Wat ik nu doe, is nogal dressuurmatig: even een ophouding maken ("trekken aan de teugels"), en daarna weer ontspannen. Redenen dat dit niet lijkt te werken:
1. Werkt alleen met 2 teugels, met 1 teugel wil ze afslaan, tenzij het de buitenteugel is, dan loopt ze tegen de bakrand op maar afremmen ho maar.
2. Uitgaande van 2 teugels: als ze even terugkomt in tempo, en ik haar weer ontspanning geef, vliegt ze weer net zo hard verder!
Kijk, als ik dressuur met haar, moet ze ook "aan de teugel" lopen, en om de 1 of andere manier is ze dan (zonder veel bitd) prima te schakelen.
Het is ook niet zo dat ze haar kop in de lucht gooit en ervandoor vliegt. Sterker nog: gisteren was ze heel ontspannen aan het stofzuigeren (neus over de grond heen) en liep ze nog steeds loeihard![]()
Oja, om jullie nog een beeld te geven van wat een snel draftempo is: haar eigen basisgalop is langzamer dan haar basisdraf...
Hoe zouden jullie adviseren om dit snelheidsduiveltje een rustiger basistempo aan te leren? Zou ook voor mezelf wel fijn zijn als ik met de combinatie touwhalster + barebackpad wil rijden, want geloof mij: in dat tempo zit je best beroerd![]()
Bladwijzers