Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Oud, word stijf... tips gevraagd!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

Oud, word stijf... tips gevraagd!

Ráka is alweer bijna 31. Zondag had ze gelegen, en toen ze opstond kon ze de eerste 10 meter haast niet lopen, zo stijf was ze. Ook met wandelen en het kleine beetje dat we rijden merk ik dat ze erg stijf is. Ze word er niet slomer van, lijkt er geen last van te hebben.
    Voor de osteopaat kwam was ze ook stijf, maar dat was een andere stijfheid. Ook draafde ze dan 2 passen en viel terug omdat ze pijn had.
    Nu loopt ze wel gewoon door, maar het voelt gewoon niet goed...

Ik ga ervanuit dat dit alles met haar leeftijd te maken heeft. Ik probeer elke dag een wandelingetje met d'r te maken. Ze staat 24/7 buiten. Hebben jullie nog tips?
    until we have found the warmth of the sun
    until we are one... the Children of the Sun

Re: Oud, word stijf... tips gevraagd!

Hmm.. ik denk dat het wel met de leeftijd te doen heeft. Als het paardje 24/7 buiten staat, heeft ze dan wel 's nachts een dekentje? Net zoals bij oudere mensen, verandert bij oudere paarden het metabolisme en ik zou er dan in ieder geval voor zorgen dat het paard niet al te sterk kan afkoelen met regen, wind en kou en daardoor ook stijf wordt.
    In beweging blijven is zeker aan te raden, en eventueel - als je dat zou willen - een supplement geven voor soepele spieren en gewrichten. (Bv Primeval Gelatinaat)
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

Ik ben beslist niet vóór dekens maar ik ben bang dat op de momenten dat ze het nodig krijgt, er dan niet aan wil denken. Als het slechter weer word heeft ze in ieder geval een schuilstalletje. Supplement is een idee, maar werkt dat ook echt?

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Hmm, ik heb een paard verzorgd van een jaar of 27

Die is uiteindelijk met artrose in z'n knieen overleden, die zaten gewoon compleet vast, maar goed, niet om je bang te maken Wel om aan te geven dat beweging echt ontzettend belangerijk is. Precies wat je zegt, elke dag een wandelingetje. En ik geef marianne wel gelijk met de deken, die heeft dat paard wel een heel stuk verder geholpen. Stijfheid ontstaat ook vaak door kou en vocht, door zijn artrose kreeg hij met dit weer helemaal last, en stond nu dus ook met deken buiten. Je zag gewoon aan hem dat het hem goed deed, hij bleef meer lopen (zonder stond hij de hele dag in een hoekje achter de schuur, met ging hij grazen en veel meer scharrelen). Je merkte op den duur zelfs dat hij echt opkeek als we weer met die deken aan kwamen zetten.

Dat hoeft nu niet te betekenen dat je direkt aan en deken moet, maar hou het wel in je achterhoofd en het liefst ook binnen handbereik.

Met de supplementen heb ik niet echt bijster goede ervaringen. Ik had niet echt het idee dat ze écht hielpen, goed voer, het liefst senior en van goede kwaliteit doet in mijn ogen meer, maar ik denk dat je dat het best met je dierenarts kan overleggen. Zomaar (dure!!!) supplementen aanschaffen lijkt mij nogal zonde van het geld. Verder heb ik met dat paard echt opzienbarende ervaring met Reiki, dat was echt verbazingwekkend, wat is hij daar van opgeknapt. Na de behandeling kwam hij met geheven staart aangegalloppeerd, terwijl hij daarvoor deprimerend sloom en stijf was. Dit heeft hem duidelijk ondersteunt en ook echt goed gedaan.

Heel veel succes met Ráka, luister naar haar lichaam. Een paard op die leeftijd is niet natuurlijk, hou dat in je achterhoofd. Het is dus soms echt onvermijdelijk om met menselijke onnatuurlijke dingen te gaan werken. Maar alles voor het paard he

Tja, soms moet je principes laten varen als het nodig is. Ik ben ook geen voorstander om er bij het minste geringste een deken op te gooien, maar een oud paard heeft meestal wat meer te lijden dan een sterk, jong dier. Je moet je soms aanpassen aan de omstandigheden zoals die zich voordoen.

Mijn ervaring met oudjes is dat ze zich soms een heel stuk beter voelen als ze wat warmte krijgen. En je hoeft er dan heus niet meteen een 400grams deken op te doen, vaak helpt het al als je er alleen in de avond/nacht een waterdicht regendekje op doet.

Het middel Primeval - ja ik heb daar best wel goede ervaringen mee. Je kunt altijd even de DA vragen wat zij zouden aanbevelen. Bij de paardendrogist zijn er diverse middeltjes te krijgen die oudere en stijve paarden wat kunnen ondersteunen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

Bedankt!
    Reiki heeft Ráka ook zeker geholpen. De eerste keer werd ze er nóg veel slomer van, een soort roesje, maar na de 2e keer kwam ze met opgeheven hoofd naar mij toe getolt. Terwijl ze normaal rustig aan komt stappen -of niet.

Die deken is wel iets leuks om mee te expirimenteren: ik heb 'em toch, en ik kan kijken of het haar helpt.

Actief Forumlid allegro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004

Mijn oude haffie (25) reageert goed op het glucosamine complex met Chrondiotine van de Groene Os. Ze loopt zonder veel slechter.
    Mijn oude hond van 13 (met een vergroeide voorpoot) krijgt het ook al een aantal jaren en loopt hierdoor aanmerkelijk beter. Het is niet goedkoop maar ik vind het wel de moeite waard voor ze.

Lodash heeft zeer waarschijnlijk ook artrose in de kniejen. Chiropractie heeft hem een heel eind oo weg geholpen, toen werd hij kreupel, kreeg glucosaminencomplex Groene Os (al tijden), toen werd hij rad maar klikte zijn knie bij elke stap en nu loopt hij rad en knikloos op... glucosaminencomplex van Groene Os plus Primeval Gelatinaat.

Wat nou precies waarvoor gezorgd heeft is moeilijk te zeggen natuurlijk. Ik ga (sorry maar helaas) ook niet een paar weken stoppen met de gelatinaat om te kijken of zijn kniejen dan verslechteren

Maar ik heb het idee dat het zeker wat doet. Lekker wetenschappelijk he?

May the horse be with you!

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Tinky
    Met de supplementen heb ik niet echt bijster goede ervaringen.
    Ik wel. Met http://www.paardendrogist.nl/index.a...roductID=25364.
    Ik heb dat spul twee jaar aan een senior gegeven en na de eerste 4 maanden ben ik bij wijze van test een paar weken gestopt. Nou, dat heb ik geweten, die oude Beau van mij kwam ineens niet meer overeind. Terug op de Easy Action en het was na een paar dagen weer goed met hem.
    Natuurlijk kan ik niet 100% zeker zeggen dat het van de Easy Action kwam, maar ik kan het ook niet ontkennen...
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Mijn Haf met atrose loopt ook beter op de Glucosamenie speciaal van de Groene Os.

Daarnaast ligt al jaren een deken klaar voor t geval hij t niet meer aankan in de regen.

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Ik functioneer in de winter ook veel beter op glucosamine. En dat is geen grapje, ook ik heb het nodig met mijn voortijdige verouderingsklachten. Aangezien we onze paarden veel ouder laten worden dan dat ze worden in de natuur moeten we daar ook rekening mee houden als ze ouderdomsklachten krijgen. Dan zullen we ook moeten grijpen naar hulpmiddelen om hun leven wat aangenamer te maken. Een dekentje is dan echt geen straf denk ik.
    Ik zou dus in zo'n situatie ook kiezen voor een supplement en een deken.
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Amon
    Ik functioneer in de winter ook veel beter op glucosamine. En dat is geen grapje, ook ik heb het nodig met mijn voortijdige verouderingsklachten. Aangezien we onze paarden veel ouder laten worden dan dat ze worden in de natuur moeten we daar ook rekening mee houden als ze ouderdomsklachten krijgen. Dan zullen we ook moeten grijpen naar hulpmiddelen om hun leven wat aangenamer te maken. Een dekentje is dan echt geen straf denk ik.
    Ik zou dus in zo'n situatie ook kiezen voor een supplement en een deken.
    Moeder van Merrits Penny slikt ook gluco hoor

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

Bedankt voor de reacties! Ik ga de glucosamine eens googlen.

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Misschien kan de tip die mijn Osteopate gaf helpen. Over schuine balkjes stappen. Maw een kant hoger dan de andere kant en daar elke dag over stappen met haar. Gaat heel goed samen met de Squeeze game! Als het goed gaat (paard losser wordt) balkjes wat hoger en daarna verder uit elkaar. Als schuine balkjes te hoog zijn mag je gewoon balken op de grond leggen. Sinds we dat doen is ze minder stijf in haar benen.
    Een deken kan bij oude rakkers ook aangeraden zijn, 's nachts als het te koud en te vochtig is binnenzetten.
    Glucosamine en MSM staan ook hier op het menu.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

Ze is dol op slootjes springen, maar balkjes zou ik ook wel (héél voorzichtig) kunnen proberen.
    Ik wil haar juist nÃ*et binnenhebben, omdat ze dan alleen maar meer stilstaat en dat kan toch niet beter zijn... Ze heeft een schuilstal, dat is in mijn ogen voldoende.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten