Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Probleem met One rein stop

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Probleem met One rein stop

Hallo,
    Ik ben mijn paardje de One Rein Stop aan het aanleren vanaf de grond. De hoofdbeweging doet hij wel goed, maar het probleem is dat hij ook achteruit gaat. Is dat de bedoeling van de One Rein stop? Ik dacht dat de bedoeling was dat "de motor" geremd werd en dat het paard de achterbenen kruiste. Hebben jullie dan tips om ons probleempje op te lossen? Of is het helemaal geen probleem? Ik leer het hem wel aan met een gewoon stalhalster. Touwhalster etc daar ben ik voor aan het sparen
    Bedankt in ieder geval!!

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Re: Probleem met One rein stop

Hoi Natalie!

Allereerst raad Parelli je altijd aan om het NIET met een gewoon halster te doen, want daar kunnen ze gewoon tegen in gaan leunen...terwijl met een touwhalster dat veel moeilijker is omdat het fijner is en 'scherper' als je begrijpt wat ik bedoel.

Verder is het normaal dat je paardje ook zijn voeten verplaatst. Op het begin mag dat wel maar het is de bedoeling dat ie geleidelijk aan wel leert stil te staan. Dit kun je doen door de druk niet los te laten als hij z'n voeten beweegt. Dus ook al buigt ie z'n hals, als hij z'n voeten niet beweegt, nog NIET lossen. Zodra hij stilstaat beloon je hem door te 'releasen' dus de druk op je halster weg te laten Zo leert hij dat het helemaal niet nodig is om z'n voeten te verzetten, hals buigen is als genoeg.

Vergeet niet dat je hem beloont bij de kleine poging dat hij probeert om z'n hals te buigen en stil te staan. Ookal is het nog lang niet zoals het moet zijn, als je paard de moeite doet om te doen wat jij vraagt, laat hem dan zien dat je dit waardeert door hem met comfort te geven (druk weglaten)

Succes!

Groetjes
    Ariane

(Misschien is het toch beter om hiermee te wachten tot je een touwhalster hebt...? Weet niet wat de anderen hiervan denken?)
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Ben het eens met Horsefreakje!
    Wat betreft het halster denk ik dat het helemaal aan je paardje en zijn reactie of het met een gewoon halster uberhaupt lukt. Bij mijn eigen knolletje ben ik in het begin ook alvast gaan oefenen zonder touwhalster, maar ik had voor mijn gevoel wel 100 kilo in mijn hand om de nek enigszins ingebogen te krijgen Ze trok gruwelijk terug, en reageerde absoluut niet prettig. Uiteindelijk ging het wel beter, maar echt soepeltjes ging het pas nadat ik met touwhalster aan de slag ging.
    Tegenwoordig reageert ze ook super met een gewoon halster, maar in het begin is een touwhalster vaak toch een stuk prettiger en effectiever.
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Het is inderdaad de bedoeling dat alleen het hoofd "nageeft". Buiten dat ik zou zorgen dat je gebruik kan maken van het juiste materiaal (een touwhalster in deze), is het belangrijk pas de release te geven als hij/zij? het juiste doet.
    Dus pas loslaten als ze stilstaat/doet wat je van haar vraagt.

Enne... en touwhalster is niet zo prijzig hoor
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Aangemeld
    Aug 2006

Bedankt voor jullie tips! Ik ga deze week nog een touwhalster bestellen en dan ga ik het daarmee eens proberen

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Aspen
    Bedankt voor jullie tips! Ik ga deze week nog een touwhalster bestellen en dan ga ik het daarmee eens proberen

Hou je ons op de hoogte?
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

even reclame maken voor Evi, heb je de kerstaanbieding gezien?

Aangemeld
    Aug 2006

Ja, maar die geldt alleen voor de Nederlanders spijtig genoeg . Maar ik heb een Belgje gevonden die het ook doet.

Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

zie dat achteruitgaan als een "1 van de mogelijke antwoorden" op de vraag die jij stelde (=hoofd inbuigen zonder de benen te bewegen)en je paard zoekt naar het goede antwoord door dingen te doen.
    door passive persistence at the proper position (blijf vragen op een rustige manier totdat je paardje door uitproberen, al of niet per ongeluk, het goede antwoord geeft) en daarna onmiddelijk release, krijg je wat je wilt.
    zie het niet als een opdracht waarbij je paard het fout doet, maar als een raadspelletje, waarbij hij steeds dichter bij de oplossing komt.
    verder zit er een verschil in de de taakstelling: lateral flexion is alleen het hoofd in buigen, ors is hoofd inbuigen en achterhand laten omstappen, zodat de motor ontkoppeld wordt. maak ook voor jezelf duidelijk wat je vraagt, of het een of het ander,dan kun je ook op het juiste moment de release (=beloning) geven.
    mijn paard heeft een mening.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ja, maar die geldt alleen voor de Nederlanders spijtig genoeg . Maar ik heb een Belgje gevonden die het ook doet.
    Ook voor 9 euro inclusief verzendkosten?

Voor belgjes geldt de aanbieding voor het halster wel hoor, alleen is het dan 9,50 inclusief verzenden (een halstertje is naar daar 2 euro verzenden ongeveer, ipv 1,50 hier)
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Aug 2006

Dan heb ik weer mis gelezen! Ik ga zo meteen naar je topic Eveline om mijn bestelling door te geven

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door memphis
    *knip*

...en je paard zoekt naar het goede antwoord door dingen te doen.
    door passive persistence at the proper position (blijf vragen op een rustige manier totdat je paardje door uitproberen, al of niet per ongeluk, het goede antwoord geeft) en daarna onmiddelijk release, krijg je wat je wilt.
    Met Pipa ging het ook echt per ongeluk!
    Ze ging ook telkens achteruit. Ik vroeg haar dus voor de zoveelste keer weer in Lateral flexion en ze boog haar hals en terwijl ze op het punt stond om haar voeten te gaan verzetten, liet ik los.(omiddelijke release)
    Je zag duidelijk dat Pipa verbaasd was en ze echt zo uitstraalde van "heeej dat is handig! kom ik er nu pas achter dat ik m'n voeten helemaaaaal niet hoef te verplaatsen!! Oen die ik ben! "
    En vanaf die ene keer heeft ze nooit meer dr voeten verzet! Puur per ongeluk heeft ze het zelf ontdekt! Omdat mijn release perfect getimed was!

Ariane
    Groetjes
    Ariane xxx

Aangemeld
    Aug 2006

Dank u wel! Dat is ook een tip die ik zeker ga gebruiken zodra ik mijn touwhalster heb
    Edit: Ik heb mijn touwhalster en heb gisteren even ORS geprobeerd. Het ging al veel beter! Ik moest niet zo veel druk zetten en hij boog echt mooi zijn hoofdje. Het ontkoppelen van de motor, daar werken we nog aan, maar ik doe het stapje voor stapje,en zodra hij het goed doet,release ik onmiddelijk. Het gaat wel lukken! Nogmaals bedankt voor jullie hulp

Bladwijzers

Forum Rechten