Ginny is mijn erg dominante appaloosa (NAS) merrie van 10 jaar. Ik heb haar nu ongeveer één jaar en drie maanden. We hebben even geleden een breuk in onze vertrouwensband opgelopen, ze heeft me gericht eraf gebokt. Duidelijk signalen gegeven dat ze niet wilde galoperen, ik kende de signalen (toen) niet en dramde door....gevolg...bok-bok-bok...ik lag eraf...klaplong, gekneusde ribben en gekneusde schouder.
We zijn helemaal opnieuw begonnen, gestart met grondwerk, Parelli. En, ze trekt haar trucendoos geregeld open, Ginny is erg slim en dominant. Dat laatste uit zich o.a. door tegen mij aan te hangen, zich tegen mij aan te schuren met haar hoofd, mij zachtjes te 'beknagen' wanneer ik haar kriebel enz. Je zou kunnen zeggen dat ze erg 'physical/lichamelijk' is.
De laatste paar dagen ben ik erg bezig haar mijn grenzen duidelijk te maken; body blocks, persoonlijke ruimte. Het gaat erg goed, we spelen leuk maar ze ze begint ook mijn grenzen te respecteren.
Sinds ik echter heel duidelijk mijn grenzen aangeef (dominantie-overtake) is haar gedrag naar mij ineens erg veranderd. Ze is erg afstandelijk, houd me in de gaten alsof ze me niet vertrouwd.
Ik zit best in m'n maag met dit gedrag en ben bang dat ze me niet meer zo leuk vind......[size=99px](sorry, penny-gedrag, maar dan toch..)[/size]
Wie herkent zo'n verandering in gedrag, wie heeft er een verklaring voor en wat denken jullie....zou ze nog bijdraaien ? Wat kan ik hieraan doen ?
edit: oeps...sorry, dit is volgens mij meer een vraag voor 'filosofie' ??? Zo ja, graag verplaatsen aub....![]()
Bladwijzers