Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Dually Halster.

Dually Halster.

Okay, aller eerst ik ben nieuw hier.
    Mijn vriendin "ook hier ergens op dit forum" en ik hebben 2 vol bloed arabieren werkelijk heel mooi.
    Levitsa en panathenaia de eerste 20 jaar en pana 9 jaar.
    Goed wij zijn nu bijna een jaar samen dat geld voor de paarden en voor ons hi hi.
    Maar ik had wel al iets ervaring, gelukig.
    Uh dat wil zeggen met kwpners dus, want deze 2 zijn een compleet andere story.
    Echter nu ben ik er achter gekomen dat ik grondwerk leuker vindt dan het rijden opzich.
    En gelukkig is dat geen probleem
    Maar panathenaia is een hete donder en absoluut niet makkelijk.
    Nu was ik al "na een advies" even begonnen met grondwerk.
    Eerst met een gewoon halster en touw, veel wandelen door het bos en proberen pana achter mij tehouden.
    Maar niet echt met veel resultaat.
    Totdat b10 mij een dvd liet zien van monty roberts en zijn dually halster.
    Ik ben gelukkig een geduldig mens, maar zeer onder de indruk van wat ik zag op de dvd.
    Nu ben ik de afgelopen week gelijk aan de gang gegaan met het halster en ik ben nu nog meer onder de indruk.
    Even een voorbeeld, als ik nu 2 keer met mijn tong klik komt pana naar het hek.
    Panathenaia is na een week dually al zoveel veranderd dat ik eigelijk super gelukkig ben.
    Het instappen en dat zij dan gelijk terug gaat en met uitstappen dat zij gelijk naar mij toe komt.
    Ook het volgen aan de lange lijn, het versnellen en stoppen gaat prima, ze leert super snel.
    Nu was ik alleen wel een beetje bang dat wanneer ze weer bereden zou gaan worden dat alles voor niets geweest zou zijn.
    B10 heeft haar gister gereden en pana heeft werkelijk zo goed gedragen dat ik bijna ontroerd was.
    Nu "zoals gezegt pas een week" weet ik dat ik dit nog zeker heel lang moet volhouden en dat wil ik ook.
    Nu is mijn vraag aan jullie hebben jullie ook ervaring met de dually en zijn er nog meer oefeningen die ik kan doen met dit halster.
    Ik ben er erg gelukkig mee zo als gezegt en ik heb een open mind door dat ik mischien nog niet zoveel ervaring heb.
    Alvast bedankt voor jullie tips.
    Niemand is het zelfde en van paarden leer je dat het snelst.

Re: Dually Halster.

ja ik heb wel ervaring met dit halster en ook wel tevreden. Ik vind wel dat je het halster wel bewust moet gebruiken, foutief gebruik is schade...maar dat is met veel hoofdstellen en halsters zo..
    Ik heb hem gebruikt bij een groen paardje, welke nog helemaal niets wist van zowel mensen als wat ze eigenlijk willen.
    Eerst gewandeld, vertrouwen gewonnen, daarna grondoefeningen, deels monty, deels voest, parelli, inge teblick, ttouch enz..enz..ik gebruik een mix van allemaal en haal die info er uit waarvan ik denk dat kan ik gebruiken/volgen/uitvoeren en geeft ook het gewenste resultaat.
    Later ben ik gaan rijden met dit halster, tenminste de eerste stap rondjes, ik merkte algauw dat dit niet mijn "stijl" was en het paard wat irritatie had vanwege het touwtje over de neus, dit kriebelde. Dus ging ik opzoek naar een ander rijsysteem. Ik ben bij dr. Cook uitgekomen en dit bevalt ons beide helemaal super.
    Toch haal ik dit halster regelmatig uit de kast om weer nieuwe dingen te introduceren, zoals lopen over het industrie terrein, nieuwe grondoefeningen, en longeren met dubbele lijnen. Dit kan ook met het Cook hoofdstel maar ik begin vaak los, daarna pas het hoofdstel e.d en dat ligt dan maar op de grond in het zand/modder e.d en dat vind ik zonde van het Cook hoofdstel vandaar dat ik dit halster dan steeds weer gebruik.
    Als je meer info wilt neem dan eens contact op met http://www.sensiblehorsemanship.nl

Dank je voor je reaktie, zal eens gaan kijken.

En ja alles bestaat natuurlijk niet uit een bevinding.
    Maar juist de goede combi vinden vindt ik een uitdaging.
    Zowel voor het paard als voor mij.

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Ik heb zo een dually halter, Maar naar mijn mening kan je er weinig creatifs mee doen, Persoonlijk vind ik het ook een puur dwang instrument, wat ik dus absoluut niet wil (als Nhmens)

Als je van grondwerk houdt, dan is Parelli zeker iets voor jou.
    Horses and Live, It's all the same to me...

Okay gister even niets gedaan, omdat mijn lichaam dat aan gaf.
    Maar vandaag weer heerlijk aan het werk geweest met pana, ze kwam alleen niet direct vandaag.
    Ja een dagje niet geweest en BOOS, dit kreeg ik van haar .
    Maar ja uit eindelijk is het allemaal goed gekomen.

Ben vandaag met het dually halster het bos in geweest en ik wissel dit dagenlijks af 1 dag bak, 1 dag bos.
    Bos dus vandaag, en het probleem is nooit het uitrijden, maar het terug rijden want de stal ruikt ze al van verre!
    En ja alles ging goed tot ik op de terug weg een auto met toeter tegen kwam, alles in de stress!!!!
    Wat haat ik die mensen. ik mis nu echt een icoontje
    Ik heb haar uiteindelijk wel weer rustig gekregen maar toch.

Maar ze is echt een toppertje, thx pana!
    Morgen weer bak lekker veilig.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    Ik heb zo een dually halter, Maar naar mijn mening kan je er weinig creatifs mee doen, Persoonlijk vind ik het ook een puur dwang instrument, wat ik dus absoluut niet wil (als Nhmens)

Als je van grondwerk houdt, dan is Parelli zeker iets voor jou.
    Ja het is een keuze die je maakt en aangezien ik open voor alles sta ga ik dat ook nog eens uitzoeken.
    Maar voor pana is de dually niet echt een dwang middel, het gaat er namelijk nu even om dat ze leert geven en nemen.

Zonde van het geld zo'n duur dually halster. Je kunt je paard ook netjes naast je leren lopen met een gewoon halstertje, een touwtje en een dressuurzweepje.

Regel één: neus van het paard mag nooit voorbij de schouder van de begeleider komen. Gebeurt dat wel, dan stoppen en het paard naar achteren zetten. De zweep is niet om te slaan, alleen maar om te corrigeren en aan te wijzen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Bedankt voor deze tip!
    Ik zal het eens proberen.
    Maar ik denk wel dat je moet kijken naar hoe jouw paard op bepaalde dingen reageerd.

Ik heb mijn dually halster verkocht. Vond het ook maar nix... De release is niet 'snel' en duidelijk genoeg naaar mijn gevoel. Ben nu super tevreden met mijn touwhalstertjes!
    Don't dream your life, live your dream!

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Janwillem
    En ja alles ging goed tot ik op de terug weg een auto met toeter tegen kwam, alles in de stress!!!! Wat haat ik die mensen. ik mis nu echt een icoontje
    Deze?
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door JanWillem
    Maar ik denk wel dat je moet kijken naar hoe jouw paard op bepaalde dingen reageerd.
    Maar voor pana is de dually niet echt een dwang middel, het gaat er namelijk nu even om dat ze leert geven en nemen.
    En ja alles bestaat natuurlijk niet uit één bevinding.
    Maar juist de goede combi vinden vindt ik een uitdaging.
    Maar panathenaia is een hete donder en absoluut niet makkelijk.
    JanWillem, de euforie die jij hebt over de Dually Halster, hebben andere ruiters over bijvoorbeeld de zogenaamde "slofteugel".... (Je kan zelfs in jouw posts hierboven, voor de grap het woord "Dually" vervangen voor "slof" ).

In beide gevallen (-Dually/slof)- geldt echter, dat dit soort hulpmiddelen overbodig worden, wanneer iemand met Kénnis rijdt of grondwerkt...

Welkom op je nieuw ingeslagen weg. Moge het er een worden van véél nieuwe kennis en leermomenten . Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Zonde van het geld zo'n duur dually halster. Je kunt je paard ook netjes naast je leren lopen met een gewoon halstertje, een touwtje en een dressuurzweepje.

Regel één: neus van het paard mag nooit voorbij de schouder van de begeleider komen. Gebeurt dat wel, dan stoppen en het paard naar achteren zetten. De zweep is niet om te slaan, alleen maar om te corrigeren en aan te wijzen.
    Tuurlijk moet je goed kijken en opletten hoe je paard reageert. Je moet zelfs de spreekwoordelijke ogen in je achterhoofd hebben! Soms is het net zoals in een auto rijden: anticiperen op wat komen gaat!
    Netjes naast je leren lopen is eigenlijk heel eenvoudig. Je neemt een lang leidtouw ( bv een longeerlijn als je nog geen PNH leadrope hebt), Sta je ]/images/smilies/regular_smile.gif[/img]
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Als je merkt dat het gebruik van het DH een positief effect op je paard heeft waardoor ze echt merkbaar enthousiaster wordt in de omgang zou ik het voorlopig gewoon blijven gebruiken. De enige keer dat ik er 1 gezien heb was bij een demo van Monty Roberts zelf en ik moet zeggen dat het op mij ook meer als een dwangmiddel overkwam dan als subtiel communicatiemiddel. Maar het lijkt me niet zo heel moelijk om dat te testen. Als je met dat DH je paard echt dingen kunt leren zou dat betekenen dat ze diezelfde dingen daarna ook zonder DH kan. Dus dat ze met een gewoon halster, of zonder halster, na verloop van tijd hetzelfde gaat doen als met DH.
    Ik weet niet welke oefeningen je met DH doet, maar probeer een volgende keer 'ns in de bak met DH grondwerk te beginnen en als het lekker gaat en je paardje is lekker rustig en oplettend, doe het halster dan af en blijf dezelfde oefeningen doen. Als ze er op dat moment met de oren in de nek vandoor gaat (beetje gechargeerd) weet je meteen of ze de oefeningen echt leuk vindt of dat ze alleen maar respect heeft voor het DH.

Wat betreft het meelopen aan de hand heb ik nog een aanvulling op Mariannes methode. Als je een paard leidt dat niet normaal mee kan lopen zorg dan voor voldoende ruimte in het touw (dus niet 10 cm onder de kin vasthouden) en draai gewoon 180 graden om als paardlief denkt dat het een goed idee is om zelf voorop te gaan lopen. Wie voorop loopt is namelijk in de eerste plaats afhankelijk van waar je heen gaat. De meeste paarden hebben vrij snel door dat het een stuk makkelijker is om gewoon iets achter te blijven, zodat ze aan de begeleider kunnen zien waar ze heen moeten.

Verder ben ik geen fan van paarden die zodra ze op de terugweg van een buitenrit zijn alleen nog maar zo snel mogelijk naar huis willen. Daarbij denk ik dat ze dat niet zouden doen als ze het echt leuk vinden om buiten te zijn dus ik zou daar zeker iets aan proberen te doen. Ik zou denk ik afstappen en grondwerk gaan doen zodra ze doorheeft dat jullie richting stal gaan en pas weer verder gaan als ze weer echt rustig en op jou gefocust is. Ook onderweg af en toe afstappen en paardlief lekker laten grazen helpt haar om rustiger te worden buiten. Ook meteen weer een goeie test, want een paard dat alleen maar naar huis wil heeft niet de rust om te gaan eten. Ook dan even grondwerk doen tot ze wel wil eten.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Janwillem
    En ja alles ging goed tot ik op de terug weg een auto met toeter tegen kwam, alles in de stress!!!! Wat haat ik die mensen. ik mis nu echt een icoontje
    Deze?
    Ja en nee!
    Hij is nog net ff iets erger hi hi

Bedankt voor je reaktie els en ja ik hoop het ook.

Vandaag zonder slof wat gedaan, ondanks het slechte weer, beetje jammer.
    Maar pana had er wel zin in tenminste ze deed alles zonder slof en dus met een gewoon halster.
    alles netjes niet langer dan een min of 30!
    Wel weer lekker!

Bladwijzers

Forum Rechten