Zoals sommigen van jullie wellicht nog weten, heeft mijn pony Annet iets tegen trailers. Voor mij is dit DE reden geweest om met Parelli te beginnen. We hebben inmiddels al behoorlijke vooruitgang geboekt: begonnen met stilstaan op 10m voor de trailer (pré-Parelli tijdperk), via met 2 benen op de klep, via met de voorbenen de trailer in naar vrijwel geheel de trailer in bij de eerste poging (lang leve Parelli). Het LADEN gaat nu eigenlijk standaard binnen 5 minuutjes![]()
Nu wordt het tijd voor een kleine karakterschets van mijn "engeltje": Er spelen namelijk 2 dingen mee in haar aversie tegen trailers.
1. Angst - RB-behavior
2. Dominantie en koppigheid - LB-behavior
Beide natuurlijk 2 zeer goede redenen om trailers te haten![]()
Afgelopen weekend wilde ik weer met de trailer op pad. Met lobbyen en een beetje geluk iemand gevonden die mij voor een kleine vergoeding wilde halen en brengen. Heerlijke man, deed precies wat je hem vroeg, niks meer en niks minder. 10x beter dan mensen die alles beter weten, nou kon ik gewoon lekker op m'n eigen maniertje in alle rust laden![]()
En nu komen we bij de kern en heb ik hard jullie hulp nodig!
Laden ging eigenlijk van een leien dakje, Annet liep redelijk zelfverzekerd en rustig de trailer op. Lekker met haar koppie omlaag (teken van ontspanning?) en voor degenen onder jullie die de standaard trailers kennen is het probleem wellicht al een beetje zichtbaar aan het worden: Mijn lieve schatje hield het hoofd omlaag en duwt op die manier haar hoofd en hals ONDER de voorstang door!!! Dit is niet de eerste keer, dit heeft ze al eerder gedaan, dan haalde ik haar terug, deed het nog 1 of 2 keer en dan was het goed. Maar Annet zou Annet niet zijn als ze dat spelletje heel snel doorhad. Dus gisteren deed ze het stelselmatig!
VRAAG 1: hoe los ik dit op zonder het principe TRAILER = RUSTPUNT te verstoren?
Uiteindelijk is het gelukt door een hooinet hoog neer te hangen en net zo lang te proberen totdat ze begon te eten en dus haar hoofd boven de stang had. Toen kwam probleen numero 2...
Ik ben compleet afhankelijk van de goedheid van anderen om mij hun trailer in bruikleen te geven. De vorige keren waren dat tweepaardstrailers, gisteren was het een anderhalfpaards.
Hoe gaat het laden?
1.Ik sta buiten de trailer, Annet loopt erin,
2.Ze heeft haar hoofd boven de stang, dus we kunnen verder.
3.Ik gooi de leadrope over haar rug en klik de achterstang op de plaats.
4.Ik doe de klep dicht, loop naar voren en zet haar vast.
Dat ging tot dusver (laatste keren = tweepaards!) prima. Gisteren niet. Ik kwam t/m punt 3, ik deed de klep dicht en de trailer begon te dansenIk loop naar voren en kijk naar de staart van Annet. Omgedraaid dus
![]()
Aangezien terugdraaien nooit lukt als ze dat niet zelf willen, en aangezien Annet eruitzag alsof ze serieus aan het schatten was of ze niet door het gat bovenin kon ontsnappen toch maar besloten weer uit te laden.
Ik doe de klep naar beneden, en Annet trekt een oude truuk uit haar trukendoos: ze gaat ietwat door haar knieen, duwt hoofd, hals, en vervolgens rug en kont onder de stang door en stapt doodleuk de trailer uit. (We hebben het trouwens over een pony van 1.41m hoog...) Niks ontzet, pony staat 2m verderop rustig om zich heen te kijken en vindt zichzelf helemaal te gek![]()
Uiteindelijk opnieuw geladen, die aardige man instructies gegeven om zodra ze netjes ver genoeg de trailer instaat (zodat de stang erachter kan) meteen haar halster vast te klikken en toen konden we weg. Dit alles heeft denk ik max 30min in beslag genomen, dus we zijn geen uren bezig geweest al lijkt het misschien zo omdat het verhaal inmiddels erg lang geworden is zie ik![]()
Ik wil zelfstandig kunnen laden, dus zonder hulp van anderen. Ik zat dus te denken om bij de volgende trainingssessie de stang erachter te klikken en dan op de één of andere manier Annet te demotiveren om om te draaien. Pas als dat prima gaat en ze uit zichzelf blijft staan de klep dicht, evt in het begin als dat regeltechnisch lukt nog iemand voor de zekerheid bij de voorkant in de buurt houdend.
VRAAG 2: zie vraag 1: hoe pak ik dit aan zonder het principe TRAILER = RUSTPUNT te verstoren?
Verder als algemene vraag:
VRAAG 3: kan iemand mij helpen om ondescheid te maken tussen haar LB en RB behavior? Want ik heb af en toe het idee behoorlijk door mijn snuggere tante Annet in de maling genomen te worden, maar tegelijkertijd wil ik het opgebouwde vertrouwen niet schaden omdat ik weet dat er angst meespeelt...
Nou, een heel verhaal, en bij voorbaat vast hartelijk dank voor het lezenIk wacht met smart op reacties!
Bladwijzers