Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Battle of the champs - Annet versus trailers

Battle of the champs - Annet versus trailers

Zoals sommigen van jullie wellicht nog weten, heeft mijn pony Annet iets tegen trailers. Voor mij is dit DE reden geweest om met Parelli te beginnen. We hebben inmiddels al behoorlijke vooruitgang geboekt: begonnen met stilstaan op 10m voor de trailer (pré-Parelli tijdperk), via met 2 benen op de klep, via met de voorbenen de trailer in naar vrijwel geheel de trailer in bij de eerste poging (lang leve Parelli). Het LADEN gaat nu eigenlijk standaard binnen 5 minuutjes

Nu wordt het tijd voor een kleine karakterschets van mijn "engeltje": Er spelen namelijk 2 dingen mee in haar aversie tegen trailers.
    1. Angst - RB-behavior
    2. Dominantie en koppigheid - LB-behavior
    Beide natuurlijk 2 zeer goede redenen om trailers te haten

Afgelopen weekend wilde ik weer met de trailer op pad. Met lobbyen en een beetje geluk iemand gevonden die mij voor een kleine vergoeding wilde halen en brengen. Heerlijke man, deed precies wat je hem vroeg, niks meer en niks minder. 10x beter dan mensen die alles beter weten, nou kon ik gewoon lekker op m'n eigen maniertje in alle rust laden

En nu komen we bij de kern en heb ik hard jullie hulp nodig!
    Laden ging eigenlijk van een leien dakje, Annet liep redelijk zelfverzekerd en rustig de trailer op. Lekker met haar koppie omlaag (teken van ontspanning?) en voor degenen onder jullie die de standaard trailers kennen is het probleem wellicht al een beetje zichtbaar aan het worden: Mijn lieve schatje hield het hoofd omlaag en duwt op die manier haar hoofd en hals ONDER de voorstang door!!! Dit is niet de eerste keer, dit heeft ze al eerder gedaan, dan haalde ik haar terug, deed het nog 1 of 2 keer en dan was het goed. Maar Annet zou Annet niet zijn als ze dat spelletje heel snel doorhad. Dus gisteren deed ze het stelselmatig!
    VRAAG 1: hoe los ik dit op zonder het principe TRAILER = RUSTPUNT te verstoren?

Uiteindelijk is het gelukt door een hooinet hoog neer te hangen en net zo lang te proberen totdat ze begon te eten en dus haar hoofd boven de stang had. Toen kwam probleen numero 2...
    Ik ben compleet afhankelijk van de goedheid van anderen om mij hun trailer in bruikleen te geven. De vorige keren waren dat tweepaardstrailers, gisteren was het een anderhalfpaards.
    Hoe gaat het laden?
    1.Ik sta buiten de trailer, Annet loopt erin,
    2.Ze heeft haar hoofd boven de stang, dus we kunnen verder.
    3.Ik gooi de leadrope over haar rug en klik de achterstang op de plaats.
    4.Ik doe de klep dicht, loop naar voren en zet haar vast.
    Dat ging tot dusver (laatste keren = tweepaards!) prima. Gisteren niet. Ik kwam t/m punt 3, ik deed de klep dicht en de trailer begon te dansen Ik loop naar voren en kijk naar de staart van Annet. Omgedraaid dus

Aangezien terugdraaien nooit lukt als ze dat niet zelf willen, en aangezien Annet eruitzag alsof ze serieus aan het schatten was of ze niet door het gat bovenin kon ontsnappen toch maar besloten weer uit te laden.
    Ik doe de klep naar beneden, en Annet trekt een oude truuk uit haar trukendoos: ze gaat ietwat door haar knieen, duwt hoofd, hals, en vervolgens rug en kont onder de stang door en stapt doodleuk de trailer uit. (We hebben het trouwens over een pony van 1.41m hoog...) Niks ontzet, pony staat 2m verderop rustig om zich heen te kijken en vindt zichzelf helemaal te gek
    Uiteindelijk opnieuw geladen, die aardige man instructies gegeven om zodra ze netjes ver genoeg de trailer instaat (zodat de stang erachter kan) meteen haar halster vast te klikken en toen konden we weg. Dit alles heeft denk ik max 30min in beslag genomen, dus we zijn geen uren bezig geweest al lijkt het misschien zo omdat het verhaal inmiddels erg lang geworden is zie ik
    Ik wil zelfstandig kunnen laden, dus zonder hulp van anderen. Ik zat dus te denken om bij de volgende trainingssessie de stang erachter te klikken en dan op de één of andere manier Annet te demotiveren om om te draaien. Pas als dat prima gaat en ze uit zichzelf blijft staan de klep dicht, evt in het begin als dat regeltechnisch lukt nog iemand voor de zekerheid bij de voorkant in de buurt houdend.
    VRAAG 2: zie vraag 1: hoe pak ik dit aan zonder het principe TRAILER = RUSTPUNT te verstoren?

Verder als algemene vraag:
    VRAAG 3: kan iemand mij helpen om ondescheid te maken tussen haar LB en RB behavior? Want ik heb af en toe het idee behoorlijk door mijn snuggere tante Annet in de maling genomen te worden, maar tegelijkertijd wil ik het opgebouwde vertrouwen niet schaden omdat ik weet dat er angst meespeelt...

Nou, een heel verhaal, en bij voorbaat vast hartelijk dank voor het lezen Ik wacht met smart op reacties!
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: Battle of the champs - Annet versus trailers

2 vraagjes: kan de voorstang eruit? En zit er geen tussenschot in de trailer?
    Als de voorstang eruit kan, dan zou je die tijdens het laden wellicht eruit kunnen halen zodat ze haar hoofd er niet onderdoor kan steken. Uiteraard plaats je de stang dan terug zodra ze erin staat en je de achterkant van de trailer hebt afgesloten.

En met een tussenschot erin zou ze toch niet meer kunnen draaien, lijkt me?

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Als antwoord op vraag 1 en 2 is het inderdaad het makkelijkst om te zorgen dat er iemand bij de voorkant staat, maar als je het geheel zelfstandig wil doen, is dat geen definitieve oplossing.

Ik kan shaf laden vanaf de buitenkant, maar om praktische redenen (omdraaien vooral) is het toch handiger om zelf voor hem uit de trailer in te lopen.
    De leadrope haal ik dan door het oogje aan de voorkant, zonder hem vast te knopen, ik loop met het uiteinde van de leadrope weer naar buiten en doe dan de achterstang erachter.

Het laden van buitenaf is handig wanneer de trailer zo smal is dat je paard zich niet kan omdraaien, maar veel minder handig als ze genoeg ruimte hebben. En in een trailer waarin eigenlijk net NIET genoeg ruimte is, is het ronduit gevaarlijk, als je pony eenmaal geleerd heeft om te draaien.

Wat je ook zou kunnen doen: met behulp van de stick voorkomen dat je paard zich omdraait, maar dan moet je wel handig en snel zijn, om de stang erachter te doen voor ze omgedraaid is.

Wat ook helpt: een voerbak met brokjes voorin ophangen, dan heb je ook gelijk een zeer goede beloning voor je paard om in de trailer te gaan (en niet als omkoperij bedoeld, want ze krijgt het tenslotte pas als ze er helemaal in staat en niet in het proces er naartoe). En je paard heeft geen neiging onder de voorstang door te duiken. (moet je die bak wel kunnen ophangen natuurlijk, want op de grond heeft het geen effect )
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    2 vraagjes: kan de voorstang eruit? En zit er geen tussenschot in de trailer?
    Als de voorstang eruit kan, dan zou je die tijdens het laden wellicht eruit kunnen halen zodat ze haar hoofd er niet onderdoor kan steken. Uiteraard plaats je de stang dan terug zodra ze erin staat en je de achterkant van de trailer hebt afgesloten.
    En met een tussenschot erin zou ze toch niet meer kunnen draaien, lijkt me?
    Bij deze trailer kon de voorstang er toevallig wel uit, maar het is iedere keer weer de vraag welke trailer ik kan "ritselen" en dit is de eerste waarbij dat zo was. Bovendien vertrouw ik Annet niet met het deurtje voorin, die zou ik dan in ieder geval dicht moeten houden tijdens het laden.
    Dit was een anderhalfpaardstrailer, die hebben geen tussenschotten. Bij de tweepaards is dat wel zo, en die laat ik altijd netjes in het midden staan, dan zit ze ook echt "opgesloten" en kan ze dus in principe inderdaad niet draaien.

@Callippo: We zijn nog niet zover dat ik voor Annet uit of met Annet mee de trailer in kan lopen. In die situaties blijft ze namelijk zelf fijn buiten de trailer staan. Als ze erin staat en ik vanachter af naar binnen wil lopen, dus langs haar op, gaat zij meteen achteruit de trailer weer af.
    Als ze merkt dat de stang er nog niet achter zit en ze voelt van voren druk, dan ben ik bang dat ze gaat proberen te "hangen"/trekken om toch naar achteren weg te komen...

Voer had ik zelf dus ook al bedacht in de vorm van een hooinet, das makkelijker hoog te bevestigen dan een voerbak (ligt natuurlijk aan de trailer maar hooinet kan eigenlijk altijd wel). Helaas hielp dat wel voor het "kop omhoog" idee, maar was het niet interessant genoeg om niet om te willen draaien.

De stang erachter krijgen voordat ze omdraait is geen probleem, dit was de eerste keer dat ze draaide, en dat deed ze pas toen ik de klep dichtdeed. Ze raakt ook nog steeds wat gestressed van het idee opgesloten te staan. Als ze gewoon los staat is er niks aan de hand, maar de stang erachter vindt ze 3x niks. Vandaar dat ik ook het liefst de klep meteen dichtdoe, omdat ze dan geen gat meer ziet en minder de neiging heeft om te proberen alsnog weg te komen (dat ging goed tot gisteren).

We still have a long way to go... Ik kom soms echt arrows tekort! Maar we blijven dooroefenen (als we een trailer kunnen regelen )
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

volgens mij is dit nog steeds een confidence-issue voor annet.
    ze vertrouwt de trailer niet volkomen, en in het geval dat ze haar hoofd onder de stang doet, vertrouwt ze de ruimte aan de andere kant van de stang niet.
    haar demotiveren om om te keren zou in dat geval dan een averechts effect hebben.
    ik heb een forumlid met meer savvy dan ik, mogen helpen bij hun trailerlaad-probleem en mij voortdurend verbaasd over hoe klein de signalen kunnen zijn die een niet-confident paard kan uitzenden.
    ook haar paard liet telkens bij het opladen zijn hoofd zakken en kwam dan onder de stang terecht.
    ik heb een tijdje tijdens de laadsessies passief voor en achter de stang gestaan, en alleen als hij zijn hoofd in de gevarenzone dreigde te manouvreren, vroeg ik zijn hoofd voorzichtig omhoog. uiteindelijk bleek het probleem opgelost toen hij had kunnen onderzoeken dat de ruimte achter de stang (dus in de neus vd trailer) niet gevaarlijk was, en hij absoluut confident was met de hele ruimte. en geloof me; als ze er in staan, ook als ze zelfs enige tijd binnen blijven, zijn ze dat soms echt niet!
    mijn paard heeft een mening.

Bladwijzers

Forum Rechten