Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: Begin December in een keer van paddok op wei?

Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Begin December in een keer van paddok op wei?

Hallo allemaal,
    Ik heb een nieuw paard, een ijslandertje. Echt een super paardje, maar waar ze nu staat staat ze in een paddok waar ze twee keer per dag een plak hooi krijgt en na het rijden een halve schep biks. Nu wordt ze momenteel niet gereden dus krijgt ze alleen hooi. Op het plekje waar ik haarnaartoe wil verhuizen is alleen wei, ze zou daar 24/356 op wei staan, zo ook nu. Ik wil haar zo snel mogenlijk verhuizen maar maak me een beetje zorgen of ik haar nu wel in een keer van de paddok af kan halen en meteen 24/7 op die wei kan zetten. Helaas is er niets van een paddok oid bij, wel boxen maar daar zet ik haar liever niet in. Het gras staat wel vrij kort en er wordt strookbegraasd, maar denken jullie dat het goed zou gaan? Ik heb al gevraagt of ze nu al wat aan het gras zou kunnen wennen, maar dat was helaas neit mogenlijk. Ik zat wel al te denken om haar dan bijvoorbeeld de eerste week wat hooi bij te voeren om de overgang kleiner te maken, of zou dat niets uitmaken?
    Groetjes,
    Naomi

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: Begin December in een keer van paddok op wei?

Als het echt kort gras is, zou het moeten kunnen. ik zou dan zéker de eerste week hooi bijvoeren en dat afbouwen, dan raakt ze niet zo aan de diarree hopelijk.

Ik zal als het mijn paardje was haar niet meteen in de wei zetten. ik zou per dag gaan grazen aan de hand, startende van 10 min. tot 3 uur. Daarna het paard een halve dag de wei op en rest paddock/stal. gaat dit goed dan overdag op het land en s'nachts paddock/stal en daarna pas de hele dag. Dit deden wij altijd op het moment dat de paarden van de winterstal naar het weiland gingen. Hier ging bijna een maand tijd in zitten voordat ze definitief buiten stonden. Dus met name in het voorjaar, met "gevaarlijk" gras.
    Nu is het gras ogenschijnlijk minder gevaarlijk maar toch zou ik opletten.
    Je paard is niet op gras ingesteld en de darmen e.d moeten weer veranderen van hooi naar gras en dit kost even wat tijd.
    Maar wat is dit beetje tijd op een paarden leven??

Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    Ik zal als het mijn paardje was haar niet meteen in de wei zetten. ik zou per dag gaan grazen aan de hand, startende van 10 min. tot 3 uur. Daarna het paard een halve dag de wei op en rest paddock/stal. gaat dit goed dan overdag op het land en s'nachts paddock/stal en daarna pas de hele dag. Dit deden wij altijd op het moment dat de paarden van de winterstal naar het weiland gingen. Hier ging bijna een maand tijd in zitten voordat ze definitief buiten stonden. Dus met name in het voorjaar, met "gevaarlijk" gras.
    Nu is het gras ogenschijnlijk minder gevaarlijk maar toch zou ik opletten.
    Je paard is niet op gras ingesteld en de darmen e.d moeten weer veranderen van hooi naar gras en dit kost even wat tijd.
    Maar wat is dit beetje tijd op een paarden leven??
    Dat is zeker de veiligste oplossing, maar dan moet je daar wel de tijd en de faciliteiten voor hebben (je paard apart kunnen zetten van de rest, meerdere keren per dag laten grazen).

Het ene paard is natuurlijk veel gevoeliger voor verandering dan de ander, maar met Nacino heb ik al regelmatig gewisseld van gras naar hooi en terug en dat gaf weinig tot geen problemen.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Gefeliciteerd Naomi! Wat fijn dat je weer een eigen IJslander krijgt!
    Wat betreft het gras heb ik verder niets toe te voegen... Het zou zeker beter zijn om haar rustig te laten wennen aan gras, vooral omdat de darmen van streek kunnen raken van een plotselinge voerwijziging. Maar als dat niet kan, dan kan het niet... Dan zou ik idd hooi bijvoeren en er maar het beste van hopen.

Aangemeld
    Mar 2005

Hoi Inge,
    Zo had ik het ook allang bedacht, maar zoals Nacino al aanhaalt heb ik daar niet echt de faciliteiten voor. Ze komt nieuw daar op stal, zal zich nog een plekje in de groep moeten verwerven en ik wil haar liever zo min mogenlijk stress geven. De enigste mogenlijkheid om haar langzamerhand aan gras te laten wennen zou zijn haar in een box zetten, maar dat is iets wat ik liever als laatste redmiddel zou doen. Zeker omdat ze misschien in haar hele leven maar een week in totaal in een stal gestaan heeft, er weer nieuwe paarden om haar heen staan, ze zich iedere dag weer een beetje zou moeten invechten, de andere eigenaren dat liever niet hebben en ik haar misschien wel iedere dag zelf buiten zou moeten zetten (heb om eerlijk te zijn niet geinformeerd naar het buitenzetten beleid, ) en daar gewoonweg geen tijd voor heb om dat echt iedere dag te doen.
    Daarom vraag ik me dus ook af of er veel kans is dat het mis gaat. Bij de manege waar ik vroeger reed deden ze de paarden in het voorjaar altijd meteen op het gras, in het voorjaar en ging eigenlijk altijd goed. Maar goed, bij Stella deden we ook niet voor niets iedere dag een uurtje langer. Maar aan weer een andere kant, zoveel zal er nu toch niet meer in het gras zitten? Ik denk dat ik haar sowieso eventjes hooi blijf bijvoeren, misschien wordt ze dan wat dik maar wat is een maand dik zijn op een heel paardenleven??
    @ Marja (je schreef tegelijkertijd met mij ), ja, heerlijk he! Ik ben echt heel erg blij, al vind ik het ook wel een beetje spannend. T is toch anders als Stet... Misschien komt ze volgende week al .

hhmmm, ik kan het wel voorstellen hoor, een dillema....maar ik schreef ook ALS...ben ook een rare hoor, ik zorg gewoon dat ik tijd heb, desnoods sta ik om 4 uur op om tijd te maken....
    Bij mijn vorige baan was ik al om 6 uur s'morgens op stal om de paarden buiten te zetten en stal te mesten en voeren. s'avonds was ik er weer om te rijden en nogmaals een paar drollen te wippen uit de stal. Als ik niet zo vroeg kwam dan was er geen plek of iemand die mijn paardje buiten wilde zetten, dus wilde ik dat ie buiten kwam dan moest ik dus wel....en ja ik kies ervoor om mijn paard daar neer te zetten dus moet ik ook voor de gevolgen in staan....maar ja dat ben ik...vele zien me als soort van gestoord...hihi
    Nu heb ik dat niet meer want ik ben van baan veranderd en hij staat nu 24/7 buiten.
    Gelukkig geen voor-gegraas meer in het voorjaar en stal ruimen enz...enz...al mis ik soms bij hele erge regen de binnen rijbak....hahha wat kan een mens verwend raken....nu een regenjas aan en alsnog weg.
    Maar ehhh, dan maar gokken, wellicht gaat het goed, houd haar wel in de gaten!! Koliek e.d is niet misselijk...
    maar veel succes en vooral heeeeel veeeel plezier met je nieuwe paardje!!!
    Da's toch wel het belangrijkste!!

Aangemeld
    Mar 2005

He Inge. tijd is ook maar een klein bijdingetje hoor, het gaat me er hoofdzakenlijk om dat er geen andere faciliteiten als een box zijn daar, en dat heb ik gewoonweg liever niet (en ik denk Askja ook niet ). Zal er in het begin toch heen moeten om wat hooi te voeren.

Forumlid Saul's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

mijn paard is net hoefbevangen geraakt door (allicht) verandering van wei. daar waar ik in de lente ook heel voorzichtig ben, en netjes af en opbouw; dacht ik : zo laat in de herst is er allicht geen probleem, gras stond ook niet te kort/ te lang in de weien.
    maar niet dus: met de warme herfst, is het gras dus toch verraderlijk blijkbaar.
    als ik jou was zou ik niet zonder overgang te werk gaan..
    greetz
    an

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Naomi, ik had vanochtend les van een voedingsdeskundige en ik heb haar jouw dilemma voorgelegd. Haar advies: niet in 1 keer overgaan van hooi naar gras, dit geeft grote kans op spijsverteringsstoornissen en koliek. Dan toch maar beter de eerste week 's nachts op stal, en sowieso op de wei hooi bijvoeren. En dan het aantal uren op de wei opvoeren, zodat ze na een week dag en nacht buiten kan blijven. Ze raadde het echt af om haar in 1 keer op gras te zetten, ook al is het nu herfst (en naar ik aanneem, is de het gras niet meer zo lang, anders zéker niet doen!).

Ik denk dat ik toch liever mijn paard een weekje 's nachts op stal zou hebben, dan dat ik het risico liep op koliek...

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Yeeey Naomi, vind het zoooo gaaf voor je!!

Moest het gewoon even melden

Verder ga ik helemaal met Elise mee

ja ik zou dat zeker ook doen, liever opstal dan een ziek paard....ik heb er nog trauma's van....ik heb zoveel narigheid al meegemaakt met te plotselinge overgangen van hooi naar gras en van weide veranderen enz..enz.. ik heb zo veel paarden ziek zien worden, van arabier, KWPN tot ijslander.
    En het klopt het gras is nog steeds niet winter gevorderd om het zo maar even te zeggen, de temperaturen zijn zo hoog dat het nog steeds groeit!! Welliswaar geen voorjaarsgroei, maar het is nog steeds groeien!!
    Ik weet het, het lijkt zielig voor het paard op stal, maar wat is erger??
    Mijn voorkeur gaat ook naar lekker buiten en voldoende beweging, maar is dat verstandig....
    neem in elk geval jou eigen beslissing, volg je gevoel!!
    ik praat natuurlijk vanuit mijn situatie en mijn ervaringen/standpunten en die kunnen totaal verschillen van die van jou, je hoeft het niet ergens mee eens te zijn, je kunt het meenemen in je eigen beoordeling en keuzes die je op dat moment beschikbaar hebt in jou wei.
    succes!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nog even een ervaring van deze week, ter overweging: Atli staat 24/7 op de wei, met strookbegrazing. Hij krijgt echter (helaas) niet dagelijks een strookje erbij, maar eens per week een flinke strook. Afgelopen woensdag heeft hij weer zo'n flink stuk erbij gekregen, met nog behoorlijk lang gras dit keer. En hij is al een paar dagen aan de diarree... En dat terwijl hij dus goed gewend is aan gras, en hij nu alleen maar méér gras heeft gekregen...

Aangemeld
    Apr 2004

[quote="Marja"]Nog even een ervaring van deze week, ter overweging: Atli staat 24/7 op de wei, met strookbegrazing. Hij krijgt echter (helaas) niet dagelijks een strookje erbij, maar eens per week een f]

Ja oké, bij ons staan de paarden van het voorjaar tot en met nu op gras (tis nu bijna op) en wanneer ze bv. van voor naar achter worden ´verweid´ (ze krijgen wel strookbeweiding, dagelijks, maar omdat hun stuk altijd aan de waterbak moet grenzen zijn het soms vreemde weitjes (van 0,5-1 ha)) en ze dan op jonger of ouder gras komen te staan dan dat wat ze daarvoor aten, zijn er altijd enkele die aan de diarree gaan. Maar dat blijf je houden. Ik vind veel gras en dan een week niet ook nogal abrupt, dan zie je toch dat ze zich na die kale paar dagen helemaal vol willen eten.

Nacino heeft overigens anderhalf x in zijn leven koliek gehad, van gras. Dat was van veel gras wat oud was (lang gegroeid in de zomer en pas in de winter begraasd). Hij had hier heel veel van gegeten in een paar uur, ze waren nl. uitgebroken.

Maar geef je gewoon strookjes (en wat ik hier zie bij de ijslanders in de buurt zijn dat inimienie strookjes) dan gebeurd er niet snel iets. Als het kan, kan je ook proberen hem er pas bij te zetten als ze al een halve dag een strookje gekregen hebben, dan is het verse, de snelle hap, er al vanaf. Als je dat dan de 1e dag in ieder geval kan doen en hem dan misschien de dagen erna een paar uurtjes op stal kan zetten met hooi vlak nadat ze een nieuwe strook hebben gekregen (dat is overigens ook het moment dat de paarden bij ons het meeste agressief gedrag vertonen).

Wat je óók kan doen, dat las ik van de week, heet geloof ik Hartog compact; een klein baaltje geperst gras is dat. de website: http://www.hartog-lucerne.nl/compactgras.html

Aangemeld
    Mar 2005

Hardstikke bedankt voor het meedenken allemaal .
    Ik zit nu toch wel meer te twijfelen en neig ernaar om haar toch niet in ene op de wei te zetten. Zeker als een voedingsdeskundige het zecht en ook het verhaal van An, ze is in het verleden toen ze nog op de begrazing stond licht hoefbevangen geweest.
    Maar ik zat ook nog te denken (geen idee wat de boer hiervan vindt) om een klein prikweitje te maken in de grote wei, op een al helemaal afgegraasd stuk, als soort van paddok. En deze dan iedere dag wat groter te maken en hooi te voeren zodat ze toch gelijdenlijk went aan het gras en wel buiten en tussen de kudde staat. Wat denken jullie hiervan?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten