Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: ansür - zadel, wie heeft er ervaring mee?

ansür - zadel, wie heeft er ervaring mee?

De titel zegt het al... wie kent dit boomloze zadel en wil zijn of haar ervaringen met me delen
    Thanks

Re: ansür - zadel, wie heeft er ervaring mee?

even voior alle duidelijkheid: de website http://www.ansursaddle.com/faqs2.htm
    Met fotootjes en info

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Geen idee, maar ik ben wel nieuwsgierig! Ik vind de site wat vaag, kan niet precies vinden hoe en wat....
    Iemand anders?
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Wow! Wel erg duur voor boomloos

Tja tis veel geld, maar een kwaliteitsijslanderzadel op maat gemaakt (voorbeeld van het merk Goertz) kost evenveel. Ik zit dan met een zadel met boom dat niet op alle paardjes past... en geen geld om voor elk paard zo'n duur zadel te kopen, want teveel paardjes wegens beetje uit de hand gelopen hobby daarom mijn nieuwe idee...
    een zeer degelijk boomloos zadel eventueel met speciale pad en diverse soorten inlages dat op alle paardjes past ?!?. ?
    Maar je begrijpt ook dat als ik een dergelijk zadel koop ik ook wel een beetje zeker van m'n stuk wil zijn, dus mensen met ervaring met ansür zadels laat maar komen!!! Tot nu toe zijn de reacties bijuna onverdeeld positief...

Ja, ik kan me voorstellen dat als je vele paardjes hebt, een boomloos fijn is.
    Ik heb de site doorgespit, maar vind bijv. helemaal geen info over hoe de ruggengraadvrijheid gewaarborgd wordt. Ook vind ik niks over hoe de stijgbeugelbevestiging loopt en bevestigd is. Bij boomloze zadels vind ik dat vooral erg belangrijk. Hoe weet je zeker dat je geen drukkingen krijgt?

Waaruit bestaat de binnenkant van het zadel? Panelen, memoryschuim? Ik zie het niet op de site, kan het niet vinden in ieder geval.

Ook zie ik geen mogelijkheden voor verschillende pommelbreedtes, terwijl dit nou meestal het grote verschil is tussen verschillende paarden.

Ik vind het zadel er mooi uitzien. Mooie lederkwaliteit ook, maar ik vraag me af waarom dit zadel nou 1000euro boven de prijs van het gemiddelde boomloze zadel ligt.

Ben benieuwd of er mensen ervaring hebben met dit zadel. Ben helemaal zadelfreak en van deze heb ik nog nooit gehoord.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Ga natuurlijk met Tea mee

Wat mij opvalt: als ik naar de achterkant kijk, dan zie ik ook helemaal geen kussens of panelen. Ik zou wel willen weten hoe dat geregeld is!

Vind de prijs wel enórm hoor.

Dat is toch dat merk wat destijds de rechtszaak tegen heather moffet heeft aangespannen omdat haar zadel teveel op dat van hen zou lijken?
    In Nederland heb ik deze zadels nooit gezien, maar ik weet wel dat ze regelmatig op de amerikaanse ebay worden aangeboden.
    Maar er zijn ook nog andere boomloze dressuurzadels te koop

Op deze pagina staat iets over de binnekant,... diverse lagen van ondermeer Foam en voor zover ik het Engels begrijp geen panelen of andere harde delen... http://www.ansursaddle.com/Insight_pg3.htm
    Verder beweren ze dat er geen schoftvrijheid moet zijn, ze praten wel over "padding" bij paarden met een hoge schoft, asymetrische bouw of overbouwde paarden:

Q: Does the Ansür® sit up clear of the horse’s back?

A: No. The body of the saddle molds around your horse’s shape, and moves with him. For your horses it simply fits like a large cushy saddle pad.

Q: Does the Ansur saddle need spinal clearance like treed saddles?

A. No. Traditional treed saddles need spinal clearance to protect the spine from the rigid tree. These saddles use padding to protect and raise the tree up off of the horses back (which also lifts the rider farther away from the horse’s back). An Ansur saddle does not have any rigid parts inside, so it does not need to have spinal clearance. The trauma absorption system absorbs the weight and concussion caused by the rider, so there are no localized pressure points on the spine.

Q: But this goes against everything we have been taught about saddle fitting!

A: Yes, and it’s high time for a change. We have been hurting horses for long enough, and remember, the old rules were in place to try to protect the horses from the trauma caused by a piece of wood (tree) inside the saddle.

Q: How is airflow between the saddle and the pad accomplished without a tree?

A: There is no airflow between saddle and pad. The heat dispersion properties are included within the layering system. The saddle lays on the back just like a pad does… and it moves with the horse in the same way. These saddles have been used in Egypt for Arabian distance races in 100+ degree heat with outstanding results.

Q: Has the Ansür® been tested on a variety of horses with varying types of back conformation?

A: Yes. The Ansür is in daily use all over the world, and has been for several years. This saddle has been used on nearly every breed of horse (include mules and in one case a cow!). Because this saddle does not have a tree it can fit all types of horses, even those with extreme conformational challenges. Some horse’s conformation may require the addition of a pad to create the close, even contact with the underside of the saddle. Please refer to our product line and saddle fitting manual to see which padding suits your horse’s needs.

Er zit ook een zadelpas handleiding bij:
    [/url]http://www.ansursaddle.com/fitting.htm

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Als ik 't zo lees wordt ik niet enthousiast over dit zadel (ook niet als ie de prijs van bijv. een barefoot had).
    Geen ruggegraatvrijheid, daar zou ik eerlijk gezegd niet mee willen rijden. 'K vind 't ook een beetje overdreven dat ze zeggen dat we paarden lang genoeg pijn hebben gedaan, er zijn nml genoeg paarden die lekkerder onder een boomzadel dan onder een boomloze lopen.

Mmm die ontbrekende ruggengraadvrijheid daar wordt ik ook niet blij van. Al zou het niet direct nodig zijn voor je zit, voor de stijbeugelriemen vind ik het een vereiste dat deze geen contact maken met de ruggengraad.

Schoftvrijheid vind ik persoonlijk ook belangrijk.

Bladwijzers

Forum Rechten