Onze Rengel begon de laatste tijd haar staart een beetje links te dragen en het rijden vlotte ook niet zo goed meer. Ze liep heel onregelmatig en vooral links voelde moeilijk aan. Ik wil wel vooraf meegeven dat ons Rengel achteraan altijd wat stijfjes loopt, haar gewrichten zijn wat stijf. Een erfenis uit het verleden? Pijn heeft ze daar niet echt aan (nooit warm, dik of manken)
Tijd dus voor de Osteopate om terug eens langs te komen. Ik moest eerst in stap van de osteopate wegstappen en dan terugkomen enkele malen achter elkaar. Zij zag idd direct dat Rengel heeeeel stijf liep achter. En haar staart soms naar rechts hield maar soms ook naar links. Tijd voor een grondig onderzoek. Conclusie: Het bekken van ons Dareng staat van nature een beetje naar achter gekantelt, in combinatie met de bouw van een arab die van nature ook al een beetje een holle rug hebben maakt dit voor haar het moeilijk haar achterhand onder te brengen. Haar minder plooibare achterbenen maken het geheel compleet natuurlijk. Nu zat momenteel haar bekken en haar lage onderrug redelijk vast. De osteopate heeft dus nu het bekken en de onderrug wat losgemaakt. Dus dat zou nu moeten beter gaan. Ze heeft ook gewrichten in de benen proberen los te maken. Daar zitten de gewrichten (vooral links) goed vast. De bedoeling was dat ze daarna mij die rekoefeningen ging leren dat ik het zelf kon doen. Maar het ging zo moeizaam dat ze dit niet gedaan heeft, ik zou meer kwaad dan goed doen.De bedoeling is nu dat ons Rengel haar eigen achterbenen moet leren mobiliseren. Nu heb ik oefeningen gekregen die ik met haar moet doen. Schuine cavaletti's zetten, rechts bv op gatje 1 en links de balk op de grond. Rengel moet dan rechts van mij gaan (wat dus door Parelli te doen kan) en daardoor moet ze haar rechtervoet (die losser zit) hoger opheffen dan links. Als dat allemaal goed gaat moeten wat dat dus ook links doen (links dus hoger dan rechts). Daarna moeten we de afstand tussen de balken groter maken waardoor ze haar pas moet verlengen. Als dat allemaal goed gaat kan het ook in draf. Dit kan ook tijdens een circling of tijdens longeren maar dat is niet onze Rengel haar favoriete oefening.
Ook veel achteruitgaan kan haar aanzetten haar achterbenen op te heffen. Lekker YO-YOen dus. Nu was mijn vraag aan jullie. HEBBEN JULLIE NOG IDEETJES???? Ik moet nu elke dag met haar oefenen maar ons Arabje kennende is ze het allemaal nogal vlug beu en raak ik met haar weer in een gevecht verstrikt.
Oh ja de osteopate stond versteld van de vlotheid waarmee de ORS ging. je moet weten dat ze vorig jaar hier ook geweest is en toen zat Rengel haar hals en bovenrug vast. Nu plooit ze als een rietje. Wel drie keer heeft ze gezegd da's straf. Dus automatisch vroeg ze aan mij heeft Parelli ook geen oefening voor de achterbeentjes??
Bladwijzers