Resultaten 1 tot 3 van de 3

Topic: Osteopate bij Dareng, jullie tips nodig

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Osteopate bij Dareng, jullie tips nodig

Onze Rengel begon de laatste tijd haar staart een beetje links te dragen en het rijden vlotte ook niet zo goed meer. Ze liep heel onregelmatig en vooral links voelde moeilijk aan. Ik wil wel vooraf meegeven dat ons Rengel achteraan altijd wat stijfjes loopt, haar gewrichten zijn wat stijf. Een erfenis uit het verleden? Pijn heeft ze daar niet echt aan (nooit warm, dik of manken)
    Tijd dus voor de Osteopate om terug eens langs te komen. Ik moest eerst in stap van de osteopate wegstappen en dan terugkomen enkele malen achter elkaar. Zij zag idd direct dat Rengel heeeeel stijf liep achter. En haar staart soms naar rechts hield maar soms ook naar links. Tijd voor een grondig onderzoek. Conclusie: Het bekken van ons Dareng staat van nature een beetje naar achter gekantelt, in combinatie met de bouw van een arab die van nature ook al een beetje een holle rug hebben maakt dit voor haar het moeilijk haar achterhand onder te brengen. Haar minder plooibare achterbenen maken het geheel compleet natuurlijk. Nu zat momenteel haar bekken en haar lage onderrug redelijk vast. De osteopate heeft dus nu het bekken en de onderrug wat losgemaakt. Dus dat zou nu moeten beter gaan. Ze heeft ook gewrichten in de benen proberen los te maken. Daar zitten de gewrichten (vooral links) goed vast. De bedoeling was dat ze daarna mij die rekoefeningen ging leren dat ik het zelf kon doen. Maar het ging zo moeizaam dat ze dit niet gedaan heeft, ik zou meer kwaad dan goed doen.De bedoeling is nu dat ons Rengel haar eigen achterbenen moet leren mobiliseren. Nu heb ik oefeningen gekregen die ik met haar moet doen. Schuine cavaletti's zetten, rechts bv op gatje 1 en links de balk op de grond. Rengel moet dan rechts van mij gaan (wat dus door Parelli te doen kan ) en daardoor moet ze haar rechtervoet (die losser zit) hoger opheffen dan links. Als dat allemaal goed gaat moeten wat dat dus ook links doen (links dus hoger dan rechts). Daarna moeten we de afstand tussen de balken groter maken waardoor ze haar pas moet verlengen. Als dat allemaal goed gaat kan het ook in draf. Dit kan ook tijdens een circling of tijdens longeren maar dat is niet onze Rengel haar favoriete oefening.
    Ook veel achteruitgaan kan haar aanzetten haar achterbenen op te heffen. Lekker YO-YOen dus. Nu was mijn vraag aan jullie. HEBBEN JULLIE NOG IDEETJES???? Ik moet nu elke dag met haar oefenen maar ons Arabje kennende is ze het allemaal nogal vlug beu en raak ik met haar weer in een gevecht verstrikt.
    Oh ja de osteopate stond versteld van de vlotheid waarmee de ORS ging. je moet weten dat ze vorig jaar hier ook geweest is en toen zat Rengel haar hals en bovenrug vast. Nu plooit ze als een rietje. Wel drie keer heeft ze gezegd da's straf. Dus automatisch vroeg ze aan mij heeft Parelli ook geen oefening voor de achterbeentjes??
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Re: Osteopate bij Dareng, jullie tips nodig

Haha, de ORS is dus voor meer dingen goed dan alleen om te stoppen hè. De zadelpasser vond ookal dat Aramis zijn hoofd zover naar achter kon brengen zelfs als ik dat niet vroeg maar gewoon om te komen kijken.

Je hoeft je nu gelukkig al niet meer schuldig te voelen hè Mieke, als dareng van nature een scheef bekken heeft kan je er zelf niet veel aan doen. Je moet dit natuurlijk wel blijven trainen zoals de osteaopathe zei. De oefeningen die ze heeft gegeven zullen daar wel heel goed voor zijn.
    Ik denk ook wel dat je er variatie in kan brengen, heb niet metteen een idee. Ik moet dat eens bekijken en dan komt de inspiratie zeker wel.
    Ik zou in ieder geval geen yoyo gaan doen om de achterhand onder te brengen maar probeer driving game te oefenen tot die zo goed is dat ze al naar achter loopt als jij met een klein beetje life up naar haar toe wandelt.
    Bij de yoyo heb je meer kans dat ze haar hoofd omhoog gaat doen en dan brengt ze haar achterhand nog niet onder.
    Wat ook een super oefening is om de achterhand er onder te krijgen is een oefening van karen Rolf. Heel veel overgangen rijden. Je begint bij stap en gaat naar draf. Vanuit draf stop je, niet bruusk. Bv, rustig naar stap en dan stoppen. maar elke keer je stopt zet je haar naar achter. Als je dit vaak doet (Karen was er toen een half uur mee bezig en ik begon stilaan verandering te zien) dan gaat je paard ervan uit dat ze wel naar achter zal moeten gaan en gaat ze al zelf haar achterhand meer gebruiken. Het is natuurlijk wel een oefening waar je mee klaar bent op een kwartier (meestal toch niet als je er pas mee begint) maar veel overgangen rijden is altijd goed. Dit is misschien iets voor Eva, dan kan ze gelijk oefenen op stoppen

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Re: Osteopate bij Dareng, jullie tips nodig

Ik ben zelf al aan de slag gegaan. Ik heb aan de ingang van haar wei twee balken gelegd, ze liggen een beetje op een verhoogje dus nu moet ze telkens haar benen opheffen om in haar wei te raken. kan ze zichzelf wat oefenen
    De yo-yo is idd geen goede optie. Ik heb het geprobeerd en het viel me op dat ze dan haar benen niet opheft maar gewoon achteruitsleept. Ene nu weet ik ook waarom ze niet achteruit over het balkje kan he Kim. Ik zal de driving eens proberen.
    Die oefening van Karen Rolf heb ik al een paar maal gedaan maar er is een probleem, ik krijg ons Rengel in 't zadel niet meer achteruit......moet ik dringend werk van maken. Ik weet niet hoe het komt?
    Ik heb vandaag gereden (BITLOOS! ) en gewoon in stap met haar de balkjes genomen en een beetje gedraafd. Ik mag de eerste week geen kleine voltes of korte wendingen maken.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Bladwijzers

Forum Rechten