Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: bitloos bij gangenpaarden?!

bitloos bij gangenpaarden?!

Hey, ik heb thuis een IJslander staan en ik zou graag met hem bitloos gaan rijden, maar kun je bitloos ook tölten en is dat hetzelfde resultaat?

Xx Carole

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: bitloos bij gangenpaarden?!

Dat hangt erg van je paard af. Bitloos tölten zal wel lukken als je verder ook goed bitloos kan rijden (en dan bedoel ik dat je er alles mee kunt doen wat je nu ook met je bit kunt), maar bv. verzamelen is bitloos vaak wel moeilijker (het kan wel, maar het kost echt heel veel training). Ik merk bij mijn paard dat het met bit wel beter gaat, omdat ik daarmee net wat beter subtiele hulpen kan geven. Als je paard echter nu ook makkelijk tölt aan een losse teugel, dan zal hij het waarschijnlijk bitloos ook wel doen.

hmm.. een klein probleempje dan toch want hij is net vrij moeilijk om te laten tölten...maar toch bedankt voor het antwoord!

xxx

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Doe je aan Parelli?
    Er is ook een speciaal Parellipakket voor gangenpaarden, dat is gemaakt door David Lichman. Zie http://www.davidlichman.com/
    Ik geloof dat het pakket inmiddels ook in Nederland te krijgen is.
    Ik vind het erg interessant! Het heeft me veel geleerd over de gangen en er staan veel oefeningen in die je (bitloos) kunt doen om de gangen te verbeteren. Deze oefeningen vereisen echter wel een goed ruitergevoel, d.w.z. dat je zelf wel goed in staat moet zijn om te voelen of je paard zuiver tölt en zo niet, wat hij dan wel doet, zodat je a.d.h.v. de oefeningen van David weet wat te doen om de tölt zuiver te krijgen.

heey!, dank je het is idd echt interessant! echt bedankt!

Bij Orchid maakt het niks uit of we tolten met of zonder bit

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Ik ken ook iemand met Rocky Mountain horses die altijd bitloos rijdt, zonder verder een methode aan te hangen.

Het kan zeker

Gewoon proberen zou ik zeggen!

hoi, ik kan er nog niet uit ervaring mee spreken met een paard wat het nog moet leren. Daar ben ik nu mee bezig, hij is nu een klein jaartje onder het zadel met drie keer een dikke maand rust er tussen in. Binnen kort ga ik weer beginnen met rijden na 1,5 maand rust. ik begin eerst weer de basis op te pakken, bij hem is dat stap, draf en galop. Nog een toltje gezien, ook niet in de wei trouwens. Als hij weer voldoende conditie heeft ga ik met tolten beginnen ik laat je weten hoe dat gaat vorderen.
    Mijn andere paarden tolte allemaal wanneer ik bitloos reed. Allen vijfgangers (de gene die ik nu aan het beleren ben ook) Zij hadden geen problemen met takt e.d Ze deden het volledig zuiver met een los teugeltje. Dat wat je wel eens op wedstrijden ziet met losse teugel tolten. Op die manier houd ik de teugels dan ook en ze gingen als een speer en loep zuiver.
    ik probeer zo veel mogelijk met zit en stem te werken al is dat soms wel erg moeilijk.
    Maar het is wel heel goed mogelijk!! gewoon blijven oefenen..

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Een vriendin gebruikte voor tolten naar tevredenheid een vosal. Doordat de staafjes licht tikken tegen de kin wordt het hoofd meer opgericht. Heb je al eerder bitloos gereden? En (dat vooral) geleerd hoe met bitloze equipment om te gaan? Dán is dit wellicht te proberen. Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Bladwijzers

Forum Rechten