Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: Loose reins - irriteert dit niet?

Loose reins - irriteert dit niet?

Dat vroeg ik me dus al een tijdje af, en daar werd ik weer aan herinnerd door het zien van Parelli deel 3 op horse and country tv. In het stukje dat over rijden en teugelvoering gaat, zie je duidelijk dat de slap hangende teugels (loose reins) behoorlijk heen en weer zwiepen, en die ervaring heb ik zelf ook.
    Nou lijkt het mij veel vervelender voor het paard om continu dat gezwiep aan zijn hoofd te voelen (helemaal met een bit in ) dan wanneer je je teugels iets aangespannen houdt zodat ze niet zo heen en weer bewegen.

Ben benieuwd naar jullie meningen hierover!
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: Loose reins - irriteert dit niet?

Dat vroeg ik me idd ook al af. Zag gisteren ook een stuk van parelli en het viel mij dus ook op, dat het zo heftig heen en weer slingert aan het hoofd.

Dit vond ik ook, bij de circling game on line, waarbij je het paard wil leren, de lijn slap te houden. Het touw sleept dan over de grond, terwijl je paard ronddraaft. Iedere graspol of modderscheut waar het touw tegenaan komt, moet hij voelen aan zijn hoofd.

Ik vroeg me af of dit niet ontzettend veel ruis veroorzaakt in de communicatie?

Ben dus ook wel benieuwd.

Groetjes, Sarah

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ik ben het helemaal met jullie eens, ik neem de teugels ook net zo lang aan dat ze nét niet meer zwabberen.... én ik gebruik geen horsemanreins waarbij de leadrope ook nog eens heen en weer slingert. Het lijkt mij gewoon heel erg irritant voor het paard. Ik merk niet dat het nadelen heeft om ze wat korter te pakken want ze reageert gewoon goed op het iets optillen van de teugel...

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

O.a. om deze reden rij ik niet meer met de horsemanreins en slobbers. Ik gebruik nu weer gewone dressuurteugels; die zijn een stuk lichter en zwabberen dus ook niet zo hard als ik met losse teugels rij. Het nadeel van gewone teugels is echter wel dat je daar wat minder makkelijk je hand over kunt laten glijden als je een ORS wilt maken.
    Alternatief is wat dunnere touwteugels met clipjes, zodat ze in elk geval al wat minder zwaar zijn dan de dikkere Parelli-teugels, en de slobbers kun je dan ook weglaten.

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ja, daar zeg je me wat! Op het parelli toernooi zag ik een paar slobbers te koop aangeboden jeetje wat een joekels!! Lijkt me echt niet leuk al dat gezwabber de hele tijd in je mond...en ook niet ehct eerlijk, je paardje moet dan dat geslinger negeren maar wel reageren op de lichtse hulp van je handen? verwarrend als je 't mij vraagt!!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do !

Aangemeld
    Nov 2004

Ja, dat dacht ik dus ook. Je wil toch naar verfijning van de hulpen toe? Uit al die slingers van het touw moet je paard dan maar net jouw hulp zien te herkennen. Ik weet wel dat je eert met lichaamstaal begint met het geven van een hulp, maar toch....
    Zijn er verder nog mensen, die met die slobbers en touwen rijden? Wellicht hebben die hier een andere ervaring mee en zien we iets over het hoofd?

Bij mijn weten heeft Parelli nl. wel overal goed over nagedacht.

Groetjes, Sarah

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Parelli is ook langzaam aan het overstappen naar teugels met clipjes
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Ik vind het 3x niks. Als ik met bit rijd (wil ook geen parelli-bit, maar een myler) dan heb ik lichtgewicht clipteugels eraan. Verder rijd ik voornamelijk met sidepull.
    Áls ik met touwhalster rijd heb ik ook clipteugels eraan, die hangen echter wel los dan. Ik geef dan ook geen hulpen met m´n teugels, alleen neckreining.

De slobbers en natural hackamore heeft mijn bekoring nooit gehad.

Aangemeld
    Nov 2004

Blij dat er meer mensen zo denken en wat grappig, dat Parelli hiernaar overstapt. Ik dacht gezien te hebben dat al veel meer mensen dit deden.

Zo zie je maar, je bent nooit uitgeleerd....

Aangemeld
    Apr 2005

Ik meen laatst ook een podcast gezien te hebben van Linda die aan het rijden was op live muziek, zónder slobbers

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Ik zweer bij mijn clipteugeltjes
    www.crystal-carving.com

Aangemeld
    Nov 2004

clipteugels aan het touwhalster maakt dus een ander soort hackamore???

Maar wat is het voordeel dan van clipteugels aan een gewoon hoofdstel, boven gewone teugels met een gesp?

Of hebben jullie dat omdat het makkelijk te verwisselen is?

Aangemeld
    Apr 2005

Touwteugels zijn zwaarder dan leren teugels, waardoor hulpen sneller doorkomen als je met loose reins rijdt. Je paard voelt door het gewicht sneller als je m even optilt.

Ik heb speciaal hele lichte (dunne) touwteugels laten maken. Ik wil zo weinig mogelijk gewicht aan halster/bit.

Ik vind touwteugels zo fijn omdat ze niet glad worden bij nat weer of zwetende paarden, lekker in de hand liggen, makkelijk los te clippen zijn als je een stukje te voet gaat (dan heb je meteen een leadrope) en uitwasbaar zijn.

Ik heb nu een simpel touw van 3,5 meter. In galop knallen bij de clipjes tegen haar hoofd aan, dat lijkt me niet echt lekker. Dus nu gewoon 2 knopen, al wil ik er liever 2 hele lichte musketons oid aan, dat gaat toch sneller.
    Als dat touw weer eens kwijt is, rijd ik gewoon met vrij zware teugels, werkt ook prima. Alleen is dat gespje zo lastig als je er snel een leadrope van maken wilt.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten