Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 39

Topic: [L3] half pass

  1. #1
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    [L3] half pass

    Wat Parelli half pass noemt, is dat wat Nederlands dressuurvolk een travers noemt?

  2. #2
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: [L3] half pass

    Persoonlijk zou ik het zo niet durven noemen, omdat PP (althans op zijn L3 video) als een stijve plank langs de bakrand beweegt. De achterhand naar binnen en de 3 a 4 hoefsporen kan je eventueel als overeenkomst zien. Ik kan met de beste wil van de wereld, geen stelling en buiging zien...

    Het kan heel goed zijn, dat de Parelli's het heel bewust "half pass" noemen. ( Net zoals de keuze voor sideWAYS ipv 'sidepass'). Zouden ze het "travers" gaan noemen, dan valt er (dressuurmatig) wat op aan te merken. Nu niet; het is tenslotte gewoon een "half pass" . Grz Els

    (plaatjes over de travers o.a. op: http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=141 )
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  3. #3
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: [L3] half pass

    "Half pass" in het level 3 pakket is appuyement als je't mij vraagt.

    Een travers is "haunches in", en is allesbehalve stijf, hij legt er erg de nadruk op dat je paard 'curved in his body' moet zijn, en maakt dat zeer duidelijk a.d.h.v. tekeningen.

    xxx julieke

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: [L3] half pass

    Ah bedankt! Duidelijke uitleg op die site, goed zeg!

    Maar Parelli doet het dus makkelijker, daarbij hoeft alleen de kont wat naar binnen? Nou dat valt weer mee dan. Op naar level 3!

  5. #5
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: [L3] half pass

    Half pass is geen appyement--> geen buiging dan is het ook geen gymnastiserende zijgang.

    Het is wel erg moeilijk om daarna tavers weer goed te krijgen als je eerst half pass aanleerd. Dat heb ik namelijk met Sjo gedaan. Eerst half pas (dmv die rare oefening dat als ie dan 90 graden ten opzichte van het hek staat dat je dan achteruit gaat) aangeleerd en toen gaan rijden bij Wim, waarbij pardlief zodra je de kont naar binnen vroeg zijn hele lijf weer rechtmaakte ten opzichte van die kont. Heeft denk ik ene half jaar geduurd voordat Sjo een redelijke travers (is stap dan) kon.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  6. #6
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: [L3] half pass

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ah bedankt! Duidelijke uitleg op die site, goed zeg!
    Maar Parelli doet het dus makkelijker, daarbij hoeft alleen de kont wat naar binnen? Nou dat valt weer mee dan. Op naar level 3!
    Wist je ook al, dat je tegenwoordig -als bezitter van een gangenpaard- voor de wissels een ander paard mag gebruiken? ( Zie dat ik het officiele docje hier niet kan uploaden ). Dat was voor gangenpaarden eerder een struikelblok. Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: [L3] half pass

    Ja dat wist ik al, maar dat is al veel langer zo hoor!
    Maar ik had toevallig dat document waar het in staat van de week ontdekt op de Parellisite. Daar staat echter ook dat als je paard wel kan draven en galopperen, het aan te raden is het toch met je eigen paard te doen. En Atli kan goed draven en galopperen (alleen is zijn galop vaak wel 4 takt, maar daar zijn mijn galopwissels niet op afgekeurd). Oh dit document ging trouwens over level 3 bedenk ik me nu. En dan behalve de galopwissels met name over de zijgangen in draf en galop, die voor een gangenpaard extra moeilijk zijn. Maar dan heb ik dus de keus: óf ze toch aan Atli leren, wat technisch gezien niet onmogelijk zal zijn, maar wel lang zal duren, óf (een deel van) L3 met een ander paard doen, dat ik dan ook nog alles moet leren en dat duurt ook lang... Dan ben ik denk ik net zo lief lang bezig met mijn eigen paard. Zeker nu ik dus zie dat die zijgangen dressuurmatig helemaal niet zo correct hoeven te zijn... hmmm ik zie mij al dromen van L3! Er zitten in elk geval best al taken in die we nú al kunnen... dus er is nog hoop!

  8. #8
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: [L3] half pass

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    Half pass is geen appyement--> geen buiging dan is het ook geen gymnastiserende zijgang.

    Het is wel erg moeilijk om daarna tavers weer goed te krijgen als je eerst half pass aanleerd. Dat heb ik namelijk met Sjo gedaan. Eerst half pas (dmv die rare oefening dat als ie dan 90 graden ten opzichte van het hek staat dat je dan achteruit gaat) aangeleerd en toen gaan rijden bij Wim, waarbij pardlief zodra je de kont naar binnen vroeg zijn hele lijf weer rechtmaakte ten opzichte van die kont. Heeft denk ik ene half jaar geduurd voordat Sjo een redelijke travers (is stap dan) kon.
    Maar er staat toch duidelijk in de level 3 boekjes dat je paard moet gebogen zijn, en op de diagonaal moet gaan, het is dus wel geen travers maar een appuyement - of wat daar dan op zou moeten lijken?

    Travers in de boekjes is haunches in, en ook daar moet je paard gebogen zijn en niet als een lat.

    Idd die rare oefening met dat zijwaarts gaan en dan achteruit vind ik ook maar raar, heb ik hoop en al twee of drie keer gedaan omdat ik er het nut niet van inzag voor een verder resultaat van de zijgangen.

    xxx julieke

  9. #9
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: [L3] half pass

    Ik heb het boekje er even op nageslagen en zoals het wordt uitgelegd is het idd een soort van zijwaarts (wijkend) van hand veranderen. Parelli spreekt echter alleen van buiging van de nek en het hoofd. In feite is het wijken van de bakrand af; waarbij het paard kijkt in de richting waarin het gaat. Hij spreekt niet over buiging en gaat ervanuit dat voorhand en achterhand op gelijke hoogte voorwaarts-zijwaarts gaan. In een appyement gaat echter de voorhand iets voor de achterhand. In feite is het een travers op de schuine lijn.

    De travers wordt idd wel uitgelegd met buiging van het lichaam
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  10. #10

    Re: [L3] half pass

    Ik heb de oefening die boven wordt beschreven door donderwolke a la parelli bij MArie Claire tot in den treure gedaan en ik denk dat het voor go en snel RB paarden een hele goede oefening is. Je hebt dus twee varianten. De eerste was erg geschikt voor Tas die bij druk van het been nog altijd eerst dacht aan versnellen. Maar nee, het betekent kont van de bakrand af. Sommige paarden gaan dus versnellen bij deze oefening. Om die reden vraag je dus helemaal 90 graden ten opzichte van de bakrand-rust en dan achteruit (om paard weer in relaxt mood te krijgen. druk van 1 been betekent niet racen!). Je hebt ook paarden die van deze oefening vertragen (SUnny van Amber bijvoorbeeld) waardoor de oefening anders werd: stukje vragen (geen 90 graden) en dan weer door. Amber vroeg Sunny dan ook in draf meteen na de oefening. Bij deze oefening moet mijn paard nog steeds wel eens nadenken en is dus ook een goede check om te kijken of ze bij mij is. groetjes eline

  11. #11

    Re: [L3] half pass

    ik doe overigens nu beide varianten afhankelijk van de mood van mijn paard.

  12. #12
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: [L3] half pass

    Die oefening eline vind ik eigenlijk voor eender welk paard niet zoveel nut hebben, als je paard versneld door de druk van het been zijn er nog andere oefeningen genoeg (de zijgangen op zich al...) maar deze oefening vind ik zo onzinnig en na een tijdje gaat je paard gewoon altijd helemaal loodrecht gaan staan ook als je bv gewoon een travers wil.

    Ik ben er gewoon mee gestopt met mijn paard omdat zowel ik als mijn paard er chagrijnig van werden, niet goed dus.

    En bedankt Maaike voor de uitleg van het appuyement, ik dacht dus wel dat dit gewoon zoals half pass was.

    xxx julieke

  13. #13
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: [L3] half pass

    Hmmm ik blijf het toch wel een beetje een rare oefening vinden, om je paard telkens zo dwars te moeten zetten.

    Bij mij is het voorwaarts willen gaan bij een eenzijdige kuithulp opgelost in L2, bij het zijwaarts gaan zonder hek. Immers; dan corrigeer je je paard telkens als hij voorwaarts gaat. Als je eenmaal in L3 aangekomen bent, zou dit probleem toch al een heel eind opgelost moeten zijn?

    In de examentaken van L3 worden trouwens diverse zijgangen gevraagd, maar het paard mag hierbij wel recht zijn en hoeft niet de juiste stelling en buiging te hebben... Dat maakt het m.i. wel wat makkelijker allemaal, alhoewel het dan dressuurmatig niet correct is.

    [edit: tekst wat aangepast en duidelijker geformuleerd]

  14. #14

    Re: [L3] half pass

    Even ter verduidelijking: de oefening is door Linda parelli nu in level 2 geplaatst ipv in level 3. Daarbij is een kuithulp vanuit een voorwaartse beweging een veel moeilijkere oefening voor een Go paard dan vanuit stilstand (of zelfs eerst achterwaarts) zijwaarts. Die laatste oefening ging bij mij al 2 jaar ok terwijl ik veel moeite had met de eerder beschreven oefening. Ik snap ook niet waarom het raar is om je paard loodrecht te zetten. Je kunt toch varieren in de mate waarin je de hoek wilt maken? Het paard leert hierbij te reageren op jouw focus en hoe lang je je been aanhoudt natuurlijk. Tas snapt bij mij perfect welke oefening ik wil doen (eerste of tweede variant). Ik ben er echt lang mee bezig geweest en ik heb er ook echt veel frustratie over gehad. Nu gaat het prima en voor mij ook een perfecte oefening om te kijken of ze bij mij is en nadenkt. Voor mij heeft de oefening veel gebracht in elk geval. Marie Claire vond deze oefening ook heel belangrijk, ze kwam er iedere keer ook weer op terug. Uiteindelijk kan je deze oefening ook in draf doen en dan ga je....jawel zijwaarts in draf. Ik weet niet hoe jullie deze oefening hebben aangeleerd dan als voorgaand beschreven oefening lastig is?

  15. #15
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: [L3] half pass

    Je laatste vraag kan ik niet beantwoorden, want ik heb deze oefening nog helemaal niet gedaan en ik werd er ook een beetje van weerhouden om het nog te gaan proberen door de negatieve reacties erover van Maaike en Julie. Vanwege hun reacties (dat het daarna erg moeilijk is om je paard nog een goede travers aan te leren) was ik er wat terughoudend over. Het is wel goed dat jij nu omschrijft wat voor jou het nut is van die oefening; er zitten dus blijkbaar meerdere kanten aan.

    Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat een eenzijdige kuithulp vanuit voorwaartse beweging voor een go-paard moeilijker is dan vanuit stilstand. Ik heb echter zelf een ho-paard, dus dat probleem ken ik niet zo uit ervaring.

    Ik het trouwens zojuist het hele nieuwe L2 pakket compleet doorgespit, maar kan me toch niet herinneren dat ik die oefening daar tegen ben gekomen. Heb ik iets over het hoofd gezien dan?

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •