Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 39 van de 39

Topic: [L3] half pass

  1. #31
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: [L3] half pass

    Ja hij assumde ook niet. Been naar achteren betkende alleen voor Sjo --. kont naar binnen en maak je maar recht ten opzichte van je kont.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  2. #32

    Re: [L3] half pass

    Ja hij assumde ook niet. Been naar achteren betkende alleen voor Sjo --. kont naar binnen en maak je maar recht ten opzichte van je kont.
    _________________
    dat laatste is dus niet de bedoeling. Alleen als jij recht vooruit zou focussen en je been eraan zou houden. Maakt verder niet uit, oefening is voor Sjo toch niet bijster interessant. Nu bedenk ik me wel dat ook Amber met haar enorme wo horse dit veel moest doen. maar ok. AMber, sta me eens bij.

    Elize, ik vroeg verder geen flexion. Ik vroeg alleen maar kont naar binnen en dat betekenDE onzeker paard. Na een paar weken goed oefenen (nee niet harder....en echt die kont, tik tik met de stick) kreeg ik een heel ander paard ervoor terug. Eentje die bij een voorwaartse beweging ook kan blijven nadenken als ze druk van het been ervaart. Trouwens onwijs leuk om eens over dit soort dingen te discussieren!!!!

  3. #33
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: [L3] half pass

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino

    Want is Tas haar probleem met sideways dan eigenlijk?
    dat we het jaren vanuit stilstand gedaan hebben, en ze één been vanuit stap al niet begreep. Als je het over flexion hebt, ben ik het met je eens dat het ontrekken aan de buiging kan zijn, maar het gaat hier gewoon om recht sideways vanuit stap of draf. Tas reageert bij elke nieuwe oefening met harder gaan het gaat puur om de reactie op één been, kan me er nog steeds niets bij voorstellen hoe dat negatief kan werken, bij klassieke dressuur is het toch ook de bedoeling dat je met je benen de achterhand kan besturen? hoe regelen jullie dan precies de buiging?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  4. #34

    Re: [L3] half pass

    Maaike, heb jij echt het idee dat Sjo stijf is geworden door parelli? Ik heb namelijk juist het idee dat TAs hartstikke veel soepeler is geworden. Ik ben begonnen met een zoektocht naar klassieke dressuur om Tas (nog) soepeler te krijgen (Bas de Recht) en van de week heeft een leerlinge van hem mij geholpen en vond dat TAs eigenlijk best wel soepel was. De oefeningen kwamen soms ook heel erg overeen met parelli oefeningen. Ik heb het idee in elk geval dat ik een mega goede basis heb en van hieruit verder te gaan kijken maar dat je door parelli oefeningen stijfheid creeert gaat er bij mij niet in. Natuurlijk zijn er wel oefeningen die daar (nog) veel meer zich op focussen. Naar die oefeningen ben ik nu ook op zoek maar meer als aanvulling dan vervanging.

  5. #35
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: [L3] half pass

    Ja dat idee heb ik wel; hij was redelijk soepel toen ik hem begon te rijden. Toen ben ik L1 gaan doen en daarna een jaar westernlessen. Toen ik stopte met de westernlessen om me verder te concentreren op PNH L2 en L3 was ie best soepel. Halverwege L3 echter niet meer en toen ben ik overgestapt op lessen van Wim.

    Voor mij is soepel een paard wat zich kan buigen in alle gangen en zijn achterbenen netjes onder de massa kan plaatsen. Met oefeningen als travers, renvers, schouderbinnen etc train je deze buiging en de achterbenen om beter onder het zwaartepunt van het paard te stappen. Ik ken geen enkele PNH oefening in L1 en L2 die dit doet.
    Game 1-3 zowieso niet; yoyo niet (is zelfs eerder beschadigend door het vaak met hoofd hoog en inverted achterwaarts gaan); circeling game niet omdat paardlief best met counterbend of zo recht als een plank zijn rondjes kan lopen; sideways niet vanwege het recht zijwaarts gaan wat geen enkele gymnastiserende waarde heeft en eventueel zelfs beschadigend vanwege de belasting of gewrichten van de achterhand; sqeeze ook niet vanwege weer een recht of zelfs counterbend paard en het soms hoge hoofd en de scherpe draaien om de voorhand.

    Alle andere L2 oefeningen zijn alleen variaties op hetzelfde thema. Ik denk dus idd dat Parelli mijn paard zo stijf heeft gemaakt. Trouwens voorgeet dat 'denk ik' maar... ik weet het gewoon zeker.

    Ik heb niks tegen Parelli verder hoor en ben erg blij met de basis die dit heeft gelegd qua gehoorzaamheid, respect en vriendschap tussen mij en Sjo. Maar of het mijn paard lichamelijk goed heeft gedaan? Nee, ik weet wel zeker van niet. Desondanks vind ik dat opvoeding nog voor fysieke training komt en zou ik altijd Parelli doen (of aanverwante methode) maar bij mij eventueel volgende paard zou ik vlot de concepten van parelli aanleren en dan door gaan met gymnastiserende oefeningen (gymnastiserende variaties van de games eigenlijk)
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  6. #36
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: [L3] half pass

    Ik weet niet of je stijfheid creeert door Parelli, maar je lost het er zéker niet mee op. Dat is tenminste mijn ervaring. Atli is redelijk stijf van zichzelf, en na 2 a 3 jaar Parelli is dat amper verbeterd. Er is pas een dramatische verbetering in gekomen sinds ik aan het Wymmen ben gegaan, waardoor sommige Parelli-oefeningen ineens ook een stuk beter gaan puur omdat Atli het fysiek nu ook echt kán... Bijvoorbeeld het galopperen: ik had eerst amper een rechtergalop. Nu wel. Dat maakt de galopwissels toch een stuk makkelijker.
    En op de cirkel lopen met de juiste stelling en buiging, kon hij eerst ook niet doordat hij zo stijf was. Parelli zegt dan al gauw dat het tussen de oren zit (hij kijkt naar buiten omdat hij weg van jou wil), maar ik heb nu toch wel gemerkt dat hij ineens wél naar binnen kan kijken en aan een los touwtje steeds kleinere cirkels kan lopen, nu hij soepeler is geworden door het dressuren...

    Er zitten toch ook niet veel soepel- en sterkmaakoefeningen in Parelli? Ja het inbuigen van de hals, een soepele hals heeft-ie er wel van gekregen. Maar echt oefeningen om het achterbeen meer te laten dragen en de achterhand te versterken kan ik bij Parelli toch niet vinden hoor. Dat heb ik pas gevonden in het schouderbinnenwaarts, en in het vragen om een juiste stelling en buiging op de cirkel (alles zowel vanaf de grond als onder het zadel).

    Eline, van welke oefeningen heb jij dan het idee dat ze Tas hebben geholpen soepel te worden?

  7. #37

    Re: [L3] half pass

    Zoals je het nu beschrijft klinkt het idd wel alsof het Sjo geen goed gedaan heeft. Tas was echt een stijfe plank die enkel met hoofd in de lucht aan het racen was dus wat dat betreft heeft parelli fysiek al heel veel goeds gebracht door de algehele ontspanning die het gebracht heeft maar in jouw geval ligt dat anders. Ik kreeg maandag de pilaar aangeleerd waarbij paard om je heen beweegt terwijl jij in het midden staat. DIe preciese oefening heb ik van Barbara geleerd destijds. Verder zijwaarts met een hoek kleiner dan 90 graden doet volgens mij ook wel wat. Het echt onderstappen van de achterhand, het goed overstappen van de voorhand, hoofd lateraal flexen.....yoyo pas belonen bij hoofd laag, uuuu en dan ben ik er nog wel wat vergeten denk ik. Maar de focus ligt binnen het systeem natuurlijk niet op fysieke ontwikkeling dus dat is absoluut een missing link. Ik zou bij een volgend paard hier ook echt eerder mee beginnen. Ik heb trouwens het idee dat Linda en Pat hier ook al op aan het broeden zijn (om nog meer zielen te winnen????)

    En over het laatste wat je zegt: vergeet niet dat jij zelf nu een goede basis hebt om je aan je principes te houden bij de gymnastiserende oefeningen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook al ben ik al 4 jaar bezig met LOS als paardje het goed doet het dan weer opnieuw heel erg moeilijk is bij die nieuwe oefeningen. Ik voel me echt stom dan....laat staan dat ik die hele basis niet had.....

  8. #38
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: [L3] half pass

    Ik denk niet dat een paard stijf wordt van het doen van Parelli oefeningen, maar wel van het alléén maar doen van Parelli oefeningen (en wat bosritjes) gedurende langere periodes.

    Maar met een nieuw paard kan je zó snel door L1/L2 heengaan, dat je binnen een maand of 2 aan gymnastiseren kunt gaan werken.
    Jammer alleen dat ik daar met mijn 1e en voorlopig enige paard zo lang over heb moeten doen

  9. #39
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: [L3] half pass

    Ja precies Elise, daar zit hem precies het probleem! Met je eerste paard duurt het gewoon best lang voor je door L2 heen bent, dat geld voor mij ook. Maar met een volgend paard heb je die basis heel snel gelegd, en kun je al gauw gymnastiek gaan toevoegen! Dat zal ik dan ook zeker gaan doen met mijn volgende paard(en).

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •