Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 39

Topic: [L3] half pass

  1. #16
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: [L3] half pass

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door eline
    Uiteindelijk kan je deze oefening ook in draf doen en dan ga je....jawel zijwaarts in draf. Ik weet niet hoe jullie deze oefening hebben aangeleerd dan als voorgaand beschreven oefening lastig is?
    Ik heb hem wel eens gedaan (ook vanuit draf) toen ik nog niet begonnen was met rijden bij Wim. Het is niet zozeer de oefening an sich die me niet aanstaat, meer het feit dat je paard zich hiervoor weer zo stijf als een plank kan maken, en dat ik het overkruisen van de achterbenen niet meer wil vragen in een meer dan 45 graden hoek met het hek (ivm gewrichtsbelasting) en dan vooral niet in draf.

    Nu is Sjo niet zo vluchterig voor het been dus misschien scheelt dat wel, maar als hij overhoopt versneld bij eenzijdige kuitdruk ipv wijkt dan ga ik terug naar stap of stilstand en vraag de oefening dan nog eens (maar wel maar 1 pasje en geen kwart draai om de voorhand). Als hij het doet tijdens de vraag om een gymnastiserende zijgang dan wil ik het ook nog wel eens vragen in bijv draf dmv een stukje wijken voor het been.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  2. #17

    Re: [L3] half pass

    Ik denk niet dat het hierdoor moeilijker wordt een traver aan te leren omdat je juist door beide varianten van de oefening kan varieren in de mate waarop je het kontje naar binnen vraagt. Aangezien ik ook weet dat Wim en anderen (Honza geloof ik ook) het echte zijwaarts gaan zoals Marie Claire dat wilde niet goed vinden voor de gewrichten doe ik het bij hoge uitzondering in draf en vraag ik de hoek niet zo scherp.
    Wat jij zegt marja dat je het niet hebt kunnen vinden klopt volgens mij (ik ben het zelf ook niet tegen gekomen, heb alleen de laatste 2 dvds nog niet gezien) maar misschien was dit inside information die Marie Claire van Linda heeft gekregen...Hij is trouwens in draf errug moeilijk maar ik kan het nu wel!!! Jeeee

  3. #18
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: [L3] half pass

    Travers zit hem helaas echter niet zozeer in de kont naar binnen vragen maar meer de schouders naar buiten (naar de muur), als ik in het begin daarbij een beetje been gaf achter de singel dan maakte paardlief zich meteen weer helemaal recht. De oefening heeft mij iig wel erg gehinderd toen ik Sjo travers wilde aanleren (dat en de stijfheid van 2 jaar Parelli).
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  4. #19
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: [L3] half pass

    Tijdens de L2 cursus van Eddy afgelopen zomer kreeg ik de opdracht om mijn sideways te gaan proberen met stelling in de richting waar we heen gingen. Omdat ik hem tot nu toe met stelling in de richting waar we vandaan kwamen reden (dat is ook het makkelijkste voor het paard) ging dat niet zomaar. Of beter gezegd: dat gaat nog steeds niet zo best. Als tussenstap moest ik proberen om zijwaarts met een compleet recht paard, dus zonder stelling of buiging te rijden. Het lijkt me dat deze oefening daar nogal op lijkt: je vraagt nu de kont naar binnen, maar hij hoeft nog geen stelling/buiging erbij te geven. Dat ga je dan later vragen.

    Ik ben nu bezig met de travers op de dressuurmanier aan te leren, vanaf een volte en dan zo de hoefslag op met juiste stelling/buiging, en dan proberen pasje zijwaarts te rijden. Dit lukt nog maar matig; de juiste stelling en buiging krijg ik nog niet maar soms wel een paar pasjes zijwaarts zónder dat hij in de richting kijkt waar hij vandaan komt.

    Hmmm ik zit nu een beetje warrig hardop te denken geloof ik.
    Maar wat ik denk ik wil zeggen: in het licht van mijn eigen ervaringen tot nu toe klinkt de oefening die Eline omschrijft niet zo onlogisch. Maar de ervaring van Maaike is dus dat het wel degelijk lastig is om vandaaruit je paard nog met stelling/buiging in de gewenste richting te rijden...

  5. #20
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: [L3] half pass

    Het punt bij travers is niet dat het paard het niet snapt of niet voor je wil doen. Als je om travers vraagt en je paard is stijf dan KAN hij de oefening niet doen. Dat heeft niks te maken met het niet willen luisteren naar je been maar gewoon onmacht. Hoe soepeler je paard wordt des te beter travers zal gaan. Oefeningen zoals Eline zegt zijn goed voor gehoorzaamheid maar verbetren niks aan de soepelheid van je paard. Ik zou zelfs zo ver willen gaan dat ik zeg dat het eerder een verslechterende werking heeft op de soepelheid van je paard.

    Bovendien heeft buiging in de parelli boekjes maar zelden te maken met een paard wat geheel door zijn lijf gebogen is. Parelli definieerd buiging in veel oefeningen als juiste stelling van de hoofd/nek.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  6. #21

    Re: [L3] half pass

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    Het punt bij travers is niet dat het paard het niet snapt of niet voor je wil doen. Als je om travers vraagt en je paard is stijf dan KAN hij de oefening niet doen. Dat heeft niks te maken met het niet willen luisteren naar je been maar gewoon onmacht. Hoe soepeler je paard wordt des te beter travers zal gaan. Oefeningen zoals Eline zegt zijn goed voor gehoorzaamheid maar verbetren niks aan de soepelheid van je paard. Ik zou zelfs zo ver willen gaan dat ik zeg dat het eerder een verslechterende werking heeft op de soepelheid van je paard.
    Amen to that!!

    Susan "deed nooit" travers. Ze was sowieso zo stijf als een plank, toen ik begon met Wimmen. Op de cirkel met grondwerken 2 cm stelling naar binnen vragen was instant kont 2 meter uitzwaaien zo ongeveer. Ze kon het niet!

    Ik heb me eerst geruime tijd toegelegd op enige buiging op de cirkel en SBW (schouderbinnenwaarts). Travers lukte echt voor geen meter. SBW ging steeds lichter, makkelijker en met betere (lagere) hoofdhouding.

    Tijdje gewoon geen travers gevraagd en wie schetst mijn verbazing toen ik enkele Wimlessen geleden inene met lange lijnen met redelijk gemak en lichte hulpen travers kreeg? Ze is zoveel soepeler geworden, nu KAN ze travers geven. En doet dat zonder morren. Dus wees voorzichtig met de interpretatie van een mogelijk gewoon retestijf paard...

    May the horse be with you!

  7. #22
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: [L3] half pass

    vanuit het oogpunt van gehoorzaamheid is dit ook niet zo'n moeilijke oefening, ik ga nog altijd uit van respect->impulsion->flexion. Bij tas mist bij elke oefening weer de impulsion. Ik ben nog absoluut niet bezig met travers vragen. Ik wil alleen dat ze op mijn beendruk nadenkt, een heel ander doel dan traver en voor tasja ontzettend moeilijk. We hebben alle andere "eenzijdige beendruk oefeningen" tot in den treure gedaan, dit is gewoon nog een oefening, wat opnieuw een hele opgave was. Ik vind dat deze oefening daar heel veel aan bij heeft gedragen.
    Voor haar soepelheid zijn we nog lang niet met traver bezig, omdat ze daar fysiek nog niet aan toe is.
    Ik snap trouwens niet precies waarom sjo zich recht maakt als je je been aanlegd? Denk je niet dat dat eerder te maken heeft met de moeilijkheidsgraad van de buiging, dat hij zich eraan ontrekt als de buiging te groot wordt voor hem, dan met het aanleren van deze oefening?
    Ik vind de oefening voor een rustig paard niet heel nuttig, het is dan waarschijnlijk alleen het bevestigen van gehoorzaamheid, maar voor een (zeer) impulsief paard heeft het wel veel nut, net als bijv. de bullseye.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  8. #23
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: [L3] half pass

    Waarom zou je je strict houden aan het rijtje 'respect - impulsion - flexion' ?

    Honza heeft mij tijdens een cursus heel mooi uitgelegd dat het niet altijd in die volgorde KAN gaan. Want wat als je paard zo stijf is dat hij bijvoorbeeld niet vlot achterwaarts kan lopen, of een bocht om kan gaan in balans. Dan is er met de FLEXION iets mis en zul je nooit het respect of de impulsion kunnen krijgen van je paard. Dus net zo goed als dat je sommige flexion oefeningen niet gedaan krijgt als je geen respect hebt, zo zul je wellicht impulsion of respect issues tegenkomen die aan een gebrek aan flexion te wijten zijn.

    (ik heb zijn uitleg op video ssssst )
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  9. #24
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: [L3] half pass

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    vanuit het oogpunt van gehoorzaamheid is dit ook niet zo'n moeilijke oefening, ik ga nog altijd uit van respect->impulsion->flexion. Bij tas mist bij elke oefening weer de impulsion. Ik ben nog absoluut niet bezig met travers vragen. Ik wil alleen dat ze op mijn beendruk nadenkt, een heel ander doel dan traver en voor tasja ontzettend moeilijk. We hebben alle andere "eenzijdige beendruk oefeningen" tot in den treure gedaan, dit is gewoon nog een oefening, wat opnieuw een hele opgave was. Ik vind dat deze oefening daar heel veel aan bij heeft gedragen.
    Dat denk ik ook wel ja. Dat zei ik ook al volgens mij, voor gehoorzaamheid is het een prachtige oefening, voor een flexibel paard niet echt.

    Ik snap trouwens niet precies waarom sjo zich recht maakt als je je been aanlegd? Denk je niet dat dat eerder te maken heeft met de moeilijkheidsgraad van de buiging, dat hij zich eraan ontrekt als de buiging te groot wordt voor hem, dan met het aanleren van deze oefening?
    Hij maakt zich recht omdat ik de oefening in zulke mate gedaan had dat been naar achteren leggen als je langs de hoefslag loopt betekend doe die oefening (en vergeet dus buiging). Dat en de combinatie met stijfheid maakte de oefening travers erg moeilijk. Maar toen hij eenmaal snapte dat je best je lijf gebogen kan houden en daarbij je schouders dichter bij de wand doet en je kont er wat vanaf ging het wel goed.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  10. #25
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: [L3] half pass

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Waarom zou je je strict houden aan het rijtje 'respect - impulsion - flexion' ?
    Omdat meneer Parelli dat zegt Eef . Niet zulke domme vragen stellen hoor
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  11. #26
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: [L3] half pass

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Waarom zou je je strict houden aan het rijtje 'respect - impulsion - flexion' ?

    Honza heeft mij tijdens een cursus heel mooi uitgelegd dat het niet altijd in die volgorde KAN gaan. Want wat als je paard zo stijf is dat hij bijvoorbeeld niet vlot achterwaarts kan lopen, of een bocht om kan gaan in balans. Dan is er met de FLEXION iets mis en zul je nooit het respect of de impulsion kunnen krijgen van je paard. Dus net zo goed als dat je sommige flexion oefeningen niet gedaan krijgt als je geen respect hebt, zo zul je wellicht impulsion of respect issues tegenkomen die aan een gebrek aan flexion te wijten zijn.

    (ik heb zijn uitleg op video ssssst )
    ik dacht nog, zal ik dit er nog bij zetten, maar dan werd het wel weer ingewikkeld. Ik ben het helemaal met honza eens, maar er zullen vast wel punten zijn waarbij je toch eerst aan de impulsion moet denken. Als je paard niet nadenkt en rb wordt van beendruk, vind ik flexion oefeningen een beetje hun doel voorbij schieten.
    maar als jullie wel weten hoe je dit bij een impulsief paard doet, hoor ik het graag
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  12. #27
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: [L3] half pass

    Misschien je paard eerst goed flexen op de grond, traver, SB etc aan de hand doen, voor je er weer op gaat.

    En flexion kun je ook heeeeeeel langzaam doen, in stap, met concentrated reins. In stap is de drang om sneller te gaan vaak veel minder dan in draf.

    Als je paard niet nadenkt en RB wordt bij een beenhulp, lijkt mij trouwens dat het probleem nog VOOR de impulsion ligt.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  13. #28
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: [L3] half pass

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Misschien je paard eerst goed flexen op de grond, traver, SB etc aan de hand doen, voor je er weer op gaat.
    En flexion kun je ook heeeeeeel langzaam doen, in stap, met concentrated reins. In stap is de drang om sneller te gaan vaak veel minder dan in draf.
    het gaat ook alleen nog om stap hoor, in draf is weer een heel nieuw probleem Het probleem is dat ik dan veel te veel met de teugels ga doen, dat wil ik niet. Ik wil duidelijk hebben dat ik met mijn benen haar achterhand kan besturen, dat dat in het begin niet perfect is maakt mij niet uit, stap voor stap. Als ze maar nadenkt..

    Als je paard niet nadenkt en RB wordt bij een beenhulp, lijkt mij trouwens dat het probleem nog VOOR de impulsion ligt.
    Misschien een beetje onhandig uitgelegd, met rb bedoel ik unconfident, niet flippend ofzo .
    Bij elke nieuwe oefening blijft impulsion het probleem, net als bij sommige paarden respect elke keer weer het terugkomende probleem is. Als tas onzeker wordt, gaat ze eerst harder, ontspanning weg etc. Ik kan haar prima met de teugels tegenhouden, maar daar wordt ze niet zekerder van.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  14. #29

    Re: [L3] half pass

    "Hij maakt zich recht omdat ik de oefening in zulke mate gedaan had dat been naar achteren leggen als je langs de hoefslag loopt betekend doe die oefening (en vergeet dus buiging)."
    misschien is de oefening die in de boekjes staat dan een andere dan die ik van mcl heb geleerd want zo heb ik hem niet aangeleerd gekregen. Het gaat er toch juist om dat je paard niet gaat assumen als we naast de bakrand lopen? Been eraan en jouw focus betekenen meer of minder kont naar binnen.

  15. #30
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: [L3] half pass

    Soms lijkt een probleem een 'impulsion' probleem. Maar weglopen voor eenzijdige kuitdruk kan net zo goed een 'flexion' probleem zijn waarbij het paard overimpulsief wordt in een poging om zichzelf aan de moeilijke 'flexion' te onttrekken.

    Wanneer Nacino dit doet ga ik een split second terug naar Parelli's sideways. Even zeggen héhé wat hadden we ook weer afgesproken! En vervolgens gaat de oefening beter, lichter.

    Want is Tas haar probleem met sideways dan eigenlijk?

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •