Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: nachtstal zo aantrekkelijk mogelijk

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

nachtstal zo aantrekkelijk mogelijk

hoe maak je een stal zo aantrekkelijk mogelijk voor snachts?

ik denk aan: najah hooi natuurlijk, liksteen, eventueel zo'n bal waar je biks in kunt doen..

iemand verder nog iets?

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: nachtstal zo aantrekkelijk mogelijk

Ehh, de deur naar de wei toe open laten staan?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ruwvoer op verschillende plaatsen aanbieden zodat je paard zich van de ene naar de andere plaats moet bewegen om het te kunnen eten.
    Verder is het belangrijk dat een paard ook in de stal contact kan hebben met andere paarden. Dus: tralies tussen de stallen zodat ze op zijn minst neuscontact kunnen hebben.

ons idee van aantrekkelijke stallen voor onze pensionpaarden:

- 6 op 9meter
    - open deur met een uitloop
    - verschillende ruwvoers
    - op de grond aangeboden
    - geen tocht
    - wel buitentemperatuur
    - altijd mogelijkheid tot fysiek contact met de buur
    - harde ondergrond
    - geen mest of urine
    - max 6u
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Goh Haidi, ik zou graag bij jou op pension staan.
    Wat heb je het toch goed voor elkaar zo!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Goh Haidi, ik zou graag bij jou op pension staan.
    Wat heb je het toch goed voor elkaar zo!
    dachten de paardeneigenaars er ook maar zo over...

ik heb het sterke gevoel dat een 2,5 op 2,5 24 op 24 toch net iets aantrekkelijker is

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Die van ons staan nu in de winter dus ook overdag in de paddock 8 uurtjes en 's nachts binnen. In de paddock lopen ze met 6 dus flink sociaal contact en ze krijgen om 7.30 hooi/kuil en om 14u weer hooi/kuil.
    Om 's nachts binnen staan een beetje dragelijk te maken geef ik ze idd een voerbal met biks, een flinke hoop kluilgras of hooi en ze krijgen dus om 16.30u als ze naar binnen gaan voer in hun bak, wortels en gras en dan krijgen ze ook de voerbal.

Maar ook om 23/24u krijgen ze nog een keer voer (luzerne want daar moeten ze zo lekker lang op kauwen ) en een flinke hoop hooi, zodat ze vanaf laat ook nog wat te doen hebben. Verder hebben mijn paardjes allebei een buitenbox (en er zijn maar 2 buitenboxen bij ons op stal ).

Alle paardjes kunnen over hun deuren de stal in kijken dus staan niet in een gevangenisbox (zoals de boer waar ik sta dat noemt ).

Heb het idee dat ze op deze manier, door ook het voer over meer keer te verdelen, de nacht op zich niet zo erg vind.

Est heeft 's nachts geen buurman/vrouw, maar zij heeft echt een hekel aan buren en slaat de wanden er uit als er iemand naast haar staat. Tja als ze dat zelf aangeeft wie ben ik dan om daar tegenin te gaan. Ze heeft al een keer een gat in een stenen muur geslagen, een boxwand eruit en een raam laten sneuvelen, maar als ze van haar rust en privacy mag genieten doet ze dat absoluut niet. Timber wil wel met buren klungelen dus die staat soms hoofd aan hoofd met Anilla en soms staan ze elkaar lekker te pesten.

Het liefst zou ik ze in uitloopstallen willen, maar dat is hier in de buurt gewoon niet te krijgen. Dit is al de meest natural stal in de omstreken en ik heb ook het idee dat mijn paardjes hier erg happy zijn, dus we staan er prima.

Ver reizen voor een betere stal zou op zich niet erg zijn, maar ik vind dichtbij de paardjes hebben ook erg fijn. Als er wat is zoals van de zomer met Timber d'r hoefzweer kan ik zelfs even in mijn middagpauze langs gaan voor de DA. En hopen en duimen dat we een droog voorjaar krijgen wil ook nog wel eens helpen want dan gaan ze zo snel mogelijk weer lekker 24/7 2 hectare land op .

Grappig trouwens Est wil zomers absoluut haar stal niet in waar ik haar ook mee probeer over te halen. Maar in de winter heeft ze er totaal geen problemen mee....en ook toen het van de zomer zo onwijs regende dagen achtereen en het land bijna onbegaanbaar was geworden bij ons ging ze zonder problemen dus zij geeft erg goed aan wat ze wel en niet wil. Slim paard
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ook leuk om de verveling tegen te gaan, het krachtvoer (muesli of brok) niet in de voerbak, maar ala zwarte Piet strooien over het stro. Zijn ze vaak uren zoet om alle lekkere dingetjes van de grond op te zoeken .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

iedereen bedankt voor de reacties!

@timbers: hoeveel doe jij in die voerbal (is dat zo'n rode?) en hoelang zijn ze daar mee zoet, enig idee?

Ook leuk om de verveling tegen te gaan, het krachtvoer (muesli of brok) niet in de voerbak, maar ala zwarte Piet strooien over het stro. Zijn ze vaak uren zoet om alle lekkere dingetjes van de grond op te zoeken .
    Ik denk dat mijn diesel dan ook heel veel stro gaat eten of er niet naar gaat zoeken..

Is het eten uit zo'n voerbal of ala zwarte piet ook hygiƫnies op rubbere matten met geen of weinig stro?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door haidi
    ons idee van aantrekkelijke stallen voor onze pensionpaarden:

- 6 op 9meter
    - open deur met een uitloop
    - verschillende ruwvoers
    - op de grond aangeboden
    - geen tocht
    - wel buitentemperatuur
    - altijd mogelijkheid tot fysiek contact met de buur
    - harde ondergrond
    - geen mest of urine
    - max 6u
    Waar in Belgiƫ staat jullie pensionstal? Mss ergens in de buurt van Weert *vroeg zij hoopvol*
    Groetjes ingrid

hahaaa, het domein ligt zowel in Vlaams-Brabant als in Antwerpen. De grens loopt er dwars door.

dus Begijnendijk en Ramsel (Herselt)

weet Weert niet liggen

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Helaas, ik heb het even opgezocht maar het is ong. 1 1/2 uur van Weert vandaan. Weert (NL) ligt trouwens ong. 15 min van het belgische plaatsje Hamont vandaan.
    Groetjes ingrid

ow, en ik dacht weert in B maar dat was ook serieus ver weg

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

[quote="Diesel_"]@timbers: hoeveel doe jij in die voerbal (is dat zo'n rode?) en hoelang zijn ze daar mee zoet, enig idee?
    [quote]

Ik heb idd zo'n rode bal. Vroeger had ik zo'n tonnetje (tot dat Ester daar bovenop is gaan zitten ofzo want hij was dwars doormidden ) en daar doen ze volgens mij korter mee. In een tonnetje zitten 2 gaten en die zijn ook nog eens groter.....paardje pesten dus alles in de bal . Daar is het gat kleiner en het moet ook nog in laagjes door het midden.

Kweet niet precies hoe lang ze er zoet mee zijn, maar wel ff in ieder geval.

Ze krijgen er van mij een 3/4 schep biks in, grote korrels want die zijn naar mijn idee makkelijker tussen de houtkrullen uit te vissen.
    Vorig jaar deed ik er luzerne brokjes in, maar die zijn hier in de buurt niet meer te krijgen, dus nu maar gewoon biks.

In het begin had ik het idee dat het niet zo handig zou zijn die voerbal en houtkrullen, maar het werkt zeker wel. Ze zijn heel goed in staat om de biksen tussen de mot uit te zoeken.

Est en Timber zijn errug gek op de voerbal in ieder geval
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Bladwijzers

Forum Rechten