Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Heb ik mijn paard verpest?

Actief Forumlid valerie's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005

Heb ik mijn paard verpest?

Het is vreselijk en ik schaam me diep. Ik ben een groot voorstander van NH. Toch doen de opmerkingen van anderen (mensen op stal, mijn man, etc etc) me wel degelijk iets. En het feit dat me elke dag werd gevraagd wanneer ik nou op Flash zou gaan rijden maakte dus dat ik toch maar die kant op ben gegaan. Ergens had ik wel alarmbellen in mijn hoofd, gezien Flash' achtergrond en zijn gedrag... maar ik wilde het natuurlijk zelf ook graag etc etc. Om een lang verhaal kort te maken zou er vandaag een westerninstructrice komen die me op weg zou helpen. Gisteren dacht ik dus; dan kan ik hem wel vast gaan longeren met het zadel op. Zo gezegd zo gedaan; in de stal opgezadeld, halster om, longeerlijn om de zadelknop en naar de door en doorgemodderde bak. Toen ik echter de bak dicht wilde maken zette Flash zijn favoriete truukje weer in en trok een sprint richting grassprietje (dit deed hij al een paar dagen niet meer dus ik had het niet zien aankomen), mij nog net niet omver trekkend. Nu was meneer dus los.... en ja hoor... daar ging hij. Waar hij nou precies van schrok weet ik niet maar hij schrok wel. Leadrope sleepte over de grond, longeerlijn liet los en kwam gevaarlijk tussen zijn benen. En al bokkend lukte het hem om het nog niet goed aangesingelde zadel iets naar achteren te krijgen met als gevolg dat het uiteindelijk onder zijn buik belandde. Na een hele tijd kon ik hem dan eindelijk pakken maar toen duurde het natuurlijk nog even tot er iemand aanwezig was die me kon helpen zodat ik het zadel onder hem vandaan had. Later heb ik met behulp van een absolute normal Flash wel nog kunnen longeren, in die bak en met het zadel op.

Vandaag belde de instructrice af wegens ziekte en dus dacht ik: ik ga weer verder waar ik gisteren gebleven was. Dus ik ging hem weer normal longeren (ik zeg toch: ik was bijna weer geindoctrineerd). Tot mijn man me belde en ik dus mijn concentratie verloor. Ja hoor, Flash zag zijn kans schoon en schoot er vandoor. Mijn hele hand ligt open omdat ik toch nog probeerde hem vast te houden

Ik belde mijn man om te zeggen dat Flash DOOR ZIJN SCHULD (want ja je moet je kwaadheid ergens op richten en HIJ belde wegens een onzinreden) weer "gewonnen" had. Het hele fiasco eindigde in een halfslachtige join up, die werd onderbroken door mijn man die op stal kwam en ruzie met me begon te maken. Hij heeft uiteindelijk het paard op stal gezet terwijl de join up dus nog niet plaatsgevonden had....

Ik weet hoe fout en dom en un-natural dit alles was... dus ga me dat alstjeblieft niet nog eens vertellen in deze topic. Ik voel me nu echt zwaar KUT en weet niet wat ik nu moet doen....

Dus help me. Heb ik mijn paard nu verpest? kan het nog goed komen? Wat moet ik doen????
    "Vrijheid betekent verantwoordelijkheid, daarom zijn veel mensen er bang voor." Anoniem

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2005

Re: Heb ik mijn paard verpest?

Natuurlijk heb jij je paard nu niet verpest!

Jij bent alleen ook degene die dit weer op moet lossen en samen met iemand die wel NH doet zodat je hulp hebt uit de hoek zoals jij het graag wilt . Maar waarom moet je rijden? Waarom wil je wel of niet rijden?

En volgende keer als je met Flash bezig bent je mob wegleggen of uitzetten. Al je aandacht bij Flash. En ik weet niet of je Level I thuishebt, maar doe de seven games eens in de bak. Friendly game op alle hoeken. Porcupine, drvining, yo yo door de opening en weer terug zonder dat hij in je persoonlijke ruimte komt en als hij dat allemaal braaf doet. Pak er dan oefeningen bij met het zadel. Maar zet je zelf niet onder pressure!
    Niet de de andere delen van de games vergeten, maar probeer eerst de eerste 4. je hoeft ook niet alle spelletjes binnen een dag te kunnen doen.

Ik heb net je voorstelronde gelezen en leg het zadel eerst maar in de kast en wen eerst maar eens aan elkaar. Goed wennen en speel met hem, ga erbij in de weide bak van alles zitten zolang jij je vertrouwt voelt. Probeer niks van jezelf of van hem te eisen. Blijf rustig en focus eerst op kleine dingen die je wilt bereiken.
    Maar laat je echt niet opjagen door anderen, doe waar jij je goed bij voelt.

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Sluit me aan bij adriana. Je hebt hem niet verpest maar je mag niet beginnen met longeren. Hier heeft een paard eigenlijk niets aan. Je moat beginnen met de seven games om hem aan het denken te krijgen (left brain). Een paard dat er vandoor gaat, moet je in achteruit zetten (driving en yo yo game) en zeker niet in draf of galop longeren. Hierdoor gaat het alleen maar erger worden.
    Werken aan de relatie met je paard.
    Je mb afzetten, niet naar anderen luisteren maar naar je eigen gevoel!!! Want je had gelijk, je paard is er nog niet aan toe om gereden te worden!
    Veel geluk.
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

1 van de mooie dingen van paarden vind ik dat ze de mens kunnen vergeven. Op die manier kunnen we van onze fouten leren en het klinkt op dit moment misschien zuur: maar op deze manier leer je het hardst!

Dus nee ik denk niet dat je je paard verpest hebt, ja hij heeft deze 2 keren misschien wat meer punten op zijn scorebord kunnen schrijven dan jij deed, maar na het kijken van een paar DVD;s, of misschien wat hulp van iemand krijg je vanzelf weer wat "arrows" die je kan gebruiken om de volgende keer wel te "winnen".

Het gaat langzaam, maar het lukt vanzelf, vandaag was misschien 1 stap achteruit, wie weet morgen weer 2 vooruit.
    (oke, deze zin heb ik geleend van Trea)

Succes!!!
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2005

heej,

ik kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt, ik heb me vandaag ook iets teveel onder druk laten zetten.

Het is moeilijk om door te zetten met al die mensen om je heen, maar dat is juist iets wat je bij Parelli/ Natural horsemanship leert. Je leert om zekerder van jezelf en je eigen mening te zijn en rustiger op anderen te reageren. EF ( emotional fitness) noemen we dat.

Ik denk trouwens niet dat je je paard verpest hebt, anders had ik ook wel een probleem gehad
    Iedereen maakt fouten, maar door te letten op de reactie van je paard en te onthouden wat je fout deed, leer je juist meer. En krijg je meer savvy ( ervaring)

en zeg nou zelf, wat heb je liever: een paard waar je niet mee kunt werken, of straks een geweldig paard waardoor die opmerkingen vanzelf wel minder worden / ophouden !

het is nu even vervelend maar als je over een poosje meer dingen kunt gaan mensen wel iets anders naar je kijken

Actief Forumlid valerie's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005

Ah, fijn om deze lieve reacties te horen! Ach op zo'n moment voel je je helemaal onzeker... maar eigenlijk weet ik natuurlijk ook wel dat ik het kan. Het was weer een herinnering aan hoe het NIET moet en maar goed ook, wie weet had ik me anders laten verleiden tot de manier die ik nou juist niet aanhang.
    Flash reageert immers hartstikke goed op NH!!! Gisteren vergat ik even hoe vreselijk trots ik eigenlijk op hem ben!
    "Vrijheid betekent verantwoordelijkheid, daarom zijn veel mensen er bang voor." Anoniem

Ik herken dit allemaal ook heel goed. Op mijn vorige stal was ik de enige natural en ik liet mezelf ook altijd leiden door de meningen van anderen. Ze vroegen mij ook elke dag wanneer ik nou eens ging rijden en ja ik heb het eens gedaan om hun zin te geven eigelijk omdat ik van het gezeik af wilde. Hoe dit eindigde? nou abou ging alleen maar voorwaarts in alle hoeken wegspringen met als gevolg dat ik er keihard afviel en weer opnieuw kon beginnen met het vertrouwen op te bouwen...

We zijn nu gewoon lekker bezig met parelli en het gaat hardstikke goed we doen lekker rustig aan en soms vragen mensen wel eens wanneer we gaan rijden. Dan zeg ik meestal; wanneer WE eraan toe zijn haha...Veel suc6!het komt zeker weer goed met jullie 2.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ai valerie, wat vervelend... zo'n toestand haalt je zelfvertrouwen wel flink onderuit.

Maar je paard verpest je niet zo snel hoor. Hoewel hij nu vast wel wat wantrouwend kan zijn tegenover het zadel en misschien ook wel even tegenover jou.

Daarom zou ik zeggen, begin weer even helemaal bij het begin. Ga weer terug naar je "comfortzone", wat jij en flash goed kunnen en jullie je prettig voelen, en ga vandaaruit weer heel langzaam verder.

Hoewel je het zelf ook wel zegt, is je gevoel volgen gewoon heel belangrijk! Ik heb mijn paard nu 8 maanden, en pas sinds een 1,5 maand zit ik af en toe op haar rug. korte stukjes, en ik doe alleen dingen waar ik me lekker bij voel.

Nu is dat natuurlijk best moeilijk te realiseren als je met anderen op een stal staat, en iedereen er een mening over heeft hoe je het aan moet pakken. Maar alles wat je doet, wat tegen je intuitie ingaat is bijvoorbaat al een verloren zaak. Hou dat nu maar voor ogen!
    Het kan allemaal dan best goed aflopen, maar het feit dat jij er nog niet klaar voor was, zorgt ervoor dat je er geen fijn gevoel aan over houdt.

Maar af en toe is het wel goed als mensen je ergens doorheen praten.
    Zo was ik al een half jaar mn paard aan het wennen aan het zadel en aan de hulpen vanaf de grond, en ik bleef constant op datzelfde punt hangen. Ik bleef in mijn comfortzone, dit konden we, dit was makkelijk, en voelde dus ook goed. Nieuwe dingen brengen spanning met zich mee, dus voelde minder goed.
    In oktober volgde ik een cursus in Assen voor grondwerk. Het rijden wilde ik in het voorjaar gaan beginnen.
    Halverwege de week zei mn instructeur; Zo sandra, en wanneer gaan we er eens op?
    Waarom nog een half jaar wachten? Shanna vertrouwt jou, vertrouwd het zadel en staat prima aan de hulpen!
    Mn instructeur zette me voor het blok, ik "moest" (ik mocht wel nee zeggen) nu wel mn comfortzone uit, en vertrouwend op mn instructeur beginnen met inrijden.

Uiteindelijk bleek ook wel dat we er wel klaar voor waren. Het inrijden was piece of cake, en er kwam totaal geen angst of verzet bij kijken. Maar ik had dus op dat moment WEL een duwtje in de goede richting nodig.

Het hangt er alleen wel erg vanaf van wie die duwtje komt. Van mensen die uit prestatiedrang gauw een paard in willen rijden, of van een natural instructeur die ziet dat de vertrouwensband sterk genoeg is, dat is een heel verschil.

Ik sluit me ook aan bij adriana!
    :+: Ester, ik hou van jou! :+:

Bladwijzers

Forum Rechten