Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Ervaringen met de Best friend of andere graasmaskers?

Ervaringen met de Best friend of andere graasmaskers?

Susan is ontiegelijk rond. Lodash is netaan op gewicht. Ze staan samen in een kuddetje. Hij krijgt 2 scheppen musli per dag bij, zij nog geen kwart schep (vooral als drager voor de glucosaminen en de gelatinaat voor haar gewrichten). Omdat ik ze niet van elkaar wil scheiden, heb ik voor Susan een graasmasker besteld, van Best friend (http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/ne ... raaskorven).

De vraag: zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben, en zoja welke? Ik ben uiteraard zowel benieuwd naar positieve als negatieve verhalen. Lukt het drinken, hoe reageren andere paarden, merk je dat ze er gefrustreerd van raken, kunnen ze nog wel kroelen, whatever?

Ik kan me namelijk zomaar voorstellen dat Susan er heel boos van zal worden. Gelukkig bijt zij eigenlijk nooit een ander paard, dus dat stukje gedrag gaat ze niet missen, denk ik. Maar lukt kroelen wel met zo'n ding? Nouja, laat maar horen, als jullie willen! Bedankt!

May the horse be with you!

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: Ervaringen met de Best friend of andere graasmaskers?

Misty, een merrietje bij ons op de wei, had volgens mij ook dit graasmasker van de zomer.
    Ik had ook verwacht dat ze er erg boos van zou worden, maar dat was niet zo eigenlijk.
    Omdat wij nogal lang gras hadden toen was het alleen vooral de eerste week érg moeilijk voor haar om een graastechniek te ontwikkelen, want eigenlijk is het toch ontwikkeld voor een gazonachtig weiland geloof ik.
    Maar op een gegeven moment had ze het aardig door en ging het goed. Ik had wel het idee dat het haar veel moeite kostte, want vaak ging ze na een paar uur grazen even ergens staan, niks doen.

Een ander nadeel; ze kon niet meer kriebelen met andere paarden, dat was wel sneu. En ze viel ook wel héél snel af, ook een beetje eng.

Mij leek het het beste om het aan toe doen zodra de nieuwe strook verzet wordt (als je aan fase beweiding doet) en het dan na een halve dag, als het meeste gras eraf is, weer af zou doen. Maar dan moet je daar natuurlijk wel tijd voor hebben.

Ik heb geen ervaring met graasmaskers. Wel heb ik mijn paarden een tijdje een soort "emmertje" met gaten in de bodem omgedaan, omdat ze zo zandlikten. Maar dat was zielig! Drinken ging haast niet, het emmertje liep dan vol. Gelukkig vonden ze zichzelf ook zielig en schuurden dat ding over de grond en hop!, dan was ie af

Het is wel niet hetzelfde, maar goed..

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino

Een ander nadeel; ze kon niet meer kriebelen met andere paarden, dat was wel sneu. En ze viel ook wel héél snel af, ook een beetje eng.

Mij leek het het beste om het aan toe doen zodra de nieuwe strook verzet wordt (als je aan fase beweiding doet) en het dan na een halve dag, als het meeste gras eraf is, weer af zou doen. Maar dan moet je daar natuurlijk wel tijd voor hebben.
    Dank voor de uitgebreide ervaringen (allebei!)!

Niet meer kriebelen is wel HEEL erg sielugh! Hmm.
    Ik denk inderdaad dat ik hem dan af en toe aan doe. Niet continu in ieder geval. Nu krijgen ze 2 maal daags strookje gras bij, dus dat wordt ondoenlijk, maar het gaat me ook niet zozeer om nu (winter komt er aan) maar vooral voor de lente. Dan maar af en toe een dagje, of zou dat weer heel slecht zijn voor de stofwisseling? Oh oh oh geDOE!

Nouja, ik ga het gewoon proberen.

Als het goed is is deze wel minder sielugh dan zo'n emmertje. Minder groot en niet zo raar hard om de neus.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Eeen vriendin van me heeft dit masker voor haar haflinger-merrie, inderdaad om de grasinname wat te beperken nadat ze hoefbevangen is geraakt. Ze heeft wel een kleine aanpassing gedaan, namelijk een extra neusriem aan het halstergedeelte gemaakt en dit vastgemaakt aan de korf. Dit voorkomt dat ze door middel van een ferme veeg met de korf over de grond het masker af weet te krijgen.

Deze merrie heeft totaal geen last van de korf, eten en drinken gaat prima, alhoewel het bij het eten wat meer vaardigheid nodig is om wat binnen te krijgen ! Kriebelen doet ze ook gewoon, weliswaar schuiert ze met de korf over de schoft van een ander, maar het idee is hetzelfde. Wel moesten de weidegenootjes erg wennen aan het masker .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Mn zusje heeft hem nu voor haar shet, want die at echt 24u/dag door, stond nooit eens stil te nixen. Ze heeft de 'deluxe' variant en pony was er in een paar dagen helemaal aan gewend. Maargoed, krabbelen deed hij niet echt (hij at continue) dus weet niet of het het sociale leven echt aantast. Hij eet nu nog steeds 24u per dag, maar wordt nu eindelijk wel wat dunner. Nu gaat ze er zelf een maken voor de geit, want die is ook breder dan dat hij lang is. Serieus, die staat zo bol, net of er een grote voetbal in zit
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Maargoed, krabbelen deed hij niet echt (hij at continue) dus weet niet of het het sociale leven echt aantast. Hij eet nu nog steeds 24u per dag, maar wordt nu eindelijk wel wat dunner. Nu gaat ze er zelf een maken voor de geit, want die is ook breder dan dat hij lang is. Serieus, die staat zo bol, net of er een grote voetbal in zit
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

bij ons op stal had (vorige stal) er eentje zo'n ding omdat hij zand at in de paddock, dus hij had er een om in de winter tijd, na diverse malen koliek hebben ze zo'n ding gekocht. Het gaat redelijk, het is een ruin dus speelt veel en het ding is dus regelmatig stuk doordat het andere paard er vaak een staat te rukken. Drinken kunnen ze niet in de paddock tenzij het heeft geregend. Ik heb niet de indruk dat hij het erg vind, maar hij hoeft ook niet te eten en drinken. Spelen gaat nog steeds maar in iets andere vorm. Het bespaard wel de deken van het andere paard, die blijft nu heel.

Dank aan allen voor de input! Ik denk nu, dat ik hem (regelamtig) omdoe als ze van strookjes beweiding naar de winterwei gaan met onbeperkt kuil.

Susan is gewoon zo supergoed in eten (zoals te bewonderen viel op de NH dag 2 jaar terug: zij 2 enorme plakken hooi tegen een KWPN-er nog geen halve, en maar dooreten!).

Bladwijzers

Forum Rechten