Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 46 tot 52 van de 52

Topic: ontwormen, ja of nee?

Re: ontwormen, ja of nee?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    50 eitjes per gram mest, dat is 50.000 eitjes per kilo. Of 100.000 eitjes per mesthoop. Reken ik 10 mesthopen per dag (is laag) dan kom ik op zo'n 1.000.000 eitjes per dag.

Ho ho ho! Niet te veel rekenen! In een mesthoop van een besmette paard zitten milliarden wormeitjes. De eitelling van mijn paarden gaf aan dat er minder dan 50 per gram in zit (dit kan ook 0 zijn)

IK heb net met de dierenarts in Het Woud gesproken. Ik heb hem 20 minuten lang aan de lijn gehouden en hij heeft al mijn vragen - tot mijn tevredenheid - beantwoord. Hij zei dat de eitjes zijn zo vermengd in het paardenlijf dat je geen stukje mest vindt waar geen eitjes er in zitten. Lintwormen en arsmaden zijn uitzonderingen, omdat de lintworm zijn eitjes in clusters deponeert en de arsmaden hun eitjes buiten de darmen, rond de anus leggen. Een arsmade legt circa 60 000 eitjes - hoe veel de andere wormen leggen weet ik niet.
    Als er meer dan 800 eitjes per gram mest zitten is een paard licht besmet met wormen.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

waarom nou niet teveel rekenen?
    Dit zijn gewoon werkelijke getallen, daarom vroeg ik mij af wat 'normaal' is qua aantal eitjes.

Als er daadwerkelijk miljoenen eitjes in de mest zitten, terwijl pas miljarden eitjes een een echte besmetting betekent, dan is dat geen verontrustend getal. Het is maar net in welk perspectief je het zet.

Dat excuus van Utrecht, dat er net een gram mest was waar geen eitjes in zaten (bij Trea's paarden dus) is dan dus onzin als de eitjes werkelijk goed vermengd zijn.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Ho ho ho! Niet te veel rekenen! In een mesthoop van een besmette paard zitten milliarden wormeitjes. De eitelling van mijn paarden gaf aan dat er minder dan 50 per gram in zit (dit kan ook 0 zijn)

IK heb net met de dierenarts in Het Woud gesproken. Ik heb hem 20 minuten lang aan de lijn gehouden en hij heeft al mijn vragen - tot mijn tevredenheid - beantwoord. Hij zei dat de eitjes zijn zo vermengd in het paardenlijf dat je geen stukje mest vindt waar geen eitjes er in zitten. Lintwormen en arsmaden zijn uitzonderingen, omdat de lintworm zijn eitjes in clusters deponeert en de arsmaden hun eitjes buiten de darmen, rond de anus leggen. Een arsmade legt circa 60 000 eitjes - hoe veel de andere wormen leggen weet ik niet.
    Als er meer dan 800 eitjes per gram mest zitten is een paard licht besmet met wormen.
    Sja, twijfel, twijfel... want hoe weet die DA dat nou of het echt zo goed vermengd is? Voorbeeld: stel dat er al een heleboel wormen ge-migreerd zijn ( longworm bv), die zitten dan her en der verspreid in het lijf en leggen elders hun eitjes. Die eitjes zitten dan dus niet in de mest.

En heb je nog gevraagd hoe het kan dat Aquero dan wel wormen poept maar minder dan 5o eitjes heeft per 1 gram mest??
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Trouwens... ik lees net ergens dat spoelwormen 200.000 eitjes PER DAG leggen!

Hoe zit het trouwens met bloedonderzoek? Of is alleen hartworm met bloedonderzoek aan te tonen?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Ik doe iets verkeerd met quoteren, sorry.

Wormsorten die dus niet alleen in de darmkanal leven keren daar wel terug als zij volwassen zijn om hun eitjes te leggen. Er zijn geen wormen - zo ver ik weet - die hun hele levencyclus in het paardenlijf afronden. Als de volwassen wormen hun eitjes niet in de darmen zouden leggen, dan zouden die ook niet op de wei terug kunnen komen om opnieuw door een paard opgegeten te kunnen worden en dus zich verder tot larven en wormen kunnen ontwikkelen.

De dierenarts van Het Woud vond het ook raar dat er nog steeds wormen uit Aquero komen. (Vanmiddag heb ik ze trouwens niet meer gezien.) Hij zei dat als ik het zeker weet dat ze arsmaden zijn - en dat weet ik zeker, ik zag een uit zijn kont kruipen, jakkes - dan is er een makkelijke verklaring: arsmaden leggen hun eitjes rond de anus en ze zijn niet altijd zichtbaar in de mest. Arsmaden zijn vervelend, maar onschadelijk en het paard geeft het wel aan als hij besmet is. De eitjes irriteren namelijk de huid en het paard schuurt zijn start en zijn achterkant.

Over het verhaal van Trea: ik denk dat er en menselijke fout in het spel was. Mijn dierenartsassistente meende wormeitjes te zien terwijl die plantencellen waren - omgekeerd zou het ook kunnen gebeuren.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Het is denk ik het totale plaatje waar je naar moet kijken bij het ontwormbeleid voor een individueel paard. Hoe oud ie is, hoe is hij/zij gehuisvest (land/paddock/box). Hoe lang staat hij/zij daar al. Komen er jonge dieren bij je paard. Wordt de mest regelmatig weggehaald. Dat alles bij elkaar maakt dat ik voor mijn paarden denk dat regelmatig ontwormen niet nodig is. De mest wordt dagelijks geruimd, de box (voor de avond en nacht) dagelijks helemaal uitgemest. En er komen geen vreemde/nieuwe paarden bij. De eieren krijgen bij ons geen kans om zich na ontwikkeling weer in het paard te begeven . Voor de zekerheid vandaar toch maar een mestmonster.
    Blijft een heel interessante discussie! Kan me voorstellen dat een monster een keer negatief uitvalt. Maar als de bovenstaande vragen eigenlijk maken dat je paard toch een risici loopt, dan zou ik daar ook niet op durven varen denk ik en dan ging er toch een equestje naar binnen!

Ik ben met je helemaal eens.

Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234

Bladwijzers

Forum Rechten