Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 52

Topic: ontwormen, ja of nee?

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: ontwormen, ja of nee?

weet iemand in hoeverre de eitellingen betrouwbaar zijn? Dat lijkt me heel belangrijk voor deze discussie...

Ik denk dat het vergelijken van kinderen met paarden nou niet echt een goed idee is.. de omstandigheden waaronder die leven verschilt nogal ( hygiëne bv), althans dat hopen we maar.

Mijn veearts zegt altijd dat als je wacht tot het moment waarop er wormen te zien zijn, er meestal dan ook héél veel wormen in het dier zitten , die dan ook al de nodige schade hebben kunnen aanrichten.

Ik vind dat de 'bijwerkingen' van een kortwerkend wormmiddel sterk overtrokken worden. De dosis gif is voldoende om wormen te doden, het wordt binnen korte tijd ook via de mest weer afgevoerd. Blijvende schade van zo'n kortlopende dosis is naar mijn weten nog steeds niet aangetoond. Schade door een heftige wormbesmetting daarentegen wel.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Ik vraag me af hoe "kortwerkend" de wormmidelen zijn.
    Onze jaarlinghengst is van de opfokwei met een wormbesmetting terug gekomen . Ik heb hem op 4 oktober met Equalan duo ontwormd en vandaag, 20 nov. heb ik nog steeds wormen in de mest gevonden. Het zijn arsmaden, dus niet en veel te gevaarlijke soort.

Hey Böske, jij ook hier?? Leuk!!

Wat ik bedoelde is dat het gif maar één darmcyclus werkzaam is en dan het lichaam al verlaten heeft. Het gif heeft niet een 'nawerking' - zoalng het nog in het darmstelsel zit werkt het en doodt het wormen/larven, als het uitgepoept is werkt het niet na.
    Als je paard dan nog wormen heeft moet je opnieuw ontwormen.
    Kan binnen twee weken.
    Dat wordt overigens ook aangeraden voor paarden met een zware besmetting - de wormen gaan misschien wel dood maar het paard zit dan nog vol met eitjes die binnen 14 dagen uitkomen en actief worden.
    Als je je paard min of meer wormvrij wilt hebben zul je nog een keer moeten ontwormen voordat de zojuist uitgekomen larven actief worden en opnieuw uitgroeien en een nieuwe lading eitjes gaan produceren.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

grote goedheid, wat een toestand heb ik hier ontketend.
    de link was geplaatst om mensen te attenderen op een nog niet zo algemeen verbreid standpunt t.a.v. wormbesmetting en doeltreffende behandeling daarvan.
    de site van paard-natuurlijk heeft voor veel mensen de ogen geopend naar een meer kritische houding t.a.v. de traditionele manier van paardenhouden, een grote winst, in mijn ogen.
    ook zij beweren niet de waarheid in pacht te hebben,(al kan frans wel heel overtuigend zijn ) en zijn en blijven kritisch kijken naar hun eigen paardenbestand en blijven leren uit nieuwe bronnen.
    trouwens ik vind niks mis met hun uitgangspunt: regelmatig eerst een mestonderzoek, en, als er reden voor is (en dat is niet pas als er een ENORME besmetting is geconstateerd!)je paard doeltreffend ontwormen.
    en verder, zoals ik al aangaf: ook ik vind het niet erg kies van trea om de bron waaruit zij regelmatig heeft geput nu zo te veroordelen.
    mijn paard heeft een mening.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door memphis
    en verder, zoals ik al aangaf: ook ik vind het niet erg kies van trea om de bron waaruit zij regelmatig heeft geput nu zo te veroordelen.
    Waar slaat dát nou op? Omdat ik nuttige adviezen heb gelezen op hun site mag ik ze niet "veroordelen"?
    Ik noem het zelf liever "kritisch kijken". Het IS niet meer en minder dan een theorie waar ik mijn bedenkingen bij heb. En dat zou niet mogen omdat ik regelmatig uit hun bron heb geput???

Ik heb zeer slechte ervaringen met wormei-tellingen. Staat ook hier op dit forum EN op PN. Vandaar mijn sceptisme.

Zoals ik in mijn eerste post al aangaf: het zal best waar zijn tot het tegendeel bewezen wordt en er paarden met ernstige wormbesmetting rondlopen. De tijd zal het uitwijzen. Tot die tijd blijf ik liever sceptisch.

[quote="Marianne"]Hey Böske, jij ook hier?? Leuk!!

Wat ik bedoelde is dat het gif maar één darmcyclus werkzaam is en dan het lichaam al verlaten heeft. Het gif heeft niet een 'nawerking' - zoalng het nog in het darmstelsel zit werkt het en doodt het wormen/larven, als het uitgepoept is werkt het niet na.

Hoi hoi,

Ja, ikke ook hier.

Maar dit is juist wat ik niet snap. Als het gif het paardenlijf met een darmcysclus (circa 24 uur?) verlaat, waarom vind ik na een maand nog steeds wormen in de mest?

In mijn vorige bericht heb ik de situatie niet volledig geschetsd: ik heb op 10 nov. nog een keer ontwormd (Equest) en er zijn nog steeds wormen in de mest, niet meer en niet minder dan zeg maar op 9 november. In elke mesthoop zitten er 3-4 wormen. Dit laat me denken dat het gif het paardenlijf niet zo snel verlaat. Dit zou ik eigenlijk heel graag uit willen zoeken - kan iemand helpen?

Als het waar is, dat het gif langer werkzaam is in het paard dan een dag, dan de negatieve bijwerkingen van een wormenspuit groeter kunnen zijn dan we misschien in de eerste instantie dachten. Zeker bij paarden die al een verstoorde darmflora hebben.

Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door memphis
    Waar slaat dát nou op? Omdat ik nuttige adviezen heb gelezen op hun site mag ik ze niet "veroordelen"?
    Ik noem het zelf liever "kritisch kijken". Het IS niet meer en minder dan een theorie waar ik mijn bedenkingen bij heb. En dat zou niet mogen omdat ik regelmatig uit hun bron heb geput???

Ik heb zeer slechte ervaringen met wormei-tellingen. Staat ook hier op dit forum EN op PN. Vandaar mijn sceptisme.

Zoals ik in mijn eerste post al aangaf: het zal best waar zijn tot het tegendeel bewezen wordt en er paarden met ernstige wormbesmetting rondlopen. De tijd zal het uitwijzen. Tot die tijd blijf ik liever sceptisch.
    okee, ik begrijp je reactie.
    ik vind ook dat je kritisch moet blijven kijken naar nieuwe informatie.
    toch denk ik dat je beter je kritiek kunt meedelen op hun website, (en dan misschien niet op hun forum, want daar is de sfeer niet altijd even plezierig)
    dan het hier afdoen met : weer zo'n zelfbedachte theorie.
    ik had dus moeten schrijven: ."....waar zij regelmatig uit geput heeft, HIER nu zo te veroordelen."
    mijn paard heeft een mening.

Dat er nog steeds wormen meekomen heeft niet persé te maken met het wormmiddel dat nog werkzaam zou zijn. Het kan ook simpelweg zijn dat het paard nog zo vol zit met wormen dat die er via de natuurlijke weg uitkomen en gewoon met de mest meegevoerd worden. En zoals gezegd, wormmiddel doodt geen eitjes, die ontwikkelen zich gewoon tot volwassen wormen.

Besmetting met wormen is een doorlopende cyclus - het paard kan dagelijks opnieuw besmet worden en daarom vind ik het advies om niet regelmatig te ontwormen maar een of twee keer per jaar een eitelling te doen, matig tot slecht. Afhankelijk van de omstandigheden van het paard ( beweiding, stalling etc) is het risico dat er in de tussentijd veel te veel wormen in het lijf komen die schade aan het dier toebrengen, niet denkbeeldig. De meeste wormen zie je niet eens, en sommige parasieten zijn met het oog niet waarneembaar.

Meer info: http://www.dierenartsenoisterwijk.nl/in ... npaard.htm

Wormen worden overigens niet zomaar resistent - dat gebeurt eigenlijk alleen maar als er niet voldoende regelmatig en ondergedoseerd wordt.

Sorry, ikke nieuw, en een beetje onhandig, daarom twee keer hetzelfde berict - ik dacht dat het eerste niet geplaatsd werd.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Böske
    Maar dit is juist wat ik niet snap. Als het gif het paardenlijf met een darmcysclus (circa 24 uur?) verlaat, waarom vind ik na een maand nog steeds wormen in de mest?

In mijn vorige bericht heb ik de situatie niet volledig geschetsd: ik heb op 10 nov. nog een keer ontwormd (Equest) en er zijn nog steeds wormen in de mest, niet meer en niet minder dan zeg maar op 9 november. In elke mesthoop zitten er 3-4 wormen. Dit laat me denken dat het gif het paardenlijf niet zo snel verlaat. Dit zou ik eigenlijk heel graag uit willen zoeken - kan iemand helpen?
    In Equest zit als werkzame stof moxidectine. Dat wordt opgeslagen in vetweefsel en blijft 3 maanden werken. Dit is expres zo gemaakt om ook ingekapselde strongyliden te kunnen bereiken.
    Je schrijft niet wat voor wormen het waren. Waren het geen strongyliden dan had je beter een ander middel kunnen gebruiken. De meeste spoelwormen zijn bijvoorbeeld inmiddels resistent tegen moxidectine.
    Als je het zeker wilt weten laat je een mestonderzoek doen. Je weet dan:
    1) Of er nog eierleggende wormen over zijn
    2) Wat voor wormen het zijn en wat dan dus de beste ontwormmiddelen zijn
    3) Of en waartegen de wormen van jouw paard resistent zijn.
    Dat lijkt me beter dan door te gaan met een middel waarvan je niet eens weet of het wel werkt tegen "jouw" wormen. Een mestonderzoek is niet duurder dan een ontwormmiddel dus daar hoef je het niet om te laten. Je kan een kit bestellen bij Veterinair Parasitologisch Laboratorium "Het Woud".

Wat die eitjes betreft: Eitjes van de worm ontwikkelen zich niet in het paardenlijf, maar moeten eerst weer opnieuw worden opgegeten. Na 1 keer effectief ontwormen is je paard dan ook wormvrij, maar hij kan altijd weer nieuwe wormen opdoen (dat is zelfs waarschijnlijk) en dat gebeurt direct al, maar ook ruim na die 6 weken. Ook hier gelldt weer dat klakkeloos ontwormen je weinig inzicht verschaft in de herbesmetting van je paard.

Het laatste jaar zijn er veel gevallen van resistentie bekend geworden, en dat is de reden dat experts nu met nieuwe inzichten komen (notabene van de Diergeneeskundige faculteit te Utrecht). Veel oudere links zijn niet meer van toepassing op de nieuwe situatie.

Dat herhaald ontwormen resistentie zou tegengaan is net zo'n onzin als dat herhaald antibioticagebruik resistentie zou tegengaan. Het tegengestelde is al lang aangetoond, reden waarom artsen al lang voorzichtiger zijn geworden met overbodig antibioticagebruik. Alleen in de paardenwereld duurt het, zoals gewoonlijk, wat langer voor nieuwe inzichten algemeen bekend worden.

Voor verdere vragen hou ik toch ons forum aanbevolen.

Groeten en succes,
    Frans

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door FransVeldman
    Je kan een kit bestellen bij Veterinair Parasitologisch Laboratorium "Het Woud".
    Een ]http://www.wormbestrijding.nl[/url]

jiske
    Guest

Wbt mestonderzoek:

Van een paard met al een paar maanden diarree ('ontzanden' hielp niet) mestonderzoek laten doen bij Het Woud en gemeld dat het paard diarree had.
    Uitslag: niks aan de hand, geen probleem, je hoeft niet te ontwormen.

Omdat mijn gevoel me anders zei, heb ik toch ontwormd.
    Resultaat de volgende dag: mest stikvol wormen.
    Na een week was de diarree over.

Mestonderzoek heeft voor mij zijn waarde dus gewoon verloren. Klinkt leuk maar is dus niet betrouwbaar.

In Equest zit als werkzame stof moxidectine. Dat wordt opgeslagen in vetweefsel en blijft 3 maanden werken. Dit is expres zo gemaakt om ook ingekapselde strongyliden te kunnen bereiken.

Je schrijft niet wat voor wormen het waren. Waren het geen strongyliden dan had je beter een ander middel kunnen gebruiken. De meeste spoelwormen zijn bijvoorbeeld inmiddels resistent tegen moxidectine.
    Als je het zeker wilt weten laat je een mestonderzoek doen. Je weet dan:
    1) Of er nog eierleggende wormen over zijn
    2) Wat voor wormen het zijn en wat dan dus de beste ontwormmiddelen zijn
    3) Of en waartegen de wormen van jouw paard resistent zijn.
    Dat lijkt me beter dan door te gaan met een middel waarvan je niet eens weet of het wel werkt tegen "jouw" wormen. Een mestonderzoek is niet duurder dan een ontwormmiddel dus daar hoef je het niet om te laten. Je kan een kit bestellen bij Veterinair Parasitologisch Laboratorium "Het Woud".

Wat die eitjes betreft: Eitjes van de worm ontwikkelen zich niet in het paardenlijf, maar moeten eerst weer opnieuw worden opgegeten. Na 1 keer effectief ontwormen is je paard dan ook wormvrij, maar hij kan altijd weer nieuwe wormen opdoen (dat is zelfs waarschijnlijk) en dat gebeurt direct al, maar ook ruim na die 6 weken. Ook hier gelldt weer dat klakkeloos ontwormen je weinig inzicht verschaft in de herbesmetting van je paard.

Het laatste jaar zijn er veel gevallen van resistentie bekend geworden, en dat is de reden dat experts nu met nieuwe inzichten komen (notabene van de Diergeneeskundige faculteit te Utrecht). Veel oudere links zijn niet meer van toepassing op de nieuwe situatie.

Dat herhaald ontwormen resistentie zou tegengaan is net zo'n onzin als dat herhaald antibioticagebruik resistentie zou tegengaan. Het tegengestelde is al lang aangetoond, reden waarom artsen al lang voorzichtiger zijn geworden met overbodig antibioticagebruik. Alleen in de paardenwereld duurt het, zoals gewoonlijk, wat langer voor nieuwe inzichten algemeen bekend worden.

Voor verdere vragen hou ik toch ons forum aanbevolen.

Groeten en succes,
    Frans
    Hoi Frans,

Dank je wel voor je antwoord. Dus volgens jou de werkzame stoffen van ontwormings middelen verlaten het paardenlijf niet in een darmcyclus? Of is Equest ((moxidectine)uniek in dit?

Als moxidectine 3 maanden lang werkzaam is, dan moet het spul ook preventief kunnen werken, of niet? Het eitje die opgegeten wordt met het gras zou dood moeten gaan, of als het eitje niet, dan de larve wel wanneer hij zich in die stadium ontwikkeld heeft? Als dit waar is dan preventief ontwormen bij paarden die op besmette weilanden lopen is niet eens zo zinloos, of wel?

In mijn eerste bericht heb ik wel geschreven dat het hengstje arsmaden en lintwormen had. Dus voor de duidelijkheid: 4 okt. Equalan duo, weinig lintwormen en veel arsmaden in de mest. De lintwormen zag ik alleen de dag na ontworming, de arsmade kwamen elke dag met de mest mee. Op 10 nov. heb ik (advies dierenarts) met Equest ontwormd, er kwamen geen lintwormen af, wel arsmaden en die komen nog steeds.

Over resistentie: ik dacht dat de spoelworm tegen ivermectine resistent is geworden, niet tegen moxidectiine - correct me if I'm wrong.

Over mestonderzoek: ik doe het twee keer per jaar bij mijn paarden en ik heb ze laatst in het najaar van 2005 ontwormd - dan ook alleen vanwege horzellarven. Ik doe dus echt niet aan klakkeloos ontwormen. (Huis situatie: zelf ingezaaide wei, nooit vreemde paarden op ons wei, onze paarden grazen alleen thuis, wei wordt dagelijks uitgemest. en we hebben een (S)kudde schapen.)
    Ik heb op 14 november mest van alle drie paarden opgestuurd na Het Woud, -dus ook van het hengstje, 4 dagen na het gebruik van Equest. Alle paarden zijn helemaal schoon, minder dan 50 eitjes. Omdat ik vermoedde dat het hengstje wormen had toen hij naar huis kwam, heb ik hem niet op de wei gelaten, hij staat 24 uur per dag in een paddock met inloopstal. Het is dus onwaarschijnlijk dat hij zich opnieuw heeft besmet, arme dier kan niet grazen. Denk je niet dat het meest waarschijnlijk is, dat Equalan alleen de volwassen wormen gedood heeft- en zelfs die niet allemaal, anders zou ik niet elke dag nog wormen in de mest vinden. De larven die de kuur overleefd hebben kunnen zich ontwikkelen tot volwassen wormen die dus toch met een herhalde ontwormingskuur gedood moeten worden. Zover ik het weet, Equest is de enige ontwormingsmiddel die wormen in fase 3 en 4 ook dood maakt, de andere werken allen tegen volwassen wormen. Of is dat niet zo?

Dank je voor het meedenken.

Böske[/quote]

Dank je wel voor je antwoord. Dus volgens jou de werkzame stoffen van ontwormings middelen verlaten het paardenlijf niet in een darmcyclus? Of is Equest ((moxidectine)uniek in dit?
    Moxidectine is speciaal ontwikkeld om drie maanden in het paardenlijft te blijven.

Als moxidectine 3 maanden lang werkzaam is, dan moet het spul ook preventief kunnen werken, of niet?
    Voor zover ik weet zit het dan niet meer in de darmen, en heeft het niet veel effect op volwassen wormen. Moxidectine is speciaal bedoeld om ingekapselde rondwormen te bestrijden.

In mijn eerste bericht heb ik wel geschreven dat het hengstje arsmaden en lintwormen had. Dus voor de duidelijkheid: 4 okt. Equalan duo, weinig lintwormen en veel arsmaden in de mest. De lintwormen zag ik alleen de dag na ontworming, de arsmade kwamen elke dag met de mest mee. Op 10 nov. heb ik (advies dierenarts) met Equest ontwormd, er kwamen geen lintwormen af, wel arsmaden en die komen nog steeds.
    Equest helpt niet tegen lintwormen.

Over resistentie: ik dacht dat de spoelworm tegen ivermectine resistent is geworden, niet tegen moxidectiine - correct me if I'm wrong.
    Ivermectine en moxidectine behoren tot dezelfde productgroep. Alles wat resistent is tegen ivermectine is dat ook tegen moxidectine. Moxidectine is gewoon de lang werkende variant van ivermectine.

Ik heb op 14 november mest van alle drie paarden opgestuurd na Het Woud,
    Lintworm is niet goed in de mest aan te tonen. Daar staat tegenover dat de standaard ontwormmiddelen ook niet helpen tegen lintworm, dus van preventief ontwormen komt doorgaans ook niets terecht. Lintworm is wel met een bloedonderzoek aan te tonen, maar als er geen echte aanleiding voor is heeft dat niet zoveel zin.

Overigens is het niet mijn bedoeling om nu hier ook vragen te gaan beantwoorden, dus voor verder vragen verzoek ik je toch om op ons forum te komen. Dan hebben meer mensen iets aan de discussie dan wanneer het verspreid over meerdere forums gaat.

Groeten,
    Frans

Bladwijzers

Forum Rechten