Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Dominant?

Dominant?

Ik krijg steeds sterker het vermoeden dat Cantaor super dominant is tegen over mensen. Nu waren de vorige eigenaren naar wat ik gehoord en gezien heb ook niet heel erg consequent, maar volgens mij donderde hij gewoon over ze heen.

Dit vermoeden kreeg ik toen we gingen pareliën. Ik wou de circling game doen, maar hij draaide iedere keer naar me toe. Tja en als je zoiets bedenkt ga je natuurlijk ook even terug kijken naar hoe hij aan het begin reageerde, maar het probleem is toen reageerde hij helemaal niet. Ik en mijn buurvrouw dachten toen dat hij het gewoon niet begreep, en toen ben ik deels zonder touw de 7 games gaan oefenen en dat ging wel een stukje beter. Maar nu begint hij dus met naar je toe te draaien. Verder kijkt hij altijd naar buiten, eerst dacht ik die is gewoon stijf, maar nu vind ik het er meer op lijken of hij het liefst de lakens uitdeelt. Maar dat is ook weer niet de bedoeling.

Wat kan ik doen? Hoe kan ik op een vriendelijke maar duidelijke en consequente manier duidelijk maken wat wél en wat nÃ*et de bedoeling is?
    I'm still learning it....
    Cantaor, mijn spaanse kanjer!

Re: Dominant?

Oja, wat me ook op viel is dat hij eigenlijk weigert achteruit te gaan voor je. Ik kan zo rustig met mij vinger heen en weren, of met het touw slingeren maar daar reageert hij niet op. Met de CS prikken kun je hem half dood steken maar dan blijft hij nog met halve oogjes staan kijken. Nu heb ik het geprobeert door een stukje van het touw los te laten en strak te trekken (ala trektouwtje) en dan vlak voor zijn neus te doen, maar dan moet ik op zijn neus gaan duwen wil ik het idee krijgen dat hij zijn gewicht iets naar achteren verplaatst.

Hij geeft me een beetje een verveelde indruk, terwijl ik altijd weer het parelliën voor mijn paard interresant probeer te maken door er ook een schriktraining van te maken (waar hij overigens ook niet van onder de indruk is).

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Moeilijk om zo vanaf het forum te weten waar nu precies het probleem ligt. Het evrschil tussen niet snappen en dominantie kan soms heel klein zijn en zit hem vaak meer in zijn oogopslag en lichaamshouding, dan in zijn acties.

Hoe draait hij naar je toe. Met een vragende of met een "es kijken wat je hieraan gaat doen" houding?

Als je paard bij het achterwaartsgaan niet reageert op je fase 4 dan is die fase 4 niet effectief voor jouw paard.
    Wat je dan kunt doen is bv een plastic zakje aan je CS doen. hiermee eerst frendlygame doen uiteraard. En dan de eerste 3 fases van de yoyogame doen, en als fase 4 een keer heel snel je CS op en neer bewegen, zodat het zakje een klappend geluid maakt. Vaak is deze fase 4 wel effectief en kun je je punt duidelijk maken zonder hem alsmaar proberen harder te slaan om tot hem door te dringen.
    Het gaat er bij deze manier niet om dat je heel vaak de CS op en neer beweegt, maar dat je in een keer een hard genoeg geluid maakt om je paard in beweging te krijgen.

Tijdens de circling game draai hij zich iedere keer heel plots om, en met zijn hoofd geheven. Hierbij krijg ik meer het idee dat hij me uitprobeert.

Met de yoyo game is hij ook niet onder de indruk van plastic zakjes e.d. Hij is zoiezo niet erg onder de indruk van dingen. Ik kan bijvoorbeeld ook al van af de eerste dag zo het touw over zijn rug heen gooien, en weer terug zwiepen in ritmisch tempo. Dat doet hem ook allemaal niets.

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Net als Sandra vind ik het moeilijk om een 'diagnose' te stellen zonder dat ik het paard gezien heb. Waar ik echter wel meteen aan moest denken waren de problemen die je in het verleden gehad hebt met je vorige paard. Dat wil zeggen, als ik 't me goed herinner, anders heb ik niks gezegd.
    Maar wat ik me herinner is dat je met je vorige paard ook wat leiderschapsproblemen had, waardoor je je uiteindelijk niet meer prettig voelde en (overigens een moedig en verstandig besluit) besloten hebt 'm te verkopen. Als nu je volgende paard in de loop der tijd gedrag begint te vertonen waaruit blijkt dat hij je niet heel serieus neemt (wat niet betekent dat hij niet blij met je is) dan is het eerste waar ik toch aan denk dat jijzelf misschien niet duidelijk genoeg bent? Dat kan in allerlei dingen zitten, misschien niet consequent genoeg, misschien is je timing niet helemaal goed, misschien geef je tegenstrijdige commando's met verschillende delen van je lichaam, het kan van alles zijn.
    De enige manier om dat op te lossen is denk ik door les te nemen van iemand die met een frisse kijk met jullie komt werken. Een 'vreemde' kan objectief kijken naar jouw bewegingen, en Cantaor's reacties.

Nogmaals, misschien zit ik er helemaal naast en heb ik eerdere problemen verkeerd begrepen of onthouden. Het is ook niet de bedoeling om je probleem af te doen als 'het zal wel aan jezelf liggen'. Maar dit schoot me bij het lezen van je verhaal als eerste te binnen dus wou ik 't toch even opschrijven.

ik denk inderdaad ook wel dat ik mede een oorzaak ben hoor. Als ik aan iets nieuws begin, twijfel ik veelste snel, en dat merkt het paard natuurlijk ook. Mijn buurvrouw is tegelijkertijd met mij begonnen, maar is meer to-the-piont. Ze is heel duidelijk, en soms vrij hard, maar eerlijk tegenover het paard. Maar ook zij had er wel aardig haar handen aan vol. We zaten er ook aan te denken om een keertje een les te nemen van iemand van hier van het forum. Nu hebben we ook les van iemand die ons weg wijs met de methode heeft gemaakt, maar verder niet met andere paarden in aanraking is geweest. Alleen gaat mn buurvrouw eerst op vakantie naar brazilië, dus ik moet nog even wachten. Maar als hij zo doorgaat denk ik dat ik misschien een keertje eerder al alleen les neem.

Dus je gedachtes klopte helemaal hoor Maar ik hoopte misschien iemand te vinden die me zo als wat tips kon geven. Al begrijp ik dat dat lastig is zonder je het paard ziet.

Hey
    ik vind het goed dat je het toch even open legt, want ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb ook zo'n heel LB paard die mij ook probeert te domineren.In het begin ging ze ook moeilijk achteruit maar met de meer effectieve fase 4 is dat nu wel in orde.
    De 7 games lukken ondertussen vrijwel perfect maar ik heb ook niet de indruk dat ze er zelf veel aan heeft (net zoals jij met je schriktraining waar ze niet op reageert). Wat ik wel als positief ervaar is als ik gewoon ga wandelen en mosyen met haar. dan worden de spelletjes veel leuker. Maar ik moet elke keer weer heel consequent zijn en minstens een keer fase 4 gebruiken, want ze probeert telkens me te domineren. @ liberty lukt ook goed behalve bij de send away in de circling game doet ze net wat jouw paard doet, haar omdraaien.
    Don't dream your life, live your dream!

Oef fijn om te horen dat er meer zijn. Maar wat bedoel je met moysen?

Staat op level 2, met je paard gaan wandelen (naast je paard)maar niet echt van punt A naar B. Dus dikwijls stoppen, een beetje spelen, wat laten grazen, lekker knuffelen...
    Don't dream your life, live your dream!

Hmm dat laten grazen heb ik ook geprobeert, hij is dan alleen niet meer uit de berm te plukken. Meestal zijn die toch interresanter dan ik.

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Okay, goed om te weten. En goed dat je les wilt gaan nemen. Intussen kun je misschien proberen iets heel anders te doen om te zorgen dat je paard er niet meer vanuit gaat dat hij zich gaat vervelen als jij komt. Veel paarden, zeker ruinen (en zo ook de mijne) vinden het leuk om met een bal te spelen. Een skippybal met losse handvaten (dus niet zo'n u-vorm waar 'ie met z'n hoef in zou kunnen blijven hangen), of een slappe voetbal zijn geschikt. Je kunt ook meteen voor de mega-bal gaan (de parelli-bal, of zo'n zitbal). Maar goed, de gein van zo'n bal is dat je er de aandacht van je paard mee kan afleiden. Gewoon bal met paard in bak of paddock gooien. Als paard meteen interesse heeft: briljant. Als paard alles interessanter vindt dan de bal (zoals de mijne in het begin): gewoon lekker zelf met de bal gaan spelen. Door namelijk de bal interessanter te vinden dan je paard, gaat paard twijfelen aan zijn status (?? ik was toch de baas hier? wat doet ze dan met die bal???) en gaat 'ie vanzelf interesse krijgen in de bal. Ga niet langer dan 10-15 minuten door, ook als je paard de bal niet eens heeft bekeken en jij er alleen zelf mee hebt gespeeld. Een paar dagen later probeer je 't gewoon nog eens. Steeds maar een kwartiertje en mocht je paard per ongeluk in de buurt van de bal komen, meteen belonen, desnoods een snoepje geven en dat is dan einde sessie. Na een maand was mijn paard zo ver dat hij alleen nog maar oog voor de bal had, hij beet erin, trapte ertegen, galoppeerde er achteraan en kwam steigerend tot stilstand om zich meteen weer op de bal te werpen. Daarna kwam voor mij de tweede uitdaging, namelijk om zelf weer in beeld te komen...
    De lol van zo'n balspel is dat je paard echt zelf kan spelen, kan doen waar hij zin in heeft ipv steeds maar weer dezelfde driving of porcupine game. Dikke kans dat als je 'm eerst blij kan maken door het balspel, hij daarna opeens een stuk meer bereid is om mee te doen met jouw spelletjes.

Hee dit klinkt wel als een leuk idee, bedankt, ga het snel proberen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2006

Ik ben er als ik dit lees ook niet direct van overtuigd dat dit een dominantieprobleem is. Onzekerheid kan zich ook uiten in het naar buiten kijken tijdens circling, er bestaat zelfs een introvert right brained gedrag, en dat is best wel moeilijk om te lezen. Ook naar binnen komen kan zowel onzekerheid zijn, als een vraag (deed ik het goed?) als 'nou, dit vond ik wel genoeg, ik hou er even mee op'. Je moet echt goed kijken naar het hele paard. Knippert hij, is de mond ontspannen of lipjes stijf op mekaar, hoe staat de hals, de staart, staan de oortjes naar jou als hij naar binnen komt of is het het hoofdje meer onderuit en verveelde uitdrukking.... Zelf een stilstaand paard bij allerlei enge objecten is niet perse een zeker paard. Sommige paarden sluiten zich echt wel af en staan als bevroren, hetgeen soms heel confident lijkt. Misschien is iemand die even mee kijkt wel handig, twee zien meer dan één, maar ik denk dat je zolang je twijfelt en er nog niemand kan komen, je het paard best het voordeel van de twijfel geeft en trager/zachter vraagt, dus niet steeds hogere fase omdat je uitgaat van ongehoorzaamheid/dominantie.
    Gek trouwens dat je paardje het beter doet liberty. Mij geeft dat toch niet echt een dominant gevoel. Met liberty is hij echt wel vrij, dus als hij met jou de vloer wil vegen is dat veel makkelijker zo dan aan een touw.
    Over het achterwaarts. Wat je kan proberen: begin met vingertje, wat met touw wiegelen fase 2,3 en als hij niet reageert naar voor beginnen stappen terwijl je blijft wiegen met touw vanuit schouder en met je stick wat voorwaarts tikken, alsof er een vlieg voor je knie zit, waarbij je focus achter het paard ligt (dus niet naar stick kijken) en dan naar dat punt in de verte stappen alsof je paard er niet stond. Ik weet wel dat het de bedoeling is dat je je voeten stilhoudt, maar uiteindelijk is een fase 4 een effectieve hulp/commando, en dat zou ik ondergeschikt maken aan het feit dat ik mijn voeten verplaats (zelfs alfa-paarden verzetten hun voeten als het moet, zolang het maar effectief is).
    Als de foto's onderaan jou paardje zijn ben ik helemaal jaloers, wat een prachtig paard zeg...

Ojee nu begin ik weer te twijfelen. gelukkig heb ik al een les van evaliene aangeboden gekregen, die ga ik zeker aannemen.

Maar ik krijg van hem echt niet het idee dat hij het eng vind. Wel dat hij een muurtje om zich heen bouwd. Ook met de schriktraining. Ik kan echt alles en hij staat daar met zijn hoofd iets gezakt, oogjes half dicht, achtervoetje op rust. Maar wanneer je hem in beweging wilt krijgen moet je echt dat muurtje afbreken en komt hij ook heel moeizaam opgang. Als je hem dan opgang hebt en je hebt hwem van je afgestuurd, loopt hij een half rondje en draaid hij zich naar je toe. Wat hij overigens niet doet is naar je toe komen. Hij blijft altijd gewoon staan. Dan kijkt hij wel heel attent, oortjes naar voren, hoofd geheven. Wanneer je hem naar je toe vraagt tijdens de circling game heb ik wel het idee dat hij me niet begrijpt hij zet dan namelijk een paar stapje in mijn richting en dan blijft hij staan. Maar ik ben ook bang dat ik het verschil niet duidelijk genoeg maak tussen 'kom maar hier heen' en 'nee ik vroeg of je die kant op wou gaan'.

Wanneer hij iets eng vind zoals stappen over een suk landbouwplastic wat niet helemaal netjes glad gestreken ligt dan gaat hij stil staan of er om heen. Wanneer hij het zat (ook in dit geval denk ik niet dat hij het eng vind) is stapt hij een keertje naar voren, maarook niet meer dan een paar passen.

Als de foto's onderaan jou paardje zijn ben ik helemaal jaloers, wat een prachtig paard zeg...
    ... ik zou bijkna vergeten dank je wel te zeggen voor het compliment. Haha ja ik ben ook helemaal wijs met m...
    En ik hoop met hem te berijken dat ik veel in vrijheid en met ontspanning met kan gaan doen.

Bladwijzers

Forum Rechten