Maar volgensmij is de kale plek ónder de pommel, daar zit dus geen pommel meer (was ik er vergeten bij te zetten)
Maar volgensmij is de kale plek ónder de pommel, daar zit dus geen pommel meer (was ik er vergeten bij te zetten)
Hoi
Ik was al benieuwd naar de uitkomst, toch denk ik dat een bredere pommel wel iets zou kunnen helpen. Ik heb het zadel ook getest op mijn ronde pony en had beetje hetzelfde probleem.
Zou de druk aan de rand kunnen ontstaan door de manier waarop de singelstoten zijn bevestigd hierdoor trek je het zweetblad behoorlijk strak tegen het lijf en komt er aan de zijkant van de kussens mischien meer druk (ik vondt dat niet prettig en Whoopie ook niet)
Jammer hoor, hetlijkt zo,n fijn zadel.
De sahara heb ik ook getest, de boomaat bleek echter veel te klein voor Whoopie het is wel een geinig zadel.
Ben benieuwd waar je op uit komt!
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
Wat je zegt over dat straktrekken van de singel, dat zou het wel eens kunnen zijn. Toen het zadel op Jeppe lag, zag ik ook dat de kussens niet evenwijdig aan z'n rug lopen zegmaar. Ik heb zelf ook het gevoel dat een bredere pommel niet echt zou helpen, 'k weet niet waarom eigenlijk![]()
Ik vind 't ook wel heel jammer dat 't niet zo goed zit voor Jeppe, want het is zo'n mooi zadel, fijn leer, lekker zacht.
Iemand op bokt heeft trouwens ook geplipt met dit zadel en de uitslag daarvan was wel heel goed, het is dus niet een slecht zadel, maar past misschien niet zo bij Jeppe.
Ik kan misschien een tweedehands equestor trail proberen, als dat nou snel kan, kan ik die misschien ook "ff plippen"
Neem je tijd hoor, je kan het vast wel iets langer dan een weekje houden. De PLIP heeft tenslotte ook 4 weken werkloos bij mij op mn kamer gelegen dus het lijkt niet of mensen er nog om staan te springen. Ikke wel over een maand of 2, als Shaf zn rug goed is en ik nogmaals mijn zadel kan testen (en dus ook Shaf zn rug...)
Hmm, vandaag weer twee zadels geplipt, en 2 andere gewoon gepast. Van de twee geplipte zadels (westernzadels) zat de ene wel een beetje goed, maar die vond ik toch echt te oud en te versleten (en dat is niet overdreven) en de andere (een bighorn) gaf aan beide kanten van de schoft een kaal puntjee in de klei. We voelden net even aan het zadel waar dat puntje dan precies zat en zagen hier en daar uitstekende schroefjes. Ze konden niet in de rug prikken, maar ik vind het toch vreemd...
Nouja, zadelzoektocht gaat weer verder, zometeen maar even over de equestor mailen.
Frederique:
Wat ik raar vind: de "kale" plekken zitten behoorlijk aan de buitenkant.
In eerste instantie dacht ik meteen om een bredere pommel te adviseren. Maar dan zou de plek veel meer naar de schoft toe moeten zitten.
Ik zou zowieo nogmaals de Trekker testen, de kleidingen veel dichter bij elkaar leggen.
En ik raad je aan om een andere ruiter en daarna op te zetten, of de volgende dag ofzo. Hebben Nienke en ik ook gedaan . Uiteindelijk heeft Nienke haar zadel toen weggedaan, terwijl hij bij mij een mooie uitslag gaf.
Als je moeder naar Ploeger gaat (vaste plantenkwekerij, ik kom er ook graag!!) geef dan een seintje! Ik werk woensdag, begin dan wel wat later, maar verder ben ik ong. 2 weken vrij![]()
Ik wil graag voor 1 mei testen (ivm trektocht die 12 mei begint).
Verder vind ik het wel fijn om te weten wie er nu tot een keus/beslissing is gekomen nav de PLIP.
Ik dus wel;de PLIP liet mij zien dat de Ghost niet in orde was.
Ik ook, de PLIP liet me zien dat de Startrekk prima was voor Susan (en dat issie nog steeds!! Zalig zadel!![]()
)
May the horse be with you!
Jij hebt hem toen nav de PLIP gekocht tochOorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
![]()
Mooi ding hebben wij toch met zijn allen!
Ja, psies, de PLIP gaf de doorslag.![]()
Echt cool ja!
May the horse be with you!
Ik heb mn HM verkocht mede naar aanleiding van de Plip-test. EN ontdekt dat Shaf scheve schouders heeft. Vervolgens vrijwel niet meer gereden en uiteindelijk de chiro laten komen...
Een stalgenootje heeft ook nav Plip-test de chiro erbij gehaald.
Superding dus, die PLIP!
Bleek jouw HM de druk niet goed te verdelen dan, want je kunt dat zadel toch juist aanpassen?
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
De HM (SBS althans) kun je niets aan aanpassen hoor. Hij drukte veel te veel op 1 schouder en had voor de rest ook niet een heel mooi patroon![]()
Wat betreft de kale plekke in de plip ben ik trouwens wel heel tevreden, ze zijn symetrisch, dat is dus wél positief denk ik.
Heb nog nooit geplipt, maar ik denk dat één keer plippen niet veel zin heeft? Er zit gel in de plip. Dat kan er niet uitlopen, dus moet zich verdelen. Daar waar de meeste druk zit, zal de gel weggedrukt worden. En gaat dan naar een deel van de gelpad waar minder druk is, want dáár kan het erbij. Als je vervolgens je zadel aanpast en de plek waar het teveel drukte aanpast, en moet je eigenlijk wéér plippen, om te kijken of het nu goed is, of dat door het aanpassen van de drukplek er op een andere plek een probleem is ontstaan, toch??
@shetfan.....een symmetrische drukplek blÃ*jft een drukplek, maar dan een dubbele....
Ja, tuurlijk moet je opnieuw plippen na aanpassing van het zadel. Je kunt zonder PLIP-test natuurlijk niet zeggen of het verbeterd is, of dat je misschien wel teveel gecorrigeerd hebt.
Overal waar de klei weggedrukt is, is de druk zeer waarschijnlijk TE hoog voor het weefsel om langere tijd aan te kunnen. Ga je ermee rijden, dan beschadig je daar het weefsel waar het zadel drukt, dat kan zowel huid als spieren zijn.
Bladwijzers