Pagina 8 van de 10 EersteEerste ... 678910 LaatsteLaatste
Resultaten 106 tot 120 van de 138

Topic: Stoelzit ernstig of niet?

  1. #106

    Re: Stoelzit ernstig of niet?

    grappig... dat was ook de aanwijzing die ik van mijn instructeur kreeg... ik deed nml eerst mijn tenen naar binnen en kreeg daar idd verkramping van... nu niet meer...

  2. #107

    Re: Stoelzit ernstig of niet?

    Tja, da's een bekend thema.
    Zo zeg ik dus ook altijd: niet de hakken láág, maar tenen omhoog. Je moet ook niet je tenen naar binnen brengen, alleen maar corrigeren van uitsteken naar de zijkant, naar recht naar voren.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  3. #108
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Stoelzit ernstig of niet?

    Hakken laag, of tenen omhoog, hoe je het wilt noemen , veroorzaakt een strakke kuit. Hiermee kun je dus kennelijk een betere hulp geven

    Ik ben het volledig met Angela eens. Een strakke kuit veroorzaakt spanning, wat door het hele lijf heen kan gaan.
    Ik doe ook echt mijn best niet om mijn tenen naar binnen te krijgen. Vind ik nu echt dikke onzin.
    Ik wil ontspannen zitten , wel rechtop zodat ik mijn hulpen vanuit mijn bekken kan geven. Daarbij hoort voor mij geen teen die met moeite naar binnen wijst.

  4. #109

    Re: Stoelzit ernstig of niet?

    Sja, ik snap niet waar jullie zo'n moeite mee hebben?
    Ik zit met m'n tenen recht naar voren, heb daar geen strakke kuit van en zeker geen gespannen benen.
    En om een kuithulp te geven span ik mijn kuitspier aan, das nog altijd beter dan met je hakken in de flank van je paard prikken omdat je voeten naar buiten steken..

    Och misschien heb ik zo langzamerhand wel O-benen, dat zou natuurlijk kunnen na levenslang rijden
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  5. #110

    Re: Stoelzit ernstig of niet?

    Ik ben van mening dat het fysiek onmogelijk is om zonder een enkele spierspanning op een paard te zitten en dat je tenen dan vooruit wijzen. Dan zou je wel een heel raar model in je onderlijf moeten hebben.

    Je kan dit testen door zonder zadel te paard te gaan zitten. Probeer maar eens, met geheel ontspannen benen. No way dat je tenen recht naar voren wijzen

    Je kan wel de steun in je stijgbeugel zoeken en daarmee je voet corrigeren. Dit kan met relatief weinig spanning. Maar ik zie er ook zo het nut niet van in om dit te doen.

    Als je kuithulp geeft terwijl je tenen opzij wijzen, prikken logischerwijs je hakken het eerst in je paard. Je kan dit voorkomen door je tenen omhoog te laten wijzen. Je hak trekt dan in en je kuit raakt het paard het eerst.

    En of het uitziet... dat boeit mij eigenlijk helemaal niks. Wie maakt het plaatje? De mens. Wie bepaald wat mooi is en wat niet? Het is net als met mode.

  6. #111

    Re: Stoelzit ernstig of niet?

    Nou Trea.. ik snap écht niet wat het probleem is. Als je gewoon staat, staan je voeten toch ook naar voren? Je loopt tocch niet als een eend. Met zitten op een zadel is dat precies zo hoor. Kijk even in je boek klassieke dressuur: zie je daar iemand met eendenvoetjes zitten? Nee toch.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  7. #112
    Forumlid angela88's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Goch, Duitsland
    Berichten
    36

    Re: Stoelzit ernstig of niet?

    Je zit altijd met enige spierspanning op je paard, dit is dezelfde spanning die ervoor zorgt dat je tijdens het lopen ook rechtop loopt. De altijd aanwezige spierspanning dus.

    Als je spieren gebruikt, is het ook belangrijk welke spieren je gebruikt. Dit omdat dit de juiste of de foute spieren bij het paard spiegelt. Ook van je paard verwacht je dat hij zijn spieren tijdens het rijden gebruikt. Door zelf de juiste spieren tijdens het rijden te gebruiken, gaat je paard dat spiegelen. Zo kun je best bij iedere stap je eigen buikspieren ligt aanspannen, dit gaat je paard volgen. Als je echter te veel aanspant, ga je op meer plaatsen als alleen de buikspieren aanspannen, en is het effect verkeerd. Zo geeft tenen naar binnen een spanning op de binnenbeen spieren, en hakken naar buiten op de buiten/boven been spieren. Dit zijn de juiste spieren. Bij het voelen van de binnenbeenspieren kom je namelijk ten alle tijden ligt uit het zadel, omdat de spieren daar hard en ondoorlaatbaar worden. Bij een aangespannen buitenbeenspier hoeft dit niet zo te zijn.

    Het allermoeilijkste aan het rijden is het altijd gebruiken van de juiste spieren en het hebben van de juiste altijd onafhankelijke balans. Er zijn denk ik maar een handvol mensen op aarde die daar enigzins bij in de buurt komen.

    Je kunt alleen maar zo goed mogelijk doen/proberen.
    Kijk op <!-- w -->http://www.nieuwboer.info/paarden<!-- w --> voor foto's !!
    Witte en Orlanda zijn geweldig!!!
    Ik verzorg de hoeven van mijn paarden zelf!

  8. #113

    Re: Stoelzit ernstig of niet?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Nou Trea.. ik snap écht niet wat het probleem is. Als je gewoon staat, staan je voeten toch ook naar voren? Je loopt tocch niet als een eend. Met zitten op een zadel is dat precies zo hoor. Kijk even in je boek klassieke dressuur: zie je daar iemand met eendenvoetjes zitten? Nee toch.
    Ik zie hier geen probleem.
    Ik ben het alleen niet eens met wat je zegt.
    Staan of op een paard zitten vind ik geen waardig vergelijk. Als je staat zijn er drie dingen anders..
    1) er zit spanning in je spieren, anders zou je in elkaar zakken
    2) je voeten kunnen nergens heen, omdat al je gewicht erop rust (blijven je voeten nog recht vooruit als je met ontspannen benen gaat liggen, of vallen ze opzij?)
    3) als je staat zit er geen paard tussen je benen.

    In het boek klassieke dressuur kijken vind ik ook geen goede vergelijking. Ten eerste zit daar iedereen op een zadel EN met stijgbeugels. Je kan ook onmogelijk zien ofdat de ruiter alle spieren los heeft.

    Dit is gewoon mijn idee hierover hoor. Wil er geen discussiepunt van maken, maar dat is hoe ik het ervaar.

  9. #114
    jiske
    Guest

    Re: Stoelzit ernstig of niet?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik ben van mening dat het fysiek onmogelijk is om zonder een enkele spierspanning op een paard te zitten en dat je tenen dan vooruit wijzen. Dan zou je wel een heel raar model in je onderlijf moeten hebben.

    Je kan dit testen door zonder zadel te paard te gaan zitten. Probeer maar eens, met geheel ontspannen benen. No way dat je tenen recht naar voren wijzen
    Zonder zadel en met zadel is een verschil.

    Zonder zadel zit je breder, je wordt gedwongener om wijder te zitten waardoor de achterkant van je bovenbenen meer tegen je paard aan komen te liggen.

    Met zadel kun je prima ontspannen zitten met de tenen naar voren, kun je dat niet, dan zit je teveel in stoelzit. Want met zadel zit je iets hoger, waardoor het makkelijker is om 'lang' te zitten.
    De binnenkant van je bovenbenen moeten namelijk tegen je paard aanliggen. Niet de achterkant van je bovenbenen.
    Zodra je zo kunt zitten (je spieren moet je hier op trainen, je benen moeten als het ware langer worden en je moet losser in je heupen worden), merk je dat je tenen vanzelf naar voren blijven.

    De Centered Riding boeken zijn wat deze materie betreft echt aan te raden en maken veel duidelijk.

  10. #115
    Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    738

    Re: Stoelzit ernstig of niet?

    Ik heb jarenlang met eendenvoeten gereden. Alles wat instructeurs zeiden hielpt 2 seconden, met veel inspanning en moeite van mij. Het enigste wat hielp, en ik zit nu nooit meer met eendenvoeten op mijn paard, was het totaal ontspannen van mijn enkel en mijn voeten gewoon ontspannen in de beugels laten hangen. Niet optrekken, maar gewoon plat, eventueel lichtjes naar beneden maar dan niet uitgedrukt. Zoals ik al schreef heb ik sindsdien nooit meer last hiervan gehad.
    Wbt stoelzit, ik heb geen idee wat beter zou zijn. Ik weet wel dat ik mezelf meer in balans voel zitten in de normale zit en deze dus ook vanzelf opzoek. Bij een stoelzit heb ik zo het gevoel dat ik achter mijn bekken en die van het paard aankom, al voelt het wel lekker veilig en diep in het zadel. Al kan het ook een groot stuk gewenning zijn.
    Zonder zadel heb ik een tijdje mijn benen heel vreemd onder mij getrokken, zodat alles wel in een lijn liep maar wel met spanning.
    Zoals onderstaande foto, ik kan zo snel niet een veel duidelijkere vinden maar mijn zit is hier vol spanning, alleen maar omdat ik geleerd had dat alles op 1 lijn moest...

    Wat ik wel denk is dat het wel uitmaakt ook waar jìj zit. Ik heb een behoorlijk smal onderwerk en zit daardoor wat meer naar voren, in verhouding dan, als bijvoorbeeld charlotte (tinky). Ik zat net bijvoorbeeld zonder zadel fotos te bekijken en zag dat zij veel meer als Jess zat als ik.

  11. #116
    Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    738

    Re: Stoelzit ernstig of niet?

    O ja, over die eendenvoeten; dat maakt denk ik ook wel uit hoe breed je paard is. Stella was erg breed, moest ook een speciale boom ooit in haar zadel en ik had vaak links een lichte kapstok, terwijl rechts meestal goed was. Ook had ik wel eens last van mijn bekken en bleef ik licht, echt zeer licht, scheef zitten. Terwijl ik niets in de tussentijd gedaan heb en bij Hannah gewoon probleemloos op haar ijslanders rijdt, zonder dat mijn linkervoet er wat meer uitfloept. Ik denk dat dat echt aan de breedte licht.

  12. #117

    Re: Stoelzit ernstig of niet?

    In het boek klassieke dressuur kijken vind ik ook geen goede vergelijking. Ten eerste zit daar iedereen op een zadel EN met stijgbeugels. Je kan ook onmogelijk zien ofdat de ruiter alle spieren los heeft.
    Ja, maar ook op een blote rug hoor je zonder eendenvoeten te rijden. De stijgbeugels hebben er niks mee te maken ( tenzij je die als steun gebruikt en, ik herhaal het maar weer, dan heb je géén onafhankelijke zit). Ik heb zat mensen geleerd hun voeten recht te houden, waardoor de hulpen beter doorkomen, dus het is gewoon een kwestie van wennen en oefenen.
    En of iemands spieren los zijn zodat iemand in balans en met 'fluidity' zit, dat kan ik écht wel zien hoor, zelfs op een foto.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  13. #118
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Westmeerbeek
    Berichten
    298

    Re: Stoelzit ernstig of niet?

    Hmmm; how interesting allemaal.
    Ik heb geen pasklaar antwoord en ben ook erg zoekende van wat nu correct/goed voor het paard is, maar voor mijn gevoel is de 'correcte' zit toch wel vrij onnatuurlijk, alsook met tippen naar binnen zitten.
    Even over het argument dat je, als je in stoelzit zit, dat je dan op je kont valt als het paard ertussenuit gehaald wordt en als je in de 'correcte zit' zit kom je op je voeten terecht. Voor mij is dat nog steeds geen argument van balans. Het is toch niet de bedoeling om te staan (op de stijgbeugels dan)? Het is toch de bedoeling om te zitten op je paard??? En als je zelf in evenwicht zit (vb op een barkruk, reling) is dat evenwicht veel moeilijker te behouden in de 'correcte zit' dan in de 'stoelzit'. Qua balans vind ik 'meer richting stoelzit' natuurlijker. Ik denk ook wel dat er een verschil is met de graad van africhting van je paard: meer 'correcte zit' bij een verzameld paard. Maar: ik rijd nu zelf 4 jaar dressuur, en begin nu pas te voelen wat écht ruggebruik is en wat een écht actief ondertredend achterbeen is. Na 4 jaar!!! Ik begin nu pas schwung te voelen, dus basisafrichting eigenlijk, laat staan dat we tot echte verzameling zijn gekomen. Op dressuurwedstrijden zie ik (nu) veel paarden die met een ronde hals lopen, maar die toch niet echt hun rug gebruiken. Zitten hier dan zoveel cracks die dat wel kunnen en dus in de 'correcte' zit moeten gaan zitten omdat dat bij de graad van africhting hoort? Volgens mij is het voor een paard minder storend dat iemand meer in stoelzit niet-hobbelt, dan ik correcte zit hobbelt.
    Over de tenen naar buiten: mijn benen klapperen dan net niet (mijn voeten staan niet haaks hé, licht naar buiten, geen eend). Voor mij is tenen recht naar voor een heel onnatuurlijke houding, die net spanning teweegbrengt (maar misschien heb ik gewoon te diikke benen Ik dacht dat tenen naar binnen eigenlijk meer bedacht is om in gevechten niet in mekaars tenen te blijven hangen en niet zozeer owv de paarden.
    Ik ben het trouwens ook niet eens met de uitspraak van Irwin dat je van NH niet kan leren rijden. Ik denk dat net het opdelen in kleine stukjes leerrijk is in plaats van alles tegelijk te moeten doen, wat klassiek (hier bedoel ik niet klassieke rijkunst, maar wat aangeleerd wordt in maneges of door instructeurs) gebeurt, en dat het leren geven van steeds lichtere hulpen enorm bevorderd wordt door het parelli/NHrijden. Het is alleen niet de bedoeling dat je dat voor eeuwig en alleen dat blijft doen. Zoals parelli zelf zegt, tot level 3 is de cake, de basis, dan heb je en paardje wat durlassig is als het goed is, en dat lijkt me een prima basis voor echte klassieke rijkunst.

  14. #119
    Forumlid angela88's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Goch, Duitsland
    Berichten
    36

    Re: Stoelzit ernstig of niet?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik zie hier geen probleem.
    Ik ben het alleen niet eens met wat je zegt.
    Staan of op een paard zitten vind ik geen waardig vergelijk. Als je staat zijn er drie dingen anders..
    1) er zit spanning in je spieren, anders zou je in elkaar zakken
    2) je voeten kunnen nergens heen, omdat al je gewicht erop rust (blijven je voeten nog recht vooruit als je met ontspannen benen gaat liggen, of vallen ze opzij?)
    3) als je staat zit er geen paard tussen je benen.

    In het boek klassieke dressuur kijken vind ik ook geen goede vergelijking. Ten eerste zit daar iedereen op een zadel EN met stijgbeugels. Je kan ook onmogelijk zien ofdat de ruiter alle spieren los heeft.

    Dit is gewoon mijn idee hierover hoor. Wil er geen discussiepunt van maken, maar dat is hoe ik het ervaar.
    Om er toch op verder te gaan:
    1) er zit ook spanning in je spieren als je staat / loopt / zit, dezelfde spanning zorgt dat je ook rechtop blijft tijdens het rijden. Er is dus geen extra spanning.
    2) als ik met ontspannen benen op een barkruk ga zitten, hangen mijn benen recht naar beneden, met mijn tenen naar voren.
    3) klopt. Het gaat erom dat je gewicht recht naar beneden inwerkt, daarom zitten alsof je staat. Als je het paard wegdenkt, is het de bedoeling dat je recht op je voeten terecht komt, en de "klap" met je hele lichaam opvangt door ligt door te veren (en alle gewrichten dus los zijn).

    verder nog een reactie op Etoucha, als je in een stoelzit op een barkruk gaat zitten, moet je een bolle rug maken om je balans te houden. Met een rug die recht boven je bekken doorloopt, zou je achterover hangen, en dus uit balans zijn. Veel mensen gaan dit om een paard corrigeren door als het ware aan de teugels te gaan hangen (vooral bij lichtrijden). Er zijn ook mensen die wel een beetje een stoelzit hebben, maar toch los kunnen zijn. De meeste mensen krijgen echter een vaste, harde rug, die geen pretje voor het paard is.
    Kijk op <!-- w -->http://www.nieuwboer.info/paarden<!-- w --> voor foto's !!
    Witte en Orlanda zijn geweldig!!!
    Ik verzorg de hoeven van mijn paarden zelf!

  15. #120

    Re: Stoelzit ernstig of niet?

    Een nieuwe cursus bij Marijke de Jong, inclusief Pilates oefeningen!!

    http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... &Itemid=99

    Ik heb me voor de lol al ingeschreven voor 16 maart 2007
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Pagina 8 van de 10 EersteEerste ... 678910 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •