Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Hoe te beginnen???

Hoe te beginnen???

Volgende week ga ik met de Friendly game beginnen. Met mijn verzorgpaard die ik ook vanaf volgende week heb. Ik heb dus nog geen geschiedenis met dit paard en wil goed beginnen. Ik ben nog maar een beginner, ik heb sinds een paar maanden paardrijles op een manege. Dus ik moet ook allemaal nog leren wat voor paardengedrag wat betekent.

Maar als ik alleen de friendly game met haar doe krijgt ze niet genoeg beweging. En omdat ik wil dat we goed beginnen wil ik eigenlijk nog niet gaan rijden. Wat kan ik doen om haar toch beweging te geven maar wat past in dit stadium van Parelli?

Alvast bedankt!, Hester

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: Hoe te beginnen???

hoe belangrijk is het dat het paard beweging krijgt? Staat het paard volop in training en ben jij "aangesteld" om hem op conditie te krijgen? of mag je er wel de tijd voor nemen om hem te leren kennen?
    Staat het paard op stal, of in de wei? maw, krijgt hij van zichzelf al enigszins beweging?

De friendlygame hoeft niet erg lang te duren hoor. Als het paard een beetje rustig is, en vertrouwd is met mensen dan accepteerd hij jouw handen, de leadrope en het halster vast al vrij gauw. Het hoeft dan echt nog niet perfect te gaan, om alvast verder te kunnen met de volgende games. Je houdt dan de friendlygame er telkens bij, maar oefent ook alvast wat porcupine en drivinggame.

hoe belangrijk is het dat het paard beweging krijgt? Staat het paard volop in training en ben jij "aangesteld" om hem op conditie te krijgen? of mag je er wel de tijd voor nemen om hem te leren kennen?
    Staat het paard op stal, of in de wei? maw, krijgt hij van zichzelf al enigszins beweging?
    Sandra, het paard staat momenteel de hele dag op stal. De eigenaar van het paard verzorgd het paard 4 x in de week en ik 3 x in de week. Op de dagen dat de eigenaar het paard verzorgd word er op gereden of mee gelongeerd.
    Is het dan genoeg beweging als ik haar uit de stal haal voor de friendly game en ook de porcupine en driving game met haar ga doen?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Als het goed is, ben je daar dan maar een paar sessies mee bezig en dan kun je al door naar de volgende games. Het hoeft immers niet perfect te gaan!

Je kunt ook overwegen met het paard te gaan wandelen en zo tegelijk wat leidoefeningen te doen (stopt het paard als jij stopt, stapt het netjes aan als jij dat doet). Dit zowel vanaf de linker- als de rechterkant. Je kunt dit eerst in de bak proberen en als dat goed gaat, misschien ook wel lekker buiten.

Misschien kun je ook wel een keer als er iemand bij is gewoon eens 'voelen' hoe een paard zit. Gewoon lekker zonder zadel zitten, en je evenwicht leren vinden.

En zoals hierboven genoemd lekker wandelen. Stappen, en als je denkt dat je het paard in de hand hebt misschien ook een stukje draven. Probeer te kijken hoe ver je met het paard kunt gaan.

Ook een tip: ga het paard de eerste keer gewoon eens lekker poetsen. Heel uitgebreid, en bij de manen eens lekker hard poetsen. Kun je ondertussen lekker met je paardje kennis maken, en vind je paard het ook prettig.
    I'm still learning it....
    Cantaor, mijn spaanse kanjer!

Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Persoonlijk zou ik niet al teveel aandacht besteden aan Parelli,ja een uurtje per week ofzo maar ik zou meer aandacht besteden aan het uit de stal zijn.Lekker lang gaan wandelen(3u kan een paard best aan)en fruttelen

Bladwijzers

Forum Rechten