Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: Mineraaltekort

Mineraaltekort

Mijn verzorgpaard heeft een tekort aan mineralen. In de stal hangt wel een liksteen, zo'n rode baksteen maar daar eet ze niet van.
    Weet iemand hoe dit mineralentekort op te lossen? Ik las een heel topic over likstenen, maar ik dacht als ze deze liksteen niet wilt, wil ze waarschijnlijk ook geen andere liksteen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt, Hester

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: Mineraaltekort

Mijn ervaring is dat ze wel degelijk voorkeur hebben wat stenen betreft. Zo wil kelly die rode bakstenen inderdaad ook niet, die witte vierkantie blokken evenmin. Ik heb nu zo'n roze mineralenblok gekocht, en daar likt ze wél regelmatig aan! Dus misschien gewoon eens uitproberen! Verder kan je natuurlijk denken aan een supplement dat je aan het voer toevoegt, maar daar kan je voerhandelaar je vast meer over vertellen dan ik..

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ik voer dagelijks Pavo Vital, dat is een geconcentreerde vitaminen- en mineralenbrok. Je hoeft per dag maar een paar gram te geven (afhankelijk van pony of paard en arbeidsintensiteit). Odes krijgt per dag 30 gram.

Ijslands zeewier is ook rijk aan mineralen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

die himelaya steen vinden de meeste paarden wel lekker en daar zit alles in

Het is een misverstand om te denken dat een liksteen ALLE benodigde mineralen levert. Mocht je paard werkelijk een mineralentekort hebben, dan is een supplement aan te bevelen. Pavo Vital is een mogelijkheid maar bij een goed gesorteerde ruitersportzaak, of bij de paardendrogist zijn genoeg vitamine/mineralensupplementen te krijgen.
    Zelf gebruik ik het liefst de supplementen van St.Hippolyt omdat ik daarvan zeker weet dat de gebruikte stoffen biologisch goed opneembaar zijn.

Er komt overigens binnenkort een nieuw voer op de markt van Subli; de naam is "Subli zonder" - oftewel zonder haver, zonder melasse, zonder GMO-materialen ( genetisch gemodificeerde grondstof) maar met extra mineralen.

De beste manier overigens om vast te stellen of je paard écht een mineralentekort heeft, is een (herhaalde) bloedtest door de DA.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Je moet eerst weten van welk mineraal ze een tekort heeft, voordat je wat kunt bijvoeren.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Linnie
    Ik voer dagelijks Pavo Vital, dat is een geconcentreerde vitaminen- en mineralenbrok.
    Het paard van mijn buurvrouw krijgt dat ook, Dat kreeg ze 's avonds gewoon met d'r biks, at ze als eerste op. Het is erg goed spul.
    Je hebt Mensen met paarden &amp; Paardenmensen.

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Hier wordt ook alleen de himalaya steen gebruikt. De andere stenen, zijn leuk om uit elkaar te bijten en dan overal heen te schoppen.

Hoofdvoer is bij ons hooi en kuil en elke dag krijgen ze pavo vital of summerfit (nu nog summerfit, omdat ik nog niet door mijn zomer voorraad heen ben), voor aanvulling van vitaminen en mineralen. Ik heb afgelopen zomer de DA eens laten checken en er waren geen tekorten.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door hessie
    Mijn verzorgpaard heeft een tekort aan mineralen.
    Hoe weet je dat dat het geval is Hester?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Hier een slechte ervaring met PV: Paard kreeg er binnen no-time ernstige mok van. Zijn lichaam was dus zelf al bezig alle overbodige rommel uit te scheiden ! Ik zou zeggen: begin alleen met het bijvoeren van supplementen als er daadwerkelijk is aangetoond dat je paard het echt nodig heeft. Een (Himalaya)liksteen vind ik wel een goed idee. Het paard kan dan zelf aangeven of er een behoefte is of niet !

Wij hebben in de wei zo'n wit kubus zoutblok plus een rode mineralen kubus en ze gaan nu ongeveer even hard op. Voorheen ging het zoutblok veel harder dan t mineralenblok.

Als je zoiets doet, kunnen de paarden tenminste kiezen of ze puur zout willen of mineralen, al heb je dan weer niks te zeggen over de verhouding van mineralen.

Is zo'n himalayazoutblok niet gewoon een eh nouja zoutblok?
    Zittend aar echt mineralen in?

May the horse be with you!

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Is zo'n himalayazoutblok niet gewoon een eh nouja zoutblok?
    Zittend aar echt mineralen in?
    Er zitten ook mineralen en sporenelementen in.

Bedankt voor alle tips, ik ga het himalaya zoutblok proberen!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ik blijf toch benieuwd hoe je aan die diagnose bent gekomen dat ze een mineralen tekort hééft. En hopelijk binnenkort hád . Was geen onderdeel van je vraag, maar ik hoop altijd ergens weer iets van te leren?

Omdat haar bloed was onderzocht omdat het paard niet lekker in haar vel zat en daaruit kwam dat ze een mineraal/vitamine tekort had. Ik weet eigenlijk niet welke mineralen/vitamines ze een tekort aan heeft.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten