Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: PAard zakt ineens in.

PAard zakt ineens in.

heey.

Zaterdag ben ik dus weer met buddy gevallen,
    Ik ben 2 weken geleden met hem onderuit gegaan, Op het asvalt.
    nou niks aan de hand liep niet kreupel enz.
    Ik was in een ''bak'' aan het rijden, Was gewoon aan het stappen, actief stapje, en ineens zakt buddy door ze voorbenen, het deel was daar wel zwaarder maar hij is daar nog nooit gevallen.
    Buddy zakte dus door ze voorbenen en ik viel er dus zo over ze nek af.
    Maar buddy viel toen ook nog is op ze zij.
    Ik daarna even naast hem gelopen en daarna gekeken of hij nog goed liep, nou niks aan de hand.
    Maar Zondag, toen zat de dochter van van de eigenaar er op en ze was bij bij stal in het bakje aan het stappen toen is buddy weer door ze benen gezakt...
    Heb julli een idee wat het zou kunnen zijn?
    Misschien nog last van toen we op het asvalt een klap hebben gemaakt.
    Maar ik zat terug te denken en het is eerder gebeurt dat hij ineens door ze voorbenen zakte, toen had hij geen ijzers dus ik dag dat zal wel op een steentje gestaan zijn en tegen ze straal gekomen zijn...
    Maar het is nu 2 keer achter elkaar gebeurt, en dat geeft niet z'n fijn gevoel want dalijk gaat het helemaal mis...

Hebben jullie misschien een idee wat het is?

Groetjes Lisanne

Re: PAard zakt ineens in.

Je hebt toch wel gelijk de dierenarts verwittigd?
    Het lijkt bijna een grapje dat je hierover raad vraagt op een NH forum..

Tsja, het is niet mijn eigen paard.

Tja en ik vind het vreselijk akelig klinken als een paard meerdere keren "zomaar" valt.

Een keer een uitglijder maken kan altijd, zeker als het paard nog jong is en weinig balans heeft.
    Een paard kan ook onder het werk uit willen komen (maar dan zit er ergens in de basis al gruwelijk fout)
    Maar dat hij zomaar met een rotvaart door de knieên gaat, waardoor de ruiter eraf duikelt klinkt mij echt in de oren als: Laat zo snel mogelijk de DA erbij komen.

Wat zeggen de eigenaars ervan dan?

Als het mijn eigen paard was had ik ook al de DA er bij gehaald.
    Maar ik denk dat de eigenaresse denkt dat het door lompigheid van hem komt.
    Bij haar loopt hij niet actief als zij met hem rijd, en dus wel is struikelt doordat hij niet in een actieve stap stapt.

Hmm. de eigenaar moet maar héél snel een DA laten komen - dit kan een zeer ernstige ataxie zijn.
    Dat kan fatale gevolgen hebben!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Toch even nuanceren: misschien herinneren jullie je mijn verhaal nog over Atli, waar ik een paar weken geleden in galop mee ben gevallen omdat hij struikelde (lees: zijn voeten niet goed optilde). Ik heb hier geen DA bij gehaald, omdat ik niet het idee had dat het iets medisch is. Atli struikelt in stap ook regelmatig, vooral als ik hem niet actief rij. Rij ik hem wel actief, en/of over ongelijke bodem, dan is er niks aan de hand omdat hij dan oplet waar hij zijn voeten zet.

Mijn instructrice heeft nog met me meegekeken en constateerde dat dit puur komt door een slecht gebruikt van de achterhand, hij sloft dan op zijn voorhand en vergeet soms gewoon op tijd zijn voorvoeten op te tillen. En het klopt dus ook: als ik hem actiever rij, is er niks aan de hand.

@Liba: het kán natuurlijk wel dat er iets medisch aan de hand is, en dat je paard ook nog eens op zijn zij viel en dat terwijl hij in stap viel, dat klinkt wel eng. Maar als de eigenaresse geen DA wil laten komen, dan wordt het wel moeilijk. Het enige wat jij dan kunt doen is Buddy echt goed actief rijden en hem zijn achterhand goed laten gebruiken, en kijken of het dan verbeterd.
    Is Buddy al een dagje ouder eigenlijk?

Buddy is pas 6of 7.
    Buddy liep toen hij bij mij inzakte, in een actieve stap. en niet te sloffen.

Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004

Moeilijk verhaal.
    Ik vind dit zielig voor het paard, maar pas je ook een beetje op jezelf?
    Be a realist,
    Remain a dreamer

@ annebe: Ja, ik ga hem nuook niet rijden dat vind ik te link, ik ga hem gewoon longeren of nh mee doen.
    Tot eindelijk de DA er bij is geweest

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Als ik het goed begrijp struikelt Buddy niet maar zakt hij door zijn voorste poten. Want dit is wel degelijk een ander probleem. Als hij echt 'doorzakt' dan moet je er echt wel een DA bij halen want dan kan het probleem op een heel andere plek zitten, bv rug, zenuwen, hals, ..., en dan wordt het een zeer gevaarlijke situatie om met hem te rijden. Dring er maar op aan om er een DA bij te halen voor er ongelukken gebeuren.
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

De eigenaar gaat het nog even aan kijken en ze wilt er ook een osteopaat bij gaan halen

Bladwijzers

Forum Rechten