ja dat klopt wel denk ik. dat bedoelde ik dus eigenlijk met dat je korter rust geeft dan als hij wel gesprongen heeft
ja dat klopt wel denk ik. dat bedoelde ik dus eigenlijk met dat je korter rust geeft dan als hij wel gesprongen heeft
Zou ik ook doen ja. Anders leert een Suus (of een Atli) maar al te snel dat een beetje staan te pitten bij een hindernis reuze comfortabel is. En dah moewe nie hebbe!
May the horse be with you!
we hebben er nu al hele tijd op geoefend en nog nooit heb ik het kunnen uitleggen wat dat springen nu is en hoe het moet aan arramis. (leek hij maar wat op maaike der sjo..)
ik heb ondertussen een vaste hindernis gevonden, een dunne omgevallen boomstam die niet hoger ligt dan 25-30 cm. of hij squuezed tot hij er tegen staat en gaat dan weer achteruit, of hij gaat alleen achteruit en de laastste mogelijkheid is dat hij niets meer doet. volledige staking tot we iets anders gaan doen. zelfs raken cs helpt dan niet meer als fase 4.
tis ook niet dat hij niet wilt, hij probeert er echt achter te komen wat hij moet doen , maar tot de dag van vandaag is het hem niet gelukt en mij ook niet om het in klare paardentaal uit te leggen.
volgens mij weet hij gewoon niet dat die benen ook wel wat hoger kunnen dat 10 cm om verder te gaan.
misschien ligt het eraan dat ik hem niet kan laten squeezen in draf, een snelwandeltempo wil hij nog wel doen maar een draf komt er niet uit en ik zou niet weten hoe ik het hem het beste kan leren.
HELP!
waar Marja en ik het deze zomer over eens werden, is dat fellere send niet altijd helpt bij squeeze. Juist vanuit de 'stop'positie van je paard nog 1 stapje verder vragen. Zeker wanneer je door een zeer smal poortje moet.
Bij een 1m hoge hindernis zal dat niet werken, maar bij een laag balkje zeker wel. Als je je paard op de 'officiele' manier niet over een balkje krijgt, dan zul je toch wat anders moeten proberen
En tijdens de circling, springt hij dan ook niet over een balkje?
tijdens de circling gaat hij er gewoon naast (buiten of binnenkant) en als dat niet lukt stopt hij gewoon. soms vraagt hij toch wel veeeeeel savvy van een beginnend parelliër hoor.
Ja dat klopt, ik merkte bij Atli dat het soms beter werkte als ik hem even stil liet staan op de plek waar hij zelf stopte, en hem dan verder vroeg vanaf die plek i.p.v. dat ik hem eerst achteruit liet gaan.Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
Ik denk dat het achteruit laten gaan vooral erg belangrijk is bij een paard dat het eng vindt om te springen. Atli vond het niet eng, maar het ontbrak hem aan impuls (en dus aan respect voor mij), waardoor hij gewoon geen zin had zich moe te maken.
Als een paard het eng vindt om te springen, geeft je hem even bedenktijd door hem eerst achterwaarts te vragen en zo kan hij dan het enge obstakel nog even van een afstandje bekijken (en zien dat het niets doet). Bij een paard met te weinig impuls (respect) kan dat telkens achteruit zetten een hoop irritatie opwekken.
En als ik jou zo hoor Skye, dan denk ik dat je paard nog te weinig respect voor je heeft. Dat denk ik omdat je zegt dat je je paard ook niet in draf kunt squeezen. Oftewel: hij ziet niet in waarom hij zich moe zou maken voor jou. Misschien is het slim om eerst te oefenen op een squeeze in draf.
Kan je hem wel in draf laten cirkelen eigenlijk? En in draf naast hem lopen?
(Ik zeg er wel even bij dat ik vanaf hier niet goed in kan schatten of je paard niet toch ook bang is voor de hindernis; maar het feit dat je hem ook niet in draf kunt squeezen geeft m.i. aan dat er in ieder geval ook een respectprobleem speelt.)[/code]
dit kan best eens waar zijn marje, had ik zelf nog niet aan gedacht. draf lukt eigenlijk bij geen één van de games, hij draaft ook niet mee als ik begin te lopen. ik heb al mama-papa techniek geprobeerd maar dan disengaged hij bij het heffen van mijn cs. dan heb ik het geoefend naast een hek zodat hij dat niet kan doen en het resultaat is dan dat hij achterwaarts loopt of stopt. en de techniek die parelli beschrijft in L2 om de circling game draf aan te leren door in een T te drijven met de cs werkt dus ook niet, ook dan disengaged hij, zelfs als ik nog maar op fase 1 ben...
100% gelijk. trouwens op die dvds zie je dat paardje der echt over twijfelen en daar zo staan draaien van "oei oei kijk eens die boomstam is toch wel erg hoog eh! moet ik daar echt over??" en dan zo eerst met een hoef erop en dan terugtrekken en dan zo doen of ze ging springen echt met twee voorhoeven van de grond maar dan in het midden van de lucht toch zich bedenkenOorspronkelijk Geplaatst door Marja
![]()
maar idd als de hindernis niet meer in de gedacht van je vierbener rondspookt YOYOYOYOYOYOYO terug 1 sec gedachten verzamelen en wss je stick en leadrope en dan weer hop! 1send (vier fases) , 1 allow (niks doen!!!!) en dan je een breuk lachen met hoe hoog paarden 30 cm wel niet vinden![]()
succes
The moment at which we aren't creating the opportunity to make mistakes, we're making one ourselves...
Hahaha je hebt dus een slim paard.Oorspronkelijk Geplaatst door skey
Nou dan denk ik dat mijn diagnose dus inderdaad juist is: je paard ziet niet in waarom hij zich voor jou moe zou maken, hij heeft dus een gebrek aan respect.
Ik snap alleen niet precies wat er gebeurt als jij de mama-papa techniek langs een hek probeert. Jij wil draven, dus je steekt je rechterhand vooruit (even gesteld dat je paard rechts van jou op de hoefslag loopt, hek is dan rechts van het paard). Hij reageert niet, dus jij drijft met je linkerhand met de cs achter de drijflijn bij. Je paard stopt dan zeg je, of hij loopt achteruit.
En wat doe jij dan?
En hoe kan hij disengagen als hij op de hoefslag loopt? Draait hij dan zijn kont áchter jou? En wat doe jij dan?
cs + string wss anders geraak je niet gemakkelijk achter de drive line en Linda zegt op de dvd ook dat je je paard VEEL rope moet geven zeker 3/4 van de 12ft eh (voor de L2/3-ers onder ons :-p)
The moment at which we aren't creating the opportunity to make mistakes, we're making one ourselves...
[quote="Marja"] Ik snap alleen niet precies wat er gebeurt als jij de mama-papa techniek langs een hek probeert. Jij wil draven, dus je steekt je rechterhand vooruit (even gesteld dat je paard rechts van jou op de hoefslag loopt, hek is dan rechts van het paard). Hij reageert niet, dus jij drijft met je ]
de mama-papa met een hek: als hij achteruit loopt dan geef ik een serieuze fase xxx dus raak hem met de cs of string maar dan blijft hij gewoon in zen achteruit staan, 1ste vetesse is uitgeschakkeld (heel grappig om te zien , maar ik vind het minder leuk) wat ik dan doe is hem achteruit yoyo'en alsof ik wil dat hij achteruit gaat zodat hij niet het idee krijgt dat hij doet wat HIJ wil, dan heel ik hem terug en start opnieuw.
dat disengagen doet hij niet op de hoefslag, alleen bij de circling als ik een draf vraag. ook dan send ik hem weer op de circel en start gewoon opnieuw. t'was wel een beetje slordig uitgelegt van mij. ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, anders vraag je het maar.
ook deze manier heb ik al geprobeert, werkt dus ook niet, veel te slim paard heb ikOorspronkelijk Geplaatst door limbokip
![]()
ja sorry , ik had de 2e pag nog niet gelezenen ja dan heb je zo'n dingen voor . maar het is wel waar dat linda het zo zegt op de dvd en voordoet met een paard dat echt er niet om staat te springen om te springen. ze heeft dat paard veeeeeeele keren teruggehaald maar echt VEEL, en ze zei als het te moeilijk of te veel is voor je paard gewoon een stapje terug op de ladder bv. tussen jou en de squeeze (springhindernis) door... words by the master
![]()
dat heb ik ook al geprobeerd, eerst tussen mij en de hindernis door en de opening verkleinen zodat hij op een gegeven moment alleen nog over de sprong kan om te sueezen, maar dan staat hij plots weer in zen achteruit...
Oké, nou snap ik het beter.Oorspronkelijk Geplaatst door skey
Dus je paard wint het dan nog, want hij wil niet (dravend) met jou meelopen en gaat achteruit om aan het draven te ontkomen. Jij geeft een harde fase (fase 4 is het niet, want fase 4 is altijd effectief), je laat hem nog verder achteruit lopen (wat toch al zijn idee was) en vervolgens begin je weer opnieuw, en begint hij ook weer opnieuw.
Wat je volgens mij beter zou kunnen doen, is met je cs (ja limbokip, inderdaad met de ss eraan) achter de drijflijn *ritmisch* blijven drijven (dus niet 1 x mep en klaar, maar blijven drijven), eerst zonder hem te raken, na een paar keer mag je hem wel raken (hoeft niet hard, als je hem maar irriteert) en ondertussen loop je zelf mee naar achteren, waarbij je wel in de juiste positie blijft (dus naar voren kijken en je leidhand naar voren houden).
Ik verwacht dat als je dit volhoudt, dat je paard zich dan op een gegeven moment gaat realiseren dat hij niet van dat irritante gezwiep van die cs + ss afkomt als hij achterwaarts blijft gaan.
De eerste paar keren stop je dan met drijven als hij stopt met achterwaarts gaan, daarna ga je ermee door tot hij een stapje voorwaarts doet, en zo bouw je dat uit tot hij met je meedraaft.
In welke zone drijf je hem als je hem op de cirkel wilt sturen?Oorspronkelijk Geplaatst door skey
Begin je met het optillen van je leidhand? En zwiep je dan met de cs + ss achter je, dan op 90 graden van je paard, dan vlak achter je paard?
Als je op de achterhand van je paard richt, dan is het logisch dat hij disengaged. Maar ik weet niet of je dat doet hoor. Vertel eens hoe je dat precies doet?![]()
Bladwijzers