Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: deken nodig????

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

deken nodig????

Nu cassandra al twee weken in de manège staat en ik haar binnenkort wil meenemen naar de Ardennen vraag 'k me af of het nodig is een deken aan te schaffen....
    Vorig jaar heeft ze ook een hele winter buiten op wei gestaan, zonder problemen. Maar tegen da'k haar mee kan nemen naar de ardennen staat ze toch al een dikke maand binnen. Waarschijnlijk is het niet gezond om haar dan terug zo de wei op te zetten. Haar vacht is daar niet meer aan aangepast volgens mij.... Ze heeft wel nog een redelijke wintervacht, maar 'k merk nu al (ze staat er nog maar 14 dagen) dat ze toch al fameus aan het ruiven is...

Bovendien zijn de stallen nog niet klaar en eigenlijk wil 'k haar ook helemaal niet op stal hebben. Ik wil haar dag en nacht op de wei laten...
    Er is wel een schuilplaats die onder de bomen die toch grotendeels de wind en regen tegenhouden.

Vroeg me af: zou'k een deken erop moeten leggen? En zo ja, wat voor deken heb 'k dan nodig?
    Even erbij vermelden da'k het deken enkel en alleen zou gebruiken om haar terug te laten wennen aan koudere temperaturen zodat ze toch een fatsoenlijke overstap kan maken van stal naar wei.... Want ik ben eigenlijk niet zo voor dekens....

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re: deken nodig????

ik snap je niet helemaal.

Je paard staat nu binnen?
    En je wilt je paard buiten gaan houden?

Hoe lang staat je paard dan binnen ? Zit er wat wintervacht op?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Hoi
    Staat ze op de manege nu helemaal niet meer buiten, mischien kun je vragen of ze zoveel mogelijk buiten mag staan.

Zal ook aan het weer liggen of de overgang makelijk is voor haar, met name regen is denk ik erg slecht maar mooi droog vriesweer zal mischien niet zo,n problemen geven. Schuilstal lijkt mij dan wel een vereiste.

Ligt ook een beetje aan je paard, ene paard heeft sneller last van de kou dan het andere, beetje extra vet kan dan ook geen kwaad denk ik.

In het begin goed in de gaten houden denk ik en zonodig een deken, wat voor deken zou ik niet weten.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Ik zou zeggen deken meenemen en eerst kijken hoe het zonder gaat. Een dunne regendeken als het nat weer is lijkt me trouwens geen overbodige luxe in dit geval.

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    ik snap je niet helemaal.

Je paard staat nu binnen?
    En je wilt je paard buiten gaan houden?

Hoe lang staat je paard dan binnen ? Zit er wat wintervacht op?
    Paardje staat nu op manège om ingereden te worden. Ze kan helemaal niet naar buiten (enkel als ik met haar ga wandelen of in de buitenpiste ga spelen) er is geen wei aan de manège (jammer genoeg). Ze heeft wel al wintervacht, maar is serieus aan het ruiven omdat ze binnen staat... Ze is tot 14 dagen geleden altijd op wei geweest, dag en nacht.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Funnygirl
    Ik zou zeggen deken meenemen en eerst kijken hoe het zonder gaat. Een dunne regendeken als het nat weer is lijkt me trouwens geen overbodige luxe in dit geval.
    Een regendeken is idd misschien nog wel goed. Het probleem is vooral dat het in de ardennen een héél stuk kouder is dan hier... En zeker nu december eraan komt zou het daar wel eens kunnen gaan sneeuwen als het kouder wordt. Ik zit daar op 400m hoogte.

Een schuilstal is er (nog) niet. Die zou pas tegen januari/februari klaar zijn.
    Maar er is wel een inham gemaakt in het bos zodat ze daar kunnen schuilen. Maar helemaal winddicht en regendicht is het niet....

wat ik zou doen, je gaat toch in de toekomst rijden op je paardje, een goede zweetdeken kopen en een regendeken.
    begin met de regedeken en mocht te het toch te koud hebben kan je de zweetdeken er onder doen. Dit is meestal van fleece geloof ik (tegenwoordig dan) zo kan je een combi maken voor als het echt nodig is.
    Bij mij heeft dat goed gewerkt tijdens de overgangs periode. Bij de dekens gebruik ik nog. Dus geen onnodige aanschaf geweest

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

een zweetdeken heb 'k hier liggen, ik gebruik dat meestal om uit te stappen. Dan is het paard vlugger droog met een winterpels.

Dus een regendeken is geen overbodige luxe?

Welke regendekens zijn goed water en winddicht? Ik heb hier een zweetdeken van lamicell liggen. Ben eigenlijk vrij tevreden van dat merk (mijn singels, dekjes, jas zijn allemaal van dat merk). Ik veronderstel dat zij ook regendekens hebben? Heeft iemand ervaring met die dekens?

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Lamicell heeft erg goede dekens, heb er zelf 3 van lamicell en nog andere spullen ervan. Ben erg content van het merk! Zij hebben ook regendekens,want ik heb vorige week nog hun catalogus doorgebladerd.
    Harry's Horse heeft ook dekens, zij zijn goedkoper als Lamicell, maar van de kwaliteit ervan kan ik je niks zeggen. Ik heb zelf geen Harry's Horse deken.
    Eskadron heeft ook verschillende soorten dekens en hun prijzen zijn de tussenmaat tussel Harry's Horse en Lamicell.
    Ik zou je aanraden om eens langs je paardenwinkel langs te gaan. Zij zullen je ook wel verder kunnen helpen qua maat enz.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Bucas en Rambo zijn gegarandeerd waterdicht.

Ik heb het goedkopere alternatief voor de Rambo,
    de Amigo.
    Deze deken is super waterdicht en onder andere verkrijgbaar bij Divoza.
    Hij is ook niet zo prijzig als de Rambo of Bucas.

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

ok bedankt! Ik ga eens naar de ruitershop. Tjah naar divoza rijden heeft weinig zin vrees 'k... is niet bij de deur voor mij (ben van België) maar we hebben hier wel een paar grotere ruitershops liggen waar de prijzen al bij al nog goed meevallen

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Meerdere stalgenoten heb ik horen zeggen dat de Harry's horse dekens na een tijdje niet meer goed waterdicht zijn. Ik heb zelf vorige maand een regendeken van global gekocht toen ze 2 weken zonder schuilmogelijkheid moesten overbruggen en dat vind ik een fijne deken en is goed waterdicht.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik heb zowel een Global als Harry's horse ongevoerde regendeken gehad, welke beide 2 jaar goed meegingen (wbt waterdichtheid, wbt stevigheid nog wel langer). Gaat het dus om deze winter zou ik zo'n deken kopen; niet te duur, functioneert goed en is denk ik wbt warmte voldoende om je paard de winter door te helpen

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

yap het is vooral voor deze winter... 't is de bedoeling om haar nu even te helpen om de winter door te komen. Na volgende zomer kan ze langzaamaan wennen met de temperaturen die langzaam dalen...
    Tegen dan zijn de stallen ook af normaal en kan ze eventueel 's nachts wel binnen als er sneeuw ligt... maar anders niet.

ik heb zelf verschillende dekens gehad.

een harry redelijk, de mijne was goed waterdicht, kan niet zo goed tegen veel getrek van andere paarden dan gaat hij eerder lekkage vertonen. Of bij regelamtig schuren tegen bijv. een boom oid vinden de dekens ook niet fijn.
    singels waren goed en stevig, kon alles goed op zijn plaats houden, ook tijdens rollen enzo. zat geen voering in en was dus sosm wat vochtig aan de binnen zijde en bij sommige paarden gaf hij wat lichte schuurplekjes bij de schouder.

een buccas, tsja niet dan lof...wel prijzig maar zeer goed waterdicht ook na geruk en gepluk van andere paarden en schuren tegen bomen. binnen kant een fleece voering wat zorgt dat het paard goed droog blijft, de ademafvoer baarheid om het zo maar even te noemen is super.
    na het rijden even zweet deken daarna buccas er op en zo de wei in, de volgende dag droog. ook het fleece deel! Bij harry bleven de paarden lichtjes vochtig.

en een merkloze komt bij Fugers(soest) vandaan. prettig dekentje, goedkoop. wat ruk en pluk werk en schuren weet ik nog niet alles dit omdat ik deze deken maar erg kort heb gehad en nu heb vermaakt voor een shetje dus de ervaring gaat komen. goed waterdicht, fleece aan de binnen zijde. paard was wel droog na rit volgende dag dus het ademen is ook wel ok denk ik. maar nog te weinig ervaring om een echt definitief antwoord te geven .
    succes met zoeken er is veel keus...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten