Pagina 4 van de 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 80

Topic: Parelli icm "clickermethode"

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Re: Parelli icm "clickermethode"

Ik kan me niet ontdoen van de mening sommige echt niet goed weten wat clickertraining is. Ik hoor te vaak dat het alleen op werken met voedselbeloningen is. Maar het eerste waar het om draait is toch ook wel lichaamstaal (benaderen van het paard), bepalen van de verschillende zones, Jawel ongeveer vergelijkbaar met Parelli, de drijfpositie, de leidpositie. Een paard wordt echt niet uit de wei gehaald met een koekje, maar wel met je lichaamstaal. Het aprochen en reatreaten wordt ook daar toegepast!

Wat ik zocht is een aanvulling op oefeningen die met het parelli niet goed willen lukken. Ik zit bv weer vast met de cirkeling. Rengel wil weer niet meer. Ik ga niet ingaan op hoe dit komt, ik weet het voor mezelf. Als ik nu men paardje kan leren targetten op een kegel dmv te clikkeren en ik breid dit uit naar 4 of 6 kegels dan loopt ze een cirkel zonder dat ze het zelf weet. Op zo'n dingen broed ik. Parelli rijden ligt me ook niet, ik ben te angstig (aub hier geen discusie over). Als ik nu door het bridgen (= zo wordt het stemcomando genoemd) verder kan raken in ontspanning zowel voor mij als voor mijn paard dan zal ik dat doen. Een paard kan 300 woorden leren herkennen en er een actie aan koppelen waarom zou ik dat niet gebruiken? Als je dit niet doet is het dan geen gemiste kans?

@mariane:sla er Budiansky *) maar eens op na: die vergelijkt het leervermorgen (c.q. de hersens) van het paard met die van een garnaal ! (Niet mijn woorden, de zijne!!)Elke wetenschapper bekijkt dit op zijn manier. In onze paardenpsygologie cursus staat een stuk over hoe intelligent is een paard. Intlligentie indeling volgens Roger Thomas "hierarchy of learing" staat er in. Afhankelijk van de onderzoeker wisselt de conclusie. Er staat bv. een onderzoek van concurrent discrimination (verschil maken tussen dingen) blijkt dat een paard wel ondescheid kan maken tussen 20 verschillende vormen (cirkel, letters,...) even veel als een olifant (onderzoek van Mader and Price 1980). ook bij conceptvorming (bv. verschil tussen groot -klein, vol -leeg) scoren paarden heel goed. Met hun inteligentie zit het wel goed hoor. En daarbij een paard is zo intelligent dan een paard moet zijn zeker.

Over dat een paard ons puur als roofdier ziet daar ben ik het ook niet mee eens. Ze zien ons gedrag als bedreiging,daar ben ik het mee eens. Als ik idd echt een roofdier is mijn grootste beloning voedsel. Ik zou het toch wel heel raar vinden moest mijn baas me plots een beefsteak voorzetten als ik goed gewerkt heb. Prooidieren in het wild wandelen een troep luierende leeuwen zonder probleem voorbij dus eigenlijk is het niet het feit dat het roofdieren zijn waar ze schrik van hebben. Maar oh wee als die leeuw zich recht zet, dat hebben de prooidieren direct gezien en weg zijn ze. HET IS DUS HET GEDRAG VAN HET ROOFDIER WAAR ZE BANG VAN HEBBEN.

Mijn paard is al lang geen wild paard meer en veiligheid zal idd wel op de eerst plaats komen maar dat heeft hij al. Andersom als je een paard beloont met rust of wegnemen van druk kan je u ook afvragen of dat echt een beloning is namelijk voor je aan de oefening begon had het paard dat toch al (veilig op de wei)?

Ook over dominant gedrag bij paarden zijn er misvattingen. In een kudde ligt de hiearchie niet vast. Het is niet omdat paard x bij het eten paard Y domineert dat dit bij het drinken ook zo is. (onderzoek van McPheeters 1972). Een paard wordt niet dominant geboren en dominantie wil niet zeggen leiderschap. Wij willen toch leiderschap niet?

In de cursus die ik nu aan het volgen ben krijg je voldoende stof om over na te denken. Ik ben altijd bereid om mijn mening te herzien, natuurlijk niet zomaar omdat iemand het zegt. Ik frons tijdens de cursus vaak men wengbrouwen maar als mijn grijze massa dan thuis begint te draaien dan moet ik soms toegeven dat er toch wel waarheid in zat. Volgens mij ben je pas NHman of vrouw als je je geest openhoudt voor nieuwe vondsten, ideeën,......die me het wezen paard beter kunnen doen begrijpen. Als je vastroest in ideeën ben je niet beter dan een normal die met een zweep op een paard klopt omdat hem dat ooit zo is aangeleerd door zijn instructeur.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door rengeltje
    Ik kan me niet ontdoen van de mening sommige echt niet goed weten wat clickertraining is. Ik hoor te vaak dat het alleen op werken met voedselbeloningen is. Maar het eerste waar het om draait is toch ook wel lichaamstaal (benaderen van het paard), bepalen van de verschillende zones, Jawel ongeveer vergelijkbaar met Parelli, de drijfpositie, de leidpositie. Een paard wordt echt niet uit de wei gehaald met een koekje, maar wel met je lichaamstaal. Het aprochen en reatreaten wordt ook daar toegepast!
    Ik had die mening ook al Rengel. Ik loop ook in andere topics tegen de "vooroordelen" aan, en hoe goed je ook probeert uit te leggen.. het komt niet aan.
    Blijkbaar zit het beeld clickeren/voedsel/opdringerige paarden zo vastgebakken dat er geen doorkomen aan is. En ik kan het gewoon niet goed genoeg overbrengen of uitleggen. Jij brengt het er al een stuk beter vanaf

Ik geef het op. Ik wordt erg boos van de reacties van mensen zoals Jarno en dat wil ik niet.

De rest van je verhaal vind ik zeer mooi en begrijpenlijk uitgelegd.

En hier ben ik het heel erg mee eens:
    Als ik nu door het bridgen (= zo wordt het stemcomando genoemd) verder kan raken in ontspanning zowel voor mij als voor mijn paard dan zal ik dat doen. Een paard kan 300 woorden leren herkennen en er een actie aan koppelen waarom zou ik dat niet gebruiken? Als je dit niet doet is het dan geen gemiste kans?
    Go! Succes met je paardje.

Onbekend maakt onbemind, da's zeker waar.. velen van ons hebben gewoon niet een andere ervaring dan die van een paard dat ongelooflijk begint de schooien als je een koekje geeft. Misschien moet je daar inderdaad even doorheen en als je een stap verder bent kom je tot resultaten.

Ik sta er persoonlijk wél voor open, zoals ooit in een ander clickertopic al eens gezegd. Maar ik ben bang dat ik hulp nodig heb: ik wil het graag gedemonstreerd hebben! Dus wacht ik nog op m'n eerste clickerles
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Trea en Marianne je kan niet geloven hoe blij ik ben met jullie reacties. Ik zat me zo ongelooflijk op te boeien.
    Marianne ik wil ook alles eerst gedemonstreerd zien hoor. Aan Parelli durfde ik ook niet te beginnen in men eentje. Ik wil zeker geen fouten maken met dat wezen in de wei. Daar verdient ze te veel mijn respect voor.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    Ik wil hier toch even op reageren:

Natural Horsemanship heeft niets met clickertraining te maken. Voor paarden is voedsel geen beloning omdat er voldoende is in de natuur.
    Niet met je eens Jarno ...
    Voedsel is een primaire behoefte en net als rust en veiligheid wel een beloning. Je zou eens moeten zien wat Queenie allemaal doet voor een klein stukje wortel! En dan staat ze wel in het gras en toch verkiest het lekkere stukje wortel en zal daarvoor zelf hele moeilijke oefeningen doen. Dus zeker een absolute motivator.

Het positieve belonen komt ook totaal niet in hun natuur voort.
    Clickertraining is eigenlijk niet positief belonen, maar positief bekrachtigen, daar ligt de verwarring. Positief bekrachtigen van goed gesteld gedrag, doet de merrie naar haar veulen wel. Vergeet ook niet dat clickertraining niet persé positief belonen dmv voedsel is! elke motivator kan werken, zo ook rust en veiligheid! Maar bij Queenie is voedsel dus een sterke motivator. J e moet maar es komen kijken wat ik met CT allemaal heb aangeleerd.
    Ik zie dus geen enkele ]Dat hoeft ook niet; het valt te zien wat jij onder NH verstaat. Voor mij is NH het omgaan met paarden op een paardvriendelijke en paardnatuurlijk manier Dan hoort CT wel onder NH. Als jij vindt dat NH gelinkd is aan negatief belonen zoals Parelli alleen, dan is CT inderdaad geen NH. [/color]
    Bij NH kijkt men naar de natuur van het paard, en probeert men met de principes van het paard te benaderen.

Ik heb niets tegen clickertraining, maar mijn ervaring is dat sommige paarden heel agressief reageren op deze methode.
    Dan heb jij heel weinig ervaring met CT. Sorry dat ik het zo stel, , maar als je CT serieus opneemt, dan ga je dergelijke ervaringen zelden hebben. Wat wel heel vaak voorkomt is dat mensen aan CT beginnen zonder zich eerst goed te informeren over wat CT is en zonder de principes van CT te volgen. Als je van de ene dag op de andere besluit te clickeren en voedsel aan te bieden, zonder dat je je paard geleerd hebt om uit je persoonlijke bubbl te blijven, en het voedsel aangeboden te krijgen ipv het te nemen, dan krijg je inderdaad problemen van opdringerigheid.
    en nog eens, het zijn NIET de paarden die agressief reageren op CT maar het is de trainer die heel veel stappen heeft overgeslaan. Je begint ook niet aan level 2 als het het friendlygame nog niet een kan spelen met je paard. Een opdringerig paard kan ik op 20 min doen ophouden via een eerste oefening die elke CT eigenlijk moet doen.Zie het als je paard de spelregels uitleggen; je begint geen spel als je geen spelregels hebt uitgelegd.

Trouwens, heeft clickertraining niets met paardenpsychologie te zien.
    Wat is paardenpsychologie? Psychologie is de wetenschap die de psyche, of het denken, de mind en het (on)bewuste bestudeert van een living being. Trainingspsychologie bestudeert de diverse leertheorien of conditioneringsmethodes. En CT speelt in op deze wetenschap. Je kan pas met CT starten als je de leertheorie van conditionering heel goed kent! En over hoe paarden leren zijn al heel wat ontdekkingen gedaan en wetenschappelijk onderzoek bevestigen deze. CT speelt daar op in. Als je weet hoé een paard leert, dan kan je ook je paard iéts leren. En paardenpsychologie bestudeert dus absoluut wél hoe een paard leert, denkt en zich voelt!
    Als er een leeuw achter een paard aanzit, is de beloning die het paard krijgt als hij hem heeft kunnen ontlopen, veiligheid en rust, niet het gras dat hij bijna 20 uur van de dag staat te eten.
    Ja tuurlijk; denk je dat hij zijn leven zou geven aan de leeuw voor een stukje gras? Je stelt hier een onveilige situatie voor; de eerste beloning voor ieder wezen is blijven leven, dat is evident; maar bewijst niet dat voedsel in andere gevallen geen beloning kan zijn! Stel er is heel veel gras op de steppe en helemaal boven op een berg staat een appelboom. Als het paard de extra inspanningen doet om de berg te beklimmen kan hij dus een appel eten. Wat denk je dat hij zal doen? Berg op --> appel (is beloning)! Dus waarom zou het niet lukken als wij hem een oefening vragen en een stukje wortel geven (oefening --> wortel)?

Als Nh'er zou ik mij beledigd voelen mochten ze mij vergelijken met iemand die aan clickertraining doet.
    Waarom zou je je beledigd voelen!? Heel zeker heb je nog niet gezien welke resultaten je behaalt met CT want anders zou je heel trots zijn!
    Sinds ik CT doe met Queenie, hebben we vele angsten overwonnen voor haar. ze had bv chrik van water uit de waterspuwende tuinslang en liep steeds meteen weg. Hoe zou je het met druk oplossen? Neg belonen vanzodra ze dichterbij komt? Heb ik geprobeerd: maar de beloning die ze toen kreeg, woog niets op tegenover de schrik. Via CT nam ze geheel vrijwillig deel aan de uitdaging! Geen leidtouw die haar bij mij hield, maar haar interesse om de uitdaging aan te gaan wel! En geloof me, ze probeert zich steeds te overtreffen! 1cm dichterbij, click en belonen. Na 15min stond ze te douchen onder de tuinslang! Iets dat ik vroeger nooit gedaan kon krijgen. en dit is maar een voorbeeldje.

NH is ook veel effectiever dan clickertraining (mss niet bij Tony the pony, maar er zijn paarden die in het begin nog niet voldoende vertrouwen hebben om uit de mens izijn hand te eten, dus dan heb je niets om te beginnen). [color=green]Als die nog geen vertrouwen genoeg heeft om een stukje wortel uit de hand van een mens te eten, dan ga je die toch helemaal geen druk geven ook! En eerlijk gezegd; ken jij nog zo'n paarden die geen wortel durven aanvaarden? Stel dat het zo is: waraom moet het paard uit de hand de wortel krijgen? als het paard dichterbij je hand komt, click dan en gooi het stukje wortel naar hem toe. Wedden dat die na 10min je hand al durft aanraken???
    Een vraagstukje voor jou]

Wat ik maar wil zeggen, clickertraining is één ding, NH is totaal iets anders.
    Maar daarom is het een niet beter dan het ander. Wat jij het best kan en de trainingsmethode die je paard misschien het best past, dié is de beste trainingsmethode. Maar dat is voor ieder mens-paard combinatie anders.
    Voor mij en Queenie werkt CT dus beter.
    En voor jou en je paard negatief belonen
    Ik mix beide methoden eigenlijk. Op de grond, of om iets nieuws aan te leren, of af te leren, CT en onder het zadel negatief belonen (neckreining bv).
    Wat we wel gemeen hebben we belonen onze paarden allebei, hetzij negatief, hetzij positief en sluiten ons daarom af van vele spring en dressuurruiters die je vaak in maneges tegenkomt, en die hun paard vooral positief straffen...
    En misschien is die vorm van trainen, (positief of negatief BELONEN), NH?
    Is dat geen mooie afsluiter?
    Groetjes!
    Meer op <!-- m -->http://www.clickertrainingmetpaarden.be<!-- m -->

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door valerie
    Natural Horsemanship heeft niets met clickertraining te maken. Voor paarden is voedsel geen beloning omdat er voldoende is in de natuur.
    Jarno, helaas heeft clickertraining de naam dat er vaak met voedsel gewerkt wordt. Dit is echter niet zo: je kunt een click ook heel makkelijk koppelen aan rust/ retreat of aan een lichamelijke liefkozing. Als het maar een positieve bekrachtiger is voor dat dier (en voedsel is dat nu eenmaal vaak )

Het positieve belonen komt ook totaal niet in hun natuur voor.
    positief belonen komt nou juist in de natuur zoveel voor, ook met voedsel: een paard huppelt vrolijk iets verder af van de kudde en vind een lekkere plant (hup het nieuwsgierige gedrag is meteen bekrachtigd).. of een kudde dwaalt naar een verlaten plaats en vindt daar een schitterende nieuwe waterbron (gedrag is positief bekrachtigd)
    Als je het zó zegt geloof ik juist dat negatieve bekrachtiging veel minder voorkomt in de natuur. Hoe vaak komt het in de natuur nou voor dat er iets of iemand iets doet bij het paard om dat vervolgens bij het gewenste gedrag weer na te laten?

Ik zie dus geen enkele ] Ik zie die link wel, het zijn uiteindelijk beide klassieke bekrachtigende manieren van conditionering.

Ik heb niets tegen clickertraining, maar mijn ervaring is dat sommige paarden heel agressief reageren op deze methode.
    "Ik heb niets tegen.... maar" geloof ik nooit zo in, volgens mij geef je in de zin daarna trouwens aan waarom je wél iets tegen clickertraining hebt. Daar is ook niks mis mee, ieder zijn methode.. alleen denk ik dat de paarden die negatief of aggressief reageren op clickertraining waar jij het over hebt verkeerd met die methode zijn getraind.

Trouwens, heeft clickertraining niets met paardenpsychologie te zien. Als er een leeuw achter een paard aanzit, is de beloning die het paard krijgt als hij hem heeft kunnen ontlopen, veiligheid en rust
    precies; positieve bekrachtiging dus!!!!
    niet het gras dat hij bijna 20 uur van de dag staat te eten.
    bij een paard wat 24 uur per dag kan eten zou je een voedselbeloning ook wel heel erg lekker moeten maken wil het nog werken
    Als Nh'er zou ik mij beledigd voelen mochten ze mij vergelijken met iemand die aan clickertraining doet.
    Dat moet je natuurlijk zelf weten
    NH is ook veel effectiever dan clickertraining
    Ook daar durf ik openlijk aan te twijfelen, kijk bijvoorbeeld naar al die stuntpaarden in shows en films; da's tegenwoordig bijna allemaal clickertraining. Ik denk dat je wat minder moet denken in "beter"of "slechter" maar meer in termen van: anders.

Even aan de voorstanders: doorlopen jullie de parelli levels of gebruik je de principes gewoon in je eigen training?? MAW houden jullie je eigen volgorde aan?[/quote]

Hey Valier, zit in een hele uitleg te geven aan jarno, en zie ik even later da jij het allemaal al zomooi uitgelegd hebt
    Meer op <!-- m -->http://www.clickertrainingmetpaarden.be<!-- m -->

Actief Forumlid valerie's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005

De reden dat ik een combi wil gebruiken is omdat ik de goede aspecten wil combineren. Om het allebei maar even in het extreme te trekken: dus niet beledigd zijn aanhangers van welke methode dan ook:

Zo vind ik het aan parelli erg goed dat het zo ingaat op een min of meer natuurlijke verhouding mens paard. Wat ik echter minder vind is dat je het paard naar mijn idee een beetje blij maakt met een dode mus... je doet eerst iets 'vervelends' om dat als hij het goed doet het vervelende weg te laten; goh wat gul... Ook vind ik het principe dat je het paard beloont met rust niet echt geweldig: je leert het paard dan toch aan dat met rust gelaten worden het ultieme genot is, niet het bij jou zijn. Bovenden gaat het paard passief afwachten op een oefening die hem met druk wordt of is geleerd.

Bij clickertraining vind ik het grootste voordeel dat het paard actief zélf gaat nadenken over hoe hij een click kan verdienen, en je naar mijn mening dus meer mentale oefening geeft aan het paard. Ook vind ik het goed dat clickerpaarden niet de rust maar de actieve beloning nastreven. Maar dan krijg je weer dat je niet erg natural bezig bent....

Overigens ben ik het niet met Rengeltje eens dat clickertraining ook positie, houding etc nastreeft. je kunt het combineren.. dat wel en dat is ook wat Inge Teblick in haar boek schrijft. Maar clickertraining is mijns inziens het pure stimulus respons verhaal, je vertoont gedrag en daarop volgt een consequentie.

Ik heb ook helemaal geen zin om een welles nietes discussie te houden over wat bekrachtigen of conditioneren is zoals ik ook al aangaf in dat andere clickertopicje.

Wat wel leuk is is dat dit hele verhaal me weer helemaal clicker enthousiast heeft gemaakt en ik vandaag zowel mijn hond heb aangeleerd te apporteren binnen 5 minuten, als Flash heb leren targetten en wachten op zijn beloning, binnen een kwartier!!!

Na het parelli- probeersel dat nogal een machtsstrijd opleverde (zie topic, help eten) is dat wel een verademing moet ik zeggen!!!
    "Vrijheid betekent verantwoordelijkheid, daarom zijn veel mensen er bang voor." Anoniem

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Wat ik algmeen merk is dat er hier veel dingen gezegd worden, waaruit blijkt dat ze ofwel Parelli niet goed kennen, ofwel clickeren niet goed kennen. Het zijn ook 2 apparte methodes.

Het verschil zit hem zeker niet in postief of negatief bekrachtigen (dit zou maar al te simpel zijn) Het verschil zit hem in de taal. Met parelli communiceer je met je lichaam, (zoals paarden dat doen) met clickeren beloon je het goede.

Op de vraag die oorspronkelijk gesteld wordt, kan je parelli combineren met clickeren? Daar zou ik op antwoorden, waarom zou je Parelli combineren? Eens je het onder de knie hebt, zul je niet hoeven te combineren!

En als je liever clickerd, clicker dan, maar een combinatie lijkt mij nogal verwarrend voor het paard.

Ik wel wel even melden, dat er nog steeds paarden bestaan die niet uit de hand zullen eten, die zich niet laten aanraken, die heel instinctief reageren, en bij een verkeerde beweging het hazepad nemen. (kheb er toevallig zo 2 staan, zelf uit de bergen gehaald) Met zo paarden ben je blij dat je weet hoe je lichaam te gebruiken, want anders kom je zelf niet in de buurt van hun.
    Horses and Live, It's all the same to me...

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Het verschil zit hem zeker niet in postief of negatief bekrachtigen (dit zou maar al te simpel zijn) Het verschil zit hem in de taal. Met parelli communiceer je met je lichaam, (zoals paarden dat doen) met clickeren beloon je het goede.
    En bij Parelli beloon je niet 'het goede' ? Het verschil ligt WEL in de manier waarop je het vraagt. Beide is ene taal voor het paard en in beide geval moet je het paard met je lichaamstaal duidelijk maken wat je wil, als je lichammstaal niet duidelijk is snapt je paard je nooit, welke vorm van belonen je ook kiest. Ik denk dat de CTers onder ons dat ook zo zien.

Ik wel wel even melden, dat er nog steeds paarden bestaan die niet uit de hand zullen eten, die zich niet laten aanraken, die heel instinctief reageren, en bij een verkeerde beweging het hazepad nemen. (kheb er toevallig zo 2 staan, zelf uit de bergen gehaald) Met zo paarden ben je blij dat je weet hoe je lichaam te gebruiken, want anders kom je zelf niet in de buurt van hun.
    Ik kan me een documantaire herinneren van een leerlinge van Monty Roberts die een wilde mustang ging vangen en dan 'temmen 'en zadelmak maken volgens de MR methode. het eerst wat ze deed was een emmer met water pakken en een plak hooi, daar bij gaan zitten in de roundpenn van de hengst om zo zijn vertrouwenen te winnen. Voedsel kan dus zeker een hulp zijn. Dat je lichaamstaal daarnaast goed moet zijn staat buiten kijf. Of je daarna kiest voor negatief of positief bekrachtiggen maakt voor je paard weinig uit.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike

En bij Parelli beloon je niet 'het goede' ? Het verschil ligt WEL in de manier waarop je het vraagt. Beide is ene taal voor het paard en in beide geval moet je het paard met je lichaamstaal duidelijk maken wat je wil, als je
    Taal van het paard bij clickeren?? Ik heb nog nooit één van men paarden horen zeggen tegen een ander paard, flinkzo, of ik heb nog nooit een paard een ander paard voedsel weten geven.

Er worden hier appels met peren vergelegen.
    Horses and Live, It's all the same to me...

Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Waarom clickertraining niet zien als een extra arrow?
    In het nieuwste pakket beloond Linda Remmer ook met voedsel en in het theorieboek van level 3 heeft Pat het ook over voedselbeloning op het juiste tijdstip, als stimulans.
    Het grote voordeel van CT is dat je het tijstip zo mooi kan timen voor je paard en als je het goed doet leer je tijdens de 1e sessie van het opstarten de opdringerigheid al meteen af.
    Ik ben niet zo een natuurtalent met paarden en ik sta verbaasd van mezelf over wat we nu al bereikt hebben in 2 jaar tijd door Parelli en CT enne...... nee, ik heb niet zo een superbraaf paardje.
    Trouwens, ik ben wel zeker dat heel wat mensen hier met Parelli begonnen zijn omdat we nu juist die paarden hebben die steigeren en mensen catapulteren.
    Ik gebruik zelden gesproken taal want ook CT kan je met lichaamstaal aanleren en bij mijn hond had ik al ondervonden dat zij meer aandacht voor me bleef houden, dus heb ik het bij Ayla ook geprobeerd en dat gaat best.
    keep it fun!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Even wat off topic voor wat betreft het woord "voedselbeloning": we hebben het over een snoepje in verhouding zo groot als de nagel van je pink, nog kleiner dan een smartie. Het Ã*s voedsel, maar wel een ieniemienie beetje. Dat voegt niks toe aan de discussie, maar voedselbeloning klinkt als een kilo bix per keer .
    Clickeren geeft bij mij juist het idee en dat is gewoon een gevoel, dat ik de snelweg aan het nemen ben. Want ik hoor (herinner me de topics met Xyzutu2 nog......) dat het supersnel werkt. Denk dat die tegenzin is ontstaan doordat je meestal hoort van clickertraining in combinatie met i.m.o. onzinnige kunstjes zoals kleuren aanwijzen/ tellen/knielen/rollen. Circus. Daar associeer ik het mee. 't is gek, want ondanks dat ik van de NH-ers hier ook normale voorbeelde hoor wil dat vooroordeel mijn brein niet uit. Gelukkig redden we het goed met Pat . Ieder zijn ding. Maar combineren om het combineren maakt in mijn ogen juist beide methodes minder effectief. 1 en 1 is geen 3 maar 1 1/2, begrijp je wat ik bedoel? Het is niet gezegd dat de combinatie het effect heeft dat je beoogt.

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

[quote="Jarno"]
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike

En bij Parelli beloon je niet 'het goede' ? Het verschil ligt WEL in de manier waarop je het vraagt. Beide is ene taal voor het paard en in beide geval moet je het paard met je lichaamstaal duidelijk maken wat je wil, als je
    Taal van het paard bij clickeren?? Ik heb nog nooit één van men paarden horen zeggen tegen een ander paard, f]

Grappig hoe je de helft van het bericht negeert en dit stuk eruit pakt . Maargoed, waarom zou je lichaamstaal niet met clickeren kunnen combineren? Lichaamstaal is fase 1 (de uitnodiging), paard zoekt een oplossing voor wat je vraagt en als hij die vind dan click je. Zoals al veel mensen hebben proberen uit te leggen is clickeren niet synoniem aan voedselbeloning...
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

[quote="Jarno"]Taal van het paard bij clickeren?? Ik heb nog nooit één van men paarden horen zeggen tegen een ander paard, f]
    Kan me een verhaal herinneren recent van MafHaf over haar Suus en Lodash die het tegendeel zeker bewijst! En het feit dat jij het niet hóórt, betekent niet dat ze elkaar niet spreken. Taal is niet alleen iets dat je hoort, taal is ook iets dat je zÃ*et. Dus als paarden spreken moet je vooral je ogen open houden. En ze begrijpen onze combinatie van gesproken taal in combinatie met lichaamstaal prima hoor, dat merken we toch iedere dag.

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

voedsel beloning komt ook gewoon voor bij parelli: safety, comfort, play&food. Ik vind het heel leuk om erbij te gebruiken, nu ik erover nadenk doe ik eigenlijk een soort clicker met rust Als tas goed loopt met haar schouder/hals op de circling game, roep ik yes en mag ze bij me komen. Dat was heel snel duidelijk
    Je moet wel goed nadenken waarvoor je wat gebruikt.
    Ben het opzich wel met jarno eens dat nh meer gaat over lichaamstaal van je paard lezen, ik denk dat je dat sneller over het hoofd gaat zien als je clickert. Ik vind persoonlijk sommige dingen wat "gemaakt" als ze met de clicker aangeleert worden, bijv als tas een beetje unconfident is, heb ik een keer geprobeerd met een clicker te vragen of ze haar hoofd laag wilde houden. Stond ze daar heel spastisch met haar hoofd naar beneden en weer omhoog te gaan, ze wilde wel, maar de comfort is er op dat moment nog niet...
    maar verder vind ik het heel leuk om dingen aan te leren, voor sommige dingen veel nuttiger dan negatief bekrachtigen.
    Ik zou aanraden om eerst level 1 en een deel van level 2 te doen, zodat de meeste rb en lb issues verholpen zijn, jij zelf timing, release etc hebt geleerd, daarna voor het leuke de clicker toevoegen.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Pagina 4 van de 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten