Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 35

Topic: Longeren met pessoa?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Re: Longeren met pessoa?

Toevallig, zat eraan te denken de pessoa eens te proberen. Ik hou helemaal niet van hulpteugels, maar mijn paard is onder behandeling van de fysio/osteo wegens kissing spine, dus hierbij lijkt het me wel bruikbaar.
    Heb er geen ervaring mee, dus advies kan ik je niet geven, snorrie...

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik longeerde mijn paard ook geregeld met pessoa, hij ging er echt heerlijk van lopen, netjes over de rug. Met "gewoon" longeren loopt hij ook wel met zijn hoofd laag, maar met veel minder ruggebruik als met de pessoa, zeker een goed aanvulling om spieren te trainen voor mij.

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

INteressant topic dit! Ik zit er ook over te denken Pjelk met pessoa te longeren. Hij loopt nu met grondwerk en rijden steeds vooral met zijn hoofd omhoog en dat lijkt me op den duur niet goed voor zijn rug en voorbenen. Ik wil hem ook meer gaan gymnasticeren met de pessoa, wrs ook aan het bit. In mijn normal tijd heb ik hem ook wel zo gelongeerd en hij reageerde er uiteindelijk wel goed op.
    De reden dat de pesso me wel aanspreekt is dat Pjelk zich tegen andere hulpteugels erg verzet. Hij gebruikt al zijn Fjordenkracht maar geeft niet ga (op gewone teugeldruk van mijn handen en van het touwhalster trouwens wel). De pesso werkt niet alleen op de mond in maar ook op de achterhand zodat er wel wat gebeuren moet. Pjelk kan zich er niet tegen blijven verzetten. Aan de andere kant geloof ik ook niet dat de pessoa zo dwingend is dat het paard geen kant meer uit kan.
    Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen (foto`s?) als je er mee aan de slag gaat! Van wie had je trouwens die longeerlessen?

Oke m'n besluit staat vast (niet helemaal, maar redelijk)
    De volgende keer gaan we aan het longeren en aangezien het al even geleden is, eerst maar niks. Als het zonder lukt, dan gaan we zonder verder en anders hang ik 'm eraan. 'K zal dan ook een verslag neerplanten en foto's maken. Foto's van de vorig jaar heb ik niet.

Ik had die lessen op een manege, van iemand die weer iets bij Lammert Haanstra had gedaan ('k weet niet meer precies, maar meer dan stallen uitmesten ) Er waren ook nog een paar lessen voor lange lijnen, maar dom als ik ben heb ik die niet gedaan omdat me dat niets leek.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

hoi!
    Hey kom mn naam ineens tegen wat grappig.
    afijn, ik ben bij shanna begonnen met haar hoofd inderdaad omlaag te vragen zonder druk op het halster te zetten. door haar met mn lichaamshouding uit te nodigen en elke kleinste poging te belonen met mn stem.
    Toen ze mooi laag liep ben ik haar weer wat op gaan richten en haar steling laten aannemen, en door mn lichaamshouding en positie te veranderen haar haar achterhand er beter onder te laten zetten.
    Tussendoor vroeg ik met lange lijnen veel achterwaarts met hoofdlaag (zie film, gaat inmiddels beter)
    en op de volte merk ik nu dat ze begin te verzamelen, en zakt in haar achterhand, als ik mn heupen kantel. Soms zelfs tot bijna passage (geen idee of dit dressuurmatig allemaal correct is nog) als we goed op een golflengte zitten.

Wat ik hieraan heb gemerkt is dat je zonder enige druk op het hoofd of achter te benen je paard al kunt uitnodigen om haar rug beter te gebruiken, en te verzamelen.
    Het fijne hieraan is dat Shanna inmiddels die houding zelf opzoekt. ik ben nu helemaal niet meer bezig met haar hoofdhouding. Zelden hoef ik correcties te geven op stelling. En verzameling gaat langzaamaan steeds makkelijker. Ook als ik at liberty met haar werk, of met een halstouwtje, dan gebruikt ze haar rug uit zichzelf.

Dat ze haar rug gebruikt dat is inmiddels duidelijk te zien aan de rugspieren die ineens zijn verschenen links en rechts van haar ruggewervels.
    Vandaar dat ik zou zeggen: ongeacht of de pessoa goed inwerkt of niet, (ik heb geen idee hierover), als je zonder teugelshulpen je paard hebt leren zijn rug goed te gebruiken zal je paard ook als jij er niet bent om hem hiertoe te zetten, de juiste houding opzoeken.
    Sorry ben erg onhandig in het opschrijven vanmorgen...

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Klinkt fantastisch Sandra, heb je dit bij Wim geleerd of heb je je eigen versie?

Ik heb ooit iets met lange lijnen gedaan, maar ben er nooit mee verder gegaan. Nu is dat ineens toch wel weer erg verleidelijk

Toch lijkt me de werking van de pessoa op zich best oke, er zit een automatische release op als het paard goed loopt, dat sluit best aan bij Parelli.
    Tuurlijk is het vele malen beter als het zonder lukt, maar als je dat niet kan en je hebt goede ervaring met zo'n hulpstuk... Tsja als je er geod mee omgaat denk ik dat het je best kan helpen Wannabe.
    Qua gemak klinkt het voor mezelf ook aantrekkelijk, maar Fenna heeft al laten zien dat wij ook zonder kunnen alleen moet ik zelf nog veel leren en oefenen!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Iets met een automatische release hoeft niet direct aan te sluiten bij Parelli. Een ty-down, stootteugels e.d. hebben ook een automatische release, maar het blijft je paard met mechanische hulpmiddelen 'dwingen' om in een bepaalde houding te lopen.

En da's dus helemaal het tegenovergestelde van wat Parelli zegt.

Commmunication, geen Mechanics
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Wim heeft me in de week geleerd om shanna's hoofd lager te krijgen (is (eh was) een sterrekijker a la brutus. En hoe ik later stelling kon vragen. Aldoende ontdekte ik hoe ik haar kon verzamelen. geen idee of wim dit ook zo doet hoor, zover waren we in die week nog niet.
    Voor mij voelt het in elk geval een stuk beter dan met hulpteugels aan de gang gaan. Af en toe probeer ik wat lange lijnen werk op de volte, maar ik merk dat shanna liever "zelf loopt", zonder dat ik haar daarin corrigeer.
    Hoe ik het grondwerk nu ga verweven met het rijden, daar ben ik nog niet helemaal over uit...

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Leuk, ik denk ook dat het voor beiden fijner is zonder alle poespas, al die frutsels zou ik denk ik toch alleen maar mee in de knoop raken

Ik heb wel beeld bij je verhaal Sandra, ik ga als Fen weer goed loopt eens wat van jouw dingetjes proberen te verweven in mijn eigen grondwerk
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Sandra, blijkbaar toch wat gemist Wat super dat het bij jullie al zo goed gaat, respect!
    Wat jij nu bereikt hebt, zo wil ik het ook, een paard wat het zelf aanbied en samenwerkt met iemand die weet hoe het moet.
    Bij Wim en mij lukt dat nog steeds niet. Als we op de volte bezig zijn, dan probeer ik veel met m'n houding te werken. Ik merk wel dat Wim er steeds 'happiger' op word, maar we zijn nu al een maand bezig en nog weinig verder. Als ik teveel probeer, gaat ze gewoon in een bepaalde houding lopen (lijkt op deze, maar dan haar hoofd meer richting borst; http://www.mijnalbum.nl/Foto=WO7ABSIS) Doet ze alleen in draf trouwens. In stap begint het heel soms per ongeluk te komen, maar ik denk niet dat dat dan door mij komt.
    Zou je misschien kunnen uitleggen wat jij dan doet qua houdingen, of is dat via i-net niet uit te leggen?
    En hoe werk jij nu met Shanna, at liberty op een cirkel? Misschien ligt het gewoon aan mijn manier van werken. Ik werk nu soms een cirkel (geen idee hoe groot, ik verbouw 'm vaak, hij zal nu iets van 10 m doorsnee zijn) en dan aan een longeerlijn aan haar touwhalster. Meestal loop ik dan in eh.. zone 4 volgens mij. Tussen zone 3 en 5 in ergens. Andere keren werken we gewoon in de bak of in het land, meest rechtuit of huge voltes.

Mijn mening is weer eens bijgesteld, ik ga eerst verder zonder. Ik had het er vanmiddag met een normal over en die gaf veel argumenten om het gewoon te doen. Helaas voor haar waren dat voor mij vooral tegen-argumenten en samen met de laatste berichten hier staat de mening nu weer op keihard nee. Ik heb *gewoon* een paar lessen lichaamshouding enzo nodig. Een wimweekend is zowiezo al het plan, maar dat kan pas in de zomer en zolang wil ik niet aanknikkeren. Ben benieuwd of er hier iemand in de buurt is die me het 'even' kan leren. Heeft iemand van jullie niet toevallig zin? Peerd mee, muts op en klaar

*zucht* Waarom zit er niet gewoon een afstandsbediening aan mij vast

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik wil best een keer langskomen. Hoewel shanna mn eerste paard is waarmee ik dit doe (en zij ook toevallig heel gevoelig is hiervoor), wil ik je best een keer wat tips geven.
    At liberty doe ik op dit moment niet zoveel omdat ze vaak ontsnapt , dus dan heft het allemaal niet zoveel zin.
    Maar op een goede libertydag begin ik vaak op de cirkel dicht om mij hij, waarbij ik meeloop en aangeef hoe ze moet lopen (sneller, langzamer, meer stelling, meer onderstappen of wat schouder binnen). Pas als dit goed gaat laat ik haar wat verder van me af lopen. In wat ik doe at liberty zit overigens totaal geen verschil als wanneer ik met leadrope werk hoor. Soms doe ik, omdat liberty nu niet goed gaat, de savvystring om d'r hals als overgang. De leadrope geeft mij alleen dan wel de vrijheid om niet op de hoeven letten of ze "ontsnapt'.

Via internet uitleggen is een beetje lastig. Vooral omdat het toch een beetje uitzoeken is waar je paard het beste op reageert.
    de houding die je paard aanneemt op de foto lijkt mij niet echt nuttig of goed voor de rug en halsspieren. Je ziet dat ze haar onderhalsspieren hierbij behoorlijk spant, en haar rug los staat van de hals.
    begin maar eens met aan de hand je paard zijn hoofd naar beneden te vragen en hierbij opletten dat ze haar onderhalsspieren dus ontspant (los kwabje wordt).

jip. los kwabje onder de hals, drillende billen en rugspieren die je ziet bewegen... dat is wat we wilen toch

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

haha, ja 't is toch wat he! zo blij als ik ben als ik een los kwabje voel onderaan shanna's hals!

was ik ook maar zo blij met losse kwabjes op mn eigen lijf,

hihi, idd beter eagle losse kwabjes dan dat los kwabje dat onder aan mijn arm hangt...

Ik wil best een keer langskomen. Hoewel shanna mn eerste paard is waarmee ik dit doe (en zij ook toevallig heel gevoelig is hiervoor), wil ik je best een keer wat tips geven.
    Serieus?
    Dat lijkt me helemaal super!

Hmm, volgens mij werk ik dan qua eh.. blabla toch ong. hetzelfde, alleen weet jij waar je mee bezig bent en ik niet

Die houding neemt ze trouwens aan als ik teveel druk opleg of onduidelijk ben.. dan begint ze te showen. Ziet er niet uit. In een rustige stap waarbij ik helemaal niks vraag, dan wiebelen haar vetten trouwens heel wat af, die op haar rug volgens mij ook. Zodra ik iets ga vragen is dat niet zo, dus volgens mij vraag ik het gewoon verkeerd.
    Bedoel je hoofd naar beneden vragen met porcupine of met je houding tijden het stappen?

Ik heb vanochtend even geprobeerd of Wien met een hoofd laag achteruit gaat, met driving wel, met porcupine niet. Ik wilde er vanmiddag nog even mee bezig, maar ik heb per ongeluk dik 2 uren zitten knuffelen en toen was er geen tijd meer
    Ik ben nu toch wel benieuwd hoe Wim nu precies loopt nav al die dingen die ik hier heb gelezen. Word donderdag pas, mss kan ik het dan wel meteen filmen als dat handig is (?)

Bedankt voor de hulp trouwens, geeft weer wat normale inzichten!

Bladwijzers

Forum Rechten