Zo gelijk mijn eerste berichtje want ik ben nieuw hier.
Ik heb een dilemma. Ik heb een Welsh A pony met een berevacht. Hij heeft heel de zomer (6 maanden lang) tot vorige week op het land gestaan op de rijvereniging. Ik ben het liefst ervoor ook de hele winter door mijn pony op het land te zetten.
Ik heb 2 opties, mijn pony staat nu op optie 1, maar wil hem het liefst op optie 2.
Optie 1:
23/7 stal komende 6 maanden, daarna weer 24/7 weiland voor 6 maanden. Hier staat hij in een box van 3 x 3 meter met daarnaast een fries. Ze kunnen elkaar dus zien en aan elkaar snuffelen, maar voor de rest geen echt contact maken.
125 euro per maand inclusief hooi/stro/uitmesten.
Hier is geen mogelijkheid tot buiten zetten.
Optie 2:
24/7 weiland ZONDER schuilstal. Er moet zelf bijgevoerd worden. Er staat op dit moment geen ander paard, was wel een andere geinteresseerde. Als diegene komt dan kom ik 100% zeker. Dan is de keuze snel gemaakt.
Maar wat als ik er in mijn eentje sta? Wat zouden jullie doen? Liever op een stal met contact van ander paard, of liever op weiland in eentje zonder schuilstal?
Er is geen plek waar je je spullen kunt opbergen, maar een oude trailer kan er wel neergezet worden om mijn spullen erin te leggen aangezien een vervoersmiddel je niet ontzegd kan worden.
Kosten: 60 euro p/m en je hebt een kaal weiland (wel in stukken afgezet).
Dan nog een vraag, als er geen ander paard bij komt.. Is het dan niet eerlijker hem voor de winterperiode toch op stal te zetten bij dat andere paard? Of om een geit erbij te kopen? Of voldoet dat niet aan gezelschap voor mijn pony? Een 2e pony zelf kopen is geen optie.
Dan nog iets, er vallen balen kuil van 450/500 kg over te kopen van de landeigenaar voor 25 euro per baal. Maar dit is waarschijnlijk te veel voor 1/2 paarden. Hoeveel kg eten ze per dag en na hoe lang is zo'n pak niet meer houdbaar?
Een hoop vragen iig, hopen dat jullie me kunnen helpen bij mijn keuze.
Bladwijzers