Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Dilemma... stal of weiland?

Actief Forumlid Lintjuuuh's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2006
    Dagboek Berichten
    14

Dilemma... stal of weiland?

Zo gelijk mijn eerste berichtje want ik ben nieuw hier.

Ik heb een dilemma. Ik heb een Welsh A pony met een berevacht. Hij heeft heel de zomer (6 maanden lang) tot vorige week op het land gestaan op de rijvereniging. Ik ben het liefst ervoor ook de hele winter door mijn pony op het land te zetten.

Ik heb 2 opties, mijn pony staat nu op optie 1, maar wil hem het liefst op optie 2.

Optie 1:
    23/7 stal komende 6 maanden, daarna weer 24/7 weiland voor 6 maanden. Hier staat hij in een box van 3 x 3 meter met daarnaast een fries. Ze kunnen elkaar dus zien en aan elkaar snuffelen, maar voor de rest geen echt contact maken.
    125 euro per maand inclusief hooi/stro/uitmesten.
    Hier is geen mogelijkheid tot buiten zetten.

Optie 2:
    24/7 weiland ZONDER schuilstal. Er moet zelf bijgevoerd worden. Er staat op dit moment geen ander paard, was wel een andere geinteresseerde. Als diegene komt dan kom ik 100% zeker. Dan is de keuze snel gemaakt.
    Maar wat als ik er in mijn eentje sta? Wat zouden jullie doen? Liever op een stal met contact van ander paard, of liever op weiland in eentje zonder schuilstal?
    Er is geen plek waar je je spullen kunt opbergen, maar een oude trailer kan er wel neergezet worden om mijn spullen erin te leggen aangezien een vervoersmiddel je niet ontzegd kan worden.
    Kosten: 60 euro p/m en je hebt een kaal weiland (wel in stukken afgezet).

Dan nog een vraag, als er geen ander paard bij komt.. Is het dan niet eerlijker hem voor de winterperiode toch op stal te zetten bij dat andere paard? Of om een geit erbij te kopen? Of voldoet dat niet aan gezelschap voor mijn pony? Een 2e pony zelf kopen is geen optie.

Dan nog iets, er vallen balen kuil van 450/500 kg over te kopen van de landeigenaar voor 25 euro per baal. Maar dit is waarschijnlijk te veel voor 1/2 paarden. Hoeveel kg eten ze per dag en na hoe lang is zo'n pak niet meer houdbaar?

Een hoop vragen iig, hopen dat jullie me kunnen helpen bij mijn keuze.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: Dilemma... stal of weiland?

Lastige keuze, vooral omdat je moet kiezen tussen twee van de belangrijkste levensbehoeften van een paard: ruimte of contact met soortgenoten.

Ik weet dat ik mijn paard er zeker geen plezier mee zal doen om hem in zijn eentje in een weiland te zetten.
    Als ik deze twee opties zou hebben, zou ik echt heel hard zoeken naar een andere pony voor erbij. Misschien iemand die een veulen 'in de opfok' wil zetten ofzo?

Van die grote, rechthoekige balen kuil kun je met 2 ponies zeker 3 weken doen. Met 3 arabs deden we er ongeveer 12-14 dagen mee namelijk. Twee weken zijn die pakken zeker houdbaar, mits goed afgedekt onder plastic. Hoeveel ze in kg's per dag eten is niet te zeggen, dat moet je gewoon zelf uitzoeken.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Voor mij zouden beide keuzemogelijkheden absoluut geen optie zijn. Ik wil mijn paard niet op stal hebben, en zéker geen hele dagen. Dat is echt onbespreekbaar. Wat voor mij net zo onbespreekbaar is, is mijn paard alleen ergens zetten, ook al staat hij dan op de wei.

Ik zou idd ook heel hard gaan zoeken naar een weidegenootje. Een geit als gezelschap voldoet m.i. niet. Aangezien je tweede optie (de wei) maar de helft kost van je eerste optie, zou je dus voor hetzelfde stallingsgeld een tweede pony erbij kunnen zetten. Een shetje kost niet veel en is ook niet zo duur in het verdere onderhoud. En als je een beetje rondkijkt, is het wellicht ook wel mogelijk om een gratis paard/pony te vinden die iets mankeert waardoor mensen van hem af willen, maar die nog wel prima als gezelschapspaard door het leven zou kunnen...

Aangemeld
    Nov 2006
    Dagboek Berichten
    14

Marja, het tweede is voor mij echt geen optie. Ik ben zelf 16 en betaal alles zelf, no way dat mijn ouders erin toestemmen een tweede pony erbij te kopen. Ook al kosten ze zo weinig, ik heb afgelopen zomer wel gezien wat voor ellende ik heb gehad met mijn pony (heb amper van hem kunnen genieten hij heeft 2 maanden op de kliniek gestaan, ben 5 keer zoveel kwijt geweest als dat hij waard is, en is nu nog niet beter).

Ik ga er in ieder geval op duimen dat dat andere paard ook komt. Maar vinden jullie het een ramp dat er geen schuilstal op het stuk staat? Ik ben er nog niet geweest en weet dus ook niet of het stuk veel bomen heeft of een gebouw waar ze achter kunnen schuilen. Er is wel een gedrainageerd stuk.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Bij de pensionstalling waar mijn paard eerst stond, waren ook geen schuilstallen en stonden de paarden 24/7 het jaarrond buiten. Dat was geen probleem. Waar ik nu sta heeft mijn paard wel de beschikking over een schuilstal, maar denk maar niet dat hij bij slecht weer erin gaat staan hoor! Hij gaat dan gewoon met z'n kont tegen de wind in buiten staan. Alleen van de zomer, toen er veel insecten waren (er zitten hier enorm veel dazen) was hij wel regelmatig binnen te vinden.

Mocht je pony desondanks last van het weer hebben (als het bv. erg lang achter elkaar regent) dan kun je hem altijd nog een deken op doen, als het echt niet anders kan.

Jammer dat het echt geen optie is om een ander paard te kopen, maar ik snap wel dat het voor jou echt niet gaat. Als het niet doorgaat met deze nu, dan kun je misschien advertenties gaan plaatsen om een andere weidegenoot te vinden? Op Marktplaats bv. komen veel mensen die zoeken, wellicht vindt je zo iemand. En rondvragen in de buurt natuurlijk!

Aangemeld
    Nov 2006
    Dagboek Berichten
    14

Ik denk dat ik idd mensen ga zoeken die nog weidegang zoeken.. Alleen jammer dat veel mensen hier in de buurt niet zo 'natural' denken en hun paard swinters op stal zetten omdat ze bang zijn dat ze het koud krijgen

Ik heb een stukje land daar staan ze met zijn 4-tjes op, zonder schuilstal in de volle wind. Er staat wel iets van een windbreker op van wilgentenen, maar dat werkt maar matig, wind lijkt altijd uit de verkeerde hoek te komen. Maar zonder stalletje redden ze dat ook prima. En je kan er vast wel iemand bij vinden die zijn paardje ook graag buiten laat lopen.
    Met zijn 4tjes eten ze een baal van ongeveer 400 kilo in ruim een week op. Die baal moet dan wel goed zijn want als er al een schimmeltje in zit dan gaat het een stuk harder achteruit. edit: het zijn trouwens wel allemaal flinke pony's, een tinker, een fjord, een kruising fjord/fries en een draver. We voeren ze drie keer per dag kuil.

Aangemeld
    Nov 2006
    Dagboek Berichten
    14

Okee bedankt! Over het kuil, tsjah is jammer als ik wat moet weggooien als het niet meer goed is.
    Ik moet zowiezo even kijken wat voor kuil dat is, want sommig kuil is toch juist heel slecht voor paarden? Dat is dan toch alleen voor koeien geschikt? En anders maar ergens anders baaltjes hooi halen.. Weiland kost niet zoveel in vergelijking tot stal, dus de rest wat ik dan overhoud kan ik mooi besteden aan het bijvoeren.

Heb net mailtje gekregen van de eigenaresse van het land, en diegene is nog geinteresseerd maar wil idd ook alleen maar als er een ander paardje bij komt, dus dan helpen we elkaar mooi!
    Zou het emailadres van die persoon krijgen en dan maar eens kijken of we eens een afspraak kunnen maken om daar te gaan kijken en dingen te bespreken.
    Hopen dat dit door gaat

Ik zou voor het 2de gaan. Inderdaad wel alleen als er een maatje bij komt. Over die schuilstal: Je kan eenvoudig een klein dingetje zetten waarvoor je geen vergunning voor moet hebben (zoek maar even op het forum, staan genoeg topics over), dus misschien is dat een optie?

Hoop dat het maatje komt, want optie 1 zou ik helemaal niet nemen...
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

barbarosa
    Guest

hallo,
    ik ben nog op zoek naar een wei voor mijn 1 jarige haflinger.
    Ik wil haar buiten houden in de winter maar dat lukt nu niet omdat ze dan alleen in de wei staat en dan breekt ze uit omdat ze dan eenzaam is..
    Dus ik zoek een wei met nog 1 of meerdere paarden voor haar als gezelschap.
    liefst in Belgisch Limburg want ik woon in Hasselt...

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

ik hoop voor je dat dat andere paard een optie is.

Een wei moet wel voldoende ruim zijn en er moet beschutting zijn. Niet perse een schuilstal, maar een hekwerk, bomenrij oid is wel noodzakelijk.
    Dan kunnen ze tenminste even uit de wind en de regen staan.

Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004

Lastige keuze.... maar probeer op je gevoel af te gaan.

Kuil heb ik zelf slechte ervaringen mee.
    Wij hadden ook van die grote pakken, waar die pony's van aten.
    Maar je krijgt het niet snel op en bovendien moet naast de schimmel heel waakzaam zijn op diaree (waar ze alle 3 weken last van hebben gehad)
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Aangemeld
    Nov 2006
    Dagboek Berichten
    14

Hoi!

Ik heb inmiddels ook contact met de andere geinteresseerde en die heeft een shethengst van 2 jaar. Dus daar ga ik eens mee afspreken om daar te gaan kijken en alles door te bespreken.
    Beschutting moet ik even voor kijken, geloof dat er wel gigantische balen kuil staan, dus als je ze daar in de buurt hebt kunnen ze ook uit de wind staan.

Ik zie dat mijn pony op stal ook kuil krijgt (onbeperkt zelfs, iedere dag als ik kom ligt er een gigantische berg kuil). Dus dat zal waarschijnlijk geen problemen opleveren, en anders wordt het ergens baaltjes hooi vandaan halen maar dat moet ook geen probleem zijn.

Denken jullie dat het problemen zal opleveren als ik hem nu van stal op het weiland zet? Hij staat sinds 1 november op stal, maar heeft wel een berenvacht. En merk ook dat als ik kom dat hij warm is op zijn borst.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Nu redt je het denk ik nog wel om van stal naar weide te gaan. Hou wel even de regen in de gaten!
    ALs je bijv het weekeinde kan verhuizen, geniet dat mijn voorkeur tov vandaag of morgen. (VEEL REGEN)

Je kunt evt (tijdelijk) een regendeken opleggen.

Actief Forumlid marjans's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006

ik hou zelf 2,5kg hooi per 100 kg paard aan. dat is dan in elk geval wel genoeg. maar het verzadigingsgehalte per paard verschilt erg.
    succes ermee!
    groetjes,
    Marjan
    leven is meervoud van lef

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten