Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: protest bij opzadelen en deken opleggen:osteopaat?

protest bij opzadelen en deken opleggen:osteopaat?

Mijn paard protesteert heel erg met opzadelen en als ik een deken opleg.
    Ze wilt bijten en draait ongeduldig als ik het zadel op haar rug leg en als ik wil aansingelen wil ze bijten.. ze bijt me nooit echt maar kvindt dit toch vervelend...
    en als ik een deken wil opleggen en wil vastmaken vooraan wil ze me ook bijten...
    ze heeft nooit een deken opgehad bij haar vorige eigenaars dus kdacht dat het kwam doordat ze het niet gewoon was maar ondertussen zijn we al 1 jaar verder en blijft ze zo doen...
    Zou een osteopaat hier een oplossing kunnen bieden?

Re: protest bij opzadelen en deken opleggen:osteopaat?

Hoi,

Het is ten eerste belangrijk dat wordt gekeken of het paard rugpijn heeft. Voortkomend uit rugpijn kan het paard zadeldwang (angst voor het zadel) ontwikkelen en zodoende iedere keer als er iets richting haar schoft gaat een angstractie vooruitlopend op de pijnprikkel (zadel wat pijn veroorzaakt) geven.
    Ik denk dat je paard om zojuist genoemde reden niet alleen bij het zadel, maar ook bij het opdoen van de deken zo heftig reageerd.

Een osteopaat zou geen kwaad kunnen om erbij te halen. Die kan kijken wat het probleem is en een behandelplan opstellen of eventueel doorverwijzen.

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

hoe reageert je paard als je zelf met je vingers (lichte!) druk uitoefend op de rug, naast de ruggengraat?
    Normaal gezien zou een gezond paard geen reactie moeten geven bij een normale tot stevige druk.

Groetjes, Lacuna

Hey,
    ik heb ook iets gelijkaardigs gehad met mijn pony. Bleek dat ze een maagzweer had. Mss kan je dat ook even laten nachecken...
    Merk je vooral als je links achter het eerste been druk geeft. (plaats waar je aansingelt) Gaan haar oortjes plat of wil ze bijten, zou ik de DA laten komen
    Don't dream your life, live your dream!

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Heeft Utan ook gehad. Heeft me zelfs ooit in mijn heup tot bloedens toe gebeten. Dierenarts kon niets vinden. Ben dan met de parelli methode beginnen opzadelen (approach en retreat) en dit is nu een half jaar geleden. Het duurt nu nog altijd ongeveer 10 minuten om het zadel erop te leggen, maar ik doe het pas als Utan er klaar voor is en dan zijn er tijdens het opstappen en het rijden geen problemen. Negeer ik dit dan wordt ik uit zadel gebokt! Hij heeft bij zijn eerste eigenaar (fokker) niet de tijd gehad om aan het zadel te wennen en op die manier een negatieve associatie gemaakt, zelfs naar opstappen en rijden toe. Met geduld en methode parelli kom je er wel (als er geen medisch probleem is wel te verstaan).
    veel geluk.
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

als ik lichte druk uitoefen op haar rug doet ze niks..
    ik merk ook als ik heel rustig en traag het deken opleg, het vele minder is...
    het probleem is dat ik redelijk klein ben en mijn paard groot en ik rij western...dus het zadel er rustig opleggen gaat heel moeilijk bij me... als mijn vriend het zadel oplegt reageert ze vele minder...
    vermoedelijk ben ik dan wat te bruut met opzadelen?
    maar er is geen stoel voorhanden om makkelijker het zadel erop te leggen en een ander zadel kopen is geen optie...
    Tijdens het rijden is ze enorm aangenaam em merk ik er niks meer van....

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Als ze bij je vriend al veel minder reageert, is het dan geen idee om gewoon een krukje te kopen? Bij de ikea/blokker ofzo, is stukken goedkoper dan een ander zadel

Bladwijzers

Forum Rechten