Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: wat is verstandig?

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

wat is verstandig?

Mijn shetlander staat op dit moment alleen. Hij kan niet samen staan met kleine dieren, vanwege zn agressieve gedrag tegen hen. Hij kan wel samen met grotere dieren, maar daarvoor is de ruimte die ik in mn weiland heb niet groot genoeg.

Nu, op de stal waar ik dat bijrijdpaardje heb, is er een plekje over. Daarom zit ik eens te denken of het misschien verstandig is, om de pony te verhuizen.

Voor:
    hij staat daar in een kudde met allemaal grotere paarden (hij komt dan in de ruinenkudde) In de zomer lekker 24/7 buiten.
    en voor mij is er een paddock en een bak aanwezig.

Tegen:
    In de winter staat hij nu alleen snachts op stal. Daar komt hij swinters meer op stal te staan.
    Het is en blijft een pensionstal, dus er zal uiteraard wel weer gezeik zijn en achter je rug gekletst worden.

Verder lijkt hij nu ook wel gelukkig, en ziet hij er niet uit alsof hij behoefte heeft aan gezelschap.
    Dus ik weet nog niet zo goed wat ik nu moet. Ik kan natuurlijk wel vragen of ik er een maandje mag staan, maar goed, stel dat hem dit dan heel goed bevalt, dan moet hij daarna weer terug alleen staan. Dat vind ik ook zo sneu.

Groetjes, Lacuna

Re: wat is verstandig?

De vraag is natuurlijk of hij echt wel zo ongelukkig is in z'n eentje en of hij echt wel blijer is met meerdere pony's .. je hebt nu eenmaal toch paarden die helemaal niet zo kudde-georiënteerd zijn. Is er in jouw omgeving misschien iemand te vinden die ook een pony alleen op een weitje heeft staan en die aan te spreken is om je paardje erbij te zetten (als ze een grotere wei hebben)?

Tja misschien val het op de pensionstal wel mee - al moet ik toegeven dat nu ik sinds een paar dagen ook op een pensionstal kom waar één van de paarden nu tijdelijk even staat, je inderdaad meteen dat 'groepjes-gedoe' ziet.. dressuurmiepjes die bij elkaar klitten en allemaal dezlfde outfits aan hebben. Hmm.. ze zijn niet onaardig hoor maar binnen drie dagen heb ik al wat meegekregen van de onderlinge strubbelingen die ze daar hebben. en een nadeel isnatuurlijk dat hij dan langer op stal moet.

En, zou het met bv bijvoeren van hooi niet lukken op je eigen weitje?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lacuna
    Verder lijkt hij nu ook wel gelukkig, en ziet hij er niet uit alsof hij behoefte heeft aan gezelschap.
    Groetjes, Lacuna
    Hoe ziet een paard dat behoefte heeft aan gezelschap er dan uit volgens jou?

Heeft hij altijd alleen gestaan? Is hij ook niet in een kudde opgegroeid? Kan hij vanuit zijn wei wel andere paarden zien?

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Over dat alleen staan: Ik ken 'n paardje die vroeger in een manege gestald stond, en dat beestwas doodongelukkig...nu staat ze op een weitje die ze helemaal voor zichzelf heeft en ze 'is' er weer helemaal...ze hebben weleens geprobeerd dr een Shet bij te zetten maar behalve de hond shot ze alle dieren die er bij komen lam.

Ik denk dat niet alle paarden een even grote behoefte hebben aan een maatje...maar 't kan natuurlijk ook dat je dénkt dat hij dr geen behoefte aan heeft, maar wel gelukkiger zou zijn als ie 'n maatje had.
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Aangemeld
    Feb 2005

hoe ziet een paard wat behoefte heeft aan gezelschap er dan wel uit?

Tja, moeilijk. Maar ik denk dat die paarden een minder krachtige uitstraling hebben, en hun energie lager is.
    Als ik naar mijn sunny kijk, zie ik een gezond, krachtig, onafhankelijk paard in de kracht van zn leven.
    Hij heeft een tijd samen gestaan met een grote ruin en een A-pony merrie. Daarna is hij terug naar huis gekomen, en daar heeft hij toen 2 weken wel wat last gehad dat hij die merrie niet meer bij zich had. Toen was zijn energie anders, minder krachtig, en hing hij meer aan me.

marianne, ja wanneer je hooi bijvoert kun je je paarden natuurlijk houden op 10 vierkante meter bij wijze van spreken. Ik zal ze heus niet laten verhongeren.
    Echter, de ruimte voor 2 paarden is er gewoon niet. Voor 2 shetten was het al aan de kleine kant. En ik vind het belangrijk dat een paard de ruimte heeft.
    Bij iemand anders in de wei, dan kom ik hier toch terecht of in een weide met shetten (en dat gaat niet goed) of op een pensionstal. OF ik moet hem echt een heel eind weg zetten, en dat zie ik eigenlijk niet zo zitten.

Groetjes, Lacuna

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dus je pony heeft eerst samen met twee andere pony's gestaan en dat ging goed? En nu heb je heb bij jou thuis staan, waar je maar ruimte hebt voor 1 pony? Dan snap ik niet waarom je hem naar huis hebt gehaald. Ik begrijp dat het dus een bewuste keuze is geweest om je pony in zijn eentje te zetten? Waarom heb je dat gedaan?

Aangemeld
    Feb 2005

sorry, zal het even verduidelijken.

De pony staat bij mijn ouders. Dat is zijn thuisweide zegmaar.
    Daar, in dat weiland, heb ik een tweede shet erbij gehad. dat ging neit goed, omdat mijn pony deze andere pony zo erg aanviel, dat het voor beiden niet te doen was. Ook was er eigenlijk niet voldoende gras voor beiden om van te leven, en was de ruimte die ze hadden in de weide's niet groot genoeg.
    De andere shet is inmiddels verkocht, en leeft nu heel gelukkig met een ander paardje in een gezin met kinderen, en wordt volop vertroetelt.

Toen ik in Antwerpen ben gaan studeren, heb ik de pony daar een jaar gehad. Daar stond hij eerst samen met een groot paard, en later kwam daar een welsh-a merrie bij. Dit ging beter, omdat hij het grotere paard fysiek niet aankon. De kleine merrie, daar heeft hij maar een korte tijd mee samen gestaan, en hij was helemaal verliefd, want ze stond hengstig

Echter, ik ging samenwonen, en doe mijn opleiding verder als thuisstudie. Daarom is de pony terug verhuisd naar mn ouders, waar hij dus terug alleen staat.

Nu zit ik erover te denken om hem in een ruinenkudde te zetten op die pensionstalling. Zodat hij in een groep kan leven. Echter, ik weet niet of ik hem daar gelukkig mee maak, én als hij er wel gelukkig vn wordt, in de winters staan de paarden daar wel op stal. En dat is hij niet gewoon.
    Ik hoop dat het zo wat duidelijker geworden is

Groetjes, Lacuna

Actief Forumlid *Sylvia*'s Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    53

Ik ben helemaal mee hoor

Hoe zie je dat je een paard behoefte heeft aan geschelschap ?... dat merk ik heel duidelijk, bij mijn paard dan toch. Je kent je eigen paardje en zijn uitstraling vertelt idd veel.

Ik heb jaaaaren op maneges gestaan en ik heb er men buik van vol !
    Nu een kleinere privestal zal wss niet zo erg zijn.

Ik vind een wei super om paardjes op te zetten, al het bijkomende werk vind ik helemaal niet erg, maar dat ik niet deftig kan rijden en trainen stoort me wel de laatste tijd.

Mss is voor een zomer/winter proberen ?
    Ik denk dat het sowiso beter is dat Sunny met meerdere paarden staat dan met eentje. En vooral als die niet veel groter is
    Parelli is een virus, mijne Oliver een passie

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Lastig keuze dat zeker.....

De wei bij je ouders is klein, is het wel groot genoeg om er een draadje te spannen? En dan een shet aan de andere kant te zetten. Kunnen ze niet bij elkaar, hebben ze toch gezelschap. Ga ik er er even vanuit dat het draadje wel blijft staan....
    Een pony bij ons op de manege kan ook absoluut niet samen met andere paarden, maar met een hek ertussen gaat het goed, en zoekt hij ze ook op.

Ik sta op een manege, en ja, ik wordt er soms gek van...., helaas kan je niet alles hebben, dus bemoei ik me maar zo min mogelijk met iedereen en zorg ervoor dat ik er in het weekeinde heel vroeg ben. Die rust die er dan is maakt een hele hoop goed. Maar je moet je inderdaad wel realiseren dat het een heel verschil is.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Aha, nu snap ik het beter.
    Het probleem is dus niet zozeer dat je pony niet met andere pony's kan, het ging alleen niet met die ene Shetlander in jullie (te kleine) wei thuis. De vraag is of dat lag aan de te kleine wei (onvoldoende ruimte om elkaar bij conflicten uit de weg te gaan) of dat het hoe dan ook niet klikte met die pony.

Hoe groot is je thuisweide dan?

Tja ik vind beide situaties eigenlijk niet ideaal klinken. Een pony in zijn eentje kan er soms best tevreden uitzien, maar het feit blijft dat hij een groot deel van zijn natuurlijke behoeftes (nl. die aan sociaal contact) niet kan uitleven. Ook al is dat niet altijd duidelijk aan de buitenkant te zien, ik denk toch dat in verreweg de meeste gevallen een pony zich een stuk beter voelt als hij niet alleen hoeft te staan. Mocht het echt niet lukken om hem samen met een ander in dezelfde wei te houden, dan is het vaak wel een oplossing om er een draadje tussen te houden.

De ruinenkudde waar je hem naar toe kunt brengen klinkt op zich wel goed, alleen ze zouden eigenlijk niet op stal moeten hoeven.

Als ik jou was, zou ik verder zoeken naar een plaats waar je pony 24/7 buiten kan staan, mét een tenminste één andere pony. Gewoon goed rondvragen! Er is vaak meer te vinden dan je denkt.

Actief Forumlid Lies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

hey,

het lijkt me ook een moeilijke keuze...

Is er geen mogelijkheid om hem tijdens de weidemaanden op de pensionstal te zetten in de kudde en wanneer ze in de winter op stal gaan terug thuis?

Aangemeld
    Feb 2005

ja... maar dan staat hij thuis dus weer terug alleen...
    En stel nou dat het hem supergoed bevalt tussen deze kudde, dan moet hij de winter dus terug alleen doorbrengen, en dát wil ik dus niet. Dat vind ik echt sneu.

Op mn eigen landje er een tweede paard bij, dat kan ik echt niet maken. Ja, een kleintje, maar dat wordt knokken en is dus ook geen goede optie.

Ik zal nog wel eens wat rondzoeken hier in de buurt, maar ik denk dat hij voorlopig dan toch gewoon thuis alleen blijft staan.,

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Groetjes, Lacuna

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Moeilijke keuze.

Toch denk ik dat ik voor de pension stal zou gaan moest die niet te groot zijn (10 ruiters en paarden is voor mij de max). Hier staan 5 paarden en 5 ruiters. In het begin had ik wat moeite met hun gedachtengang en trutterigheid maar ik hou me gewoon bij men eigen ding. Iedereen weet dat ik wat anders denk en als ze beginnen over hoe hun aanpak is dan zeg ik gewoon "jullie weten dat ik daar anders over denk, maar als jullie denken dat je goed bezig bent dan doen jullie dat maar". Dat heeft meer effect dan men eigen mening opdringen.

Ik zie voor Sunny alleen voordelen zelfs al moet hij in de winter terug naar zijn eigen stek. Hij leert in de periode dat hij in de kudde kan zo veel bij. Zijn sociale vaardigheden worden weer wat bijgeschaaft (als ik het zo kan noemen).
    Ons Rengel is ook een eenzaat, zo laat ze het althans voelen aan ons. Sinds kort staat ze toch bij een andere merrie. OK ze zal nooit dikke vriendjes worden met een paard maar toch is ze meer bezig met het zenden van signalen, maw ze wordt meer paard, ze moet wel! Ik vind het toch wel heel belangrijk dat ze deze sociale vaardigheden kan onderhouden. Ze zijn en blijven kuddedieren ook al laten ze soms wat anders voelen.
    Als Sunny in de winter toch terug alleen komt te staan dan heeft hij toch zijn voordeel gehaald uit de periode dat hij bij soortgenoten kon staan.
    De winter is nog ver af misschien is er tegen dan toch de mogelijkheid dat hij in de pensionstal met een of meerdere paardjes op een wei kan blijven.
    Ik zou zeggen DOEN! Als je na x maanden toch nog een betere oplossing vindt dan kan je toch nog steeds verhuizen.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Hoi

Ik heb al eens wat meer gelezen over je pony ook op het andere forum. En heb begrepen dat hij geen standaardpaardje is wat betrefd de omgang met soortgenoten.

Normaal gesproken gaat er mijn voorkeur altijd naar uit dat paarden in een groep staan, maar op iedere regel is een uitzondering. Mischien is jouw paardje dat wel.

In de winter op stal staan vindt ik eerlijk gezegd erger, de tussenoplossing is mischien toch niet zo,n slecht idee. In de zomer in de ruinenkudde en in de winter terug naar huis. Je werkt zelf toch ook veel met je pony dat scheelt denk ik wel.

Succes!
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Feb 2005

Gisteren nog eens even met de eigenaar van de stal gepraat. Eventueel zou de shet in de winter ook wel hele dagen buiten mogen, maar dan in een paddock (15 x 25 ofzo?). Nou ja, dat is al beter als niets, toch?
    Echter, dan moet ik hem wel zelf buiten en binnen zetten. Dus dat moet ik dan ook wel even regelen. Nu zet mn ma namelijk smorgens de pony buiten, en haal ik hem savonds weer binnen. Maar dan moet ik er dus wel 2x per dag naar toe.

Nou, ik ga er in ieder geval nog even goed over nadenken. Jullie horen het nog wel

Groetjes, Lacuna

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten