Resultaten 1 tot 2 van de 2

Topic: Hoe stuur je naar links of naar rechts?

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Hoe stuur je naar links of naar rechts?

Eén van de meest essentiele dingen als je op een paard zit. Ook één van de meest simpele dingen als je op een paard zit: Het sturen. Maar in men zoektocht naar hoe je dit nu precies doet, kom ik de één na de andere contradictie tegen.

Bij een wending naar links zegt de ene, neem je uw linker teugel op, duw je met je linker been in zijn zijde, en draai je dus zo rond uw linker been. Het rechterbeen hou je een beetje naar achter zodat hij niet kan uitzwaaien met zijn rechterflank. (zo leert men het meestal in manéges en dergelijke. )

Als ik het goed verstaan heb bij Parelli en Hempfling gaat hun manier als volgt:

Je draait je hoofd, lichaam bekken naar links, het linkerbeen komt van het paard af (hier zit hem dus het verschil) en je duwt (vermeerder druk) met het rechterbeen in zijn zijde. Dan de teugels.

Waar het hem dus om gaat is het linkerbeen, hou je het er nu tegen of doe je het nu van je paard af? Of heb ik het volledig verkeerd? Zelf heb ik leren rijden op de eerste manier, nu probeer ik mezelf te scholen op de 2de manier. Maar ik twijfel er soms aan of ik het allemaal wel juist interpreteer...
    Horses and Live, It's all the same to me...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2006

Re: Hoe stuur je naar links of naar rechts?

Wat jij beschrijft zijn eigenlijk 2 verschillende dingen:
    Wat ze in maneges aanleren is draaien met lengtebuiging, dus het paard draait naar links af, maar ook zijn lichaam is in die richting gebogen. Wat je in de eerste levels (?) bij parelli leert is eigenlijk bedoeld om het jonge paard iets te leren,nl wijken voor druk, waarbij je paard naar links loopt maar meestal ook zijn ribben naar links gebogen heeft. Bij parelli zijn de fases: eyes-bellybutton-leg-rein. Je zou eigenlijk eens een menselijk slachtoffer moeten zoeken, die op handen en knieën voor je wil gaan en waarbij jij op de rug mag zitten. Stel je wil naar links draaien: eyes naar links (bij parelli moet je dan naar boven-links kijken), de persoon onder je zal dan de druk van je rechter zitbeenknobbel voelen. Bij belly-button wordt die druk duidelijker (want ook hier is belly-button je navel naar links boven richten), stap drie is je linker been openen zodat het paard naar daar weg kan (terwijl hij de druk (van je zitbeenknobbel) voelt langs rechts) en stap 4 is teugel naar links.
    In hogere levels gaan ze bij parelli volgens mij ook met lengtebuiging werken. Dan is de clou eigenlijk dat je zelf je ribben buigt in de richting dat je wil rijden. Dus wil je naar links doe je ook eyes-belly-button, maar kijk je niet meer omhoog, en dan buig je je eigen ribben links in, aan de rechter zijde strek je dan als het ware je eigen ribben. Door dat te doen komt de druk vooral op je linker zitbeenknobbel terecht, en die duwt het paard zijn ribben ahw naar rechts, waardoor je linker buiging krijgt. Dat is eigenlijk wat ze in maneges willen aanleeren, en wat ook bij dressuur wordt aangeleerd, hoewel de paardjes in maneges meestal niet sensitief genoeg zijn om in hun lichaam mee te buigen, oftewel, rond je been te buigen.
    Het beste is toch om het eens op iemand zijn rug te proberen, en let dan wat die persoon voelt en hoe die automatisch reageert op jou drukveranderingen. Je zal dan ook merken dat je helemaal geen grote dingen moet doen om toch effect te hebben.
    Ik hoop dat dit het wat duidelijker maakt voor je (nu ja, dit is hoe ik het zelf begrijp).

Bladwijzers

Forum Rechten