Eén van de meest essentiele dingen als je op een paard zit. Ook één van de meest simpele dingen als je op een paard zit: Het sturen. Maar in men zoektocht naar hoe je dit nu precies doet, kom ik de één na de andere contradictie tegen.
Bij een wending naar links zegt de ene, neem je uw linker teugel op, duw je met je linker been in zijn zijde, en draai je dus zo rond uw linker been. Het rechterbeen hou je een beetje naar achter zodat hij niet kan uitzwaaien met zijn rechterflank. (zo leert men het meestal in manéges en dergelijke. )
Als ik het goed verstaan heb bij Parelli en Hempfling gaat hun manier als volgt:
Je draait je hoofd, lichaam bekken naar links, het linkerbeen komt van het paard af (hier zit hem dus het verschil) en je duwt (vermeerder druk) met het rechterbeen in zijn zijde. Dan de teugels.
Waar het hem dus om gaat is het linkerbeen, hou je het er nu tegen of doe je het nu van je paard af? Of heb ik het volledig verkeerd? Zelf heb ik leren rijden op de eerste manier, nu probeer ik mezelf te scholen op de 2de manier. Maar ik twijfel er soms aan of ik het allemaal wel juist interpreteer...
Bladwijzers