Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 45

Topic: psylliumzaad waar te koop?

  1. #1
    Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    314

    psylliumzaad waar te koop?

    Ik ben op naar psyllium zaad van denolin.
    Aangezien dit toch een stuk goedkoper is dan sand clear van de paardendrogist.

    Nou las ik ergens dat dit zou kunnen kopen bij de apotheek, maar blijkbaar niet in deventer?!
    (ik heb alle apothekers afgebeld en deze hebben het alleen in kleine zakjes granulaat vorm)
    Be a realist,
    Remain a dreamer

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Sand clear = psyllium zaad.

    Bedoel je soms lijnzaad? Dat wordt ook veel gebruikt om zand af te drijven. Het is gewoon te krijgen bij de veevoederhandel, of bij de Boerenbond/Welkoop. Daar ligt het dan bij het vogelvoer, en het is er duurder dan bij de veevoederhandel...

  3. #3

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Ik heb dit even gequote uit een ander forum:

    Maar nu heb ik de schatkamer van de groothandel ontdekt, waar apothekers en drogisten hun spullen van krijgen. De groothandel heet Varuvo, of Natuurlijk Holland Pharma. Eerst even vragen of ze daar zaken mee doen natuurlijk.
    Het staat vermeld onder vlozaad, het artikel nummer is 610124 dat is een kilo. 12,41 euro, maar ik heb een oude gids.

  4. #4
    Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    314

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Marja....

    Ik weet dat sand clear psyllium zaad is, maar de prijzen verschillen nogal.
    sand clear kost 35,- Voor 1360 gram
    gewoon psyllium zaad kost 12,- per kilo

    Lijnzaad zijn de mneingen erg over verdeelt betreft de zond afdrijving.
    Ik ga toch eens proberen om een "kuurtje" lijzaad te geven.
    Dus eerst mest opvangen, daarna een week lang gekookt lijnzaad voeren en daarna weer mest opvangen.

    Bij een veevoeder groothandel kan ik 25 kilo kopen voor 17,50.
    Wil je het echter kleiner, dan verkoopt de discus 1 kilo voor 0,99 cent.

    Aangezien je sandclear/sandgard ook een week lang moet voeren.

    xlaurax.... ik ga weer even bellen en dan vragen naar vlozaad
    Ben benieuwd!!
    Be a realist,
    Remain a dreamer

  5. #5

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Bestaat Sandclear dan uitsluitend uit Psylliuamzaad, of is er nog iets anders toegevoegd, of is het op een bepaalde manier bewerkt?
    Ik vraag me af of je wel inderdaad 'zomaar' Psylliumzaad kunt geven als alternatief..

    Ik zou dat eerst eens willen uitzoeken alvorens iets in mijn paard te stoppen waar ik niet zeker van ben..
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  6. #6

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Nog even als toevoeging: (van de site van Varuvo)

    vlozaad donker bbk 100g N BBK Bio BVBA 4,08 L
    724597 vlozaad gem /jh 1000g J Jacob Hooy & Co. 19,47 L
    610124 vlozaad heel /jh 1000g J Jacob Hooy & Co. 12,00 L
    612027 vlozaad heel /jh 250g N Jacob Hooy & Co. 3,90 L
    739314 vlozaad vezels /jh 1000g J Jacob Hooy & Co. 17,28 L
    727113 vlozaad/ispagulazaad licht bbk 100g N BBK Bio BVBA 2,41

    Er zijn dus wel degelijk verschillen - ik weet niet of Sandclear bv alleen de vezels bevat of het hele zaad..
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  7. #7
    Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    314

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Sand-gard gaat het om de hele zaden, maar zitten ook anti-oxydanten en probiotica in.

    Sand cleur is gemaakt in brokvorm.

    Ik heb inmiddels contact gehad met varuvo en ga daar morgen een zak van 1000gram ophalen.
    Wel hou ik de sandgard voer advies aan (200 gram per dag)

    Het komt ineen in me op om er een soort test van te maken.
    Ik heb 2 paardjes...
    beide krijgen ze zand binnen (Blaadjes,eikeltjes en hooi van de grond eten.)

    Dan geef ik de een 7 dagen lang lijnzaad (half kopje op 2 kopjes water)
    En de ander 7 dagen lang 200 gram psylliumzaad.

    En dan eens kijken hoe hun mest daarna is.
    Be a realist,
    Remain a dreamer

  8. #8

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Ik ben heel benieuwd wat het resultaat is.

  9. #9

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Ik vind het nogal risicovol om zomaar te gaan experimenteren met psylliumzaad.
    Heb je je ook op de hoogte gesteld van de mogelijke bijwerkingen?
    - darmkrampen (koliekerig)
    - dunne ontlasting
    - het ontrekt vocht uit het lichaam
    - spierzwakte
    - eiwit in de urine
    - gewichtsverlies

    Dit zijn toch allemaal bijwerkingen die bij lijnzaad niet aan de orde zijn, terwijl de werking net zo goed is.

  10. #10
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik vind het nogal risicovol om zomaar te gaan experimenteren met psylliumzaad.
    Heb je je ook op de hoogte gesteld van de mogelijke bijwerkingen?
    - darmkrampen (koliekerig)
    - dunne ontlasting
    - het ontrekt vocht uit het lichaam
    - spierzwakte
    - eiwit in de urine
    - gewichtsverlies

    Dit zijn toch allemaal bijwerkingen die bij lijnzaad niet aan de orde zijn, terwijl de werking net zo goed is.
    Juist!

    Ik heb het zelf weleens gebruikt in periodes van niet kunnen poepen.
    Nou , ik verzeker je: je poept je gek. Niet leuk meer.

  11. #11
    Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    314

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Dit zijn toch allemaal bijwerkingen die bij lijnzaad niet aan de orde zijn, terwijl de werking net zo goed is.
    Daar schijnen de meningen over verdeelt te zijn....

    Ik heb nog geen ervaring met psyllium zaad (behalve met sandgard)
    Maar deze zandweg middeltjes bestaat ook voor een groot gedeelte alleen uit spyllium zaad en daar zijn dus geen bijwerkingen van bekent.
    Be a realist,
    Remain a dreamer

  12. #12

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Die bijwerkingen die ik opnoemde komen van menselijke gebruikers. Dat is allemaal heel erg uitgebreid en wetenschappenlijk onderzocht.

    Bij middeltjes zoals sand-clear ed. wéét ik allemaal niet of ook bij diergebruik deze bijwerkingen nogmaals onderzocht zijn. De regels voor menselijke consumptie (en zeker wat medicijnen betreft) zijn nou eenmaal aan veel strengere regelgeving onderhevig.
    Bovendien kan een paard moeilijk tegen je zeggen; ïk heb een beetje buikpijn vandaag, of voel me een beetje slapjes".

    Persoonlijk denk ik dat die bijwerkingen er net zo goed zijn, het gaat tenslotte om hetzelfde spul en paardendarmen zijn vele malen gevoeliger dan die van mensen, maar dat men het resultaat belangrijker vind.
    Het is tenslotte ook niet voor niks dat je deze zand-weg kuurtjes maar 1 week per maand mag geven. Ook het fenomeen "luie darmen" en "gewenning" speelt natuurlijk hierin mee. Ik persoonlijk zou dat mijn paard niet graag aandoen als het niet persé hoeft, en het eerst met onschuldige middelen proberen. En ik zou al helemaal niet gaan experimenteren met medicijnen voor menselijk gebruik, alleen omdat het goedkoper is. Je denkt dat er hetzelfde inzit, maar weet je het zeker?? Fabrikanten van diervoedermiddelen zijn niet verplicht om alles wat erin zit, ook te vermelden.

    Je zegt: "de meningen zijn erover verdeeld", maar heb jij al eens de zand-proef gedaan voor en na een lijnzaadkuur? Je kan beter je eigen mening vormen dan afgaan op die van anderen? En dan bedoel ik niet de kant en klare olie, maar zelf gekookte lijnzaadpap.

    Maar ja, het is jouw beslissing en jouw paard.
    Succes ermee in ieder geval!

  13. #13

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Ik ben het helemaal met Trea eens.. ook ik vind mijn paard 'te kostbaar' om voor een paar centen minder experimenten te gaan uitvoeren waarvan je de impact niet kunt overzien. Ooit de uitspraak "Goedkoop is duurkoop" gehoord?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  14. #14
    jiske
    Guest

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Jonges, wat een overtrokken reactie.

    Ten eerste: inderdaad zijn veel DA's van mening dat lijnzaad minder goed werkt dan zand-weg middelen.

    Ten tweede: Als je bekijkt dat bij een product als SandClear 990 gram van de 1000 gram Sandclear bestaat uit psylium zaadjes en de rest melasse is...

    Tja, dan kun je dus net zo goed losse psyliumzaadjes kopen die bestemd zijn voor humane consumptie.

    Het is tenslotte het zelfde spul.
    Blijkbaar kopen sommige mensen nou eenmaal liever dure 'speciale' middelen, dat mag, maar doe dan net alsof iemand die hetzelfde spul bij de reformwinkel koopt een of andere dierenmishandelaar is.

  15. #15
    jiske
    Guest

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Nog even als toevoeging: (van de site van Varuvo)

    vlozaad donker bbk 100g N BBK Bio BVBA 4,08 L
    724597 vlozaad gem /jh 1000g J Jacob Hooy & Co. 19,47 L
    610124 vlozaad heel /jh 1000g J Jacob Hooy & Co. 12,00 L
    612027 vlozaad heel /jh 250g N Jacob Hooy & Co. 3,90 L
    739314 vlozaad vezels /jh 1000g J Jacob Hooy & Co. 17,28 L
    727113 vlozaad/ispagulazaad licht bbk 100g N BBK Bio BVBA 2,41

    Er zijn dus wel degelijk verschillen - ik weet niet of Sandclear bv alleen de vezels bevat of het hele zaad..
    Heel simpel na te gaan dus:

    Psyllium (990g per 1000)

    Latijnse naam: Plantago Ovata of Plantago Ispaghula
    Nederlandse naam: Vlozaad
    Gebruikte delen: Zaden

    Sand Clear bevat 100% natuurlijke psylliumvezels in een melassebasis voor een effectieve afvoer van opgehoopt zand.


    En zo is in principe van elk product na te gaan bij de leverancier wat er in zit.

    Dus de melasse lijkt in dit geval het verschil te zijn. Jonges laat je niet bedotten.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •