Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 45 van de 45

Topic: psylliumzaad waar te koop?

  1. #31
    jiske
    Guest

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Dit is te lezen op de site van de paardendrogist:

    Psylliumzaad is een 100% natuurlijke vezel die het vocht in de darmen bindt en verandert in een gelei-achtige massa. Hierdoor heeft het een tweeledige werking. Ten eerste stimuleert het de bewegingen van de darmen, waardoor het paard beter in staat is om het zand af te voeren. Daarnaast zorgt psyllium voor een gelei-achtige plakkerige massa in de darmen. Het in de darmen achtergebleven zand hecht zich hieraan en wordt zo mee afgevoerd.

  2. #32
    Actief Forumlid BEAUBA's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Berichten
    399

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Vorige winter heeft mijn oude pony Beauty erge zandkoliek gehad .
    Ik heb toen psylliumzaad van mijn Belgische DA gehad .
    Volgens hem werkt dit veel beter dan lijnzaad .
    Lijnzaad laat een slijmerig laagje achter in de darmen en voert wat zand af , maar niet zoals psylliumzaad dat doet . Zand hecht zich veel beter aan psylliumzaad en drijft dus veel beter af .

    Nu krijgen mijn pony's gekookte lijnzaad als onderhoud , ze vinden dit erg lekker en Beauty krijgt ook Clivers (kleefkruid) door haar voer .
    Ongeveer 1 keer per maand krijgen ze een kuurtje zandweg / sandclear / sandguard / psylliumzaad .
    Over Balki , m'n SuperShet :
    Nee hoor , hij is niet dik .
    Hij zit gewoon vol met karakter .

  3. #33
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Hmmm 2 jaar geleden heeft een weidegenootje van Atli zandkoliek gehad, en de DA die toen kwam, zei dat lijnzaad net zo goed werkte als psylliumzaad... Kennelijk zijn de meningen daar toch over verdeeld.

  4. #34
    Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    314

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    En daarom wil is dus een test gaan doen.
    (natuurlijk wel als er gebleken is dat er zand in de maag zit, anders heeft het nog geen zin en is het pure paarden pesterij )

    2 paarden, zo soorten waarvan men zegt dat werkt bij zand verwijdering.
    Be a realist,
    Remain a dreamer

  5. #35

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Nou, ik ben inmiddels heel benieuwd naar de resultaten! Hou je ons op de hoogte?

    Want.. als het allemaal goed werkt, dan heb je natuurlijk een medaille verdiend voor algemene kostenbesparing!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  6. #36
    Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    314

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Inmiddels dieren arts gesproken en deze heeft uit gezocht dat psyllium zaad niet toxisch is, zelf niet 1 kilo per dag!!
    Wel zegt hij dat als je dit een maand volhoud het effect minder word en de darmen lui worden.

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik al schok van 200 gram!
    Maar wil ik effect hebben zal ik toch wel zo rond de 200 gram moeten voeren..

    We zijn inmiddels bij dag 2.
    Gelukkig vind stoffel het wel lekker (tja... zit een halve pot appelmoes doorheen )
    Ik ga zo even de mest bekijken die hij gisteren geproduceerd heeft.
    Be a realist,
    Remain a dreamer

  7. #37

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Ik las inmiddels op een bepaalde site dat het essentiëel is dat bij gebruik van Psylliumzaad, er ruim voldoende water gedronken wordt. Psylliumzaad kan namelijk klonteren en darmafsluiting veroorzaken.
    Het ging weliswaar over menselijk gebruik maar toch..
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  8. #38
    Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    bennekom
    Berichten
    544

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Even een gedachte over het verschil tussen lijnzaad en psyllium:
    Mijn alternatieve DA heeft me een poosje geleden aangeraden om mijn paard een lijnzaadkuurtje te geven. Dit ter ondersteuning van z'n dunne darm, die was geïrriteerd doordat hij tijdelijk andere brok had gekregen die hij niet goed verdroeg (lang verhaal, doet er hier verder niet toe, paard is inmiddels weer helemaal in orde). Het kleverige lijnzaad verving als het ware tijdelijk het aangetaste darmslijmvlies, waardoor dat niet verder beschadigde en de darm zelf rustig kon herstellen. Misschien is de werking van lijnzaad bij zand in de darmen niet zozeer dat het het zand zelf afvoert, maar werkt het juist door het darmslijmvlies te beschermen, waardoor de normale zandafvoer van de darm beter werkt? Terwijl psyllium wel zelf actief het zand bindt?

  9. #39
    Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    314

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Hahaha klopt ja, ik heb ook heel internet af zitten googl'n en kwam uit bij alleen maar menselijk websites.


    Maar het is inderdaad wel een punt waar zorg aan besteeds moet worden.
    Zat al te denken om ze uit elkaar te halen voor een paar weken, allebei hun eigen waterbak, hooi en voeding.
    Be a realist,
    Remain a dreamer

  10. #40
    Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    314

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    sannie, je berichtje kwam net binnen toen ik nog aan het typen was.

    Mijn eigen da en de da die ik gebeld heb voor hulp zeggen dat lijnzaad net zo goed werkt omdat het beide slijmvormig is.
    En het was onzin dat alle slijm eral af was voor het in de darmen kwam.

    Ik hou van beide paarden de mest elke dag bij (heb overgens al hele smakelijke fotootjes gemaakt <LOL>)
    En we zullen zien...
    Be a realist,
    Remain a dreamer

  11. #41
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Hoi,

    p.s. Lijnzaad schijnt voor heren niet gezond te zijn -----> kan prostaatkanker veroorzaken !
    Lijkt me bij ruinen en hengsten dan ook het geval.

    Groetjes,

    Maris

  12. #42
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maris
    Hoi,

    p.s. Lijnzaad schijnt voor heren niet gezond te zijn -----> kan prostaatkanker veroorzaken !
    Lijkt me bij ruinen en hengsten dan ook het geval.

    Groetjes,

    Maris
    LOL

    Hallo, dat eten mensen toch al jaren door yoghurt ed om de stoelgang te bevorderen??

  13. #43

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Ja lachen is dit. De éne bron vermeldt dat lijnzaadolie slecht is en de andere roept juist dat lijnzaadolie de kans op prostaatkanker verkleint. Maar, anyway... op een paardenforum dit soort kreten slaan, slaat echt nergens op want het voedingspatroon van mensen ( met véél te veel verzadigde vetten, junkfood en vlees) , plus een totaal ander darmstelsel dan dat paarden hebben, betekent niet dat als de natuurgenezers weer wat uitgedokterd hebben ( en het niet met elkaar eens zijn!!) het dan ook meteen voor paarden op gaat.
    Dus geef je paard maar gerust z'n lijnzaadpapje hoor.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  14. #44
    Actief Forumlid gemmvm's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2006
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.101

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Ik ben benieuwd naar de ervaringen!

    Heb zelf net een mestonderzoek laten doen voor wormen http://www.wormbestrijding.nl en daar vond het lab ook veel zand in de mest van mijn paard.

    Ik lees dit topic actief mee om te kijken wat ik hem zo zal geven!!
    over lijnzaad heb ik al veel positieve verhalen gehoord, maar ben benieuwd naar meer.

    Groetjes Gemma
    Werk aan jezelf, wees je ware zelf, laat het paard en ik je helpen
    www.p-aard.nl

  15. #45

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Ik ben ook heel benieuwd naar de uitkomst van jouw onderzoek.
    En ik zou ook wel willen weten welke zaadjes je nu precies hebt besteld.

    Nog even als toevoeging: (van de site van Varuvo)

    vlozaad donker bbk 100g N BBK Bio BVBA 4,08 L
    724597 vlozaad gem /jh 1000g J Jacob Hooy & Co. 19,47 L
    610124 vlozaad heel /jh 1000g J Jacob Hooy & Co. 12,00 L
    612027 vlozaad heel /jh 250g N Jacob Hooy & Co. 3,90 L
    739314 vlozaad vezels /jh 1000g J Jacob Hooy & Co. 17,28 L
    727113 vlozaad/ispagulazaad licht bbk 100g N BBK Bio BVBA 2,41

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •