Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 45

Topic: psylliumzaad waar te koop?

  1. #16
    Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    314

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Ik heb inmiddels de zaadjes in huis en deze zijn exact hetzelfde als de sand gard zaadjes.

    Een paardenarts is aan het kijken hoeveel ik precies mag geven.


    Je zegt: "de meningen zijn erover verdeeld", maar heb jij al eens de zand-proef gedaan voor en na een lijnzaadkuur? Je kan beter je eigen mening vormen dan afgaan op die van anderen? En dan bedoel ik niet de kant en klare olie, maar zelf gekookte lijnzaadpap.
    Ik gebruik alleen maar zelf gemaakte drap (zoals je in mijn eerste stukje kunt lezen.)
    Een lijnzaad kuur heb ik nog nooit gedaan nee... wel krijgen ze regelmatig lijnzaad drap.

    Meningen van anderen, zijn ervaringen van andere mensen...
    Dat is iets waar we naat toe trekken om iets wel/niet te doen.
    Bedoel, hoe vaak word hier om advies gevraagt, de antwoorden van iedereen zijn toch ook gebaseerd op eigen ervaringen??

    Ik wil het in dit geval zelf gaan ervaren met lijnzaad drap en psyllium zaad.... 7 dagen lang!
    Be a realist,
    Remain a dreamer

  2. #17

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Annebe een dierenmishandelaar? Kom nou toch Jiske, laat dat soort teksten eens achterwege - er is niemand die dat beweert en ik geloof dat ik nu echt toch eens wil zeggen dat jouw gebrek aan diplomatie meer lijkt op het opruien van een situatie dan de soort botheid waar je kennelijk prat op gaat.

    Voor wat het waard is: ik spreek een goed bedoelde waarschuwing uit - idem dito Trea.
    Dat Annebe liever op haar portomonnee let dan een beproefd middel te nemen, so be it.

    Overigens: in je eigen stukje staat dat een middel als Sand Clear gebruik maakt van Psylliumvezels, en niet van zaden. Dat levert dus al een verschil op - in een eerdere post heb ik al gevraagd: is het Psylliumaandeel in bv Sand Clear bewerkt? Moet het bv net zoals lijnzaad eerst verhit worden? Misschien is dat niet het geval maar wie weet dat zeker? Voor hetzelfde geld moet het wel bewerkt worden..

    Misschien is er niks aan de hand en gaat het allemaal prima. Maar het zal ook niet de eerste keer zijn dat er experimenten uitgevoerd worden die ten koste van het welzijn van het paard gaan. En als niemand daarover wil nadenken en zich wil realiseren dat niet alles wat 'natuurlijk' is, ook zo maar goed is, laten er dan tenminste twee mensen zijn die wél een kanttekening maken.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  3. #18

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Dit schiet mij ook in het verkeerde keelgat hoor.

    Wat Annabe uiteindelijk doet moet ze helemaal zelf weten, maar ik mag hier net zo goed mijn mening over geven als jij, Jiske.

    En als ik daar een andere mening over heb (ik heb daar gegronde reden voor; werk al jaren in de gezondheidszorg en al veel ellende gezien door zgn "onschuldige laxeermiddeltjes" die vrij verkoopbaar zijn) dan is dat mijn zaak.

    Ik maak niemand voor "dierenmishandelaar" uit. Zou het prettig vinden als jij zulke misvattingen voor jezelf houdt.

    Dank u.

  4. #19
    jiske
    Guest

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Jonges, gewoon waarschuwen: prima: maar ik vond de toon van jullie berichten een beetje: hoe zal ik het zeggen: letterlijk zeggen dat de beurs belangrijker is als de gezondheid van je dieren? Sorry maar dat vind ik vrij ver gaan. En dat schoot mij een beetje in het verkeerde keelgat.

    Marianne: verdere persoonlijke aantijgingen mag je gerust per pb doen hoor, is forumvervuilend en zit een ander niet op te wachten.

    Als je op de paardendrogist site leest, dan zie je dat met de vezels gewoon de vezels van de zaden bedoelt wordt.
    Bijvoorbeeld: stel dat je appelstukjes moet eten en er wordt dan geschreven dat de appelvezel zo goed werk doet, dan heb je het nog steeds over appelstukjes. Snap je?

    Ook staat daar dat psyliumvezels onschuldig zijn, geen bijwerkingen kennen e.d.
    Dat dat vanuit de humane kant wel geldt, dat vind ik vreemd, maar inderdaad dat is strenger, dus vandaar denk ik. Maar zeggen dat lijnzaad dan wel helemaal onschuldig is, is ook niet helemaal waar. Ook lijnzaad prikkelt de darmen, en alles wat de darmen prikkelt, daarvoor gelden de waarschuwingen.

    Trea, ik heb het teruggelezen en het was met name de intonatie van Marianne haar stukje denk ik die me verkeerd schoot.

  5. #20

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Wat een kul Jiske - ik heb mijn eigen berichtjes nog 's teruggelezen en ik kan met de beste wil van de wereld daar geen verkeerde intonatie in vinden die rechtvaardigd dat jij mij of ons uitspraken als 'dieren mishandelen' kunt toeschuiven.

    Misschien moet je proberen je mening t.o. van mij wat minder in te kleuren - dat opmerkingen 'forumvervuilend' zijn, welnu, naar mijn mening ben ik niet degene die daar in ster in is. Bovendien heb ik in mijn laatste post gerefereerd aan je eigen opmerking "gebrek aan diplomatie" (oftwel botheid) waarmee je je in een ander topic al recentelijk verontschuldigde.. dat is dus geen aantijging maar alleen maar een bewijs dat ik je eerdere posten goed gelezen heb.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  6. #21
    jiske
    Guest

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Marianne, de volledige inhoud van dit laatste berichtje past denk ik alleen maar in een pb.

  7. #22
    Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Lövvik Jamtland Zweden
    Leeftijd
    58
    Berichten
    6.570

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Vezels van een appel is wat anders dan het zaad van een appel.
    Het vlies om een zaadje is een vezel, dat is dus ook wat anders dan de inhoud van een zaadje zelf. Denk niet dat je het als hetzelfde kunt betitelen.

    En ik vindt de opmerking van Marianne niet forum vervuilend, ook ik deel die mening, heb dat al een keer eerder aangegeven dat ik niets van je hoor over wie je bent, wat je doet met je paard, enigste wat ik zie zijn voornamelijk reactie's waar jij het totaal niet met anderen eens bent en die nog vrij bot zijn ook, en dat mond steeds uit in discussie's.
    En op een gegeven moment gaat dat irriteren, en dan uit de een dat nu eenmaal sneller als de andere. Niet alles hoeft per pb te gaan.
    www.crystal-carving.com

  8. #23
    jiske
    Guest

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    De inhoud van het zaadje kan toch ook vezelrijk zijn? Ik kan me indenken dat de structuur van het zaadje zelf uit veel vezels bestaat.

    Als ik de tekst op de paardendrogist lees, gaat het gewoon om psyliumzaadjes. Psyliumzaadjes zijn psyliumzaadjes.

    Het enige wat inderdaad anders kan zijn is:
    - wat is er aan toegevoegd
    - heeft het een bewerking ondergaan.

    Nu zijn beide vragen na te gaan bij de leverancier.

    Verder kun je je afvragen of psyliumzaadjes in dierenverpakking tov psyliumzaadjes in mensenverpakking nu zo wezenlijk verschillen dat er dan ineens gevaar zou bestaan bij het gebruiken van de mensenvariant.
    Het is tenslotte hetzelfde zaadje van het zelfde plantje, dat er de ene keer nog wat melasse, tarwegries of probiotica aan is toegevoegd lijkt me niet zoveel uitmaken voor de vraag: is het veilig ja of nee.

    Mij lijkt van niet en vandaar mijn reactie.

  9. #24

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jiske
    Marianne, de volledige inhoud van dit laatste berichtje past denk ik alleen maar in een pb.
    Oh dat zal wel maar ik zie niet in waarom ik iets per pb moet afhandelen als jij meent mij in het openbaar (op het forum) iets te moeten verwijten.
    What you give is what you get - en dat was in dit geval een reactie.
    Laten we het hier verder maar bij houden want anders wordt het inderdaad onnodige correspondentie in een topic van een ander.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  10. #25

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jiske
    Maar zeggen dat lijnzaad dan wel helemaal onschuldig is, is ook niet helemaal waar. Ook lijnzaad prikkelt de darmen, en alles wat de darmen prikkelt, daarvoor gelden de waarschuwingen.
    Hier wil ik nog even op reageren omdat ik vind dat je ongelijk hebt. Lijnzaad is ook te gebruiken door mensen. Op deze site lees je hoe je het klaar moet maken. http://www.e-gezondheid.be/nl/gezondhei ... 49-art.htm
    Als je dan kijkt bij; bijwerkingen van lijnzaad, staat er: van lijnzaad zijn geen bijwerkingen bekend (let op, het gaat hier over mensen, niet over paarden)
    Lijnzaad is overigens een homeopatisch middel en psyllium niet.

    Terwijl de lijst bijwerkingen van psylliumzaad (die ik eerder noemde) toch aanzienlijk langer is.

    Wellicht zijn de risico's bij het geven van psylliumvezels of zaadjes vrijwel nihil, dan nóg ben ik blij dat ik erop gewezen heb.

    Je hebt trouwens ook geen gelijk in je vergelijking wb vezels of zaadjes. Psylliumvezels worden gewonnen uit het kaf van het psylliumzaad. Dat is dus iets anders dan het zaad zelf. Het zaad zelf heeft een veel minder wateropnemende funtie dan de vezel. Vandaar dat Annabé erg uit moet kijken bij de menselijke variant (de vezel dus) omdat de werking veel sterker is dan het recept van de paardendrogist.Dat wordt dus heel zorgvuldig zoeken naar de juiste dosering, omdat deze nergens gegeven staat.

    Het woord vezels wil bij dit medicijn ook aanduiden dat het om een vezelrijk product gaat. Vezelrijk in de vorm van onoplosbare vezels (zoals ook in volkorenprodukten zit). Dit soort vezels hebben de eigenschap om 25x hun eigen gewicht aan water op te kunnen nemen. Daarbij treedt een enorme volume-vermeerdering op, waardoor de darm beter ontplooid wordt en alle aanwezige, achtergebleven resten (wo. zand) mee naar buiten gestuwd wordt. Oplosbare vezels zijn bijv. fruitvezels.

  11. #26
    jiske
    Guest

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Tja, beetje rare berichtgeving. Ten eerste is lijnzaad net zo min een homeopatisch middel als dat psylium dat is. Waarschijnlijk valt het beide onder de noemer: fytotherapeutisch middel.

    Overigens zijn er bij gebruik van lijnzaad ook wel meldingen bekend van hoofdpijn e.d. Dit waarschijnlijk als gevolg van sporen van blauwzuur die lijnzaad bevat.

    Trea: als je de site van de paardendrogist leest, lees je heel duidelijk dat het om de zaadjes gaat. Lees maar gewoon:
    http://paardendrogist.nl/index.asp?strP ... ctID=25601

    Verder staat hier ook te lezen dat er absoluut geen bijwerkingen van zijn.


    Imo is elk vezelrijk product in meer of mindere mate prikkelend voor de darmen. Ook lijnzaad dus met zijn puntjes is prikkelend. Nu kan dat in bepaalde situaties wenselijk zijn, in andere niet. Afhankelijk van de situatie is iets dus een middel wat goed en nuttig is cq een product waarvoor gewaarschuwd kan worden.

  12. #27

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Wat is er raar aan mijn berichtgeving?

    Er is een groot verschil in werking tussen lijnzaad en psyllium.

    Psyllium neemt vocht op, vergroot de darmmassa, waardoor de darm uitzet.

    Lijnzaad (het soort die gebruikt wordt voor obstipatieklachten, niet te verwarren met het vlaszaad) heeft als werkzaam bestanddeel verschillende essentiele oliën.

    Je kan je voorstellen dat een verschil aan werkzaamheid, ook een verschil aan klachten oproept.

    Dat er op de site van de paardendrogist geen bijwerkingen vermeld staan, dat zegt mij helemaal niks. Er wordt daar wel meer verkocht onder de naam; gezond voor uw paard en volledig onschadelijk.

    Ik kijk liever naar onderzoeken voor menselijke consumptie. Hoofdpijnklachten kun je oplossen als je lijnzaad goed bereidt.

  13. #28
    Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2006
    Locatie
    Emmer-compascuum
    Berichten
    99

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Heb je al wel onderzocht of je paard ook wel echt zand in de darmen heeft? Mijn paarden staan ook op zand, maar na mestonderzoek door de DA bleek dat ze beslist geen zand vast houden.

    Mijn ervaring is namelijk (7 jaar in de woestijn gewoond waar alle paarden op zand staan) dat heel veel paarden het prima zelf weten af te voeren. Een aantal paarden niet en die krijgen dan inderdaad grote problemen die alleen met psyllium goed op te lossen zijn. Volgens mijn DA daar is dat het enige middel wat echt góed werkt, en ook eventuele steentjes die door een opbouw aan zand ontwikkelen in de darmen kan afbreken, Lijnzaad kan dat niet, psyllium wel. (heb ik verder geen bewijs voor, dit is wat daar algemeen "bekend" is)
    ~Every horse is a pleasure horse, some are a pleasure to get on, some are a pleasure to get off...~

  14. #29

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Dat is een verstandige opmerking Jeddah! Idd eerst controleren of het wel nodig is..

    Ik heb ook wel eens gehoord dat Psyllium beter werkt dan lijnzaad - de werkzaamheid van lijnzaad is vooral gelegen in het feit dat het na bewerking 'slijmerig' wordt en daardoor (een deel van) het zand dat onderin de darm ligt, zou meevoeren. Ik weet eigenlijk niet of dat met psylliumzaad ook het geval is, of dat het vezelgebeuren de darmen alleen maar zodanig prikkelt dat het zand door de darmbeweging meegevoerd wordt..
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  15. #30
    Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    314

    Re: psylliumzaad waar te koop?

    Misschien dat ik het er niet duidelijk in had gezet, maar natuurlijk word er eerst getest of het nodig is.

    Maar vind het gewoon prettig om bepaalde dingen op vooraad te hebben.
    (zaadjes blijven zo'n 2 jaar goed)
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •