Horsemanship begint als jullie ogen elkaar ontmoeten![]()
Ik heb gisteren in de wei een beetje geexperimenteerd met toenaderen, aandacht houden en de leiding overnemen. Met in mijn achterhoofd de uitleg van Linda. Eerst heb ik gewoon een kwartier in het land gezeten, kijken hoe het met zijn aandacht voor mij was. De eerste 5 minuten bescheeef hij al grazend een prachtige cirkel om me heen en een oortje wat geen seconde van me af ging, daarna ging hij weer zijn eigen gang. Ik ben achter hem aan gaan lopen, hoe dichterbij hoe langzamenr/intenser, en als hij dan zijn aandacht weer bij me had, wegdraaien. Op een gegeven moment draait hij zich om en komt naar me toe, maarrrr, hij houd nog wel een metertje voor zichzelf. Van Wim geleerd om dan niet naar hem toe te gaan maar gewoon weg te lopen en het opnieuw te proberen. Dus nog een keer, nu hem naar me toe gevraagd, en ook het laatste metertje kwam hij echt. Braaf paard!
Eigenlijk had ik toen moeten stoppenmaar nee hoor, dan kan ik het toch niet laten... Dus ik hem weer weggestuurd, en veel mogenlijk blijven staan. Dat ging heel goed, ook het terugvragen, tot hij doorhad dat hij ook gewoon weg kon lopen... ahum... Dus ik weer achter hem aan gaan lopen, zorgen dat hij wel doorliep (en dus niet ging grazen) maar hem niet opjagen. dus steeds dezelfde afstand bewaren. Daar was hij het niet mee eens, hij ging dus draven, dus ik achter hem aan, heel goed oplettend dat ik hem niet opjoeg, alleen maar achter hem aanliep, en op den duur begon hij een rondje te lopen, en ik aan de binnenkant van dat rondje mee te lopen... Kreeg steeds meer het gevoel dat ik de touwtjes in handen kreeg van hem
Dus op den duur vroeg ik hem terug naar stap, en jaar hoor, hij gehoorzaamde
Ik vroeg hem naar me toe, hij kwam, ik beloonde en ben gauw de wei uit gegaan (voor ik weer verder zou gaan
)
En 's middags met rijden was hij zoooo zoet![]()
Bladwijzers