Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Een vraag mbt fase 4, of een alternatief

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Een vraag mbt fase 4, of een alternatief

Zo, nu zit ik echt in de knoei.

Ik heb het niet bij parelli geplaatst omdat ik juist geen fase 4 in de vorm van drukverhoging wil gebruiken.

Waar ik met Albert momenteel tegenaanloop is zijn gedrag. Om het nu als dominat te bestempelen, naja zo doe ik dat maar even. Het komt erop neer, en dat zie ik ook heel duidelijk nu op de videos, dat hij zo min mogenlijk stappen zet, zo min mogenlijk doet en ontzettend langzaam reageerd. Dat lokt bij mij ontzettend veel geweld uit, mén, wat is dat moeilijk. Ik kan hem soms wel in elkaar timmeren. Maar dan weet ik, dan is het 1-0 voor hem. Met in mijn achterhoofd, hoe minder geweld, hoe hoger in rang.

Ik loop dus een beetje tegen de fase 4 aan, als ik mijn fase ga verhogen dan reageerd hij wel, maar heel erg gepikeerd, hij sluit zich weer af en doet als een robot wat ik wil. NEE, dat wil ik dus niet, dat is dus precies waar ik altijd zo bang voor was bij Parelli (op paarden als Albert).. Maar hoe dan wel? in hemelsnaam...

Hoe gaat het snappy maken in zijn werk? is dat een snelle opbouw van fases?

En hoe zou je dat anders op kunnen lossen, hoe zorg je ervoor dat je paard enthousiast word, en niet uit angst voor een tik/fase 4, maar omdat jij het uitstraald. Jeetjemineetje, wat is dit moeilijk zeg...

PS, er schieten wel een aantal woorden door mijn hoofd, Passive Leadership van Rashid bv, leiderschap verdienen ipv afdwingen. Maar wat zijn typische eigenschappen van een leidmerrie/hengst, wat doe ik niet wat zij wel doen?

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: Een vraag mbt fase 4, of een alternatief

Sjo is ook ene beetje zo als Albert (naja laat dat beetje maar weg mssn). Ik zou zeker niet blijven hangen in een fase 3, dan worden ze alleen maar erger en erger. Lange fase 1 (heel licht!), en in ong 2 tellen naar fase 4. Een beetje; vraaaaaaaaaggggggg, tik, tik, tik...BOEM! Als ie dan doet wat je vraagt accuut belonen. Dit als eerst oefenen met porcupine en driving en als je daar goede reactie krijgt verder naar andere spelletjes. Door de vrag antwoord spelletjes kort te houden kan hij niet in robotgedrag vervallen, een voerbeloning af en toe wil daarbij misschien ook wel helpen. Vanuit puur gedragsleer achtig perspectief gezien doet ie het altijd of uit 'angst' voor de toename van druk of omdat ie ervoor beloont wordt en meestal is het een combinatie van beide. Als je kan bewijzen dat je een goede leider bent die verstandige keuzes maakt en geen bullshit antwoorden van hem accepteerd dat hij het dan zeker voor jouw doet!
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Waarom hik je zo aan tegen drukverhoging zoals parelli?

Enya is precies zo'n paard als Albert. Toen ik jouw beschrijving las in je Wim-verslag dacht ik; "jee, wat lijkt die veel op Enya". Ik werd vroeger ook woedend, reageerde heel oneerlijk, driftig, nou ja.. precies zoals een goed alfa niet hoort te doen.

Ik heb wel het parelliprogram gevolgd. In level 1 deed ze alles nogal traag, meestal met forse tegenzin. Alleen de dingen die ze echt leuk vond deed ze ook met passie. @liberty kon ik wel vergeten, want madam gáát gewoon.

In level 2 kwam ik het concept tegen van een long fase 1 gevolgd door de snelle 2,3,4. En dát werkte. Wel gevolgd door een yes en voedselbeloning. Haar weerzin werd steeds minder en tegenwoordig is ze best wel snappy. @liberty gaat steeds beter. Nog maar met korte stukjes hoor, ze geeft me steeds vaker het voordeel van de twijfel.

Ik vind deze manier van drukverhoging helemaal niet vervelend. Enya vind het heel duidelijk, weet precies tot hoe lang ze mag wachten en de yes is het toetje waar ze het voor doet

ik zie steeds meer plezier bij de uitvoering en helemaal niks van "robot-gedrag" waar jij zo bang voor bent.

Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

vanwege een been in het gips heb ik veel tijd om weer eens lekker opnieuw level 2 te bekijken.
    op een vd dvd's legt linda uit dat een effectieve fase vier bij een left brained (dominant) horse vaak juist een hele subtiele aanraking kan zijn.
    bij deze paarden moet je juist interessant worden door ze een beetje te teasen:
    zij geeft een schitterend voorbeeld van een cursuspaard dat echt niet over een lage afscheiding wilde springen, ook al gaf zijn baas een "beuk"van een fase vier.
    zij mocht het ook proberen en zag dat het paard geirriteerd raakte van een vlieg, die op zijn lijf landde. door dit te immiteren, en het paard telkens te plagen door hem op een vervelende plek (bv. achterbeen, onder de buik, neus) zachtjes te flicken met de string kreeg ze zijn aandacht, respect en daarna zijn sensitivity: hij sprong.
    ik kan het niet zo mooi uitleggen als zij, je mist bij mijn verhaal ook de lichaamstaal die zij er ook zo duidelijk bij betrekt.
    eigenlijk komt het er op neer dat je weer eens the opposite doet van wat everybodyelse does en daardoor ook het paard verrast.
    misschien heb je hier iets aan.
    mijn paard heeft een mening.

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Waarom hik je zo aan tegen drukverhoging zoals parelli?
    Tja, gevoel denk ik.... het slaan, het pijn doen van een paard omdát ik wat van hem wil, iets wat eigenlijk helemaal niet belangerijk is. Ik bepaal dat ik een paard wil, ik bepaal dat ik wil rijden, ik wil er lol aan hebben. Ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat een paard zo ongeveer een product word in onze maatschappij, onze behoeftes bevredigen. En dan NH'en om het voor het paard ook nog een beetje leuk te maken... eigenlijk voel ik me helemaal niet fijn op deze manier... Dát zit me dwars, dat wij als mens, heel cru gezegd, een paard nemen, er vanalles van willen, ons suf studeren om ze zodanig te bewerken dat ze de gekste dingen voor ons doen.

En waarom rijd ik dan/waarom zit ik dan nog "in de paarden"? Omdat die drang bij mij ook zo groot is, en omdat ik denk dat er meerdere kanten van de medaille zijn. Paarden zijn in mijn ogen ook leermeesters, spiegels en ik denk (maar in hoeverre weet ik dat zeker? ) dat dat heel dankbaar werk voor ze is. En stirct genomen ervaren paarden denk ik ook anders, je vraagt iets, ze doen iets en er volgt een beloning, niets meer en niets minder.

De moraal van dit verhaal, ik ben in mezelf nog heel twijfelachtig over waar ik het recht vandaan haal om iets van een paard te eisen.

Maar wat als een paard zich na een snelle fase 2,3,4 (gevolgd door een beloning, bv een snoepje) wél afsluit? Ik zie dat bij Albert gebeuren, samen met en ontzettend sjaggie kop. (en dan in de volgorde, sjaggie-afsluiten). Wat doe je dan?

Hmm, zou dat dan de snelle afwisseling in oefeningen zijn? Door na een fase 4 gelijk wat anders te gaan doen en zo dus te voorkomen dat hij zich afsluit? Dan kan ik me wel voorstellen dat je de sessie heel kort houd. Maar zou dat resulteren in een soort ontdekking van Albert uit, dat ik het wel waard ben om hem te leiden?

En mijn "nog niet zo handig zijn" speelt denk ik ook wel een grote rol. Dat belemmert mij ook wel in het snel afwisselen van oefeningen zonder chaotisch en hyper te worden. De bewegingen zitten nog niet ingeprogrammeerd in mijn spiergeheugen wat maakt dat ik er steeds een tikkie langer over na moet denken, en net in dat moment zakt Albert weer af...

Tjeeee wat lastig dit!

Tja, gevoel denk ik.... het slaan, het pijn doen van een paard omdát ik wat van hem wil
    Je drukverhoging moet je vanuit de (vernieuwde) visie van level 2, niet uitvoeren in letterlijk; harder.. maar effectiever. Dat kan juist het tegenovergestelde betekenen (wat Memphis ook al aangaf)

misschien iets om over te denken ?

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Tja, gevoel denk ik.... het slaan, het pijn doen van een paard omdát ik wat van hem wil
    Je drukverhoging moet je vanuit de (vernieuwde) visie van level 2, niet uitvoeren in letterlijk; harder.. maar effectiever. Dat kan juist het tegenovergestelde betekenen (wat Memphis ook al aangaf)

misschien iets om over te denken ?
    Potverdorie! dát is nou precies zoals ik de fase 4 voor andere alijd vertaal, EFFECTIEF! en wat doe ik zelf

Thanks voor dit verhelderende moment Memphis en Trea, ik ga die dvd és kijken. Weet je nog welke dat is Memphis?

Aangemeld
    Apr 2005

ja hoor, het staat op DVD nr. 2, chapter 1, savvy arrow 6: handling LB/RB issues.
    prachtig stuk info en m.i. enorm goed uitgelegd.

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Jeetje, mijn mond viel open! dát zocht ik

owwww ik ben zooo dankbaar Thnx!

Aangemeld
    Apr 2005

thank YOU !

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

ja die dvd was voor mij ook een eyeopener! succes tinky!
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

In level 2 kwam ik het concept tegen van een long fase 1 gevolgd door de snelle 2,3,4. En dát werkte. Wel gevolgd door een yes en voedselbeloning
    Trea het is misschien een hele rare vraag, maar wat is die yes?, alleen rust / comfort geven, of een echt uitgesproken "yes, wat goed van je"?
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hanneke1980
    In level 2 kwam ik het concept tegen van een long fase 1 gevolgd door de snelle 2,3,4. En dát werkte. Wel gevolgd door een yes en voedselbeloning
    Trea het is misschien een hele rare vraag, maar wat is die yes?, alleen rust / comfort geven, of een echt uitgesproken "yes, wat goed van je"?
    Volgensmij is dat de vervangende click van het clickeren (ik gebruik "yes" namelijk zelf ook ) Maar wie weet bedoelt Trea iets anders

Haha ja ik werk met voedselbeloningen, maar die gaan vooraf door een signaal (de yess). Het signaal valt precies samen met de release.

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Dank je wel, nu heb ik (een heel goed) beeld
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten