Zo, nu zit ik echt in de knoei.
Ik heb het niet bij parelli geplaatst omdat ik juist geen fase 4 in de vorm van drukverhoging wil gebruiken.
Waar ik met Albert momenteel tegenaanloop is zijn gedrag. Om het nu als dominat te bestempelen, naja zo doe ik dat maar even. Het komt erop neer, en dat zie ik ook heel duidelijk nu op de videos, dat hij zo min mogenlijk stappen zet, zo min mogenlijk doet en ontzettend langzaam reageerd. Dat lokt bij mij ontzettend veel geweld uit, mén, wat is dat moeilijk. Ik kan hem soms wel in elkaar timmeren. Maar dan weet ik, dan is het 1-0 voor hem. Met in mijn achterhoofd, hoe minder geweld, hoe hoger in rang.
Ik loop dus een beetje tegen de fase 4 aan, als ik mijn fase ga verhogen dan reageerd hij wel, maar heel erg gepikeerd, hij sluit zich weer af en doet als een robot wat ik wil. NEE, dat wil ik dus niet, dat is dus precies waar ik altijd zo bang voor was bij Parelli (op paarden als Albert).. Maar hoe dan wel? in hemelsnaam...
Hoe gaat het snappy maken in zijn werk? is dat een snelle opbouw van fases?
En hoe zou je dat anders op kunnen lossen, hoe zorg je ervoor dat je paard enthousiast word, en niet uit angst voor een tik/fase 4, maar omdat jij het uitstraald. Jeetjemineetje, wat is dit moeilijk zeg...
PS, er schieten wel een aantal woorden door mijn hoofd, Passive Leadership van Rashid bv, leiderschap verdienen ipv afdwingen. Maar wat zijn typische eigenschappen van een leidmerrie/hengst, wat doe ik niet wat zij wel doen?
Bladwijzers